Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

A szegmens 7 százalékos növekedésére alapozna az Opel

Márpedig ennek az autónak fogynia kell, hiszen Európa legnépszerűbb márkái – így többek között a másfél milliárd dolláros veszteséget elkönyvelő Ford és az Opel – modelloffenzívával felelnének a kihívásokra, így már csak a dicséretreméltóan kitartó üzletpolitika okán is megérdemelnének egy újabb esélyt a felemelkedésre. Az SUV B-szegmens, azaz a kompakt hobbiterepjárók piaca pedig még az ínséges idők dacára is 7 százalékos növekedésnek örvend, így aztán a fejlődés reménye nagy terhet helyez a Mokka vállára is.

Nem az autó, a hozzá társuló életvitel drágaMivel a hasonló típusok 75 százaléka a magánvásárlók kegyeit nyeri el, a célközönséget ezúttal is a sportos, aktív életet élő családosok és fiatalok testesítik meg, akik fogékonyak a technika újdonságaira is. Noha a Mokkában megtalálható innovációk nem is frissen debütálnak, de a kompaktok között mégiscsak ritkaságszámba mennek. Persze némileg csalódást kelt, hogy a "FlexFix" kerékpártartó a Zafirával ellentétben alapesetben itt csak egyetlen biciklit képes szállítani, ami további felárért bővíthető majd háromra, de nem mehetünk el szó nélkül a tolatókamera, vagy éppen az "Opel Eye" érzékelőjének korábban említett funkciói mellett sem.

Alapjaiban erős..

Meglátásom szerint azonban az autó legnagyobb erénye nem is ezekben keresendő, mint inkább az aktív biztonság alapköveinek kiváló finomhangolásában. A sebességfüggő elektromos szervokormány ugyanis például úgy képes könnyűnek bizonyulni, hogy sohasem titulálható A végső beállításokra jeles jár a Mokkánaktúlszervózottnak, s közvetlenségét sem illethetném kritikával, így bizony a sportosság sem áll távol tőle.

Hasonlóan elismerő szavakkal szólhatok a futóműről is, ami inkább feszes, semmint lenne lágy, de a rövid úthibákra való mérsékelt érzékenyéségétől eltekintve a menetkomfort szinte felhőtlen, s közkedvelt marketinges kifejezéssel élve a suhanás érzetét élhetjük át anélkül, hogy az autó billegőssé válna, legyen szó keresztirányú, vagy hosszanti terhelésről. Ilyen ügyes középutat pedig a jelentősebb hasmagasságú modellek esetében nagyon kevesen találnak.

A dízel és a benzines hangolása elvileg különböző

A képet némileg árnyalja, hogy a kipróbált változatok közül a dízelmotorral szerelt Mokkának a gyáriak elmondása szerint a vásárlók eltérő kívánalmai miatt lágyabb a felfüggesztése, de én őszintén bevallom, hogy egy nap különbséggel nem éreztem lényegi különbséget a két modell karakterisztikája között. Apró mellékzönge, hogy az 1,4 literes benzinmotor 9,9 szekundumos gyorsítási képességeit kutatva az első futómű már fel-felütött, s a négykerékhajtás dacára is elpattogásra vált hajlamossá, igaz, a hétköznapokban az ilyen mértékű igénybevétel egyáltalán nem jellemző.

A benzines jobb választás, de.. Ennél nagyobb fenntartásaink lehetnek a hatékonyság kapcsán, hiszen az aktív négykerékhajtás ellenére a kis hengerűrtartalmú benzines turbómotornak talán a nagyobb tehetetlenségi nyomaték és a jelentősebb súrlódási ellenállás miatt is megjön az étvágya, így a gyári 6,4 literes vegyes átlagfogyasztással szemben a részletesebb hazai teszt előtt inkább 8 literhez konvergáló értéket mernék sejtetni.

Pedig a Mokkához a mindössze háromtagú motorkínálatból mégiscsak ezt az erőforrást javasolnánk, hiszen az ismét aktualizált 1,7 literes dízel sajnos továbbra is tolakodó hangjával, kulturálatlan járásával, s előnytelen jelleggörbéivel hívja fel magára a figyelmet. Mindez annyit tesz, hogy a start/stop rendszer rángatását is aláfestő, kerregős belépő gyorsítás során sem szűnik, igaz, a kívánt sebesség elérésével azért kisimul. Noha a 130 lóerős teljesítmény csak négyezres fordulaton tetőzik, ennél zavaróbb, hogy a nyomatékgörbe 300 Nm-es fennsíkja 2000 és 2500 1/perc között áll rendelkezésre, azaz a motor kezdeti tetszhalott mivolta igen szűk tartományban feledhető, s ez bizony ad munkát a hatfokozatú manuális váltóval.

A vásárlók 55 százaléka nem a jó lóra tesz majd

Felmérések szerint a szériában elsőkerékhajtással érkező öngyulladós egységre a vásárlók 55 százaléka voksol majd, akiket áldozatkészségükért, s az autó palástolt, ám vonzó egyéniségéért csak a szerényebb fogyasztás kárpótol majd, hiszen ha a gyári 4,5 literes érték nem is fedi a valóságot, de 5-5,5 liter már annál is inkább realisztikusnak tűnik, hogy úgy értünk el 6,1 literes Opel Mokka 'otthon' - galériaeredményt, hogy a repülőtérre sietve bizony alaposan visszaéltünk a német autópályák nyújtotta szabadsággal. Az 1,7 literes motorhoz egyébként 370.000 forintért rendelhetünk négykerékhajtást, ám ekkor bizonyosan le kell mondanunk a start/stop rendszert is kizáró automataváltóról (így viszont alig 120.000 forint az automata felára).

Belépő szinten a fokozottan árérzékeny piacok kedvéért egy 1,6 literes benzines szívómotor is kelleti magát 115 lóerős teljesítménnyel, de a várható 15 százalékos kereslet olvasatában ez még a gyártó számára sem releváns, így a menetpróbán ilyen változat tiszteletét sem tette. Mindenesetre az erőforrás jellemzői korábbi tesztjeink alapján ismeretesek, s a bevezető áron 4,14 millió forintért kínált autóval kapcsolatban annyi jegyzendő meg, hogy csupán ötfokozatú manuális váltóval, s elsőkerékhajtással kérhető.

Ideális konfigurációban nincs ellenfele

A négykerékhajtás, a hatfokozatú váltó, s a biztatóbb turbómotor felára "Enjoy" szinten 700.000 forint, s azonos felszereltség mellett ugyanennyi a dízel ártöbblete is. Ekkor persze már alulról súroljuk a hatmilliós lélektani határt, miközben talán joggal fájlaljuk, hogy az ’egynégyes’ nem kérhető kicsivel olcsóbban, kicsivel takarékosabb üzemeltethetőség mellett elsőkerékhajtással, ami bizony a hA csomagtartó nem túl acélos, a kalaptartóig 356 literétköznapok döntő hányadában még képes lenne kiszolgálni az autó viszonylag szerény terepjárási képességeit is.

Még ennél is jobban várunk persze a nagyobb hengerűrtartalmú, 1,6 literes szentgotthárdi turbómotorokra, amik már ’tüdőből’ is képesek lennének megbirkózni az Opel továbbra is súlyos típusaival, nagyobb kreativitást engedélyezve a váltók áttételeinek meghatározásakor, s ezzel jelentősebb hatékonyságot is biztosítva. Végső megoldást persze csak az anyagelvűségből fakadó, teljes modellpalettára kiterjedő fogyókúra hozhatna, ám erre jelenleg sem a márka pozicionálása, sem annak anyagi helyzete, sem pedig az aktuális piaci környezet nem biztosít lehetőséget.

Külső méreteihez mérten meglepően sokoldalú

Összefoglalóan persze elmondhatnánk, hogy ugyan kompromisszummentes hajtáslánc nincs a Mokkához, az autó szerény külső méreteihez társuló kiemelkedő praktikum, a kiváló végső beállítások, de egyáltalán a hobbiterepjárók életérzése mégiscsak megér egy misét, ráadásul az Opel újdonsága árban is kedvez az SUV kategóriával akár újonnan szemezőknek is. Az már csak apró érdekesség, hogy a forgalmazó a kereslethez és a konkurenciához igazodva a magasabb hazai adóterhek dacára is közel 20 százalékot engedett a németországi listaárból, s ezzel felszereltségtől függően éppen a legnagyobb ellenlábasnak tartott Nissan Juke körül libikókázik a Mokka.

Egyelőre alig van direkt konkurense

Miközben a japán modell esetében belépő szinten csakúgy az 1,6 literes, benzines szívómotor szomja és az ötfokozatú váltó kettőse ad okot szemráncolásra, ott a dízelmotorok pártolói a mérsékeltebb térérzettől eltekintve kulturáltabb erőforrásra lelhetnek az Opel egységénél. Érdekes módon a rüsselsheimiek a Mitsubishi ASX-től is tartanának, mely ódivatú utasterével, s konfigurációtól függetlenül jóval borsosabb árcédulával hívja fel magára a figyelmet. Konzervatívabb vásárlók szemében ennél nagyobb veszélyt jelenthet a 4,875 millió forinttól elérhető Skoda Yeti, de szerény véleményem szerint a szűkebb kategória korlátain kitekintve a tuti befutó mégis az ár/érték bajnok, s magát 5 év garanciával kellető Hyundai ix35 lehet, 1,6 literes szívómotorral jelenleg kedvezményes 4,9 millió forint fejében – igaz, hétmillió forinton innen (2.0i Comfort, 163 LE) kizárólag elsőkerékhajtással.

A kategóriákban való gondolkodás legyen a gyártók átka, mi merjünk nyitni az újdonságok felé!

Mindazonáltal leszögezhető, hogy a Mokka a hobbiterepjáróktól eddig ódzkodók számára is alternatívát kínál, amit a futómű kompromisszummentes hangolása okán már könnyelműen javasolhatok is, így aztán egy Opel kereskedésbe betérve nyugodtan tessék a praktikuma kapcsán is azonos használati értékű és kommerszebb ötajtós Astra felett elnézve a Mokka felé kacsintgatni.

Néhány szóban

Opel Mokka - galériaAz új Mokka az Opel első próbálkozása a kompakt hobbiterepjárók között, ami még éppen időben érkezet ahhoz, hogy a jelenlegi konkurensek mellett a Ford EcoSport, a Chevrolet Trax, vagy éppen a Volkswagen Taigun debütálása előtt némi helyzeti előnyre tehessen szert. Az újdonság külső fellépése ugyan egyéni megítélés kérdése, de az tény, hogy a márkára oly jellemző utastér a szerény kiterjedésű dimenziók dacára bőséges térérzetet kínál, a mindennapok praktikus társává téve a típust, mely innovatív asszisztens rendszereivel a technika újdonságaira nyitott vásárlóknak is kedvezni igyekszik. Noha a motorok hatékonysága hagy kívánnivalót maga után, a négykerékhajtás és a jelentősebb hasmagasság mellett a kormányzás és a futómű hangolása okot ad arra, hogy akkor is szemet vethessünk az értékarányos Mokkára, ha korábban nem is gondolkodtunk egy SUV vásárlásán.

Előnyök: Viszonylagos terepjárási képességek, aktív négykerékhajtás lehetősége; Könnyű, mégis közvetlen kormányzás; Arany középutat járó futómű; Könnyű vezethetőség; Kompakt csomagolás jó kihasználhatóság mellett; Versenyképes árcédula

Hátrányok: Szerény űrtartalmú csomagtér; Néhol kifogásolható anyaghasználat; Kedvezőtlen karakterisztikájú dízelmotor; Kevéssé hatékony, kizárólag négykerékhajtással társítható benzines turbómotor; Hátrafelé nagy holtterek a „C” oszlopnál; Továbbra is instabil elektromos rendszerek

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek