A veteránautók mindig is jelentős rajongótáborral rendelkeztek, de műfaj az elmúlt években egyre nagyobb divatnak örvend, amit hazánkban is egyértelműen tapasztalunk: menővé vált veterán autókat birtokolni és azokkal autózni. Ám tekintettel arra, hogy az árak az egekben vannak és az alkatrész-utánpótlás is költséges, általánosságban kijelenthetjük, hogy úri muriról beszélhetünk.

A veteránozás tehát elsősorban a tehetősebb emberek ‘sportja’, ám ez az ügyfélkör, legalábbis annak egy jelentős hányada nem feltétlenül kíván ‘szenvedni’ (tisztelet a kivételnek) az öreg technika életben tartásával, márpedig a régi autók gyakran igényelnek törődést. Ezen felül a veteránok ‘büdösek’ és menetteljesítményeik, illetve menettulajdonságaik mai szemmel nézve szerények, ám a régi, klasszikus formák mégiscsak kívánatosak.

Kívülről nézve 'csak egy átlagos', gyönyörű állapotú VW Bogár kabrió, ám a lemezek alatt elektromos technológia dolgozik – VW eKäfer galéria

A fentiek alapján nem meglepő, hogy számos vállalat foglalkozik kedvelt klasszikus modellek modernizálásával, legyen szó akár a futóműről, a fékrendszerről vagy a hajtásláncról. Ám az elmúlt időszakban egy új műfaj éli virágzását: egyre több cég ruházza fel elektromos hajtással a veteránokat, ami sokak számára hívogató, hiszen a régi formák varázsa megmarad, de nem kell többé félni a piszkos (motor)javításoktól és nem kell szagolni a büdös kipufogót, arról nem is beszélve, hogy jó érzés csendben suhanni, a szerpentineken madárcsicsergést hallgatva.

Az egyik legprofibb elektromos veteránautókat készítő vállalat az eClassics, amely nemrégiben a Volkswagennel fogott össze annak érdekében, hogy kitaláljanak egy átalakító készletet a legendás Bogár(hátú) számára. A remekmű elkészült és a jövő heti Frankfurti Autószalonon megtekinthető lesz. A hajtáslánc a Volkswagentől érkezik: az e-Up! hajtását kapja meg az elektromos Bogárhátú, ami azt jelenti, hogy egy 82 lóerős villanymotor gondoskodik az autó mozgatásáról, az energiát pedig egy, a padlólemezbe épített 36,8 kWh-s akkucsomag biztosítja.

A töltőcsatlakozó elhelyezése (a jobb hátsó lámpa alatt van) igazán szellemes – galéria

A gyáriak egy teljesen új padlólemezt fejlesztettek a modellhez és csak a karosszériát tartják meg (néhány ponton azt is átdolgozva), az eredeti padlólemez ugyanis alkalmatlannak bizonyult az elektromos rendszer és az akkumulátor befogadására. A hatótáv 200 km, a menetteljesítmények pedig az alaposan megnövekedett, 1280 kg-os üres tömeg ellenére is korrektek: a 0-80 km/h-s sprintidő alig több, mint 8 másodperc, a végsebesség pedig 150 km/h. A töltést szellemesen oldották meg a tervezők: a jobb hátsó lámpa felbillentésével érhető el a töltőcsatlakozó, amelyen keresztül a gyorstöltés lehetősége is adott.

Mindez remekül hangzik, ám van egy kis ‘bibi’ az alkotásban: az elektromos Bogárban a motor nem hátul, hanem elöl helyezkedik el és nem a hátsó, hanem az első kerekeket hajtja – arról nem is  beszélve, hogy míg a legendás Bogár hangulatos hangon duruzsoló boxermotorja léghűtéses volt, a hangtalan villanymotor vízhűtéses. Az, hogy az eredeti koncepciót a tervezők fejre állították, talán nem fogja zavarni a leendő megrendelők jelentős hányadát, de az igazi veteránkedvelőket biztosan kirázza a hideg a hír hallattán, hiszen a Bogarat alapjában véve megszentségtelenítették.

A lemezek alatt lényegében a Volkswagen e-up technikája lapul, aminek hátránya, hogy a motor és a hajtás előre került...

Apropó, a hírek szerint az eClassics és a Volkswagen szakemberei az eKäfer után már dolgoznak az e-Porsche 356 és az eBulli (vagyis a legendás Transporter) elektromos változatán, sőt, egy olyan pletyka is napvilágot látott, amelynek értelmében a Volkswagen új, kimondottan elektromos autókhoz fejlesztett és rendkívül rugalmasan alakítható MEB padlólemeze szolgáltathatja majd az alapot a későbbiekben.

De hiába praktikus dolog a hátsó csomagtér, jó lenne, ha készítenének a tervezők egy farmotoros, hátsókerékhajtású felállást a Bogár, a Porsche 356 és a T1/T2 részére...

Praktikus dolog a csomagtartó hátul (a jobb oldali autó), de egy veterán Bogárban ott a motornak lenne a helye – emiatt nagy fekete pont jár...