- Részletek
- Írta: Kenéz Tibor
Nincs könnyű helyzetben az egyszerű autós újságíró, amikor egy gyártó ugyanazon típusából a harmadik – igaz, eltérő hajtáslánccal szerelt – példányt kell tesztelnie, miután a kollégák kettőt már alaposan kiveséztek. Nos, a Kia Sportage esetében azért így is van miről beszélni, hiszen a hibrid rendszert teljesen nélkülöző és a full – vagy a Toyota nyelvezetében öntöltő – hibrid után ezúttal az úgynevezett lágy hibrid, azaz a 48 V-os rendszerrel szerelt verzió járt nálunk.
Add a comment- Részletek
- Írta: Radisic Zorán
Kis túlzással manapság már tényleg csak crossoverek, illetve SUV modellek repkednek ide-oda, a magamfajta hagyományosabb felfogású benzinvérű autórajongóknak egyre kevesebb hagyományosnak becézett típus marad. Személy szerint őszintén tudok rajongani a lapos, klasszikus felépítésű autókért, de hogy tesztalanyunkat is említsem, például a tipikus családi egyterűekért is. Sajnos alig maradt belőlük, márpedig a trendekkel szembe evezve a Ford Galaxy mind a mai napig kiválóan állja a sarat: egy igazán jó célszerszám, amivel élmény dolgozni, vagyis jelen esetben együtt élni.
Add a comment- Részletek
- Írta: Csizsek Ádám
Az Opel Grandland nemrégiben magára öltötte a villámos rüsselsheimi márka legfrissebb arculatát, azonban a frissítőkúra során érthető módon javarészt a külsőségekre fókuszált a gyártó, így a legfrissebb, a Stellantis égisze alatt született innovációkat még nem kapta meg. Azonban egy takarékos dízelmotorral és automataváltóval csábító családi mindenesnek ígérkezik.
Add a comment- Részletek
- Írta: Biczó László
Bizonyos szempontból páratlan összeállítású járművet teszteltünk az idei év első igazán nyárias hetén. A Ford Explorer ugyanis egy hétüléses, hathengeres, nem prémium autó. Egyúttal konnektoros hibrid, ezért hatalmas és súlyos karosszériája, illetve a már-már döbbenetesen erős motorja ellenére zöld rendszám viselésére jogosult. Természetesen SUV, összkerékhajtással és tízfokozatú automatával.
Add a comment- Részletek
- Írta: Csizsek Ádám
Eljutottunk abba a helyzetbe, hogy aki nagy hatótávú, élhető villanyautót akar a garázsába tolni, megteheti, mi több, most már egész barátságos számosságú választék is van ezekből (az alkatrészhiány következtében csúszó/elmaradó gyártástól most tekintsünk el). A Hyundai-Kia márkacsoport nemrégiben dedikált elektromos autós platformot álmodott meg, hogy ezzel alapozza meg a közeljövőre szánt villanyos modelljeit – ezúttal az Év Autójának választott Kia EV6 járt nálunk, nagy akkuval, hátsókerékhajtással.
Add a comment- Részletek
- Írta: Szabó Péter
Az autóiparban tucatszám említhetünk olyan modelleket, amelyek megelőzték a korukat, de ezek a jövőbe mutató kudarcok és sikertörténetek legtöbbször jó pár évtizeddel ezelőttről érkeznek. A 21. századból már jóval nehezebb ilyet említeni, ha nem lenne a BMW i3. De szerencsére itt van. Még egyszer utoljára, a sportos S változatban, a 2000 példányban limitált különkiadás tagjaként int most búcsút tesztünkben. Az autó, amely megelőzte azt a kort, ami végül sosem fog eljönni.
Add a comment- Részletek
- Írta: Csizsek Ádám
2022-t írunk, amikor is a BMW M divíziója, vagyis a németek fokozottan sportos, izgalmas és kívánatos modelljeikért felelős szakosztálya megalapításának 50 éves jubileumát ünnepli. Időközben, vagyis az 50 év elmúlt 5-10 évében betört a villanykorszak az autóiparba, óriási változást generálva, és bár még, vagyis már csak legfeljebb 13 évig kaphatunk benzingőzös élvezeteket, a sportmodellek tekintetében is érezhető a változás szele: az első M-es plecsnivel illetett villanyautót, a BMW i4 M50-et fogtuk vallatóra. Történelmi pillanat.
Tetszik vagy sem, ez lesz mostantól az uralkodó szélirány, mégpedig garantáltan sok-sok évig, évtizedig. Menekülni még lehet, de nem igazán érdemes. Remélem, megbocsátja a kedves Olvasó, ha ezúttal kihagynám a már oly sok ízben elcsépelt toposzt, hosszan elsírva, hogy régi vágású autómániásként mennyire fájdalmas a néma villanyautókban keresni az élvezeteket – Hans Zimmer kompozíció ide vagy oda. Nem sírunk tehát ezúttal a motorháztetőre borulva, mert az 544 lóerős i4 M50 megérdemli, hogy érdeklődéssel és tisztelettel fogadjuk, jelenleg ugyanis a piac egyik legkívánatosabb elektromos modellje.
Robbanékonysága mindenféle kompromisszumtól mentes
A BMW közel 10 éve, a korát műszakilag messze megelőző i3 szériagyártásba küldésével egyértelműen jelezte, hogy úttörő szerepet kíván vállalni az elektromos autók világában, azonban az első igazán izgalmas (már ami a vezetési élményt jelenti) villanyosukra egészen mostanáig kellett várni. A németek eddig megelégedtek a karbon szerkezetre épített, hatékony kompakt modellel és közben talán a kivárásra utazva csendben eltervezték az ütős jövőt.
Add a comment- Részletek
- Írta: Varga Balázs
Nem is olyan könnyű egy autós újságíró élete: egyik nap már félkész anyaggal rendelkeztem tesztünk alanyáról, erre kijött Biczó László kolléga tesztje a vadonatúj Volkswagen Multivanről, s nyomhattam a „törlés” gombot a cikk jó részére, mert amit addig írtam, viszonylagossá vált. Nem volt egyszerű egy szinte unalomig ismert s már általunk is több ízben tesztelt dobozról érdekes cikket írni, főleg így a modellciklus vége felé közeledve. Ám a szokásos klisék erőltetése helyett nézőpontot kell váltani és másfajta ’szemüveget’ érdemes feltenni. Hogy milyen szemüveget kellett találnom egy húszmilliós nyolcszemélyes Fordhoz? Olyan nagycsaládosokét vagy vállalkozókét, esetleg közületi vásárlókét, ahol rendszeres igény mutatkozik az 5(+2) vagy ritkán valós 7 ülőhelynél nagyobb szállítási kapacitásra és/vagy csomagtérre. Hiszen köztudott, hogy nincs olyan egyterű, amely 7 személy plusz csomagjaik számára értelmezhető teret biztosít.
Add a comment- Részletek
- Írta: Csizsek Ádám
Az új Kia Sportage hamar a rivaldafénybe került, hiszen a gyártó gondoskodott a kellően meghökkentő formatervről, akár kívül, akár belül nézzük az autót. Ráadásul a népszerű dél-korei kompakt SUV továbbra is széles motorpalettával bír, amelynek tagja tesztalanyunk is: öntöltő hibrid hajtáslánccal és összkerékhajtással járt nálunk ezúttal a közkedvelt modell.
Add a comment- Részletek
- Írta: Biczó László
A Lexus még 2005-ben lépett piacra első hibridjével a prémium kategóriában. Kicsivel az RX 400 h bemutatása után már az S-osztályos Mercedes-Benz, illetve a 7-es BMW ellen is benzin-elektromos modellt indítottak, ez volt az LS 600h. Napjainkban már természetesnek vesszük az e-CVT-s hajtásláncot, de ne feledjük: másfél évtizede az európai konkurensek még javában a dízel bűvkörében éltek – jelentős mértékben a földrész sajátos szabályozási környezete miatt, ahol a szén-dioxid-kibocsátás csökkentése volt az első számú prioritás.
Add a comment- Részletek
- Írta: Biczó László
A Transporter különleges szerepet tölt be a wolfsburgiak palettáján, az 1985 óta létező Volkswagen Multivan pedig ennek a sokféleképpen használható modellnek egy kifejezetten érdekes variánsa. Viszonylag kevés magánszemély választja a mindenkori Typ 2 gazdagon felszerelt változatát, de a céges vásárlókkal együtt éppen elegen vannak ahhoz, hogy a presztízs szempontokon túl a pénzügyi sorokról se feledkezzen meg a gyártó.
Add a comment- Részletek
- Írta: Csizsek Ádám
Akárhogy is vesszük, az elektromos autózás nem indult zökkenőmentesen, a gyors utántöltéssel és nagy hatótávval kényeztető belsőégésű motoros hajtásláncokhoz szokott társadalom még ma is nehezen tolerálja a villanyautók ilyen téren értve szerényebb képességeit, noha évről évre egyre jobb megoldásokat kapunk: ezúttal a BMW 500 km feletti hatótávú középkategóriás elektromos modellje járt nálunk, méghozzá az i4 a civilnek mondható eDrive40 verzióban érkezett a mustrára.
Add a comment- Részletek
- Írta: Biczó László
Anyanyelvünk ámulatba ejtő tulajdonsága, hogy egyetlen betű megváltoztatásával alkothatunk gyökeresen eltérő jelentésű szavakat. Persze dőreség lenne ezt a megállapítást a magyar nyelvre szűkíteni. Itt van például a Peugeot e-Rifter. A típusnév egy elektromos modellről árulkodik. Képzeljük el ugyanezt a karosszériát gázolajos szívvel. Vajon az lenne a d-Rifter?...?
Add a comment- Részletek
- Írta: Csizsek Ádám
A Kia Sportage érkezését legalább akkora várakozás előzte meg, mint az ugyancsak rendkívül dizájnos formába bújtatott konszerntás Tucson premierjét. Tesztalanyunk kívül-belül piszok modern formatervet kapott, ám ezúttal a legegyszerűbb hajtással gördült be szerkesztőségünk garázsába: a turbós benzines, kézi váltós, hibridségtől még mentes rendszerrel fogtuk vallatóra.
Add a comment- Részletek
- Írta: Biczó László
Az autóipar közelmúltja és jövője az elektrifikációról szól. A folyamat részeként elterjedtek a lágy (avagy ’enyhe’, esetleg ’mild’, vagy éppen ’alig’) hibrid hajtásláncok, amelyek ugyan csak minimálisan csökkentik az autók fogyasztását, és a menetteljesítményekre gyakorolt hatásuk sem jelentős, a marketingesek mégis öles betűkkel hirdetik a hibridséget plakátokon és csomagtartókon egyaránt. Nem kevés ember véleménye szerint üldözni való módon. Eddig a ’mi autónk’ vásárlóinak is be kellett érniük a ’marketing Hybridekkel’, de a Suzuki Vitara 1.5 hibrid 6AGS 4WD GLX Panoráma név egy valódi, az autót önállóan megmozdítani képes hibrid hajtáslánccal szerelt modellre vonatkozik, amelyet elegendő pénz birtokában bárki megvásárolhat. Mi persze csak kipróbáltuk a járművet, de így sem maradunk konklúzió nélkül.
Add a comment