A 3-as BMW ‘zöldrendszámozható’, konnektorról is tölthető hibrid modellváltozata, a 330e már előző generációjában is igencsak kívánatos modell volt a márka palettájáról, hiszen 252 lóerős rendszerteljesítményéhez a gyári adatok szerint 40 kilométeres elektromos hatótáv társult és az autó tesztünk során is nagyon kecsegtető étvággyal kecsegtetett. Csak azt sajnáltuk, hogy a nagy lítium-ionos akkumulátor miatt a szedán csomagtartója 480-ról 370 literre zsugorodott, így családi autóként kissé korlátozott használati értékkel bírt, kombiként pedig nem volt kapható.
Örömmel jelentjük, hogy a héten a vadonatúj 3-asból is bemutatkozott a 330e, ami szinte minden tekintetben fejlődött elődjével összehasonlítva – sajnos csak a csomagtér tekintetében nem, az ugyanis 480 literről 375-re csökkent (a 40:20:40 arányban osztott, dönthető támlák szerencsére megmaradtak). Azt különben még nem tudjuk, hogy a 330e később vajon elérhető lesz-e Touring kombi karosszériával, a vadonatúj 3-as kombiról ugyanis még nem rántotta le a leplet a BMW, de erre a kérdésre jövő tavasszal minden bizonnyal választ kapunk. Az mindenesetre örömteli hír, hogy a csomagtér bő 100 literes méretcsökkenését egy 12 kWh bruttó kapacitású, tehát a korábbinál jóval nagyobb lítium-ionos akkumulátor okozza, ami jóval nagyobb, a gyári adatok szerint akár 60 km-es tisztán elektromos hatótávot biztosít és ennek megfelelően az autó norma szerinti étvágya és széndioxid-kibocsátása is csökken: 1,7 l/100 km-re, illetve 39 g/km-re.
Eddig is kívánatos volt a BMW 330e, de az új generáció sokat fejlődött – galéria
A hajtáslánc alapelemei nem változtak, a primer meghajtásról továbbra is a B48 kódjelű 2-literes, négyhengeres turbós benzinmotor gondoskodik 184 lóerős maximális teljesítménnyel, de a ZF 8hp automataváltóval egybeépített villanymotor csúcsteljesítménye nagyobb lett: bár tartósan továbbra is ‘csak’ 68 lóerő leadására képes – így a 252 lóerős rendszerteljesítmény és a 420 Nm-es együttes nyomaték nem változott –, maximális teljesítménye eléri a 113 lóerőt.
A 0-100 km/h-s sprintidő kereken 6 másodperc, a modell végsebessége 230 km/h. HYBRID üzemmódban az új technológia az elődmodellhez képest 30 km/h-val magasabb tempóig, akár 110 km/h sebességig képes a tisztán elektromos meghajtásra, amely ELECTRIC vezetési üzemmódban a korábbi 120 km/h helyett immár 140 km/órás tempóig kitolható.
Az új 330e ára még nem ismert, de biztosan visszahozza felárát a 330i-hez képest
Az új BMW 330e limuzin egyik legjelentősebb újítása az alapfelszereltségként kínált XtraBoost teljesítménynövelő funkció, ami a vezetési élménykapcsolóról aktiválható. A tempósabb vezetési szituációkban a villanymotor XtraBoost teljesítménynövelő funkciója átmenetileg 41 lóerős többlettel képes megtámogatni a belső égésű erőforrást, így a maximális rendszerteljesítmény eléri a 293 lóerőt.
Az XtraBoost funkcióval az új 330e utasai állítólag intenzívebb gyorsulási élményt élhetnek át, mint a hasonló teljesítményre képes, hagyományos belső égésű erőforrással szerelt modellek esetében. Az XtraBoost teljesítménynövelő funkció egészen a nagyfeszültségű akkumulátor minimális töltöttségi szintjéig áll a sofőr rendelkezésére és a SPORT üzemmódon kívül padlógáznál és az automataváltó előválasztó karjának manuális állásánál is elérhető.
Az akár 293 lóerős csúcsteljesítmény és a 60 km-es elektromos hatótáv remekül hangzik
A modell elektromos rendszerének működtetéséhez szükséges energiát a nagyfeszültségű akkumulátor tárolja, amely menet közben a fékezési energia visszatáplálásával, parkoláskor pedig hálózatról tölthető. A plug-in hibrid hajtáslánc beépítésével nincs szükség a belsőégésű erőforrás által meghajtott generátorra. A nagyfeszültségű akkumulátort a hátsó üléssor alá építik be, az üzemanyagtartály pedig a hátsó tengely fölé került.
Az autóhoz az új 3-as BMW extrafelszereltségi palettáján megtalálható összes opció megrendelhető és az alapfelszereltség alternatíváiként az Advantage, a Sport Line, a Luxury Line és az M Sport felszereltségi csomagok is kérhetők. A modell többek között a változó áttételű sportkormánnyal dolgozó adaptív BMW M futóművel és a BMW M fékrendszerrel is felszerelhető, amelyek az elődhöz nem voltak kaphatók.
A vezető oldali ajtó előtt lehet rádugni a töltőt
Az új BMW 330e alapfelszereltségének az utastér előfűtése és előszellőztetése is része, a kiegészítő fűtést ilyenkor a nagyfeszültségű akkumulátorban tárolt energia működteti. Alacsony külső hőmérséklet esetén a technológia az utastér teljes levegőjét képes indulásra felmelegíteni – akkor is, ha az akkumulátor töltöttségi szintje a minimumhoz közelít. A BMW újdonságának első példányai 2019 nyarán érkeznek meg a kereskedésekbe, az árakat azonban egyelőre nem ismerjük – annyi bizonyos, hogy a 13 millió forinttól induló, 258 lóerős (400 Nm) 330i-nél kicsit drágább lesz a 330e, bár hosszú távon garantáltan kompenzálja felárát, főleg céges vásárlás esetén, ugyanis a zöld rendszám okán többek között a cégautóadó alól is mentesül.