Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Akárhogy is nézzük, az Opel Zafira kategóriát teremtett, ugyanis személyében ismerhettük meg az első használható hétszemélyes kompakt buszlimuzint, melynek belső kialakítását nem kisebb névnek, mint a Porschének köszönhetjük. Az első generáció debütálása óta már eltelt majd' egy emberöltő, jöttek-mentek a ráncfelvarrott darabok, ám a kisebb módosítások dacára forradalmi kiugrás nem történt. Az Opel új stílusát magára öltő Zafira Tourer viszont többre lehet képes, mint gondolnánk.

Megnyerő, jellegzetesen Opeles külső - galériaHét ülést manapság már rengetegen kínálnak, ráadásul olyan méretkategóriában is, ahol jelentős kompomisszumokkal kell küzdeni a harmadik üléssorban. Itt természetesen az alsó-középkategóriások alapjaira épített egyterűekre gondolok, mint például a Ford C-Max vagy a Mazda5, esetleg a  Peugeot 5008. Noha bennük is megvan a kellő praktikum és a férőhelyek elméleti száma sem okoz csalódást, általánosságban elmondható, hogy ezekben az esetekben a leghátsó két ülés valójában ténylegesen csak gyerekek számára jelenthet megoldást.

Egy kategóriával és egy mérettel feljebb már egész más a helyzet, hiszen a nagyobb tengelytáv és hossz sokkal többre teheti képessé ezeket az autókat. De ne haladjunk ennyire előre, nézzük szép sorjában, mivel csábít az új Zafira Tourer!

Már számtalanszor leírtuk, hogy az Opel meglehetősen maga alatt volt pár éve, hiszen küzdött azzal a szinte megoldhatatlannak tűnő feladattal, hogy megpróbáljon kitörni az akkor már évek óta tartó szürkeségből. Alig volt vesztenivalójuk, ezért mindent vagy semmit alapon teljes egészében megváltoztatták a márka imázsát, új formákat és színvonalat hoztak az autós életbe. Az első fecske az Insignia volt, aztán szép sorjában jött a többi modell, most pedig már a radikálisan megújulni képes Zafira Tourernél járunk.

A belseje még jobb - galériaFormailag kiválóan sikerült az egyterű; az összhang kellemes, igényes részletek pedig akadnak bőven. Ott vannak példának okáért az Amperától kölcsönvett, a fényszórót amolyan bumerángban folytató fekete betétek (sajnos ezek nem látszanak olyan jól a sötét színű tesztautón), de az ízléses hátsó lámpa is vonzza a tekintetet, a különlegesnek ható mahagóni fényezésről nem is beszélve. A legjobb az egészben pedig az, hogy az Opel úgy épített egyterűt, hogy az cseppet sem hat nehézkesnek, sőt, kifejezetten dinamikus, filigrán egyéniségnek képzelhetjük. A villámosok ezúttal sem tudtak szabadulni a nagy felniktől, ennek megfelelően a tesztautón 19 colos alumínium keréktárcsákon feszültek az abroncsok. A nehéz szett persze szemrevaló, de a futóműnek és a menetkényelemnek nem feltétlenül tesz jót.

Ám a külcsínnél is sokkal fontosabb a beltartalom, hiszen egy ilyen kaliberű autót mégiscsak azért vesz az ember, hogy éljen benne, kihasználja a teret és az általa nyújtott praktikumot. Olyan szerencsés helyzetben vagyunk, hogy a tesztautót nagyon ízléses belsővel kaptuk meg: a bézs és csokoládébarna színek igazán kellemes kombinációjával érkezett garázsunkba a Zafira Tourer szinte maradéktalanul felszerelt változata.

Igényes és finom részletekben nincs hiány - galériaNagy szó az is, hogy a barna műanyagok mindenütt megtalálhatóak; az Opelnél nem csupán azt a más márkáknál látott szokást alkalmazták, hogy csak a műszerfalon köszön vissza a második szín, hanem tényleg mindenhol. Barna a kormánykerék, a küszöbök, a gombok, de még a csomagtér műanyagai is.

Ha ez még nem elég hívogató, akkor a 305.000 forintot kóstáló tetőablakkal együtt már kétségkívül teljes a kép. A hátsó sorban utazók ennek köszönhetően nagy, árnyékolóval is ellátott üvegtetőt kapnak, míg a sofőr a feje fölé húzódó panoráma szélvédőt és az általa beengedett fénymennyiséget élvezheti. Az utastér ennél világosabb szinte nem is lehetne; jó érzés itt ülni, benne élni. S, talán ez az egyik legfontosabb erénye a Zafira Tourernek: nem csak puszta használati tárgy, hanem érzelmileg is hatásos.

 

A műszerfal egyébként nem tartalmaz semmiféle meglepetést, a szokásos Opeles platform logikusan felépített, jól áttekinthető és szép. Az összeszerelési-, és anyagminőség pozitív értelemben a márkára jelemző színvonalat mutatja fel, az anyagok pedig kifejezetten kellemes tapintásúak. Néhány illesztésnél azért tapasztaltunk hiányosságokat, de mindent összevetve nem érheti szó a Zafira Tourert. A helykínálat csakúgy példás, ahogy az ergonómia és a praktikum. Elöl a kényelmes ülésekben helyet foglalva nem érheti kritika a fej- és lábteret sem, és a második sorra is ugyanez elmondható.

Lounge állásban páratlan a hátsó sor kényelmeEgyébiránt a középső sor ülései nem csak tologathatóak, de itt néhány mozdulattal olyan utazóhelyet alakíthatunk ki magunknak, amiről más egyterűben álmodni se mernénk. A középső ülést lehajtva és műbőrrel borított kartámasszá alakítva, illetve a két szélső ülést hátra-középre tolva fejedelmi helyet és kényelmet kapunk (a neve Lounge opció, 72.000 Ft), ahol a hosszú utak alkalmával akár relaxálni, akár dolgozni is lehet. Egyedül akkor lenne még jobb a helyzet, ha az ülések háttámlájának dőlésszögét is lehetne szabályozni, így megteremtve az elfekvés lehetőségét, de erre valamiért nem gondoltak a tervezők.

A harmadik sor nyilvánvalóan az, ami felettébb érdekelhet mindenkit, hiszen általában itt véreznek el a kompakt egyterűek. De nem úgy a Zafira Tourer! A vezetőülést magamra (180 cm) beállítva, a második sorban a térdem és az első ülés között 5-10 cm-t hagyva evickéltem be a harmadik sorba, ahol örömmel konstatáltam, hogy a lábtér kifejezetten jó, egyedül a fejem ért a tetőbe valamelyest, de egy rövidebb útra szó nélkül vállalhatónak tartom a körülményeket akár a magam méretével, de 170-175 cm-ig hosszabb túrák abszolválására is kifejezetten alkalmas lehet a 3. sor.

A harmadik sor is elfogadható - galériaA holmiknak bőven akad hely, mindenütt található egy-egy tárolórekesz, fiók; a kesztyűtartó felett pedig egy plusz mély, fedett üreg található, míg a leghátul ülőknek is jut egy mélyebb zseb, de nem feledkezhetünk meg a két első ülés közötti variálható rendszerről sem.

Utóbbi hiába tartalmaz pohártartót és kartámaszt egyaránt, a rögzítések nem olyan feszesek, így az egész szerkezet mocorog a sínek között, ami bizony fekete pontot érdemel. A csomagtér méretének pozitív értékelése viszont nem is kérdés, főleg annak tudatában, hogy számos okos aprósággal tették a tervezők még praktikusabbá a puttonyt (például sínen tologathatóak a szatyroknak kialakított akasztók, stb.). Noha a középső sor még élvezheti a légkondicionáló áldásos tevékenységét, a leghátsó utasok már nem kaptak légbefúvót.

(Lapozva megizzasztjuk a Zafira Tourert, hogy megtudjuk, mire képes ellenfeleivel szemben.)