Az európai autópiac hatalmas változások előtt áll. Az új, szigorú szabályozások, a változó trendek és egyéb öngerjesztő folyamatok olyan gyors változtatásra késztetik a szereplőket, amellyel nem sokan tudnak lépést tartani. De megpróbálnak. Mi pedig összegyűjtöttük, hogy az év második legfontosabb kiállítására, a Frankfurti Autószalonra milyen újdonságokat hoznak az autógyártók – a lista pedig hagyományosan bőséges.
Miközben egyik oldalról az innováció szinte végtelennek tűnő bőségszaruja köszönt, egy kicsit megváltozott az autószalonok világa is. Közel 100 éves csillogó múlt után a nagy seregszemlék kezdetek veszíteni jelentőségükből. Egyre többen maradnak távol költséghatékonysági okok miatt, vagy éppen azért, hogy saját újdonságuknak saját rendezvényen, egyéni időpontban még nagyobb figyelmet adhassanak. Pár év és eltűnnek a kötelező premierekkel tarkított hatalmas autókiállítások? Erre azért nem számítunk, hiszen Frankfurt és Párizs a hazai piac okán mindig fontos lesz, a Genfi Autókiállítás pedig az év legfontosabb autós rendezvényévé avanzsál.
Most azonban a 2019-es Frankfurti Autószalon, azaz az IAA van porondon, amelynek kapui 10-én, kedden két napra nyílnak meg az újságírók és a szakmai képviselői előtt, hogy ezután csütörtöktől a standokat az érdeklődő látogatók ezrei töltsék meg. És hogy miket láthatnak újdonságként a már ismerős modellek mellett? Soroljuk!
Alpina: Az Alpina standja hagyományosan nem túl nagy, és nem is túl díszes, ám mindez nem is hiányzik, hiszen a németek autói magukért beszélnek. Most pedig alaposan oda is pakol a Buchloéban ténykedő gyártó, ugyanis az új 3-as BMW alapjain a potens B3-at hozta el.
Aston Martin: A jövőre már nálunk is kapható brit luxusmárka padlógázon nyomatja az innovációt. Két éven belül teljesen új modellpalettával jelentkeznek, amelynek nagyobb sorozatú ékköve a Valkyre alá besoroló Valhalla lesz. Mellette a DBS Superleggera Volante is biztosan ott lesz megdobogtatni a szíveket, de a nagyobb tömegeket minden bizonnyal a DBX SUV várva-várt premierje mozgatja majd meg.
Audi: A négykarikás márka alaposan odapakol: A1 Citycarver, frissített A5/S5, A6 Allroad, RS6 Avant, A7 e quattro, RS7, SQ7, Q8 RS, belépő e-tron, és ha mindez még nem lenne elég, érdekességnek ott az AI:TRAIL quattro tanulmány is.
Bentley: Az angol luxusmárka minden bizonnyal elviszi majd jövőautóját, a 100 EXP GT tanulmányt, az új Flying Spur személyében pedig a sorozatgyártású újdonság tekintetében is odateszik magukat.
BMW: Ha Frankfurti Autószalon, akkor temérdek német újdonság. Nincsenek ezzel másképp a bajorok sem, akik az M4-et méltó módon búcsúztatják. Lesz itt páncélozott X5, különleges i3 és i8, mélyfekete X6, a leginkább megosztott figyelmet pedig minden bizonnyal az új 4-es sorozatot előrevetítő tanulmány kapja.
Bugatti: A Centodieci mellett minden bizonnyal ott lesz az a 'hosszú farkú' Chiron is, amivel sebességrekordot döntött a Bugatti. Az elért 490 km/h-s értéke ráadásul a legfrissebb hírek szerint hivatalos, sorozatgyártású autó sebességrekordjának is mondhatjuk, ugyanis a franciák egy erősen limitált széria erejéig gyártják majd a típust.
Citroën: A franciák is ott lesznek a forgatagban, de egyelőre még nagy a titoktartás az újdonságaikkal kapcsolatban. A már bemutatott modellek a DS-szel együtt biztos ott lesznek, de ha leleplezésre is készülnek, egyelőre azt nem tették meg az illetékesek.
Cupra: Az új Tavascan koncepció az aktuális trendek jegyében született: elektromos, SUV és kupé is egyben, és a külön utakat járó márka második modelljét vetíti előre, amely a Formentort követi.
Dacia: Azt már megszokhattuk, hogy a Dacia nem arról híres, hogy minden évben újdonságokat szállít, és ez idén sem lesz másként, ugyanis a megszokott modellekkel, de bennük új hajtásláncokkal sorakozik fel.
Ferrari: Az olaszok nem bízták a véletlenre és rögtön két nyitott modellt is bemutattak: az F8 Spider sem piskóta, a 812 GTS pedig egyenesen a világ legerősebb kabriója. Hogy van még feljebb, azt az SF90 Stradale szemlélteti.
Ford: A márka standján a Puma kap főszerepet, amelynek új kiadásai mutatkozhatnak be.
Honda: A japán gyártó megérdemli az álló tapsot, ugyanis bátran viselkednek: szinte változatlanul küldik sorozatgyártásba elektromos tanulmányukat. A nagyjából tízmilliós e pedig múltidéző, de valójában nagyon is innovatív lesz.
Hyundai: az i10 új generációja lesz a sláger a koreaiak standján, mellette pedig egy elektromos retro tanulmány érkezik. Az N részleg pedig az i10 N Line és az i30 N Project C segítségével teszi oda magát.
Jeep: Az amerikai márka a Gladiator pickup európai forgalmazásával fokozza palettája izgalmait, mellesleg pedig vele együtt a testvér Wranglerhez is V6-os dízelt hoz.
Kia: Az XCeed menetpróbájáról éppen most tértünk vissza (cikk hamarosan), ahol már láttuk a Frankfurtban is bemutatkozó konnektoros változatokat.
Lamborghini: Az olaszoknál is új időszámítás kezdődik. A Sian személyében bemutatkozott a márka első hibrid modellje, amely egyben a valaha készült legerősebb Lamborghini is.
Lexus: Lehet, hogy már Frankfurtban ott lesz az első teljesen elektromos Lexus? Hamarosan kiderül...
Land Rover: A brit márkára mindenki garantáltan oda fog figyelni. Most kerül le ugyanis a lepel a vadonatúj Defenderről.
Mazda: A japán gyártó a friss Mazda2-t biztosan kiállítja majd.
McLaren: Egyes pletykák szerint a britek nagyon izgalmas modellel készülnek. Most mutatkozhat be az új 750LT.
Mercedes-Benz: Újabb német gyártó, újabb hosszú felsorolás. A csillagosok legnagyobb újdonsága a második generációs GLE Coupé lesz, de a Mercedes-AMG GLB 35 és az EQV is érdekes, a jövőt pedig a Vision EQS tanulmány szemlélteti.
MINI: A márka felvillanyozó jelenlétét az első teljesen elektromos MINI és a nagyobb akkus konnektoros Countryman fémjelzi.
Nissan: A japánok nagyot gurítanak, ugyanis a Juke vadonatúj generációjáról rántják le a leplet, amely elődjénél jóval komolyabb, felnőttesebb autónak ígérkezik.
Opel: a friss Astra mellett az Insignia ráncfelvarrásának is otthont adhat a német seregszemle, amelyre a négykarikások hozzák el a világ első villanyos raliautóját.
Porsche: A vadonatúj Taycan jó eséllyel pályázik a Frankfurt legnagyobb durranása címre, és milyen érdekes csavar, hogy mellette pedig éppen a frissített Macan Turbo érkezik, amely utoljára kap benzinmotort, a következő generáció ugyanis szintén teljesen elektromos lesz. Ezzel nincs vége: apró adaléknak az összkerékhajtású 911 Carrera modelleket is elhozta a Porsche.
Renault: Minden idők leggyorsabb Mégane modellje és az új Captur lesz ott a franciák standján.
Seat: Akár még nagy meglepetés is érkezhet a spanyoloktól, ugyanis egyes pletykák a Leon következő generációját rebesgetik. Egy biztos: a konnektoros Tarraco FR garantáltan ott lesz Frankfurtban.
Škoda: Főszerepben Monte Carlo, pontosabban a csehek sportosabb felszereltségű modelljei, méghozzá Scala és Kamiq formájában is.
Smart: A Mercedes-Benz tulajdonában lévő városi apróságokat gyártó márka már csak tisztán elektromos autókat gyárt. Ezúttal a teljes paletta modellfrissítését köszönthetjük, ami sajnos jobb akkukat nem hozott.
Volkswagen: A wolfsburgiak is megkezdik a felkészülést az elektromos jövőre, most mutatkozik be ugyanis nagy dobásuk, az ID.3. Mellette elektromos buggy, villanyos Bogár, friss kempingbusz, ügyesebb e-Up és milliomos Touareg is felsorakozik. További érdekességként a T-Roc Cabriolet modellel új kategóriát teremt a gyártó.
Wiesmann: repesünk az örömtől, hogy végre ismét folytathatjuk a gyártók nevét a V után is, a Wiesmann ugyanis visszatér. Forradalmi formákra nem számíthatunk, de karakterre annál inkább.
Ezzel még mindig nem teljes a Genfi Autószalon kínálata, hiszen rengeteg kisebb manufaktúra és tuningcég is rendszeresen képviselteti magát a svájci seregszemlén, sokszor látványos, de olykor nevetséges és ízléstelen megoldásokról gondoskodva. Emellett pedig ott jelentik be az Év Autóját – kíváncsian várjuk, hogy a nemzetközi zsűri hogyan ítél.