Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Hamarosan véget ér a 2015-ös esztendő. Így december végén rendszerint átgondoljuk az eltelt évet, latba vetjük az elérteket, kitűzzük vágyálmainkat, mielőtt átadnánk magunkat az ünnepség önfeledtségének. Ha elbújva, kényelemben szeretnénk elmélkedni, keresve sem találunk jobb helyet tesztünk szereplőinél. A világ talán két legjobb luxuslimuzinja ugyanis utazással is fűszerezi a pihenést - vagy éppen a szórakozást. Az új BMW 7-es és a Mercedes S-osztály ráadásul ennél jóval többre is képes: ámulatba ejt. Igaz, ezt teljesen másképpen teszik.

A luxuskategória öncélú, ez kétségtelen. Jól jelzi ezt, hogy közel 30 milliós beszálló árról beszélünk, ahonnan a csillagos égig fokozhatjuk a befektetés mértékét. Viszont ez nem jelenti azt, hogy ne kapnánk jelentős pluszt, ha tudunk ennyi pénzt fordítani egy valódi luxusautóra. Az optimális járművásárláson túl ugyanis itt jelentős presztízst is kapunk az elköltött pénz mellé, és az sem rossz érzés, ha a világ egyik legjobb autójában ülhetünk.

A legújabb: a 7-es BMW. Innovációban nevét aranykeretbe foglalhatjuk.

De mi teszi a BMW új generációs 7-es sorozatát vagy éppen a Mercedes S-osztályt a legjobbá? Ahány ház, annyi szokás, tartja a mondás, amely itt is igaz, ezúttal azonban eltekintünk a szélsőségektől. Ha a cél legfeljebb négy személy és átlagos csomagjaik lehető legjobb utazása/utaztatása, itt elértük a csúcsot. Vannak még exkluzívabb, még drágább modellek, de jelenleg egyik sem fejlettebb cikkünk két tárgyánál.

Ismerős csúcstartó: az S-osztály érdeme kétségbevonhatatlanA Mercedes S-osztály aktuális generációjának érkezésekor – immár két éve – számos világújdonságot köszönthettünk benne. A 0,23-0,24-es légellenállási együttható, a sztereo kamerás futóműrendszer vagy éppen a piac legfejlettebb vezetési segédrendszerei máig szinte egyedülállóak. De akad egy komoly kihívó: a BMW 7-es sorozata, amely most, decemberben érkezett meg hazánkba. A modell pedig annyit fejlődött, hogy puszta bemutatása is egy tesztnyi méretű cikket igényelt. Ha lemaradtak volna, az alapokat a hivatkozásra kattintva érdemes bepótolni, most ugyanis a írásunk címét komolyan véve a teszt szócskára koncentrálunk: lássuk, milyen a két versenyző!

A világ két legjobb autója: a BMW 7-es sorozat és a Mercedes S-osztály összecsap, méghozzá beszálló, háromliteres, V6-os dízel hajtáslánccal, összkerékhajtással.

Karosszéria, utas- és csomagtér

Magyarország nem nagy piac, de szerencsére sokan megengedhetik maguknak a járművek csúcsát. Tesztautóként azonban koránt sem könnyű beszerezni őket, így a 7-es normál, az S-osztály pedig hosszított kivitelben érkezett a tesztünkre. Ezt a 13 centis kivételt, kérjük, tekintsék el nekünk a fotók tekintetében, cikkünkben viszont mindkét modell összes verziójára kitérünk.

Túlnyúlik: S-osztályból a hosszított kivitelt kaptuk, de azt is nagyon köszönjük a Pappas Autónak

Kétfokozatú hátsó lámpatestek - galériaAz S-osztályt talán már senkinek sem kell bemutatni. A karakteres, Mercedes orr legújabb iterációja éppen olyan elegáns, mint az elődöké, az érzelmes, folyékony formák, a megfeszített íjként futó övvonal, és az elegáns, LED-es világítótestek azonnal elárulják a modellt. A hasonló formákat viselő C-osztályhoz képest pedig a puszta méretek mutatnak irányt. Már az alapból 5,1 méteres hosszúság is tiszteletet parancsol, pláne, ha a tengelytáv 13 centis bővítésével sofőrös autóként, Long változatban kérjük a modellt. Az összhatás egyébként még így is meglepően arányos: a szélesség és a magasság jól illeszkedik a megnyújtott verzióhoz is.

Elegánsan lejtő far, folyékony formák

Elegánsabb stílusra váltottMéretben legfeljebb néhány centis a differencia az új 7-es BMW esetében is, formailag azonban ezúttal is más irányt követ a bajor zászlóshajó. A hatalmas vesék azonnal elárulják a hovatartozást, amelyet a kategóriában újdonságként lézeres távolsági fényszóróval ellátott világítótestek foglalhatnak keretbe. A formák az elődnél jóval dinamikusabbak, különösen a profil, amelyhez kimondottan elegáns hátsó kialakítás társul. Ilyen kifinomult hátsó lámpatesteket még nem láthattunk 7-es BMW-n. A sportosabb kiállásról tesztautónkon az opcionális M sportcsomag lökhárítói gondoskodtak, amelyek kevesebb teret engednek az egyébként minden eddiginél gazdagabban feltűnő krómnak.

Sokak álma lehet: 7-est a karáncsonyfa alá

Bevált formák, új hangulatbanHa a fényesen csillogó felületeket nézzük, akkor ilyen közel még nem állt egymáshoz a csillagos és a propelleres márka csúcsterméke, a közös nevező ráadásul a belső térben is visszaköszön. Ezúttal a BMW adta be a derekát és elsőként a fekete helyett fémhatású gombokat és kapcsolókat használ. A felületes szemlélő ennyivel le is tudja a különbségek taglalását az előző generációhoz képest, holott a márka jövőjét alapjaiban meghatározó, teljesen megújult beltérrel találkozunk.

Teletömve csúcstechnikával

A hangsúlyosan vízszintes tagolás és a különálló központi kijelző a megszokott kezelőszervekkel azért így is szoros rokonságban áll a BMW többi típusával. A Mercedes-Benz zászlóshajója jóval inkább a saját útját járja. A hamarosan érkező E-osztály is csak néhány részletéből merít, egyébként teljesen egyedi márkán belül a kialakítás.

A két hatalmas képernyő megosztó, de kétségtelenül egyedi, a körülöttük futó és a résekből előtörő hangulatvilágítással pedig egészen exkluzív megoldás. A váltókar itt is a kormányon kapott helyet, így pedig a könyöklő és a középkonzol vezérlőivel is többet játszhattak a tervezők. Ennek az esztétikai különbözőség mellett a praktikum látta előnyét: jóval nagyobb tárolókat találunk, mint a 7-esben, amely sajnos fukarkodik a rekeszekkel – holott ebben a kategóriában sem elhanyagolható ennek az igénye.

Teljesen egyedi belső térrel

A BMW viszont mással ellenpontoz. Például az infotainment rendszerek területén. Az iDrive forgókapcsolós megoldása a csúcsra csiszolt menürendszerrel eddig is a legjobbak közé tartozott, az új generáció pedig már érintőképernyővel is megkönnyíti a kezelést, amely ráadásul a kétujjas zoomolást is támogatja.

Üdvözöljük a digitális világban!Ez csak a kisebbik plusz. Ugyanis akad még a gesztusvezérlés anyagilag elhanyagolható opciója (63 e), amelynek működése minden előzetes várakozásunkat meghaladta. A rendszer működtetése csupán annyiból áll, hogy a könyöklőn támaszkodó jobb kezünkkel mozdulatokat teljesítünk, az autó pedig végrehajtja kézzel kiadott parancsainkat. Szerencsére a rendszert nem bonyolították túl a fejlesztők, nincs sok mozdulat, így a rendszer soha nem keveri össze, hogy mit szeretnénk tőle. A hangerő állítása univerzális, emellett a kétujjas bökés mozdulatához egy funkciót rendelhetünk. Ezen felül a rendszer különböző működési fázisaiban jön még szóba néhány mozdulat, például beérkező hívásnál, vagy a 360 fokos kamerarendszer használatánál. A működés precizitásáról, valamint számos egyéb funkcióról az alábbi videónkban tájékozódhatnak:

A klímapanel is érintőgombos, de jól működikEgyszerűen varázslatos az egyes technikai funkciók összehangoltsága a 7-esben. Az ilyen jellegű finomságoktól pedig azonnal a luxuskategóriában érezzük magunkat, és egyben helyeslően bólogatunk csak a technikai megoldások fejlődésén: innen nézve bármikor elhisszük, hogy sikerül évről évre jobb hellyé tenni világunkat. Megfigyelték például, hogy a tolatókamera nem széles látószögben torzít, hanem a kormány állásának megfelelően elfordul, hogy lássuk a keresztirányú forgalmat? Látták a háromdimenziós, animált modellt, amelynek tekintési szögét kézmozdulattal vezérelhetjük? Vagy éppen a hátsó tabletet, amit magunkat is vihetünk, és amivel egyben a jármű szinte valamennyi funkcióját elérhetjük?

A BMW jobban kezelhető, az S praktikusabbA technikai varázskoktélon cseresznyeként trónol a kijelzővel ellátott kulcs, a felvágni igyekvő tulajdonosok álma. A BMW Display kulcs nem csak jól néz ki, de okos is, segítségével pedig mobilos alkalmazás nélkül teremthetünk kapcsolatot az autónkkal. Sajnos a kivitelezés már nem feltétlenül üti meg a luxuskategória színvonalát. Miközben elismerjük, hogy világújdonságként így is nagyszerű, elvártuk volna a valamivel jobb felbontást és az akadásmentes működést. A helyzet persze koránt sem vészes, a használhatóságot pedig egész jól teljesítő akkumulátor (5 napig töltés nélkül még sokat nyomkodva is elmegy), valamint autóba integrált indukciós (vezeték nélküli) töltő is jár hozzá – utóbbit az arra képes mobilok töltésére is használhatjuk.

Láthatóan komoly tapasztalat van az elegancia terén

Alapból csak két küllő - galériaAz S-osztálynak sincs azért szégyellnivalója ezen a téren, a központi kijelző például annak dacára jóval nagyobb, hogy belelóg kissé a kormánykerék karimája. A funkcióit azonban jobban rejti, egyszerűsíti a rendszer, mégis néhány fontosabb beállítás eléréséhez többet kell kalandoznunk a menüben. A csillagos zászlóshajó alap audiorendszere viszont legalább olyan meggyőzően szólt, mint a BMW középső, 400 ezres Harman/kardon hifije – a 9 csatornás, 16 hangszórós bajor megoldástól valamivel többet vártunk volna. Igaz, helyet kell adni az 1,88 milliós Bowers & Wilkins audiorendszernek is, amivel szemben a Mercedesnél 2,56 milliós Burmester hangrendszer áll. Az árakon nem érdemes fennakadni, ez a kategória ugyanis a korlátlan lehetőségekről szól.

Millióképp állítható, de van jobbEnnek megfelelő az ülések személyre szabhatósága sem ismer korlátokat. Van, ahol lehetőség van erre, de szükség nem feltétlenül: az S-osztályban szinte bárhogy állítjuk a kényelmes foteleket, a puha felső párnázottságban elsüppedve azonnal otthon érezhetjük magunkat. A 7-es székei kevésbé kényelmesek: hiába állítjuk bárhogy, ennyire otthonosan egyszerűen nem ölelnek; kényelmesek, de nem hozzák a Mercedes exkluzív anyaméh jellegét.

Kényelmes, elég, de csodát csak az L teszA kategóriának megfelelően a hátsó utasok is a legjobbat kaphatják. Tapasztalataink szerint sokan azonban túl sokat várnak az 5,1 méteres limuzinoktól. Alapból hagyományosan főként a 7-es helykínálatát éri panasz. Bár négy kétméteres felnőtt is elfér a beltérben, igaz, sok plusz hely már nem marad. Így ha valóban szeretnénk kihasználni az elektromosan állítható, akár szellőztethető, masszírozós foteleket, érdemes lehet megrendelni a hosszított változatokat.

Az S-osztály tesztautó mutatja, hogy mit jelent az a 13-14 centis plusz – még az 1,94 méter magas Vajda Jánosunk is szinte leveszik hátul. Ha az alapüléseket nézzük, ekkora tér viszont már felesleges, így a hosszított kivitelhez érdemes bepipálni az elektromosan állítható hátsó üléseket is. A long verzió egyébként a két gyártónál mókásan ár/plusz arányos: a Mercedes 13 centit ad 1,37 millióért, a BMW pedig 14-et 1,43 millióért. Utóbbi súlyban is több: 20 helyett 40 plusz kilót ad, de ez meg sem kottyan a 7-esnek.

Hogy miért? A következő oldalon ez is kiderül és végre a lóerők közé csapunk. Kérjük, lapozzon!