A hétüléses kompakt egyterűek kapcsán a legtöbb teszt során szkeptikusan nyilatkoznak a szakemberek, mondván, hogy a harmadik sor csak erős kompromisszumok árán vehető igénybe. Jómagam az Opel Zafira előző két generációjának aktív felhasználójaként ettől gyökeresen eltérő álláspontot vallok, hiszen az életben oly sok szituációban kerülnek elő a szükségülések, hogy számomra már az is elképzelhetetlen, hogy egy ötszemélyes autóval is fennakadások nélkül telhetnek a hétköznapok.
Már fiatalos a tekintete - galériaA második modellel párhuzamosan kínált új Tourernek így volt lehetősége bizonyítani, hiszen az együtt töltött egy hétben alig adódott olyan alkalom, amikor hét személynél kevesebben utaztunk volna, s akkor is csak azért redukálódott négyre a kalandorok száma, mert a bővíthető hátsó kerékpártartón csak két drótszamárnak akadt hely. Az újdonságot persze nem is vérbeli Zafirának tekinti gyártó, mint inkább annak egy prémium minőséget sugalló leszármazottjának, melynek mindezek fényében kellene olyan értékrendet képviselnie, ami indokolttá teszi felárát.
Prémium akar lenni, de ezzel vajon hátat fordít korábbi híveinek?
Nem is vitatható, hogy az Opel friss családi igavonója megjelenésében hirdeti is felsőbbrendűségét, hiszen a Ford egy-egy típusától eltekintve konkurensei egyszerű kőbaltaként festenek mellette. Noha korábban a fiatalok nem ok nélkül ódzkodtak a praktikus hétülésesek kategóriájától, a Tourer minden sztereotípiával képes egyetlen szempillantás alatt leszámolni, hiszen az egészen kicsiktől a tizenéveseken keresztül az idősekig mindenki elismerően nyilatkozott róla. A kedvező fogadtatás nem is meglepő, hiszen az autó sportosan agresszív tekintete, árnyékoló vonalakkal ügyesen tagolt sziluettje, és letisztult hátsója ügyesen leplezi a tengelytávolságában 57 milliméterrel, míg hosszában 19 centiméterrel megnyúlt autó nagyobb befoglaló méreteit.
A megváltozott jellemzőknek persze az utastérben is kell, hogy foganatja legyen, s bizony a helykínálat tekintetében nem is szégyenkezik az újdonság. Az összehasonlítás persze nem könnyű, mert a korábban egyben mozgatható hátsó padot immár a második sorban is három különálló fotel váltotta fel, így aztán a lehetséges beállítások számossága Egy Jaguar jelenthet - galériaolyannyira megsokszorozódott, hogy nehéz lenne olyan eshetőséget találni, amikor némi kompromisszum árán ne lehetne megfelelő elrendezést találni.
Mindenesetre 180 centiméteres magasságommal egyre hátrébb húzódva megállapítható, hogy a lábak számára bármely fotelben minden eddiginél nagyobb hely áll rendelkezésre, s a középső ülésből könyöklőt hajtogatva, az oldalsó foteleket hátratolva bármely üzletember sírva fakadna, ha ráébredne, hogy egy-egy drága luxuslimuzinnal bizony rossz lóra tett. A harmadik sorban már kissé árnyaltabb a kép, mivel az alacsonyan fekvő ülőlap miatt felhúzódnak a térdek, miközben a fejeknek vélhetően a külcsín miatt jut a korábbiaknál kevesebb hely.
Ezúttal nem a vezetőé a legjobb hely
Jók az ülések, de áldozni kell rájukNem tagadható, hogy hosszú utazások előtt bizony a második sor szélső üléseiért folyhat családi vita, de azért a vezető sem jár rosszul. Tesztautónk gazdag felszereltsége további elismerésre adhat okot, és az állítható combtámasz miatt is kényelmes sportülések megrendelését meleg szívvel ajánlhatjuk. A széles skálán állítható kormánynak, és a számtalan kallantyúval, karral, és gombbal ellátott foteleknek köszönhetően a tökéletes pozíció megtalálása nem gyerekjáték, de idővel - néhány nap elteltével - az ergonómia kifogástalanná válik, ami jelen esetben akár azonosítható is a hagyományosan személyautósnak tekinthető elhelyezkedéssel.
Ember legyen a talpánAz egyes funkciók kezelése és elérhetősége a már megszokott módon Opeles - magyarán szólva első látásra kaotikus -, de a gombok rengetegének tanulmányozása után nem okoz nehézséget a Zafira igen szerteágazó menüjében való kiigazodás sem. Gondunk legfeljebb a kulcscsomók, telefonok, igazolványok, plüssállatok, bowling golyók, közeli hozzátartozók előkerítésével lehet, hiszen a Tourer rekeszeit, tarsolyait, fiókjait fellelni és használni sem egyszerű. Kisebb tároló alkalmatosság még a vezető széke alatt is van, de a középső könyöktámasz szerény számításaim szerint is legkevesebb négyemeletes, s legalább ennyi szinten vannak rajta gombok, kallantyúk, elhúzható rolók is.
Mindenre felkészült, s végre a rolónak is van helye
A kesztyűtartó szintén két részből áll, de még a szivargyújtó és az USB-csatlakozó is egy titkos lenyíló fiókon kapott helyet. A sort napestig folytathatnám, de mindezen túl az ülések állítási lehetőségei is bosszúságot okozhatnak, hiszen ezeken is több szíj, gomb, és kallantyú van, amik kezdetben még ’Zafirásként’, és némileg bejáratott tesztelőként is az őrület határára sodortak. Isten mentsen a mindig feledékeny párom haragjától, amikor a fülbevalóját az Praktikumból drágán jeles - galériaautóból kell előkeríteni, de a garázs távirányítója is örök időkre elveszhet, azaz a praktikum nyújtotta előnyökért kezdetben igencsak meg kell fizetni.
Ám ezzel a "fekete ponttal" nagyjából véget is ér az újdonsággal szerzett negatív tapasztalatok sora, hiszen a fejlesztések során számos korábbi hiányosság is kiküszöbölésre került. A kalaptartó rolójának például végre az autóban is akad hely, s az előredőlő üléseknek köszönhetően a harmadik sorba való beszállás is egyszerűbb lett. Mindezen túl az autó FlexFix kerékpártartó rendszere igazi főnyeremény a sportos életet űzők számára, hiszen legalább kettő, míg 80.000 forintos felárért akár négy biciklit is magunkkal vihetünk az utazósebesség korlátozása nélkül.
Fiataloknak, családosoknak teli-találat
Az első út előtt persze nem árt tanulmányozni a használati utasítást, de másodjára már pofonegyszerű, percek alatti művelet a rögzítés, miközben ezzel nem kell a tetőre másznunk, amivel korábban a nagyobb erőfeszítés ellenére is számos karcolást ejthettünk az autókon. Apró mellékzönge, hogy mindez 214.000 forinttal Magas a léc, de megugorja - galériakönnyíti meg a pénztárcánkat, amennyit egy egyszerű hobbista kerékpárra is fájó szívvel költ el - nem hogy még a szállításra.
Ezek után képzeljük el, hogy van egy alsó hangon 1,5 tonna tömegű autónk 1,8 köbméternyi csomaggal, vagy 6-7 utassal, s ha nem kíméljük, akkor egy cókmókokkal teli tetőboksszal, no meg 2-4 kerékpárral, miközben motorháztetőnk alatt egy 1,4 literes turbómotor feszít. Természetes, hogy magam is kíváncsian vártam a jelen esetben 140 lóerős teljesítményre képes, és 1850-es fordulattól 200 Nm nyomatékot leadó erőforrás cirkuszi mutatványára, ami pedig az előadás után joggal követeli magának a tapsvihart.
Valójában alig múlja felül a leköszönő szívómotort
A kellemes karakterisztikájú, akár egészen a pincéből szépen használható, ám a kétezres főtengelyfordulat magasságában megélénkülő motor jól illik az autóhoz, és 10,7 másodperces gyorsulásával még lassúnak sem mondható. A kistüdejű erőforrás hangja is meglepően fickós, így a sportosság fogalma sem áll túlságosan távol tőle, ám az autó terhelt állapotában a szerény hengerűrtartalomhoz társuló tetemes tömeg miatt az étvágy is megjön.
Terhelve jön meg az étvágy - galériaRitkán mondok ilyet, de a gyári 6,3 literes fogyasztási érték inkább hiú ábránd, mintsem realitás, hiszen normakörünkön már-már közlekedő társaink ellenszenvét kiváltva, tojásokon táncolva is hétliternyi benzint vett magához a kis „egynégyes”, míg alaposan leterhelve 8,8 litert fogyasztott. Tesztünk végére kicsivel több, mint 600 kilométert hagytunk a hátunk mögött, miközben 50,71 liternyi benzint tankoltunk, így produkálva 8,36 l/100 km-es átlagot, ami a mindennapi használat értékének feleltethető meg. Mindezek tükrében pedig azt kell mondanom, hogy az új turbómotor ugyan bőven alkalmas az ötsebességes váltóval szerelt, és azonos teljesítményű 1,8-as leváltására, de terhelés alatt a valóságban jelentős megtakarításra még a hatodik fokozat, és a kulturáltan működő, valamint igen gyors start-stop rendszer (+ 100.000 Ft.) ellenére sem számíthatunk tőle.
A 140 lóerős változat melletti döntés erősen javallott
Az 1,4 literes szív 140 lóerős teljesítményszintű változatának megrendelését a 120 lóerős ellenében mutatott 100.000 forintos felár ellenére is melegen javallom, de az ugyanennyibe kerülő start-stop rendszer inkább csak azok számára térülhet meg, akik gyakorta ücsörögnek a dugóban. Mindenesetre a hatfokozatú sebességváltó a nagyobb végáttétel miatt már az utazási komforthoz is sokat hozzáad, ráadásul kapcsolhatósága miatt is dicséretet érdemel.
Miként lesz teljes a kép?Egyedül a második fokozat maradt kissé karcos, ráadásul ezt húzva a vezető törzséhez túlságosan is közel kerül a felkar, ami könnyedén kizökkenthet a megszokott ritmusból, ellehetetlenítve az igazán gyors mozdulatokat. Azonban éles kritikát a közepesen hosszú úton járó kar esetében az autó jellege miatt sem kívánok megfogalmazni, miközben a karakterisztikájában állítható kormányzás közvetlenségéről is elismerően szólhatok.
Noha a FlexRide elnevezésű állítható futómű egy zseniális találmány, a tesztautó árlistáját böngészve komolyan elgondolkodtat, hogy szükség van-e rá, hiszen a felfüggesztés alapállásában is az arany középutat járja, s ezzel együtt is már-már az ésszerűség határain túli kanyarodási képességekkel ruházza fel az autót. Ítéletet hozni ez ügyben nehéz, hiszen a lágyabb „Tour” és a keményebb „Sport” beállítások közötti skálán az aktuális igénybevétel függvényében is van mozgástere a vezérlésnek. Mindenesetre a 244.000 forintos opciós tétel a kormányzás, és a gázreakció beállításaira is hatással van, melyek ezzel együtt mindig észrevétlenül dolgoznak a vezető keze alá.
Az új Zafira viselkedési hajlama orrmotoros felépítése dacára is inkább biztonságosan semleges, semmint alulkormányozott, s a kanyarvadászatnak is előbb szab határt a motor kigyorsításokkor kifogyó szuflája, mint a futómű tartalékai. A menetdinamikai jellemzőket és a kezelhetőséget illetően tehát jó eredménnyel vizsgázik a Tourer, s (bal)szerencsénkre még egy kicsit faraghatunk is az árából. Hiába tették tiszteletüket ugyanis a gyártó legújabb asszisztens rendszerei, ezek olyannyira óvatoskodók, hogy éppen ott véreznek el, ahol igazán szükség lenne rájuk.
A kamera segít, a radar pánikolTolatáskor például jó eséllyel csak a kamera segít, mivel a vezető elbizonytalanodásakor a radar már csak folytonos sípolással figyelmeztet. Ugyanez persze elmondható az első érzékelőkre is, amik így tökéletesen haszontalanok, de a holttérfigyelő sem áll a helyzet magaslatán. Holttérben tartósan haladó járművet például hajlamos figyelmen kívül hagyni, miközben nagy sebesség mellett még akkor is jelez, ha a megelőzött kamion szinte már eltűnik mögöttünk a horizonton. Városban szintén csak kezdők számára nyújthat segítséget a rendszer, már amennyiben felmerül a kérdés, hogy egy Boeing A380-as helyére még befér-e az autó.
Vajon a konkurensekkel szemben is helytáll az új Zafira? Lapozva kiderül..