Ha tetszik, ha nem, a klasszikus felépítésű szívómotorok ideje lejárni látszik; már most is alig találunk hagyományos szívócső-befecskendezéses szívó benzines egységeket az új autókban, de az a néhány is el fog búcsúzni a jövő évtől életbe lépő károsanyag-kibocsátási törvények miatt. Ennek megfelelően a Dacia Duster-Lodgy-Dokker trióban is leköszön a jó kis 1,6 literes benzines.
Ezt tiszta szívből sajnáljuk, a jó öreg, még a Nissantól származó ‘egyhatos’ szívó ugyanis kiválóan passzol a Daciákhoz: olcsó (volt), teljesítménye kielégítő, fenntartási költsége alacsony, ráadásul megbízhatósága is kiváló. De a lényeg, hogy ha nagyon sietnek, a Dacia szalonokban készletről még talán lecsaphatnak a jól bevált motorra, legalábbis a Duster és a Lodgy esetében – előbbiben különben 114, míg utóbbiban 102 lóerőt és 156 Nm-t teljesít az 1.6 SCe.
Szomorú hír a belépő Dacia Dusterre, Dokkerre, Lodgyra vágyóknak: búcsúzik a jól bevált 1,6 literes szívó benzinmotor...
És hogy mi lesz (vagyis már van) helyette? Persze jóval bonyolultabb turbós benzines. A Dokker, valamint az opcionálisan hétszemélyes, ezáltal az akár 2,5 millió forintos állami támogatásra is jogosult Lodgy nem járt rosszul, ugyanis megkapták a Renault-Nissan-Mercedes friss fejlesztésű 1,3 literes, 4-hengeres turbós benzinesének 102 lóerőre (200 Nm) fojtott verzióját. Ez egy kellemes karakterű, nyomatékos motor, ami a hétköznapok során sokkal jobban használható, mint a régi szívó benzines.
Ráadásul a korábbi öt helyett szériában hatfokozatú kézi váltó jár az új szívhez, így megbocsáthatjuk neki, hogy az 1.6 SCe-nél azonos felszereltséggel 200 ezer forinttal többet kóstál. A Lodgy esetében ez klímával együtt öt személyes kivitelben 3,65, hétszemélyes verzióban pedig 3,85 milliós belépőárat jelent, míg a tolóajtós (de csak ötszemélyesként elérhető) Dokker 3,75 millió forinttól startol a 102 lovas 1,33 literes TCe-vel, amihez benzines részecskeszűrő is jár.
A Dacia Lodgy (a képen) és a Dokker nem járt rosszul az új 1,33 literes, 102 lóerős belépő szívvel,...
A Duster vásárlók viszont rosszabbul járnak: számunkra (is) érthetetlen módon a leköszönő 114 lovas 1.6 SCe egységet nem az 1,33 literes 4-hengeres TCe egység fojtott változata, hanem a Renault-Nissan friss fejlesztésű 1-literes, 3-hengeres TCe 100 nevű motorja váltotta, aminek egyetlen előnye, hogy az 1.33 TCe-vel ellentétben megúszta a részecskeszűrőt. De az egyliteres, 3-hengeres nyilván jóval kevésbé komoly egység, mint a Dokker és a Lodgy papíron azonos teljesítményű 1,3-as négyhengerese.
A helyzetet tovább rontja, hogy a kis belépő egységhez továbbra is csak ötfokozatú kézi váltó jár. Továbbá, miközben a kifutó SCe 115-höz összkerékhajtást is lehetett párosítani, az új TCe 100-hoz nem lehet (talán jobb is…), vagyis az 550 ezer forintért választható összkerékhajtás az erősebb motorok (1.33 TCe 130/150 és Blue dCi 115) kiváltsága maradt – oda tehát a klasszikus ‘munkás Duster’, az 1.6 SCe 4WD. Az új egyliteres motorral a Duster papíron 12,5 másodperc alatt képes megfutni a 0-100 km/h-s sprintet és végsebessége 168 km/h, amik nem rossz adatok, de félünk, hogy a valóságban meg fog gyűlni a baja a kis szívnek a Dusterrel – főleg autópályán.
... ellentétben a Dusterrel, ahol egy 3-hengeres 1-literes turbós törpeszív váltotta le a 114 lovas 'egyhatos' négyhengeres szívó benzinest
Értetlenül állunk tehát a Duster esetében az új alapmotor előtt; a vásárlók sokkal jobban jártak volna a Lodgy/Dokker 102 lóerőre fojtott négyhengeres turbójával, ami 40 Nm-rel nyomatékosabb is a 160 Nm-t leadni képes 100 lovas egyliteresnél. Ráadásul a kifutó szívó ‘egyhatosnál’ 150 ezer forinttal többet kóstál az új erőforrás. Röviden összefoglalva a (leendő) Lodgy és a Dokker vásárlók helyében mi inkább az új 1,3 literes turbót vinnénk a kifutó 1,6 litereses helyett, a Duster esetében viszont mindenképp keresnénk egy készleten lévő kifutó szívót – ameddig még lehet...
Ajánlatkérés
A legjobb Dacia ajánlatokat keresi? A Dacia Schiller örömmel segít. Márkakereskedésünkben megtalálja a márka összes újdonság, a tesztvezetésnél pedig minden újdonságot megtapasztalhat. Lépjen be egy új világba, kérjen ajánlatot most.
A Dusternél a másik lehetőség, hogy feljebb lépünk mondjuk a 130 lóerős 1.33 TCe-re, de utóbbi sajnos csak a két legmagasabb felszereltségi szinttel párosítható, így nem olcsó: miközben egy klímás Duster TCe 100 már 3,8 milliótól indul (a korábbi ‘egyhatossal’ 3,65 milliótól), a 130 lovas TCe 130 magasabb felszereltséggel bár, de 4,65 millió forinttól startol, ami nagyon nem mindegy. Érdemes tehát tényleg lecsapni az utolsó készletes, kifutó Dacia Duster 1.6 SCe változatok egyikére.