Az új, harmadik generációs 1-es BMW bemutatását nagyon vártuk és már sokszor írtunk az autóról, a BMW pedig hivatalosan is lerántotta a leplet legfrissebb üdvöskéjéről. A korábbi ismereteknek megfelelően elsőkerékhajtással (illetve opcionálisan persze xDrive összkerékhajtással is) debütált a kompakt, amely így az X1/X2 és a 2-es Active/Grand Tourer páros padlólemezén nyugszik.

A bajorok klasszikus autóinak rajongói közül biztosan sokan szomorúak (mi is), hogy szakított az élménydús vezethetőséget szavatoló hátsókerékhajtással a BMW, ám el kell ismernünk, hogy a kategóriában a trendek ebbe az irányba mutattak – a kifutó egyes az utolsó hátsókerékhajtás-alapú típus a szegmensben –, a BMW felmérése szerint pedig az 1-es sorozat ügyfeleinek jelentős része eleve nem tudja, hogy hol hajt az autója. A potenciális vásárlók közül sokat veszített az 1-es azzal, hogy egy meglehetősen széles réteg félt a hátsókerékhajtású modell téli képességeitől, az így megnyerhető ügyfelek száma pedig bizonyára magasabb lesz, mint az elvesztettek halmaza, akik a gyártó reményei szerint majd átnyergelnek esetleg a 3-as sorozatra, ami még hátsókerekes.

Íme, az új 1-es BMW – már a 3. generáció sziluettjéből is látszik az 'elsőkerekesség'

Az 1-es széria alapjainak teljes átalakítása tehát kőkemény stratégiai döntés volt a BMW részéről, ráadásul azt sem szabad elfelejteni, hogy a gyártási oldalról mindig olcsóbb egy fronthajtású autó készítése, ráadásul a helykihasználás is jobb, hiszen több hely jut az utasok és a csomagok számára.

Ezzel párhuzamosan az arányok is átalakulnak: oldalnézetből például a jelenlegi 1-essel összehasonlítva egyértelműen látszik a különbség, az újdonság sokkal inkább ‘orra akar esni’ és egyedi formajegyeit leszámítva hasonlít a többi kompakthoz, míg a kifutó széria sziluettje egészen más. A megjelenés tekintetében több verzió áll rendelkezésre: a szériában járó Advantage szint mellett az ügyfelek a Sport, Luxury és M Sport összeállítás közül választhatnak, a csúcsot pedig az M135i xDrive kivitel jelenti, amelyhez persze szériában jár a (kibővített) M csomag.

A 3-hengeres motorokhoz egy, a 4-hengeresekhez 2 kipufogó jár – 6-hengeres nincs, és többé nem is lesz...

És a helykínálat? A nagyjából változatlan, 432 cm-es hossz és 267 cm-es tengelytáv mellé (utóbbi érték különben megegyezik az X1, az X2 és a 2-es Active Tourer adatával) jóval nagyobb – főleg hátsó – helykínálat tartozik, miközben a csomagtartó térfogata alapesetben 360-ról 380 literre emelkedett.

Reméljük, hogy rövidesen lesz alkalmunk beülni az autóba, de az említett típusokkal megegyező tengelytávolság kedvező ígéretekkel kecsegtet. Egy biztos: a kifutó 1-esnél belül jóval tágasabb lesz az újdonság. A formajegyeken nem kívánok hosszasan lovagolni, beszéljen inkább a gyári képgaléria helyettünk; alapvetően a BMW fronthajtás-alapú kompaktjainak formajegyei köszönnek vissza az autón. A légellenállás különben meglepően jó, a cw-érték csupán 0,26.

Az új 3-aséhoz hasonlít leginkább az 1-es beltere – mindent tud, amit elvárhatunk tőle

A formákra visszatérve, a manapság oly divatos SUV-szerű, magas felépítést hanyagolták a gyáriak, így minden irányból (de talán főként hátulról) egészen sportos a legkisebb BMW. Az egyszerűbb motorváltozatokhoz egy kipufogó jár, míg a potensebb motorok (4 hengertől) mindkét oldalon egy-egy nagyobb kipufogóvéget kapnak.

A várható birtoklási költségek tekintetében jó hír, hogy épeszű, vagyis nem drága gumiméretekkel büszkélkedhet az autó: az alapméret a népszerű és olcsó 205/55 R16, de persze nagy kerekek is vannak a kínálatban, a csinos váltóméret például a klasszikus sportkompaktos 225/40 R18 méret. A 11,4 méteres fordulókör sajnos igazodik a fronthajtáshoz, a korábbi hátsókerékhajtású 1-es BMW sokkal fordulékonyabb volt.

A hátsó helykínálat sokat javult az elődhöz képest – galéria

Az utastér formaterve leginkább az új 3-as sorozatéhoz hasonlít, ami abszolút jó jel és azt jelenti, hogy az egyes szinte minden fontos elemét megkapta a BMW aktuális tudásának. Ennek megfelelően elérhető a teljesen digitális cockpit a nagy műszercsoport-kijelzővel és a még nagyobb multimédiás képernyővel, amit érintéssel és az iDrive-controllerrel is lehet iránytani. A középkonzol a váltókonzollal együtt szintén a nagyobb BMW-kből ismerős, míg az ülések a többi UKL-platformos BMW-ből lehetnek ismerősek.

Az utasteret több színben is variálható világítás varázsolhatja modernebbé, és jó hír, hogy vezeték nélküli okostelefon-tükrözési lehetőség is van. Ezen felül az 1-esben is megjelent az opcionális, „Hey BMW“ beszédparanccsal aktiválható beszédfelismerő is, az asszisztensek terén pedig a BMW teljes aktuális arzenálja a fedélzeten van.

A csomagtér alapból 360 helyett immár 380 literes, bár nem tűnik nagynak – galéria

És akkor végre térjünk a lényegre, vagyis a futómű- és hajtástechnológiára. A futómű felépítését tekintve semmi érdekességet nem tartogat: a többi UKL-padlólemezes BMW, illetve MINI típushoz hasonlóan elöl MacPherson, míg hátul többlengőkaros megoldást találunk, amiket opcionálisan állítható lengéscsillapítással és 10 mm-rel ültetett M sportfutóművel is ki lehet egészíteni. A BMW az új, ARB névre keresztelt, minden korábbinál sokkal gyorsabban reagáló kipörgésgátló-technika révén azt ígéri, hogy tökéletesen kordában tartja, sőt, eliminálja az alulkormányozottsági hajlamot, mindemellett pedig a tapadási körülményektől függetlenül mindig kiváló erőátadást biztosít.

A motorpaletta igencsak érdekes: hiába ‘üldözzük’ a dízeleket, az 1-eshez kezdetben bizony 3-féle gázolajos és csak 2 benzines motor lesz elérhető, ami nem véletlen: kell a dízel a vásárlóknak. Ha már dízelek, az alapmotor a 116d-ben egy 1,5 literes, 3-hengeres 116 lóerővel és 270 Nm-rel (gyorsulás 0-100 km/h: 10,3/10,1 s, végsebesség: 200 km/h, vegyes fogyasztás: 3,8-4,2 l/100 km a gumiabroncs és a váltó függvényében). A következő szint a 4-hengeres, 2 turbófeltöltő által lélegeztetett 118d (8,4-8,5 s, 216-218 km/h és 4,4-4,4 l/100 km), amihez már egy helyett két méretes kipufogócső is jár, de üzemanyagtankja sajnos ugyanúgy viccesen pici, 42 literes, mint a többi új 1-esnek; a kivételt csak az M135i képezi 50 literrel, bár ahhoz a modellhez az 50 liter is viccesen kevés...

A motorpaletta egyelőre 116 és 306 lóerő közötti erőforrásokat tartalmaz – galéria

A gázolajosok között a csúcsot a 120d xDrive verzió jelenti, amiből egyenesen következik, hogy a 20d motor (legalábbis egyelőre) csak összkerékhajtással társítható. A 20d alapjait tekintve megegyezik a 18d-vel, vagyis egy két turbós kétliteres négyhengeresről beszélhetünk, ami 190 lóerő és 400 Nm leadására képes (7,0 másodperc, 230 km/h és 4,5-4,7 l/100 km).

Váltóból három van: a 116d, a 118d és a később részletezett 118i szériában 6-fokozatú manuális egységet kap, de automata az összes motorhoz társítható: a 120d xDrive és az M135i xDrive szériában megkapja a 8-fokozatú Aisin-féle bolygóműves automatát, ami a 118d-hez opcionálisan elérhető, míg a 118i-hez és a 116d-hez egy 7-sebességes duplakuplungos társítható felár ellenében.

Élvezetes (és persze drága) lesz a 306 lóerős BMW M135i xDrive csúcskivitel – galéria

Benzinfronton a 118i-ben egy 1,5 literes, 3-hengeres adja a belépőt 140 lóerővel és 220 Nm-rel (gyorsulás 0-100 km/h: 8,5 s, végsebesség: 213 km/h, vegyes fogyasztás: 5-5,7 l/100 km), a másik benzinmotor pedig az M135i xDrive lemezei alatt lapul.

A kétliteres egység egy turbóval 306 lóerőt és 450 Nm-t generál, ami a széria xDrive összkerékhajtással és automatával sportautós menetteljesítményeket biztosít: a ‘szokásos’ adatok sorrendben 4,8 másodperc, limitáltan 250 km/h és 6,8-7,1 l/100 km. Az M135i tehát továbbra is óriási mókának ígérkezik, igaz, 6-hengeres elődjéhez képest a hangélmény tekintetében kevésbé lesz élménydús, a csúcsmodell ára pedig igencsak borsos lesz, bár pontos összegekről még túl korai lenne beszélni, az árakat nem tudjuk.

Még idén piacra lép az új 1-es BMW, az árakat egyelőre nem ismerjük – galéria

A piac szempontjából nyilván sokkal fontosabbak az egyszerűbb kivitelek: minden bizonnyal a 118i, a 116d és a 118d lesz a legkelendőbb az új 1-es sorozatból, de az újdonságoknak az induló öt hajtáslánccal természetesen közel sincs vége, hiszen a további ‘hagyományos’ motorok mellett minden bizonnyal rövidesen megérkezik a kínálatba a hazánkban zöld rendszám viselérése is alkalmas konnektoros hibrid 1-es is, amely a plug-in hibrid MINI Countryman, illetve 225xe Active Tourer hajtásláncát örökölheti egy új, nagyobb akkucsomag kíséretében, de persze az is elképzelhető – igaz, nem valószínű –, hogy új hajtásláncot kap. Már alig várjuk, hogy megjöjjön hazánkba az új 1-es BMW, és kipróbálhassuk!