A Škoda rögtön két teljesen más modell gyökeresen különböző kiadásával kezdi meg az elektromos forradalmat. Az iV utónéven mostantól hazánkban is elérhető konnektoros hibrid Superb-ről és a teljesen elektromos Citigóról pedig nagyon is érdemes beszélni, ugyanis esetükben a piac egyik legjobb ár-érték arányú zöldrendszámos modelljéről és a legolcsóbb teljesen elektromos autóról van szó.

Kezdjük a sort a Superbbel! A nemrégiben frissült modell a Passat GTE hajtásláncával megegyező motorizáltságú. A főszerepet az 1,4 literes benzines turbómotor játssza, amelyhez egy 116 lóerőre képes elektromotor csatlakozik. A közös eredőjük 218 lóerő és 400 Nm, ami nagyjából 7,4 másodperces 0-100-at tesz lehetővé (azért itt tennénk hozzá, hogy a korábbi Passat GTE esetében 6,6 másodpercet mértünk), azonban sokkal érdekesebb a fogyasztás.

Már rendelhetők a konnektoros csehek, de csak jövőre érkeznek

Annál is inkább, mert a Superb iV egészen nagy akkumulátort kapott: a 13 kWh-s csomag a szigorúbb, WLTP ciklus alapján képes 60 kilométeres elektromos hatótávra. A 3,6 kW-s fali töltőről 3,5 óra alatt tölthetjük tele ezt a pakkot, hagyományos konnektorról pedig mindez nagyjából 6 órás töltögetést jelent.  Az akkuk a hátsó tengely előtt, a padlóban kaptak helyet, de egy picit lecsippentenek a csomagtartóból is: 625/660 helyett 485/510 literes térrel számolhatunk a szedán és a kombi esetében.

Az új üzemanyag-fogyasztási normáknak köszönhetően használható adatot kapunk a fogyasztással kapcsolatban is: hibridként használva nagyjából 6,5 literes étvággyal számolhatunk a legnehezebb Superb esetében.

Nagyon jó árat kapott a zöld rendszámos Superb

Jöjjenek az árak: a négyféle felszereltségi szinten (közöttük a dinamikusabb SportLine és a luxusra kihegyezett L&K) elérhető Superb iV alapára 12,486 millió forint, ami soknak tűnhet, de valójában nem az. A hagyományos 190 lóerős benzines turbómotorhoz képest ez ugyanis 1,38 milliós felár, de itt széria az egyszerűbb (de így is nagyszerű) navigáció, a vezeték nélküli Apple CarPlay csatlakozás és az adaptív lengéscsillapítás, ami a hagyományos modellhez 550 ezer forint ellenében elérhető. Vagyis csupán 830 ezres pluszról beszélünk, a 190 lóerős dízelhez viszonyítva pedig ugyanolyan felszereltséggel nagyjából megegyező árról.

Ne feledjük: ezért nem csak potenciálisan jóval hatékonyabb, de gyorsabb és kulturáltabb hajtást is kapunk, és ne feledjük a zöld rendszámot, amelynek előnyei cégautóként a milliós nagyságrendet is elérhetik. Ennyire csábító konnektoros hibrid még nem volt a piacon, főleg, hogy 13-14 millió között már egészen jó konfigurációt hozhatunk össze. Nem kevés pénz, de erre a modellre is ugyanazok a kedvezmények érvényesek, mint a többi Superb-re, így például a konfigurátor kapásból 900 ezret elenged.

Íme, a piac legolcsóbb elektromos autója

Ha pedig jó árak, folytassuk rögtön a sort a Citigo iV-vel! Személyében egészen egyszerűen a piac legolcsóbb elektromos autóját tisztelhetjük most: listaáron 6,55 millióról beszélünk, amire jön még az állami kedvezmény, amivel már 5,2 milliónál vagyunk, és akkor még a zöld rendszámos előnyökről nem is beszéltünk. Ráadásul a helyi kereskedő telefonos megkeresésünkre elmondta, hogy főleg cégeknek még ezen az áron is lehet alakítani, de a magánszemélyek számára is további ajándékokkal tudják látványosabbá tenni a pakkot. Számoljuk most bele ezeket és mondjuk ki: végre van elektromos autó újonnan 5 millió forint alatt.

Ezért persze rengeteget nem kapunk. A kisautós méretek (például a 3,6 méteres hosszúság) nyilván megkötést jelentenek, de városi manőverezés során egyúttal előnyt is adhatnak. Alapból egyébként 250 literes a csomagtartó, amelyet a hátsó ülések döntésével 0,923 köbméteresre növelhetünk. 82 lóerővel és 210 Nm nyomatékkal gazdálkodhatunk, ami 12,5 másodperces 0-100-ra és 130 km/h-s végsebességre elég.

Egészen tisztességes hatótávval érkezik

Viszont egészen tisztességes méretű akkupakkot kapunk, nevezetesen 36,8 kWh-val gazdálkodhatunk, amely az újabb WLTP ciklus szerint 265 kilométerre elég egy feltöltéssel. Ezt egyébként CCS rendszerről legfeljebb 40 kW-tal intézhetjük el 5-ről 80 százalékra egy óra alatt töltve. Váltóáramú AC töltéssel (hagyományos ’gyorstöltő’ csatlakozók) bő 4 órával számolhatunk, az otthoni fali bokszot kiépítve pedig 12 és fél óra kell a 80 százalékhoz.

Nem mindenkinek jó, de egyre többeknek betalálhat

Egyébként az elektromos Škoda nem is olyan fapados: klímaberendezés, multifunkciós bőrkormány, hővédő üvegezés, ködfényszóró, LED-es nappali menetfény, magasságban állítható vezetőülés, rádió, kihangosító és sávelhagyásra figyelmeztető rendszer is jár a típushoz. A 400 ezres Style szint azért csábító az elektromos állítható és fűthető külső tükreivel, tolatóradarjával, 6-hangszórós hifijével és fűthető ülésével, valamint 16 colos könnyűfém felnivel és számos különleges részlettel. Érdekesség, hogy az alapszín élénk sárga, a palettán pedig egészen látványos árnyalatok és kétszínű megoldás is helyet kapott.