Napjainkban már mindenfelől röpködnek az állami hozzájárulások, legyen szó családalapításról, gyermekvállalásról vagy hétszemélyes négykerekűről, ám az első ilyen jellegű támogatás a 1,5 millió forintos volt, amelyet a zéró emissziós autó vásárlásakor érvényesíthetnek a vevők. Mindemellett ugyancsak lényeges pont volt a zöld rendszám bevezetése, amelynek különböző kedvezményei akár milliós tételben is csökkenthetik a birtoklás költségét. Így már megéri az elektromos autó? Van, aki számára igen. Megvizsgáltuk a hazai palettát, hogy milyen zöld rendszámos autót érdemes 10 millió alatt behúzni, támogatással vagy anélkül.
Természetesen első körben érdemes a tisztánlátás kedvéért a fogalmakat és a lehetőségeket rendbe tenni, hiszen tévhitek, mint mindig, ezzel a témakörrel kapcsolatban is terjengenek. Ahogy az már bizonyosan mindenki számára ismert tény, egyre több országban igyekszik az állam a zöld autózást valamiféle ösztönzéssel támogatni, hol kisebb, hol nagyobb összeggel.
Egyre vonzóbb alternatívát jelentenek a divatos és villanyos modellek
A hazánkban elérhető 1,5 milliós hozzájárulás a jelentősebb támogatások közé sorolható, noha Lengyelországban például 8000 euróval igyekszik a helyi kormány zéróemissziós egyéni közlekedésre sarkallni a polgárokat. Aki nem akarja teljes mértékben ez e-mobilitás mellett elkötelezni magát, azonban belekóstolna részlegesen a villanyautózásba, bizonyos hibridek esetén ugyan a támogatás nélkül, de élhet a zöld rendszám lehetőségével.
Innen már egyszerű a képlet, a tisztesebb hatótávolsággal rendelkező hibridek vagy az ugyancsak villanyos nagyobb hatótávú konnektorról is tölthető hibridek esetére is vonatkozik az zöld rendszám, illetve a nagymértékű támogatás lehetősége. Ráadásul a zöld rendszám a kedvezmény mellett számos egyéb előnnyel is kecsegtet, amelyekről ugyancsak nem feledkezhetünk meg.
A zöld rendszám nem minden hibridre kapható meg
De hogy kik vagy mik kaphatnak zöld rendszámot? A rendelet (6/1990. (IV. 12.) KöHÉM) erről egyértelműen fogalmaz, a jogalkotó az alábbi definíció alapján határozza meg a „környezetkímélő gépkocsi: az elektromos gépkocsi, továbbá a nulla emissziós gépkocsi” fogalmát:
Tehát környezetkímélő gépkocsi
a) a tisztán elektromos gépkocsi, amelynek a hajtáslánca legalább egy elektromos energiatároló eszközt, elektromos áram átalakító egységet, és olyan elektromos gépet tartalmaz, amely a gépkocsi meghajtására szolgáló tárolt elektromos energiát mechanikai energiává alakítja és a gépkocsi meghajtásához más erőforrással nem rendelkezik (5E környezetvédelmi osztály);
b) a külső töltésű hibrid elektromos gépkocsi (plug-in hibrid gépkocsi), amely gyári kialakítása szerint rendelkezik olyan csatlakozóval és áramátalakítóval, ami lehetővé teszi az elektromos energiatárolójának külső elektromos energiaforrásból történő feltöltését, elektromos üzemben a hatótávolsága - az ENSZ-EGB 101. számú előírás szerint mérve - legalább 25 km (5P környezetvédelmi osztály);
c) a növelt hatótávolságú hibrid elektromos gépkocsi, amely a b) pontban foglaltaknak megfelel és hatótávolsága tisztán elektromos hajtással legalább 50 km (5N környezetvédelmi osztály).
Az Ioniq paletta is zöld közlekedés jegyében született
Mindezek alapján látható, hogy a klasszikus villanyautók mellett a tisztán elektromos üzemmódban már 25 és 50 km megtételére alkalmas, a 25 km esetében konnektoros és az 50 km esetében kiterjesztett hatótávú hibridekre is aggatható a zöld rendszámtábla.
A zöld rendszámot kiérdemlő, a jogalkotó megfogalmazásában környezetkímélő járművekhez az alábbi kedvezmények társulnak. Ilyen például az ingyenes parkolás a következő városokban vagy például a köztéri töltőkön (még) ingyenesen lehet tölteni. Nincs regisztrációs adó, átírási illeték vagy gépjárműadó. Nem kell cégautó adót fizetni. A zöld alapszínnel ellátott autók mentesek a védett övezetek behajtási díja alól. Lízingeléssel cégautónak vásárolva az e-autó ÁFÁ-ja visszaigényelhető. Él a köztudatban az a pletyka is, hogy a zöldrendszámosok használhatják a buszsávot, azonban mindez csupán városi legenda, erre nem jogosultak a környezetkímélő modellek sem.
Zöld rendszámmal szinte kötelező a "tankolós" fotó
A legfontosabb persze továbbra is az állami hozzájárulás. Amennyiben új, tisztán elektromos autó vásárlásáról van szó, abban az esetben jár az e-Mobi Elektromobilitás Nonprofit Kft. által lebonyolításra kerülő állami támogatás. A támogatás mértéke a beszerzés időpontjában érvényes bruttó eladási ár 21 százaléka, de legfeljebb 1,5 millió forint lehet.
Egyszerű matematikai művelettel kiszámolható, hogy a maximális támogatás mértékének határa 7,15 millió forintos vételárnál van, innen érhető el a 1,5 millió forint, amely a vételárral már nem növekszik tovább, azonban ennél alacsonyabb összegeknél a 21%-kal számolva értelemszerűen arányosan alacsonyabb.
A zöld rendszámos használt piac egyik főszereplője az Ampera
Ezúttal megnézzük, hogy 10 millióig nyújtózkodva milyen lehetőségeink vannak a hazai autópiacon, épp a kedvezménynek köszönhetően, tehát emiatt a manapság slágernek számító, használtan behozott Volvo V60, Mitsubishi Outlander vagy épp Opel Ampera kimarad a felsorolásból.
Mivel is kezdhetnénk mással, mint a piac legkedvezőbb teljesen elektromos megoldásaival, főleg, hogy a szóban forgó két kisautó olyat frissült műszaki tartalmukat tekintve, hogy igenis érdemes rájuk állítani a reflektorfényt. A Volkswagen e-Up és a Škoda Citigo iV 82 lóerőt és 210 Nm nyomatékot ad, ami elegendő. Ehhez társul egy a korábbinál jóval nagyobb (36,8 kWh-s) akku, ami a WLTP ciklus szerint 265 km-es hatótávot teremt - mi úgy mondanánk, hogy a 200 kilométer nagyjából minden körülmény között megvan, ha nem autópályázunk padlógázzal. Állami kedvezménnyel az elektromos Citigo 5,2 milliótól indul (plusz ajándékokkal pedig 5 alá súlyozhatjuk), aminél az e-Up kedvezménnyel hatmilliós ára azért borsosabb - a részletes összehasonlítást most kihagyjuk a felsorolásból.
A legolcsóbb: az "ajándékokat" figyelembe véve 5 millió alatt indul a Citigo iV
A most frissült Smart modellek akkumulátora kevesebb, mint feleekkora, így az egykor szebb fényben tündöklő márka ajánlatai nem túl erősek, igaz, a kedvezménnyel 5,6 millió forintos ár a prémiumszerű pozíciót figyelembe véve annyira nem is vészes.
Nagyobb méretű, tisztán elektromos autót még mindig nehéz a bűvös határ alatt találni, azonban nem lehetetlen. A Renault Zoé azonban kétségkívül képes erre, hiszen a forgalmazó az állami támogatást még ugyanekkora mértékű Renault támogatással egészíti ki, így a legolcsóbb, minden alkut figyelembe véve 7,85 milliós verzió esetében egészen jó felszereltséget, 41 kWh-s akkut (2-300 kilométeres hatótávot) és 109 lóerős teljesítményt kapunk.
Kisautós bája mellett kiemelndő, hogy a Zoé is korrekt ajánlat
Ekkora összegért nem csoda, hogy Tesláról még álmodozni sem szabad, ahogy az sem meglepő, hogy javarészt kisebb modellek állnak sorba. A franciák után a Volkswagen a soros, ahol az e-Golf a maga 232-316 km-es (országúti és városi) hatótávolságával áll rendelkezésre, listaáron 10,8 millióról indulva. Még egy-két extrát bepipálva, illetve a 1,5 milliós támogatást bezsebelve is befér a belőtt értékhatár alá. Hamarosan viszont érkezik a németek nagy dobása, az ID.3, ami szintén éppen beférhet a 10 milliós szint alá, csak éppen tudásban a piac egyik legfejlettebb elektromos modellje lesz. És persze nyakunkon a Golf új generációja, amely rögtön két konnektoros hibriddel is támad, igaz, nagyot kell majd alkudni, hogy a 204 lóerős rendszerrel millióban egyszámjegyű legyen.
Használható, kompakt méretben persze a Nissan Leaf is szót kér magának. Állami támogatással és gyári kedvezménnyel (ahonnan már a plusz alku lehetősége csak minimális) a 40 kWh-s modell alapára éppen befér 10 millió alá, de egyúttal 147 lóerőt és egy korrekt csomagot ad. Hasonlóan hozzá, a 38,3 kWh-s teleppel rendelkező Hyundai Ioniq electric is beférkőzött listánkra, ott 136 lóerőt kapunk csak az állami támogatást figyelembe véve 9,7 milliótól. Belőle van konnektoros hibrid is, amely a meghirdetett gyári kedvezménnyel 9,6 milliótól indul.
A bevásárlóközpontok parkolójában is dedikált helyet kapnak a töltődő autók
Tisztán elektromos fronton csábít még a Kia Niro és a Hyundai Kona is. Noha a Kona nagyakkus verzióját kifejezetten élvezettel és megelégedéssel használtuk a teszthét alatt, a 10 milliós határ alá az állami támogatást is levonva csak a 39 kWh-s verzió fér be a legvisszafogottabb extralistával, illetve 50 ezer forinttal a határ felett közepes szinttel. Az ugyancsak divatos crossoveres gúnyát magára öltő Kia Niro elektromos verziója ugyancsak 39 kWh-s teleppel éppen belefér a listába.
Elektromos kisautók terén is van már bőven választási lehetőség, hiszen a fent említett kis Volkswagenen és a Zoén túl az Opel-PSA fúzió is kihozott magából rögtön két villanyos újdonságot, persze közös alapokon építve azokat.
Nagy akksival és divatos formákkal csábít az elektromos kis Opel
A Peugeot 208 e és a Corsa-e 136 lóerős elektromorral és becsületes hatótávot lehetővé tevő, 50 kWh-s akkupakkal hozható el 10 millió alatt, mi több, a MINI háza táján szétnézve a 32,6 kWh-s teleppel bíró, ráadásul 184 lovas Cooper S E hívogatja az egyediséget is kereső vevőket. A praktikumot jobban szolgáló Countryman S E ALL4 ugyan már nem áll meg 10 millió alatt, de csupán 150 ezerrel lépi át a bűvös határt. Aki a jópofa és stílusos kisautókban keresi a választást, annak a kis Honda e is remek lehet, szintén 10 millió alatt, a 136 lovas alapmotorral.
Hivatalos listaára nincs, de az ugyancsak 50 kWh-s DS3 Crossback E-Tense is 10 millió forint környékén mozoghat majd, mint ahogy az első teljesen elektromos Mazda, a már előrendelhető MX-30 is befér 10 millió alá, méghozzá egészen jó felszereltséggel. Az ő esetében egy 35,5 kWh-s akkupakkról és nagyjából 150 lóerőről beszélünk.
Van azonban „konnektoros hibrid”, amelyekből már kellemesebb szemezgetni, illetve vannak olyan típusok, nevezetesen a Kia Niro PHEV és a Hyundai Ioniq plug-in Hybrid, amelyek esetében az elektromos hajtás is játszik, de a konnektorról is tölthető benzin-elektromos verzió is befér a 10 millió Ft alatti zöldrendszámosok táborába. A technikai szempontból egy tőről fakadó dél-koreai modellek 9,6, illetve 9,8 millióért hozhatóak el. Esetükben a benzinmotor szerepét a márkacsoportnál már jól ismert, 1.6 GDI tölti be.
Hibrid, plug-in és villanyos Niro is rendelkezésre áll
Egy szó mint száz, egész szép választék sorakozik már fel, a döntésben pedig leginkább az egyéni preferenciák lehetnek mérvadóak. Ha valaki szeretné maga alatt tudni a biztonságérzetet nyújtó hagyományos erőforrást is az elektromos hajtás lehetősége mellett, akkor számukra csakis a hibridek jelentenek gyógyírt, míg a hatótávtól kevésbé függők számára már a villanyautók is jó megoldásként szolgálhatnak. Az azonban bizonyos, hogy míg utóbbi esetében kecsegtető az alacsony üzemanyagköltség, úgy a gyorsan fejlődő technológia miatt a villanyautók tulajainak gyorsabb avulással kell számolniuk.