Hosszabb járművel elkélne a segítség
A sorok között már korábban is céloztam az elektronikus rendszerek megbízhatatlanságára, de mivel ez már a sokadik tesztautónk, ami anomáliákat produkál, meg kell mondjam, hogy nem ritka, hogy egy-egy segéd lefagyva engedi el a kezünket, vagy éppen a kamera, illetve a szenzor javíttatására hívja fel a figyelmet. Mindezek persze lehetnek egyedi hiányosságok, de az előfordulási gyakoriság már óvatosságra int. Az már csak zárójeles megjegyzés, hogy a kerékpártartó kihúzásával mind a tolató-egység, mind a holttérfigyelő inaktívvá válik, miközben az algoritmusban egy megváltozott paraméter figyelembevétele vélhetően segítene abban, hogy éppen a nehezebbé váló manőverezési feladatok során támaszkodhassunk rájuk.
Ügyesen választva minden szituációban igazi társ lesz
Mindettől függetlenül az új Zafira Tourer egy kiváló autó, aminek megvásárlásától senkit sem kívánnék eltántorítani, de a megfelelő motor és felszereltségi szint megválasztása alapos megfontolást kíván, hogy a néhol borsosan mért opciós tételekről már ne is szóljak. Az 1,8 literes szívómotor 115 lóerős változata listaáron hatmillió forintért lehetne a miénk, de már a hatfokozatú váltó miatt is inkább érdemes a turbós erőforrás 140 lóerős változatára voksolni (6,409 M).
Noha a kis benzines már elboldogul a mindennapokban, de azért megérzi, ha erősebben terhelt autót kell repítenie, s az automataváltót sem a megnövekedő étvágy, sem a teljesítménytartalék hiánya miatt nem társítanám hozzá. Az autó jellegéhez inkább a kétliteres dízel illene, melynek felára nagyságrendileg 600.000 forint, esetében viszont a manuális váltó ellenében érdemes lehet a középső "Edition" felszereltségi szinttől elérhető automatára voksolni (7,919 M).
10 év távlatából alig 3 millió forintnyi különbség lenne közöttük
Tesztautónk a legmagasabb Cosmo felszereltséggel, start-stop rendszerrel alsó hangon 7.319.000 forintot kóstál, s az összképet talán egyedül a panoráma tetőablakkal lehetett volna tovább fokozni, így a végösszeg 9.920.000 forintra adódott. Konkurenciát többek között a Ford Grand C-Max jelenthet a kiváló 1,6 literes EcoBoost turbómotor 150 lóerős változatával 6.245.000 forint ellenében, de játékba hozható a Renault Grand Scénic is, ami benzinesként egyelőre csak 110 lóerős szívómotorral szerepel az árlistákon (5.190.000 M). A Mazda5 ’egynyolcasa’ kerek ötmillióért kelleti magát, de házon belül a Chevrolet Orlando is megemlíthető, ami 141 lóerős benzinmotorral már 4.279.000 forintért hazavihető - igaz, a különbségek a felszereltségek arányosításával csökkennek.
Épp a frontvonalban küzd az új Zafira Tourer
Mindettől függetlenül az új Zafira Tourer egy olyan értékarányos áron kínált autó, ami korábbi tapasztalataink alapján még a nagyokkal is felveszi a versenyt, így nagyjából a középmezőnyben harcol a vásárlók kegyiért, akik igazán jó választásra az új szentgotthárdi egységek felbukkanásával lelhetnek. Akik azonban gyerekkorukban szerették a Legóhoz hasonló kirakós játékokat, azok a praktikussága okán kissé idegborzoló újdonságban sem fognak csalódni, én pedig megígérem, hogy a friss tulajdonosok a birtoklás első napjaiban hívhatnak, írhatnak, ha jelen bíztatásom okán felmenőimet emlegetnék a felmerülő kezelési nehézségek miatt.
Néhány szóban
Opel Zafira Tourer - galériaAz új Zafira Tourer jött, látott és győzött, mert fiatalos megjelenésével olyan rétegeket is megszólíthat, akik korábban elzárkóztak volna a hétüléses egyterűek kategóriájától. A megnövekedett méretek persze az utastérben is visszaköszönnek, miközben a második sor praktikusabb hármas tagolásához a leghátsó ülések szerényebb fejtere társul. Mindezek fényében szinte nem is lehet olyan élethelyzet, amire a családi „Transformernek” ne lenne válasza, miközben a kis hengerűrtartalmú szív szorgalmasan, ám nem kiemelkedő takarékossággal mozgatja a méretes testet. A megrendelőlap kitöltésével persze óvatosan kell bánni, mert az autó jellegéhez jobban illő dízelmotor mellett a borsos extrák közül is nehéz kiutat találni.
Előnyök: Fiatalos megjelenés; Tágas, praktikus, sokoldalúan alakítható utas- és csomagtér; Remek futómű, közvetlen kezelőszervek; Szép orgánumú benzinmotor; Jó ár/érték arány
Hátrányok: Néhol kaotikus megoldások, megszokást igénylő kezelhetőség; A harmadik sor szerényebb fejtere; Apróbb összeszerelési hiányosságok; Tétova elektronikus rendszerek; Lehetne hatékonyabb