Ha csodát vársz, gyakran egyszerűen csak csalódás ér, amely ugyanúgy érvényes az autózás világára. Épp emiatt félve csúsztattam zsebembe az új, mindenütt nagyon beharangozott és a bemutató fotók, valamint a technikai adatok alapján is ígéretesnek tűnő Hyundai Tucson slusszkulcsát. Ráadásul a legszerencsésebb helyzetbe kerültünk, hiszen szerkesztőségünkhöz talán a legaktuálisabb verzió, a hibrid hajtású modell érkezett mustrára.
S valóban, a magam részéről piszkosul vártam, hogy beülhessek, hogy nézegethessem, hogy kipróbáljam. Őszintén szólva nagyon nem vagyok SUV párti, sok esetben nem kívánatosnak tartom a családi egyterűek helyébe lépő emelt, kategóriákon átívelő, de nem minden esetben kézzelfogható előnyöket felmutató hobbiterepeseket, ám a Tucson esetében ez másképp volt: kíváncsi voltam, hogy mit tud a megjelenésében nagyon más jövevény.
Minden irányból izgalombomba az új Tucson
A Hyundai pedig mindent egy lapra téve próbálta a lehető legtöbbet kihozni a modellből, hiszen nem vitás, hogy a kompakt méretű SUV-k szegmense mára olyan telítetté vált, hogy igazán nagyot szakítani már holmi megúszós frissítéssel nem lehet, a sikerhez bizony a hobbiterepjáróknál már kisebbfajta csoda kell, legyen az bármiféle megoldás.
Tesztalanyunk, a Tucson immáron a negyedik generációjához érkezett, méghozzá nem is akárhogyan. Az újdonság esetében a márka szakemberei alapos munkát végeztek, aminek eredményeként a modell a kissé hagyományosabb megjelenésű elődhöz mérten nagyon is szívhez szóló formákat kapott, de mindeközben a beltartalomról sem mozdult el a fókusz. Mi több, ilyen széles hajtáslánc kínálat még sosem jellemezte a Tucsont, ráadásul a kor trendjének megfelelvén valamilyen szintű hibrid megoldással.
A gyártó komolyan vette a feladatot, a végeredmény pedig impresszív
Megnőtt az új Tucson, a Sensuous Sportiness irányzat jegyében megfogant formájú jármű befoglaló méretei: 4500 mm-es hosszúság, 1865 mm-es szélesség és 1650 mm-es magasság. A tengelytáv egy centis bővülés után 2680 mm-es, ennek is köszönhetően egy, a korábbi 'szabvány utasnál' 26 mm-rel hosszabb lábú egyén számára is elegendő helyet ad a második sor. A csomagtartó 33 literes növekedés után akár 620 literes is lehet, amely érték a majdnem kerek 1799 literes értékig növelhető a 40-20:40 százalékos arányban lehajtható ülések ledöntése után.
A dízel verzióknál az AdBlue rendszer jelenléte miatt már csak 598 literrel gazdálkodhatunk. A 48 V-os enyhe hibrid rendszer is helyigényes, benzineseknél esetében már csak 577, a dízelnél 546 liter marad. Érdekes, hogy tesztalanyunk, a teljes értékű hibrid valójában nagyobb puttonnyal rendelkezik: 616 literes, ami a konnektoros típus esetén 558 literre csökken.
Mindenki maga döntsön, hogy sok-e a formai játék vagy épp jól eltalált
Noha a formaterv megítélése abszolút egyéni ízlés kérdése, ám ezúttal mindenképp beszélnünk kell az új Tucson által elhozott formai megoldásokról. A külső ugyanis roppant, már-már túlságosan részletgazdag lett. Persze a sziluett maradt, a klasszikus SUV alapformán nem változtattak a Hyundainál, azonban a fémszobrászok megmutatták mit tudnak, s szinte tanulmányautós külsőt rajzoltak az újdonságnak.
Az autó oldalán méretes „duzzanatok” gondoskodnak arról, hogy cseppet se lankadjon a figyelem, miközben mind a front, mind a hátsó traktus esetében igyekeztek minél több izgalmat hozni a lámpatestekkel, fényekkel játszva. Ezekből is talán az első a különlegesebb, hiszen a menetfényt több LED-es lámpatest alkotja – sokakat pikkelyekre vagy angyalszárnyakra emlékeztet a hűtőmaszkkal egybeolvadó lámpahálózat.
Szép kijelzők, jó minőségű anyagok fogadnak
Részleteiben mindez zseniális, és a látványos, 19 colos kerekekkel bizony jó kiállása van a negyedik generációs Tucsonnak, ám összességében már lehetséges, hogy sokat kaptunk a formákból, egyszerűen formatervezői túltengésnek is hathat a Tucson látványa. Persze utóbbi csak saját szájízem szerinti vélemény, kedves Olvasóink részéről a komment szekcióban várjuk, hogyan ítélik meg a Hyundai rendhagyó formatervű újdonságát.
Ellenben sokkal egyértelműbben elnyerte tetszésem az, ami az ajtókat feltárva fogadott. A világos színű belső révén otthonos a Tucson utastere, a műszerfal pedig zseniálisan tud egyszerre letisztult és modern lenni, miközben a fontos funkciógombok sem maradtak el. A látvány önmagáért beszél, a műszerpult egyszerűen körülöleli sofőrt és utasát, miközben a tűéles kijelzők abszolút informatívan szolgálják ki a vezetőt. A szoftver sebességét nem érheti panasz, ahogy az ergonómiát sem. Az előválasztó kart az automaták esetében konfigurációtól függően gombok váltják fel.
Még a műszerfalra is jutott némi kárpit, no meg rejtett légbefúvó
Az utastér egyik újdonsága a 10,25 colos középső érintőképernyő, amely (sajnos) a fizikai vezérlőgombok szerepét is átveszi – szerencsére, ugyan érintőgombokkal, de a klímakonzol megmaradt. A belső hangulatvilágítás 64 különböző szín tízfokozatú fényerőskálán való megjelenítésére képes. A vezetőülésből egy szintén 10,25-ös, teljesen digitális műszerfalra pillanthatunk, a fedélzeti rendszer pedig a Tucson esetében is a Bluelink legfrissebb verzióját kapja meg.
Az extralista nagyon is modern, a Tucsonhoz komplett biztonsági arzenál, félautonóm vezetési segéd és akár távirányítós parkolási rendszer is kérhető. 14 különböző vezetéstámogató megoldás lehet a fedélzeten, ráadásul sok rendszert szériában kapunk: sávtartót, éberségfigyelőt, ráfutásos balesetmegelőzőt, automatikus fényszóróvezérlést, stb... A feláras listán pedig van navigáció alapú adaptív sebességtartás, holttérfigyelő monitor és 360 fokos kamera is.
A részleteket se nagyolták el a szakemberek
Mindezek korrektül és szofisztikáltan teszik a dolgukat, közülük egyet emelnék ki, mégpedig az aktívnak is nevezhető holttérfigyelőt: indexeléskor a tükörházba épített kamera hátrafelé néző képét dobja fel a fordulatszámmérő vagy a kilométeróra helyére, mutatván is így a holtteret. Okos és különleges megoldás.
A Tucson utasterében, főleg a világos kárpittal szerelt verzióban jó helyet foglalni, a kényelmes ülések mellett a helykínálat is hozza az elvárt színvonalat, ráadásul a fejtér még a panorámatető bepipálása esetén sem csorbul jelentősen. Az összeszerelési minőség mellett kiemelendőek a kellemes tapintású anyagok: textil pedig a mai divat szerint a műszerfalra is jutott. A komfortszintet jellemzi, hogy a Hyundai-ok közül itt láthatjuk először a huzatmentesebb légáramlást biztosító, részben elrejtett szellőzőnyílásokat. A hátsó utasoknál is külön szabályozható a befújt levegő hőmérséklete, és ülésfűtés is akad.
Holttérfigyelő immáron az óracsoportban is
Az új Hyundai Tucson teljes mellszélességgel támogatja a márka villanyosítási törekvéseit: alig van már olyan verzió, amiben lenne legalább enyhe hibrid megoldás, de teljes, valamint konnektoros hibrid verziót is készítenek belőle. Benzinesek esetében kötelező az 1.6 T-GDI turbómotor, a vevő pedig dönthet, hogy ezen felül könnyű vagy teljes értékű hibriséget kér, esetleg konnektoros töltési funkciót. Nálunk a hatfokozatú automatával szerelt elsőkerékhajtású hibrid járt.
A teljes hibrid rendszer főszereplője ugyancsak az 1,6 literes négyhengeres turbómotor (265 Nm), mellékszereplője egy 60 lóerős elektromotor (264 Nm), amely összenő a hatfokozatú duplakuplungos automatával. A 230 lóerős rendszerteljesítmény nagyon jól hangzik, 650 ezer forintért pedig összkerékhajtás segít ennek útra vitelében. A csomaghoz 1,49 kWh-s lítium-ion polimer akkumulátor tartozik, ami csupán 1-2 szállingózós kilométerre, vagy mindinkább a benzinmotor hathatós segítésére alkalmas.
A hibrid városban nyerő választás, de az alapverzió sem elvetendő
Összességében szépen és észrevétlenül variálja a hajtást a rendszer, ráadásul a turbómotor is jól elszigetelve, halkan duruzsol. A dinamizmusra nem lehet panaszunk, noha a teljesítmény tükrében nem kiemelkedő a 8 másodperc alá beférkőzni nem tudó gyorsulás. A fogyasztás azonban felemás, de az igazsághoz hozzátartozik, hogy a tesztelt példányt mindösszesen 340 futott kilométerrel vettük át, tehát a későbbiekben bőven javulhat még az étvágy.
A hibrid verzió vadászterülete egyértelműen a város, ilyenkor 230 lovas teljesítményét és 1,6 tonnás tömegét meghazudtolva 5,8-5,9 literrel is beéri, városon kívül pedig hasonlóan 6 liter alatti az étvágy. Sajnos autópályán, ahol a hibrid rendszer tehetetlen, és csak a súlyát cipeljük, a nagy homlokfelülettel, a plusz kilókkal és a nagy kerekekkel küzdő 1,6-os turbómotor 9 liter körül lakmározik. Persze mindez nem csoda, az adottságok ezt teszik lehetővé, bejáratva pedig a 8 liter környéke már abszolút reális számként jelenik meg. Ugyanez igaz a normafogyasztásra, amely bejáratást követően biztosan 7 liter alatt állapodik meg - így már nem jelentősen, de valószínűsíthetőleg jó fél literrel torkosabb a hibrid Tucson, mint két nagy konkurense, a Honda CR-V és a Toyota RAV4. Ráadásul a japánok hibrid hajtása potenciálisan tartósabb, hiszen se turbó, se duplakuplungos váltó nincs pluszban rajtuk.
A váltó helyén tetszetős megoldásként már csak gombok ülnek
A dinamikus teljesítményhez ugyan feszesebb futóművet társított a Hyundai, nem bántunk volna egy fokkal komfortosabb beállítást sem, ám egy kisebb méretű felnivel is könnyen elérhetünk hasonló eredményt. A kormányzás a kor szelleméhez igazodva plasztikus és nem túl informatív, de összességében nagy gond nincs a vezethetőséggel.
Sőt, a Tucson esetében semmivel sincs nagy gond, hiszen a Hyundai nagyon komplett és korrekt csomagot rakott össze, ezáltal egy versenyképes ajánlatként robbant be az új Tucson. Ráadásul a már említett magas étvágy sem feltétlen probléma, hiszen a temérdek hajtáslánc és verzió közül a saját életvitelünkhöz igazodva lehet és érdemes kiválasztani a legmegfelelőbbet. Akinek szűkebb a pénztárcája, az a 150 lovas alapverzióval jár jól, a városi ingázóknak a hibridet vagy az elektromosan is többet haladni képes konnektoros verziót ajánljuk. Sokat autópályázóknak pedig még mindig ott az 1,6 literes dízelmotor, igaz, nagyon megkérik az árát: kedvezményesen egymillióval drágább a 115 lóerős változat, mint a 150 lóerős benzines.
Háromféle hibriddel is kérhető a Tucson
Noha a mindennel megtömött tesztpéldány 14 millió fölötti árával nem feltétlen csábító, a normasztintet hozó felszereltség már 12 millió alatti listaáron elhozható, mi több, ezen felül további kedvezményekkel csábít a forgalmazó. Egyes verziókra 300-500 ezer a kedvezmény, sőt, bizonyos akciós szinteken 800 vagy 950 ezer forint az engedmény.
A Hyundai ezúttal nagyon kitett magáért
A konkurenciát vizslatva természetesen jócskán akadnak ellenlábasok, elvégre a kompakt SUV az egyik legnépszerűbb kategória felénk. Így a Toyota RAV4 a maga 218 lóerős, sok éve bizonyító hibrid rendszerével 12 milliós normaárával tesztalanyunk orra alá sok borsot törhet, főleg, hogy egy picit nagyobb és takarékosabb is. Aki a kategóriában tovább szélesítené a látókörét, annak még a Ford Kuga 190 lovas FHEV verziójára is érdemes pillantást vetnie, a Honda CR-V hibrid variánsa pedig ugyancsak nagyobb és 13 millió alatt is csúcsfelszereltséggel csábít. Persze a végső árért érdemes ajánlatot kérnünk mindegyik márkától.
Néhány szóban
A Hyundai Tucson a generációváltással rengeteget változott: formájában egy igazi izgalombomba, műszakilag, az asszisztensek arzenálját tekintve párját ritkító, ahogy a hajtásláncok kínálata is ritka széles, el lehet veszni a temérdek lehetőség között. A lényeg, hogy a Tucson kategóriájában továbbra is feltételek nélkül ajánlott, bár a kiegyensúlyozott csomagnak megkérik az árát, ahogy mindenhol. Jó hír, hogy az autópályán torkosnak tűnő 1.6 T-GDI-vel szerelt hibrid mellett van annak is választása, aki pont ezen az úton járna többet. Külsejével-belsejével sokakat megnyer, ráadásul a minősége is magáért beszél.
Előnyök: Formailag úgy különleges, hogy mérsékelten megosztó; Kiváló helykihasználás; Jó minőségű beltér és összeszerelés; Kiváló ergonómia; Fejlett extrák; Kellemes hibrid hajtás
Hátrányok: Autópályán torkos erőforrás; Kissé feszes futómű; Viszonylag magas vételár
