Jól ismerjük az Audi és a nyolcas szám közötti összefüggést: ha együtt látjuk őket, az garancia arra, hogy egy csúcsmodellről beszélünk, legyen szó az A8-ról vagy éppen az R8-ról. A Q8 személyében pedig nemrég megérkezett a négykarikások harmadik nyolcasa is, ezzel kiteljesítve a sorozatot. A Q7-nél látványosabb és agresszívabb formát öltő SUV-t pedig hazánk gyönyörű tájain próbálhattuk ki nemrég.

A Balaton-felvidék lenyűgöző környezetében tulajdonképpen bármilyen négykerekűvel élmény az autózás, habár az időjárás nem volt túl kegyes hozzánk, és utunk jó részét esőben kellett megtennünk. A Q8 volánjánál ülve azonban semmi sem zavarhatja meg a nyugalmunkat, ugyanis az Audi újdonság arra született, hogy a kényelem, a luxus és a magabiztosság háromságának erejével kápráztassa el a vásárlókat. Talán sokan hiányolják ebből a sportosságot, de egy ilyen óriás esetében úgy gondolom, hogy ez a tulajdonság inkább a magabiztosság egyik összetevője, semmint külön említendő jellemző.

Hatalmas autó a Q8 - galéria

Nem kell sokáig vizsgálgatnunk az autót, hogy megállapítsuk, a Q8 nem csak hatalmas, hanem igencsak tekintélyt parancsoló is. Az Auditól megszokott, végletekig letisztult vonalak mellé ezúttal bőven jutott izgalom is a frontrészen: a hangsúlyos hűtőrács vastag kerete, az agresszív lökhárítók és a természetesen akár mátrix LED-es – fényszórónként 24 diódát tartalmazó – lámpák alatti fekete betét is tesz róla, hogy mindenkinek megmozgassa a fantáziáját az autó.

Oldalt és hátul szintén nem unatkozunk: a tetőív kupésításával azért elég óvatosan bántak a mérnökök, de a dinamizmus megkérdőjelezhetetlen – cserébe pedig az utastérben jobb a helykínálat is. A széles kerékjárati ívek és az autó teljes szélességében végighúzódó, szintén LED-es lámpatestek megragadják a tekintetet. Akár 22 colos keréktárcsák is elérhetők (a tesztautónkon is ilyen van, nem is ajánljuk), és bár lesznek izgalmasabb színek – mint például az élőben is nagyon mutatós narancssárga –, valószínűleg a legtöbben valami visszafogottabbat választanak majd. A Bentley Bentaygához és a Lamborghini Urushoz hasonlóan MLB Evo platformra épülő Q8 egyébként igazi óriás: 4986 mm hosszú, 1995 mm széles és 1705 mm magas, míg a légrugós futóművel felszerelt változatok hasmagassága akár 25,4 centi is lehet.

A modernségre fókuszál az utastér - galéria

Az utastérben nincs új a nap alatt: ugyanazt a kettős érintőképernyős megoldást találhatjuk a középkonzolon, mint az A8, az A7 és az A6 esetében, és természetesen a műszerfal is teljesen digitális. Az anyagminőség és az összeszerelés a csúcsot képviseli, és a látványos hangulatfények sem maradhatnak el. A helykínálat nem csak az ígéretek szerint királyi, hiszen minden irányba bőven terpeszkedhetünk a kényelmes ülésekben, legyen szó az első vagy akár a hátsó sorról, ahol külön klímazónák növelik a komfortot. A csomagtér már alaphelyzetben is 605 liternyi cuccot tud befogadni, de a hátsó üléstámlákat ledöntve akár 1755 literesre is bővíthetjük – ráadásul nagyon is praktikus, köszönhetően az alapáron elektromos csomagtérajtónak és a többféle csomagrögzítési lehetőségnek.

A rezgős visszajelzés szerintünk kiváló ötlet - galéria

A digitális műszerfal egyébként hozza az Auditól megszokott magas szintet: minden fontos információt rendelkezésünkre bocsát, de még így is ritkán pillantunk rá, ugyanis a leglényegesebb adatok a jó minőségű, nagy területre vetítő head-up kijelzőn is megjelennek. A középkonzol dupla érintőképernyője kétségtelenül modern, de néhányaknak talán kicsit sok lehet, ugyanakkor az érintés visszajelzésére szolgáló rezgés nagyon jó megoldás, gyakorlatilag úgy érezhetjük, hogy valóban egy gombot nyomtunk meg, habár tekintetünket akkor is rá kell fordítanunk egy pillanatra. A Google Maps alapú navigáció a valós idejű forgalomfigyeléssel nagyon jól tud működni, de egyébként az egész rendszer gyors és logikus. Egyedül a zongoralakk betéteket vitték talán túlzásba a négykarikások.

Vezetéstámogató és biztonsági asszisztensekből, illetve komfortot növelő technolgóiai megoldásokból sincs hiány. A Q8 természetesen megkapta az Audi legmodernebb extráit, így a már ismert rengeteg rendszer mellett akár félig önvezető képességekkel is rendelkezhet az újdonság, mely tartja a sávot, a távolságot és természetesen a sebességet is, de alkalmazkodni tud a felismert közlekedési táblákhoz is – ezalatt természetesen a sebességkorlátozásokat értjük.

Ide kattintva a sajtógalériát érhetik el - az eső sajnos megnehezítette a dolgunkat

A rendszer egyébként olyannyira kifinomult, hogy akár a navigációval is össze tud dolgozni, így amennyiben közeledik egy forduló, már jóval előre jelzi, hogy ne gyorsítsunk feleslegesen, míg a messziről felismert táblák esetén már le is lassít, mire odaérünk, nem csak akkor kezd el lassítani, amikor már elhagytuk. A komfortot akár Bang & Olufsen prémium hangrendszer, vezetéknélküli internetelérés és egyéb finomságok is fokozhatják.

Egy másik nyolcast is kipróbáltunk

Az Audi nyolcasainak másik végletét is volt szerencsénk kipróbálni a tesztnapon, és bár az időjárás és a forgalmi körülmények nem álltak mellénk – ami a fotókon is látszódhat –, az R8 V10 volánja mögött így is nagy élményekkel gazdagodhattunk. A négykarikások 5,2 literes szívó benzinmotorjával szerelt, 540 lóerős sportautó bizony már álló helyzetben is képes elkápráztatni a bent ülőket és a szemlélődőket egyaránt: ehhez elég csak megbökni a kormányon lévő piros start gombot, majd az állítható kipufogót sport állásba helyezni. A V10-es dallamait szavakkal nehéz kifejezni, és az internetre feltöltött videókból nem derül ki, hogy a csodás orgánum mellett milyen elképesztő hangerővel szól az autó – minden másodperc igazi élmény a fülnek.

Már egyhelyben is lenyűgöző - galéria

Persze ha már beültünk az autóba, el is vittük egy körre: a sportos ugyanakkor komfortos, ergonomikus, modern és nagyon jó minőségű utastérben helyet foglalva egy pillanatig sem volt olyan érzésünk, hogy az R8-at ne lehetne teljes nyugalommal használni a hétköznapokban is. Comfort üzemmódban a futómű kellően felpuhul, és jól kilátni az autóból, így minden adott ahhoz, hogy akár a sarki közértbe is elugorjunk – mondjuk egy nagyobb bevásárlás esetén már problémás lehet a pakolás.

Elképesztő hangorkán tör elő a kipufogókból - galéria

Persze az R8-nak van másik oldala is: mindent a legvadabbra kapcsolva könnyen kitör a vadállat az autóból, és még a rövidke tesztút alatt is egyértelmű volt, hogy bár a hétköznapokban is helytáll az autó, igazán azért egy izgalmas szerpentinen vagy akár egy versenypályán van elemében. A gázreakciók azonnaliak, a motor egy szemvillanás alatt éri el a 8500-as fordulatnál kezdődő piros zónát, a kormány pedig közvetlen és mindenről tájékoztat minket. Mindez azonban már a múlt, de nem kell félni, hiszen a napokban bemutatott frissített verzió még erősebb és még jobb lehet majd, mint az általunk kipróbált kivitel.

A Q8 egyelőre csak egyetlen erőforrással elérhető, méghozzá az 50 TDI jelzésű háromliteres egység képében, ami 286 lóerőt és 600 Nm-es csúcsnyomatékot kínál. Ez a motor – ahogyan a későbbiekben a többi is – egy 48 Voltos hibridrendszerrel is fel van szerelve, amely nagyban növeli a hatékonyságot, például azzal, hogy 55 és 160 km/h között, megfelelő körülmények esetén a motor leállítása mellett is tudja tartani a tempót. A 0-100-as sprintet egyébként 6,3 másodperc alatt tudja le az autó, míg a végsebesség 230 km/h.

Talán ez a zongoralakk betét kicsit túlzás - galéria

A valóságban is jól teljesít a dízelmotor: csendes és dinamikus, habár a nyolcas automata váltó elindulásnál és nagyobb gyorsításnál reagálhatna kicsit gyorsabban is. Az akár 90 mm skálán állítható légrugós futómű – ami egyébként elöl és hátul egyaránt ötlengőkaros felépítéssel rendelkezik – még rossz utakon is királyi kényelmet biztosít, de a közel 2,15 tonnás tömeget azért érezni az óriáson, így a sportosság azért némileg korlátok közé van szorítva. A quattro összkerékhajtás természetesen alapáron jár, és a rendszer alaphelyzetben 40:60 arányban osztja el a nyomatékot az első és a hátsó tengely között. A kormányzás a kategória átlagát hozza: pontos és jól súlyozott, de nem szolgál túl sok visszajelzéssel.

Később egyébként ugyanez a dízelmotor elérhető lesz 231 lóerővel is 45 TDI jelzéssel, míg az ugyancsak háromliteres, de benzines egység (55 TFSI) 340 lóerőt kínál majd. Az S változat egyelőre kérdéses, de RS modellel szinte biztosan számolhatunk majd, és a hírek szerint a Porsche Panamerából már ismerős, 680 lóerős, konnektoros hibrid hajtáslánc kerülhet bele.

Drágább, mint a Q7, de megérheti a felárat - galéria

A Q8 természetesen nem olcsó: az alapára 22,75 millió, ami szinte pontosan 4 millióval múlja felül a szintén 286 lovas dízel Q7 listaárát. Ez azonban csalóka, ugyanis a Q8 alapfelszereltsége jobb, így a valós különbség ennek nagyjából a fele, ami ezen az árszinten kevesebb mint 10 %-ot jelent, amit valószínűleg sokan megfizetnek majd. Azért érdemes kiemelni, hogy az alapárért cserébe a modern navigáció például jár, de a digitális műszerfal feláras, és alapból bizony szövet üléseket kapunk, így egy minden jóval teletömött verzió sokkal inkább a 30 millióhoz közelít, de azt is könnyedén át tudja lépni a végösszeg.