A Dacia bizonyára nagy reményeket fűzött a vadonatúj Sanderóhoz, de azt talán ők sem gondolták, hogy még a Volkswagen Golfot is sikerül maguk mögé utasítaniuk – legalábbis a júliusi európai eladási listán. A románok kisautója ugyanis elcsípte az első helyet, ezzel némi meglepetést okozva, de a legtöbb eladott modellel azért júliusban is a Volkswagen büszkélkedhetett.
Az európai piac csökkenése igen szembetűnő, hiszen a tavalyi év ugyanazon időszakához képest 24 százalékkal estek vissza az eladások. Mindez annyit jelent, a tavaly eladott 1,27 millió autó után 2021-ben mindössze 967.830 négykerekű kelt el – a 2019-es 1,32 millió adathoz képest pedig még szomorúbb számokat láthatunk. Ez azonban nem csak a járványnak köszönhető, hiszen a félvezető-hiány mostanra már szinte minden gyártót érint, és hatalmas kieséseket okoz – gyártósorok állnak le, és a legtöbb helyen legalább fél éves várólistával kell számolni.
Maga mögé utasította a Golfot a Sandero - ebben szerepet játszhat a félvezető-hiány is
A Dacia érdemeit nem kisebbítve, talán ez is hozzájárulhatott ahhoz, hogy júliusban a 20.446 eladott Sanderóval a románok meg tudták csípni a lista első helyét. A másodikra azért befutott a Golf (19.425 db), míg a dobogó legalsó fokára még a Toyota Yaris fért fel (18.858 db). Ahogy említettem, a legkelendőbb márka címét bőven birtokolja a Volkswagen, hiszen az első tízben a Golffal együtt nem kevesebb, mint négy modellel képviseltetik magukat. A Polo a negyedik 17.343 darabbal, a T-Roc az ötödik 16.494 darabbal, míg a T-Cross a hetedik 14.170 darabbal.
A négy Volkswagenen, a Dacián és a Toyotán kívül az első tízbe a következő modellek fértek még be. A listán legnagyobbként a Hyundai Tucson 14.883 darabbal a hatodik helyre fért fel, míg egy másik Dacia, a Duster 13.329 darabbal a nyolcadik tudott lenni. A kilencedik és a tizedik helyet két kis crossover, a Ford Puma (13.283 db) és a Peugeot 2008 (12.134) csípte meg. A trendek egyébként jól láthatók: tízből hat SUV/crossover, három kisautó és csupán egyetlen kompakt található a listán.
A Yaris a harmadik helyre futott be
A Volkswagen egyébként elektromos fronton is elöl van, hiszen az ID.3 a maga 5433 eladott példányával az első helyen tanyázik, mögötte pedig a Renault Zoe (3976 db) és a Kia e-Niro (3953 db) van. Ami a konnektoros hibrideket illeti: a Ford Kuga az első 4247 darabbal, a Peugeot 3008 a második 3039 darabbal, a Volvo XC40 pedig a harmadik 2931 darabbal. Ugyan az elektromos és konnektoros autók teljes piacát nem látjuk, de a dobogót tekintve több tisztán villanyos modell kelt el, mint konnektoros hibrid.
A tisztán elektromos és konnektoros hibrid modellekből együtt 160.646 példány kelt el, ami a teljes piac 17 százalékát teszi ki. Ezzel egyelőre nem tudták lelépni a dízeleket, amelyek 22 százalékát adják az összes eladásnak – ugyanakkor azért ez már egész szép szám, bár azt is érdemes hozzátenni, hogy a döntéshozók erőnek erejével tolják előre az elektromotorral szerelt autókat.