Egy Wrangler és egy pickup találkozásának egyetlen szerencsés kimeneteleként nem is olyan régen bemutatkozott az új Jeep Gladiator, amely az amerikai terepjárós márka ikonikus modelljének formavilágát és terepképességeinek egy részét örökölve lett a platós munkagép műfaj legkülönlegesebb képviselője. Akkor még nem volt bizonyos, hogy Európába is megérkezik-e a modell, de nemrég bejelentették az amerikaiak, hogy az öreg kontinensen is elérhető lesz majd az egyedi típus.

A Gladiatort nem nehéz megkívánni. Hiszen melyik másik autóval szállíthatnánk négy felnőttet kényelmesen mondjuk egy jet-skivel és egy lakókocsival együtt, hogy aztán a tetőt, a szélvédőt és az ajtókat kivéve igazi tengerparti buliautóvá alakítsuk a mellesleg kőkemény terepjárásra is alkalmas verdát? Ráadásul a pickup a vadonatúj Wrangler jellegzetesen karakteres stílusát viseli, a retro ábrázat pedig modern, hatékony hajtásláncot takar.

A legkülönlegesebb pickup - galéria

A Jeep formatervezői a platós modell esetében megtartották az eredeti Wranglerre jellemző hetes tagolású hűtőmaszkot, ám a megnövelt vontatható tömeg miatt szükséges nagyobb teljesítmény megkövetelte, hogy a motor több levegőhöz jusson, így a hűtőmaszk nyílásai szélesebbek lettek. A hűtőmaszk emellett a szokásosnál jobban döntött, mert ez csökkenti a légellenállást.

A Gladiator Overland és Rubicon modellekhez rendelhető lesz a LED-es fényszóró és ködlámpa is. Hátulra szintén kérhetők LED-es lámpák, amelyek közrefogják a könnyű rakodást lehetővé tévő széles platóajtót. Az ajtó csillapított mozgású, és három helyzetben reteszelhető. A plató hossza meghaladja a másfél métert, a Gladiator terhelhetősége pedig jóval hét mázsa fölött van. A teljes értékű pótkerék a plató alatt, a hátsó tengely mögött kapott helyet.

Belül jó a minőség - galéria

Szintén a legendás elődökre emlékeztető megoldás az előredönthető szélvédő. A Wranglerhez hasonlóan, a gyári bukókereten található a belső visszapillantó tükör, amely lehajtott szélvédő mellett is a helyén marad. Egyedüliként a platós terepjárók szegmensében a Gladiator rendelhető prémium Sunrider vászontetővel is. A tető kialakítása egyaránt lehetővé teszi a részben vagy teljesen nyitott autózást – vagyis tulajdonképpen egy kabriót is kapunk, szintén egyedülállóként a kategóriában. Követve a Jeep egyik legnépszerűbb hagyományát, a Gladiatornak ráadásul az ajtajai is könnyedén, néhány mozdulattal fel- és leszerelhetők, ami ugyan nem feltétlenül a biztonság záloga, de mondjuk terepen, lassú tempónál kétségtelenül sajátos ízt ad a mókázásnak.

Nagyon örülünk, hogy Európába is eljön - galéria

A szövet vagy bőrborítású első ülések oldalsó és deréktámasza egyaránt állítható, illetve nemcsak az első ülések fűthetők, hanem igény esetén a kormány is. A teljesen áttervezett hátsó ülések előtt a gyártó ígérete szerint a kategória legtágasabb lábtere található, s rögzítő szerkezete révén a kabinban a hátsó üléstámla mögött kisebb csomagtér alakítható ki. A hátsó ülés ugyanakkor teljesen síkba is fektethető, így az utastérben is szállíthatók nagyméretű tárgyak. Ám az ülések variálhatósága itt nem ér véget: az ülőlapok a támlákkal párhuzamosan, függőleges helyzetbe is felhajthatók, s ilyenkor válik hozzáférhetővé az alattuk elhelyezett tárolórekesz.

A műszerfalon felszereltség függvényében 5-, 7- vagy 8,4-colos kijelző kaphat helyet, amelyen a márka immár negyedik generáció Uconnect rendszere dolgozik, az eddigieknél nagyobb felbontással, mégis fokozott gyorsasággal. A rendszer tudja az Apple CarPlay és Android Autós telefontükrözést is.

Vérbeli terepjáró és munkagép egyszerre - galéria

Kizárólag a Gladiator Rubicon modellekhez kapható az előrenéző terepkamera, amely a hűtőmaszkban kapott helyet, és kemény, nehezen belátható terepen könnyíti meg a vezető dolgát. Ha már asszisztensek: adaptív tempomatot, holttérfigyelőt és hátsó keresztirányú forgalomfigyelőt is kaphatunk a modellhez.

A vadonatúj Jeep Gladiator kétféle motorral választható, legalábbis Amerikában: a piaci bevezetésre a 3,6 literes Pentastar V6-os benzinessel érkezett meg 285 lóerővel és 353 Nm nyomatékkal, míg a 3,0 literes EcoDiesel V6 2020-tól lesz rendelhető, és Európában csak utóbbival lehet majd megvásárolni. A hatfokozatú kézi váltó széria, a nyolcas automata pedig felár ellenében elérhető, legalábbis a szívó benzineshez, a 260 lóerős és 600 Nm-es dízelmotornál ugyanis széria lesz a nyolcgangos egység, ami azt jelenti, hogy hazánkban is csak automataként lesz elérhető.

Modern technológiákból sincs hiány - galéria

Az új, 2020-as Jeep Gladiator magától értetődő módon hozza a Jeep márkától elvárt kimagasló terepképességeket. A modellben kétféle 4x4-es rendszer dolgozhat: a Command-Trac 4x4 a Sport és Overland változatokba kerül, míg a Gladiator Rubicon modell a Rock-Trac 4x4-es rendszert kapja, amelyben nagyobb igénybevételre tervezett, harmadik generációs Dana 44 első és hátsó tengelyek kaptak helyet, illetve az alapmodellhez képest rövidebb a felezőfokozat áttétele is. Szintén a Rubicon modellt jellemzik a hosszabb rugóutak, amelyet a szegmensben kizárólag a Gladiatoron alkalmazott, elektronikusan kiiktatható stabilizátorok tesznek lehetővé.

Nem csak egy Wrangler platóval, még ha elsőre úgy is tűnik - galéria

Az alapok egyébként itt is létraalvázasak. A négyajtós Jeep Wranglerrel összehasonlítva a Gladiator tengelytávja 49,3, míg a teljes alváza 78,7 centiméterrel hosszabb. Ezzel érthető és látható módon növekszik a praktikum, és egyenes arányban csökken a rámpaszög is – de van egy erős tippünk, miszerint a Jeep pickupja Rubicon kiadásban így is az egyik legjobb terepes platós modell lesz.

Ezt segíti elő a 43,6 fokos első és a 26 fokos hátsó terepszög, valamint a 20,3 fokos rámpaszög, míg a szabad hasmagasság 28,2 centiméter. Figyelemre méltó adat a 76 centis gázlómélység, illetve a 725 kilós terhelhetőség és a 3470 kilogrammos vontatható tömeg is.

A terepjárás csúcsa lehet a pickup kategóriában - galéria

Az új Gladiator a Jeep Toledóban (Ohio) található üzemében készül, ahol a különböző Jeep modellek gyártása már 1941 óta zajlik. A modell bevezetése elsőként a tengerentúlon kezdődött, de szerencsére Európába is megérkezik az autó, még ha egy kicsit várnunk is kell még rá.