A BMW-től megszoktuk, hogy folyamatos modelldömpinggel kényezteti ügyfeleit, rajongóit és persze minket, újságírókat is, de amit a gyártó az elmúlt időszakban művel, azt már tényleg nehéz követni: gyakorlatilag egymást érik az izgalmas újdonságok. Forgalmazói fronton sem lehet könnyű tartani a lépést a túlbuzgó gyáriakkal, amit kiválóan bizonyít, hogy a hazai importőr a héten két fontos ‘propelleres’ újdonság premierjét vonta össze: a vadonatúj 1-es sorozatot és a puttonyos 3-ast mutatták meg az újságíróknak.

A 3-as sorozat aktuális, hetedik felvonása (pontosabban fogalmazva a típus szedán változata) tavaly debütált, idén pedig a Touring nevű kombival bővült a paletta. Tekintettel arra, hogy a 3-as már az első generáció debütálása óta a bajorok legjelentősebb és legkedvesebb autója – azt is mondhatjuk, hogy a nagybetűs BMW –, a széria eddigi történelme során már mintegy 1,7 millió példányban napvilágot látott Touring aktuális verziója fontos premier nálunk is. Emellett az idei év legérdekesebb BMW premierje egyértelműen a teljesen újragondolt 1-es, amely a korábbi szériákkal ellentétben immár nem hátsókerékhajtás-alapú, hanem a kategóriatársakhoz hasonlóan ‘frontos’ padlólemezen nyugszik – egy hátsókerekes BMW típussal tehát kevesebb van a palettán.

Egyszerre mutatta be hazánkban a BMW importőre az új 1-est és az új 3-as kombit – galéria

Már mindkét frissen bemutatott BMW-t meg lehet rendelni hazánkban: az egyelőre kizárólag ötajtós kivitelben gyártott 1-es 8 millió forinttól indul (118i-ként, 3 hengerrel, 140 benzines lóerővel és kézi váltóval), miközben a 3-as Touring 11,62 milliótól startol az árlista szerint; ennyiért a 318d-t lehet megvásárolni az immár két turbófeltöltő által lélegeztetett négyhengeres, 2-literes, 150 lóerős dízelmotorral, illetve kézi váltóval.

Később elképzelhető, hogy csatlakoznak elérhetőbb, szerényebb hajtásláncok is a kínálatba – az 1-es esetében mondjuk a 116i, a 3-asnál pedig a 318i vagy a 316d, de egyelőre nincs ‘lejjebb’. A belépő 1-es elsőkerékhajtású, míg a 3-as továbbra is hátsókerekes, de a vásárlók mindkettőhöz kérhetik a márka kedvelt xDrive összkerékhajtását.

Az M sportcsomag nagyon jól áll az új 1-es BMW-nek (is) – galéria

Ez esetben az 1-es 10,88 millió (120d xDrive), a 3-as Touring 13,6 millió forinttól indul (320d xDrive Touring), de tudni érdemes, hogy az összes összkerekes kivitelhez szériában jár a nyolcfokozatú automata váltó, ami az 1-esben keresztben, a 3-asban hosszában van beépítve – előbbit a japán Aisin, utóbbit a német ZF szállítja.

Az alapmodellekhez 642 ezer (1-es), illetve 725 ezer (3-as) forintot kóstál az automata váltó. Az 1-es BMW dízelmotorral (116d három hengerrel, 116 lóerővel és kézi váltóval) minimum 8,4 milliótól – a négyhengeres, 150 lovas 18d-vel 9,1 milliótól – elérhető, benzines 3-as Touringot pedig 12,33 millió forinttól lehet vásárolni (184 lovas, kétliteres 320i-t, automatával).

Nem csak szép, családbarát is az új BMW 3-as Touring – sajtógaléria

A 3-as kombi esetében a legkedveltebb modellváltozat az Európa-szerte fokozottan érezhető dízelellenesség ellenére vélhetően továbbra is a 190 lóerős 320d Touring lesz automata váltóval, ami szűk 13 milliótól startol – hiába nem kedvelik sokan a dízelmotorokat, a racionalitás mellettük szól: a 320d kiváló menetteljesítményeket kínál, mégpedig nagyon takarékos működés mellett.

Aki nem éri be ennyivel és a BMW híres sorhatos (3-literes) dízelére vágyik, az automata 330d kombit 14,94 milliótól viheti haza, 265 egészséges lóerővel és már-már sportautós menetteljesítményekkel. Az 1-es sorozatnál nehezebb megjósolni a húzómotort, de a belépő 140 lovas benzines 18i-nek jó esélyei vannak erre a titulusra.

Teljesen megváltoztak az 1-es BMW arányai (is) – sajtógaléria

S hogy mi a helyzet az elektrifikáció terén? Egyelőre semmi: azt már tudjuk, hogy az új 3-as Touring a típus történelmében először elérhető lesz konnektoros hibrid (330e) hajtáslánccal is, de csak a következő modellévtől: az alapból 252, de az elektromos túltöltés funkciónak hála átmenetileg 292 lovas 330e Touring listaáron 15,3 millió forint körül fog startolni.

A 330e papíron bő 50 (a valósában körülbelül 40) km megtételére lesz képes tisztán elektromos üzemmódban, ami korrekt érték, sokaknak kiváló használhatóságot jelentve a városi mindennapi közlekedéshez. Az új 1-esből még nem jelentette be a BMW a ‘zöldrendszámozható’ plug-in hibridet, de ami késik, az garantáltan nem múlik: rövidesen csatlakozni fog a kínálathoz egy konnektoros hibrid.

A 3-as BMW még mindig a vezetés szerelmeseihez szól, a Touring ráadásul tágas és praktikus is – persze a jót jól meg kell fizetni...

És a sportos variánsok? Az 1-esből a csúcsot a 306 lovas (2-literes, 4-hengeres), összkerekes és automata M135i xDrive jelenti, 15,35 milliós indulóáron. A 3-as Touring csúcsverziója, a szintén összkerekes és automata, 374 lóerős, sorhatos, háromliteres M340i xDrive 19,35 millió forinttól vihető haza.

Az M3 csúcsmodell a pletykák szerint csak szedán változatban fog majd piacra lépni, tehát a sportkombik szerelmeseinek marad az M340i vagy a nemrégiben debütált, 462 lóerős Alpina B3 Touring, az 1-esből viszont lehet valódi M-modell, akár elektromos rásegítéssel. Ez még a jövő zenéje, de azt biztosra vehetjük, hogy hat hengerről az új 1-es esetében hiába álmodozunk, négy henger marad a plafon a keresztmotoros padlólemez miatt.

A vadonatúj 1-es BMW kívül-belül teljesen átalakult – a képre kattintva a gyári sajtógaléria tekinthető meg

Ha tetszik, ha nem, az ijesztően magas árakhoz hozzá kell szoknunk: az autók az elmúlt években nagyot drágultak és ez a tendencia minden bizonnyal a jövőben sem fog változni – hogy ennek mi az oka, azt nemrégiben kifejtettük egy elgondolkodtató cikk soraiban, amit ide kattintva érdemes elolvasni.

Fentebb persze csak az alapárakat taglaltuk, márpedig tudjuk, hogy a prémiumgyártóknál súlyos milliókkal lehet megfejelni az alapárakat a végeláthatatlanul hosszú extralistáról csemegézve – ez a két újdonság esetében sincs másképp, hiszen az extrakínálat tényleg minden elképzelhető tételt tartalmaz, amit az adott kategóriákban manapság az autóipar fel tud vonultatni.

Listaáron 8 millió forinttól lehet beülni az új 1-es BMW-be, persze a képen látható M-csomagos 120d xDrive sokkal többe kerül...

Az árak kapcsán megjegyezném (csak mert sokan szoktak puffogni, mondván, nálunk minden drágább, rosszabb, mint külföldön), hogy a BMW hazai piacán, tehát Németországban a belépő 118i átszámítva bruttó 9,4 millió forinttól startol (ami ugye itthon 8 millió alatt indul) és a legolcsóbb 318d Touringért legalább 13,1 millió forintnyi eurót kell leszurkolni (amiért nálunk 11,6 milliót kérnek).

Ráadásul ne feledjük, hogy ezek az árak hazánkban 27 százalékos áfát tartalmaznak, miközben Németországban 19 százalék az áfa, sőt, itthon a regisztrációs adó is sújtja az említett összegeket. Azt tehát a legrosszabb rosszindulattal sem mondhatjuk, hogy Magyarországon drágák lennének a BMW-k: legfeljebb mi keresünk keveset, amiről a gyártó nem tehet.

Praktikus, tágas: az új 3-as Touring kívül-belül (közel) akkora, mint két évtizeddel ezelőtt egy 5-ös BMW volt – sajtógaléria

A magas árakra ugyanakkor némi gyógyírként szolgál az az örvendetes tény, hogy mind az új 1-es, mind pedig a 3-as nagyon sokat fejlődött az elődökhöz képest; és ami talán még fontosabb, hogy mindkét modell jóval tágasabb, praktikusabb lett. A 3-as Touring például kívül-belül közel akkora, mint körülbelül 20 éve egy 5-ös széria volt, tehát mintegy 20 év alatt egy teljes kategóriát ugrott méretben a modell.

S hogy mit is érdemes még tudni az újdonságokról? Korábbi bemutató cikkeinkben – az új 1-es BMW-ről ide, míg az új 3-as Touringról ide kattintva – részletesen olvashatnak az újdonságokról és rövidesen megérkeznek az első tesztautók is szerkesztőségünkhöz.

Sajnos nincs többé hátsókerékhajtású 1-es BMW, de az újdonság szinte minden szempontból jobb lett elődjénél – galéria

Mi közben várjuk az újabb és újabb hazai BMW premiereket, a bajorok ugyanis az új 1-es sorozat és a 3-as Touring leleplezése óta már több izgalmas autót is bejelentettek. Az újdonságdömping tényleg hihetetlen, nem meglepő hát, hogy ennyire sikeres mostanában a BMW...

Alig várjuk a tesztautókat – szerencsére rövidesen megérkeznek