Noha egy aprócska reménysugár még élt egy darabig, végül minden szertefoszlott tegnap, amikor az Euórpai Parlament plenáris ülésén megszavazták azt a javaslatot, amely 2035-re 100 százalékos szén-dioxid kibocsátás csökkentést ír elő az új személyautók esetében. Ez praktikusan azt jelenti, hogy 2035-től csak tisztán elektromos hajtású személyautókat lehet majd értékesíteni az Európai Unióban.
Az autógyártók igyekeztek minden erejüket bevetni, hogy a szigorú szabályokon enyhítsenek egy kicsit, és 100 százalék helyett csak 90 százalékos széndioxid-kibocsátás csökkentést írjanak elő, azonban nem jártak sikerrel. Ugyan még nem végleges formában – ugyanis még a tagállamokkal is egyeztetni kell –, de már megszületett a döntés, amit még idén követhet a végleges, konkrét jogszabály.
Noha 2035-ig még több mint 12 év van, a legtöbb nagy európai gyártó már a tegnapi döntés előtt bejelentette, hogy 2030 és 2035 között tisztán elektromossá válik. Noha egy aprócska reményünk még lehet, hogy a következő 12 évben megváltozik valami, és módosítják a jogszabályt, de nem nagyon érdemes erre készülni, ugyanis a gyártók szemszögéből 12 év már nem olyan nagy idő – alig két modellciklus –, és már most el kell kezdeniük gőzerővel dolgozni azon, hogy képesek legyenek az átállásra.
Alig több mint 12 év múlva a töltőkábel már minden új személyautó tartozéka lesz
Mondanunk sem kell, hogy ha egy nagy márka elindul egy ennyire más úton – a belső égésű motorok helyett az elektromos hajtásláncok fejlesztését kell mostantól minden erővel támogatniuk –, akkor onnan már nemigen van visszaút. Azt azért még el tudjuk képzelni, hogy kicsit kitolják a benzinesek és a dízelek tiltását, vagy éppen lesz néhány kivétel, de mostanra már teljes mértékben kőbe vésettnek tűnik, hogy az európai döntéshozók az elektromos hajtásláncokat jelölték meg az egyetlen megoldásként.
Mondanunk sem kell, ez nem tűnik túlságosan bölcs döntésnek, és ezt nem mi mondjuk, hanem az autóipari szakértől túlnyomó része. Számtalan buktatója lehet annak, hogy kötelezik a gyártókat az átállásra, kezdve akár az egyes országok elektromos hálózatának határaitól az egyelőre még igencsak hiányos töltési infrastruktúrán át egészen a környezetre igencsak káros anyagokat tartalmazó akkumulátorok kezeléséig – és akkor még csak néhányat említettünk. 12 év ugyan még sok idő, de már most kíváncsian várjuk, hogy mi fog kisülni ebből a döntésből.