Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Az Opel szentgotthárdi gyárában immáron több mint 20 éve zakatolnak vidáman a gyártósorok. Ez idő alatt persze történtek kisebb-nagyobb változtatások, de a mostani bővülés talán egyedülálló az Opel Magyarország történetében: a három merőben új erőforrást ontó gyár üzemi területe mintegy 30.000 m2-rel gyarapszik.

Az Opel ráadásul a hazai tradíciókat is lelkesen követi, épp ezért Bokréta-ünnepség keretein belül mutatta be a jelentősen bővülő szentgotthárdi létesítményt, amely a felszerszámozás után Európa egyik legkorszerűbb motorgyárává válik. A Bokréta-ünnep hagyomány. Biztos vagyok benne, hogy hazánkban szinte mindenki ismeri, ám térségenként változó neve miatt a tócsnihoz hasonlóan a sok-sok alternatíva már Solt Tamás, az Opel gyár vezérigazgatója - galériagubancot okoz. Az ünnep akkor jön el, mikor az épülőfélben levő szerkezet legmagasabb pontja elkészül, erre a pontra pedig díszített májusfát helyeznek. A főbb munkálatok az új, házon belül H18-as kóddal emlegetett csarnokon már elkészültek, ezért kerülhetett sor a szép hagyomány ápolására.

A Bokréta-ünnepre az Opel vezérkarán túl Szatmáry Kristóf, a Nemzetgazdasági Minisztérium belgazdasági államtitkára, valamint a kivitelezőt (Haslinger Acészerkezetek) képviselő Obernyik Béla is hivatalos volt. Szívmelengető volt hallani, ahogy Volker Hoff elnökhelyettes kiemelte, a gyár és a gépek mellett a legfontosabb összetevő a hozzáértő munkaerő, amelyet itt, Magyarországon találtak meg. Sőt, Magyarország volt szinte az első ahol a valaha volt vasfüggöny mögött nagy nyugati gyártó telepedett meg – ez volt 1991-ben az Opel.

A nyitóbeszédet Solt Tamás, az Opel gyár vezérigazgatója tartotta meg, bár a legérdekesebb és legoptimistább gondolatok kétségkívül Szatmáry Kristóf államtitkár részéről kerültek kimondásra.

Az államtitkár az Opel és Magyarország kétségkívül gyümölcsöző viszonyát méltatatta, valamint biztosította az egybegyűlteket arról is, hogy amennyiben az Opel további fejlesztéseket kíván hazánkban végrehajtani, az eddigiekhez hasonlóan élvezheti az állam maradéktalan bizalmát, A bokréta a magasban - galériatámogatását. Ennél jóval grandiózusabb jövőképet vázolt fel az államtitkár úr azzal, hogy az Opel utóbbi években történt látványos feltámadását az ország egyre súlyosabbá váló gazdasági helyzetből való kilábalásához hasonlította – ha az Opelt tekintjük példaképnek.

A gyár egyébként három új, globális motortípus gyártásához készül, amelyek az Opel jövőbeni motorpalettáját fogják alkotni. Magyar Csaba, a FlexPlant projektvezetője mutatta be az új motorcsalád koncepcióját: az Opel az eddigi története alatt megszerzett tudásból és tapasztalatokból merítve a legjobb ötleteket és a legjobban bevált megoldásokat gyúrta egybe, hogy megtervezze a jövő motorgenerációját. Mint említettem, három új erőforrást állít majd hadrendbe az Opel, ezek közül két benzines és egy dízel egység lesz.

Az alternatív üzemanyagok kérdésköre úgy tűnik, nem foglalkoztatja már annyira a gyártókat. Az Opel elemezte a piaci helyzetet, és mint kiderült, néhány éve nagy érdeklődés övezte a különböző alternatív üzemanyagokat (biodízel, bioetanol…stb.), azonban mára már lecsendesedett ez az irányzat és az emberek inkább a hatékony és kis fogyasztású, de konvencionális hajtóanyaggal üzemelő erőforrásokat preferálják.

Az Opel a trendeknek megfelelően a dízelmotorok kínálatát egy 1,6 literes, közepes lökettérfogatú egységgel váltaná ki, amelynek teljesítménye nagyjából a jelenlegi kétliteres öngyulladósok szintjén lesz - ez a dízelmotor a torinói fejlesztői központ érdeme. Benzinesek terén egy kisebb, háromhengeres turbómotorra számíthatunk, amit érdekességképpen pont az Egyesült Államokban, az öblös V8-asok hazájában terveznek. A nagyobbik, európai fejlesztésű benzines lökettérfogata 1600 köbcentiméter környékére várható, teljesítménye pedig akár a 200 lóerőt is elérheti.

Ráadásként az időzítést is nagyon ügyesen oldotta meg az Opel: mire elkészülnek az új gyártósorok Szentgotthárdon, addigra lesznek szériaérettek a tervezett erőforrások, így a gyártás szinte azonnal megindulhat az új üzemben. A motorok technológiájukat tekintve roppant korszerűek lesznek, magas üzemanyag-nyomás, turbótöltés, közvetlen befecskendezés és számtalan egyéb okos megoldás szerepel a listán, amelyek mind-mind a korszerű és tiszta üzemet, alacsony fogyasztást és eközben nagy teljesítményt garantálnak.

Egy-egy gép már a csarnokban - galériaÖsszesen tehát már több mint 60.000 m2 áll majd az új gépek rendelkezésére, ám a félmilliárd eurós beruházás nem csupán a gyár fejlesztését foglalja magában, de 800, 100 mérnöki helyet is magában foglaló új munkahellyel is kecsegtet. Habár az épület már áll, a belső munkálatok és a gépek beüzemelése, a felszerszámozás még további hónapok kemény munkáját igényeli, ennek megfelelően a tervezett befejezés 2012 második félévére tehető, ekkor pedig már a gyártás is beindul, a kész erőforrások pedig a költségeket és a környezetet kímélve vasúton robognak tovább az összeszerelő üzemekbe.

(Érdemes lapozni: kiderül, hogyan működik az Opel Flex gyára)