Heves széllel ugyan, de kitartó napsütéssel és langy időjárással sokak szerint a mai napon megérkezett a tavasz. Ezzel együtt a jövő héten rengeteg autóipari újdonság bont szárnyat a Genfi Autószalonon – ám addig is tekintsünk vissza, avagy a jövő helyett térjünk vissza a valóságba. Annál is inkább, mert az is legalább olyan érdekes tud lenni. Ha a 2018-as esztendő újdonságait nézzük, akkor bizonyosan. Immár kilencedik alkalommal választottuk ki közülük a legjobbakat.

Az elmúlt közel egy évtizedben az autóipar megjárta már a poklot, most pedig nagy örömünkre a mennyország kapuit döngetni - mindez azonban csak megnehezíti a választást az újdonságok között. Egy biztos: az elmúlt évtized hatalmas változást és fejlődést hozott – elég, ha csak azt nézzük, hogy az átlagos magyar újautó nem csupán közlekedésre alkalmas, de okostelefonos kapcsolódással rendelkező tudásközpont, különösen izmos és nyomatékos turbómotorral, karakteres vonásokkal, crossover felépítéssel.

Szokásunknak megfelelően összesen kilenc kategóriában vizsgálták meg szerkesztőségünk tagjai az elmúlt esztendő újdonságait, a díjak kiosztásánál pedig a lehető legnagyobb precizitással jártunk el, ahogy azt kedves Olvasóink megszokhatták tőlünk. A kategóriákat, valamint a szavazás irányelveit és főbb szempontjait korábbi beharangozó cikkünkben ismertettük Olvasóinkkal, amit ide kattintva olvashatnak el, így ezúttal csupán annyit tennénk hozzá, hogy az egyes kategóriák helyezettjei nem feltétlenül rangsort jelölnek – a felsorolásba került modellek és márkák mindannyian győztesek. Nincs más hátra, mint az érmek és a trófeák kiosztása, vagyis a dobogósok kihirdetése - természetesen ahogy szoktuk, minden esetben rövid indoklással kiegészítve. Nézzük hát, kik voltak a legjobbak 2018-ban!

Élménydús autók 10 millió forint alatt

Az Autó Pult Év Autója: Hyundai i30 N Peformance

Ígéretekből és hangzatos reklámszövegekből nem volt hiány a Hyundai N részlegének részéről, de a legnagyobb örömünkre a koreaiak – élükön a méltán elismert Albert Biermann-nal – betartották a szavukat, és az i30 N képében egy hétköznapi, de mégsem hétköznapi sportkompaktot tettek le elénk az asztalra, ami sem teljesítmény, sem megjelenés alapján nem tűnik ki igazán a mezőnyből, mégis élmény terén tud adni egy olyan pluszt, amivel a maga oldalára állítja az embert. Összességében nagyon erős produkciót nyújt az autó, különös tekintettel az akár 275 lóerős turbómotorra, miközben olyan extrákkal szeretteti meg magát, mint a hangulatosan durrogó kipufogó vagy éppen a kiválóan hangolt állítható futómű. Mindez ráadásul páratlan ár-érték aránnyal társul, így az i30 N csúcsverziója méltán ül fel idén a kategória élére.

2. helyezett: Ford Fiesta ST

A Fiesta ST új generációjával magasra törtek a mérnökök – és sikerült a lécet megugraniuk. Az új generáció nem csupán gyorsabb és takarékosabb, mint elődje, de legalább annyira élvezetes is. Menetdinamikailag nagyon szép harmóniát alkot, ami élménnyé tesz minden egyes kilométert, legyen az sportosan dinamikus közlekedés, határon való autózás, vagy a határok túllépése. Ehhez minden részegység jól asszisztál: a pontos, direkt kormányzás, a gyorsan kapcsolható váltó, a potens motor és annak (turbóshoz mérten) jó reakciói, a magabiztos fékek, a jó futómű és a meleg abroncsokon pazar tapadás. Mindezt azért nem méri olcsón a Ford, de a jó alapfelszereltséget és a márka bőven mért kedvezményeit figyelembe véve így is értékarányos a 7,1-8,1 milliós ár, amelyért cserébe legfeljebb a menetkényelem terén kell kisebb kompromisszumokat (szűk ülések, feszes futómű) hozni – ha élményhajhászásról van szó, akkor viszont nem ismerünk nála mókásabb kisautót.

3. helyezett: Suzuki Swift Sport

Olcsóbb viszont van, mint a Ford Fiesta ST. A Swift Sport visszatért, méghozzá erős turbómotorral. Ennyi pénzért (akciósan 5,4 millió forint) senki más nem kínál hasonló menetdinamikát és élményeket, ráadásul az autó kívül-belül szuperül néz ki, négy felnőtt számára meglepően nagy helyet kínál, felszereltsége párját ritkítja, plusz Japánból érkezik, ami garancia a kiváló minőségre. A korábbi generációk pörgős szívómotorjának karaktere ugyan hiányzik, cserébe viszont erős az új turbós szív, ráadásul nem eszik sokat és parittyaként repíti az egy tonnánál is könnyebb kisautót. Bár a két méretes kipufogó komoly hangot sejtet, valójában túl csendes a rendszer, de minden bizonnyal számos megoldás létezik a ‘kinyitására’… Összességében az új Suzuki Swift Sport telitalálat; soha rosszabbat!

Élménydús autók 10 millió forint felett

Az Autó Pult Év Autója: BMW M2 Competition

Hogy tegyük jobbá a már amúgy is kiváló M2-t? Például az M3/M4 motorjával. Nagyjából ezt a receptet követi a BMW M2 Competition, amely sok apróbb, de annál fontosabb részletben is továbbfejlődött. A bővített színpaletta és az új sportülések például már lehetővé teszik, hogy látványban is jobban elkülönüljön a modell a szerényebb testvérektől. És persze ne feledjük, hogy 410 lóerőről beszélünk, ami ráadásul teljesen jó felszereltséggel már listaáron is hazavihető 20 millió forint alatt. Igen, a Ford Mustang még több lóerőt kínál kevesebbért, de egyrészt a sokkal jobb fogyasztás, másrészt a sokkal jobb értéktartás is a bajor termék malmára hajtja a vizet – ráadásul ilyen igényes technikát ennyiért sehol máshol nem kapunk. Nagy-nagy mosolyokkal karöltve.

2. helyezett: Jeep Wrangler Rubicon

Egy teljesen másik műfaj egyik királya újult meg teljesen az idén. A Jeep Wrangler – és azon belül is a kőkemény Rubicon kiadás – igazi keményvonalas terepjáró, amely otthonában, a terepen nem ismer sok akadályt, ugyanakkor viszont közúton is elboldogul. A terepjárás már önmagában is nagy élmény, főleg, ha megtapasztaljuk párszor az elakadás okozta problémákat (melyek után még nagyobb félelemmel küzdünk az elemekkel), de a 20 perc alatt akár teljesen „levetkőztethető” Wrangler esetében mindez a kabriózás élményének négyzetével társulva teljesen új értelmet nyer. Ha nem kőkemény sportélményekről van szó, mi kevés dolgot ismerünk az autózás világában, ami ennél nagyobb móka.

3. helyezett: Lexus LC

A Toyota és a Lexus új, igazán merész hozzáállására tökéletes bizonyíték az LC, amely gyakorlatilag egy tanulmányautó megjelenésével került sorozatgyártásba – és azóta is állakat kényszerít földhöz. A nagy kupé nem akar kőkemény sportautó lenni, így tökéletesen passzol hozzá az 500h hibrid hajáslánc is, de a V8-as 500-as hang tekintetében olyan kőkemény oldalát is tudja mutatni, ami már-már méltatlan a végletekig kifinomult modellhez. Itt már nagyon hiányzik viszont az önzáró differenciálmű, amely majd a később érkező LC F-be bekerül, cserébe bolondbiztos vezethetőség a jutalmunk egy olyan autóban, amely úgy szól, úgy megy és legfőképp úgy néz ki, hogy nyugodtan helyet kérhetne a szuperautók kategóriájában – ehhez képest közel csúcsfelszereltséggel elvihető 30 millión innen, ami ajánlatként igazi élménygyáros kuriózummá teszi.

Sportautók

Az Autó Pult Év Autói: Porsche 911 GT3 RS

Az Autó Pult Év Autója közel tíz éves fennállása alatt a Porsche szinte bérelt hellyel rendelkezett a sportautók kategóriájában. Ez nem véletlen, végtére is a piac egyik legnagyobb és leginnovatívabb sportautó-márkájáról van szó, amely sosem dől hátra, és mindig valami újabb modellel súrolja vagy éppen lépi át a lehetetlenség határát. Az elektromos és turbóforradalommal nagy megújulások határán áll a márka, de búcsú gyanánt még azért letett egy olyan szívómotoros modellt az asztalra, amelyet még nagyon sokáig fogunk emlegetni. Az 520 lóerős, 9000-ig forgó négyliteres boxermotornál már csak az autó végletekig tökéletesített, minden porcikájában ízig-vérig gyors összkoncepciója a lenyűgözőbb. Nem véletlen, hogy még 180 lóerős deficitjéhez képest is mindössze 9,1 másodperccel maradt el a Nürburgringen a nagy testvér GT2 RS-től.

2. helyezett: Audi R8

2018 vége felé – amolyan búcsúzó gyanánt – még frissült egyet az Audi R8, de erre szerintünk sok szüksége nem volt: az általunk is próbált alumínium sportautó ízig-vérig lenyűgöző. Ebben az 5,2 literes V10-es szívómotor játszik főszerepet, amelyből immár akár 620 lóerőt csalogathatunk ki a 8000-es fordulatok végéig eszményi szimfóniát küldve fülünk felé – teljes hangerőn. De ez és a gyorsaság csak a varázslat egy része. Az R8 ugyanis szuperautóként is képes végtelenül civilizált és könnyen vezethető lenni, ez a kettősség pedig bőven elég ahhoz, hogy az idei sportautó-újdonságok tekintetében magáénak tudja a második helyezést.

3. helyezett: McLaren 600LT

A McLaren egyszerűen képtelen leállni az újdonságok bemutatásával. Az innovációt tulajdonképpen egyetlen erőforrás segítségével csúcsra járató márka bármelyik modelljét méltán dicsérhetnénk, a 600LT azonban közülük is különösen közel áll a szívhez. Az alapokat ugyanis a brit márka beszálló modellje adja, ennél fogva pedig túltolt dolgok és földöntúli árak helyett brutális teljesítményt, lenyűgöző sokoldalúságot és páratlan finomhangoltságot kapunk. Mindez többre is elég lenne – ha lehetne hivatalosan kapni és szervizeltetni a modellt hazánkban. Ennek híján azonban a 600LT lecsúszott a dobogó legalsó fokára.

Családi autók 6 millió forint alatt

Az Autó Pult Év Autója: Kia Ceed 1.4T és Ford Focus 1.5T kombi

Az elmúlt évtizedben talán még sosem volt ennyire kiélezett a verseny ebben a kategóriában. Sőt, valójában nem tudtunk dűlőre jutni, hogy az új Kia Ceed vagy az új Ford Focus érdemli-e meg jobban a címet. Hogy miért? Mert egyik szemünk sír, a másik pedig nevet. Ugyanis a teljes palettát tekintve egyik modell sem tökéletes. A Ceed ügyes, de rendkívül egyenletes tudásán kívül semmi kiemelkedőt nem tesz le az asztalra. A Focus is jó, de legfőképp akkor, ha elkerüljük az alapmotort és az erősebb háromhengeres erőforrás mellett döntve igényes hátsó futóművel ajándékozzuk meg magunkat.

Ennek tudatában nem véletlen, hogy a győztes mindkét modellből az erősebb motorváltozat lett – és a családbarát követelményeknek megfelelően a kombi karosszéria. Igaz, a megadott hatmilliós határba az Autó Pult normafelszereltsége szerint így már csak kismértékű alkuval férünk bele, viszont cserébe a 140 lóerős Ceeddel (legyen az kézi váltós vagy automata), vagy a 150 lóerős Focusszal (teszt) is jó lóra teszünk.

2. helyezett: Opel Combo Life/Peugeot Rifter/Citroën Berlingo

A kis méretben tágas dobozos modellekből már eddig is készült jó családi autó, de eddig egyik sem érte el azt a szintet, mint a hasonló árú személyautóké. Ezt változtatta meg némileg a francia-német trió, akik végre tisztességes hangszigetelést, jó futóművet és minőségi belső teret kínálnak a hagyományosan kiváló térkihasználással. Ez pedig a háromgyerekes családok egyik ideális négykerekűjévé teszi a trió mindhárom tagját, főleg úgy, hogy a három modell eltérő stílusa okán gyakorlatilag bármilyen ízlésvilágot ki tud elégíteni a trió. Igaz, ez a megoldás nem való mindenkinek, de akinek igen, annak telitalálat mindhárom autó.

3. helyezett: Suzuki Vitara 1.4 Boosterjet

Hogyan is maradhatott volna ki hazánk egyik slágerterméke a családi autó kategóriából? Hiába van házon belül nagyobb és jobb ajánlat az SX4 S-Cross képében, az idén frissült Vitara nagyon-nagyon széles réteg kedvence, ha pedig az 1,4 literes turbómotorral vizsgáljuk, mi ezt abszolút meg tudjuk érteni. A jól felszerelve, 140 lóerővel akciósan 4,77 milliós árnak jóformán csak házon belül van konkurense, sőt, a hatmilliós limitbe még kézi váltóval és elsőkerékhajtással könnyedén belefér az abszolút csúcsváltozat is.

A két részre osztott díjkiosztó első felvonásában be kell érnünk a fenti négy kategóriával, de ígérjük, hogy a folytatás legalább ennyire izgalmas lesz. 6 millió forint felett vajon milyen családi autót ajánlanánk az aktuálisan elérhető újdonságok közül? Mely típusok az ár/érték bajnokok, illetve kik azok, akik technikailag is igazán odatették magukat? Az Autó Pult Év Autói 2018 választásban öt kategória még hátra van, de már nem kell sokat várni a teljes listáig, ugyanis csütörtökön jelentkezünk a "Családi autók 6 millió forint felett", az "Év vétele", a "High-tech innováció", a "Zöld innováció", valamint a "Modellpaletta" kategóriák legjobbjaival, ezt követően pedig egy szavazás keretében szokás szerint Önök választhatják meg a győztesek győztesét, vagyis az Autó Pult 2018-as Év Autóját.