Vannak pillanatok, amikor egy autót nem a zseniális futómű, a kihegyezett sportmotor vagy épp a briliáns dizájn, hanem pusztán a modell otthonossága és kellemes használhatósága tesz igazán vonzóvá. Autómániások számára persze ez ritka eset, azonban könnyen belátható, hogy az emberek java mindennapi használati tárgyként tekint az autókra – a Citroёn Berlingo minden bizonnyal nekik készült. A kedves kocka tele van tömve praktikummal és minden jóval, épp ezért nem voltunk restek tesztre fogni a franciák új családbarát egyterűjét.

A Berlingo – hosszú évekkel ezelőtt – először nem ilyen célból született, s manapság is csak egyik arca a családbarátság a kettő közül. A Citroёn, pontosabban a PSA konszern alapvetően kompakt kisáruszállítónak szánta a modellt, amely az idők során, s persze kategóriatársaival együtt személyautós énjét is megmutatta, egyre vállalhatóbb módon. A törekvés az aktuális generációval ért tetőfokára, amely már ott tart, hogy a gyáriak először a személyszállító változatot készítették el és abból faragtak áruszállítót, nem pedig fordítva (mint korábban).

Minden tekintetben új, és elődjét felülmúló az új Berlingo

Az előbb azért írtam azt, hogy csak egyre vállalhatóbban, mert valljuk be, az első próbálkozások eredménye személyautós szemmel leginkább fapados lett, s a pőre lemezek látványa akkor még természetes volt a szegmensben. Mára azonban az idők során rájuk áldozott sok-sok, komoly figyelemnek köszönhetően ezek az autók egyre vonzóbbá váltak a családosok számára, hiszen utasteret tekintve, s úgy általában véve is eltűntek a régebben fennálló kompromisszumos megoldások.

Érdemes megjegyezni, hogy az előző generációhoz képest a jelen szériát a nulláról tervezték újjá, és a friss EMP2 padlólemeznek köszönhetően minden tekintetben rengeteget fejlődött, kezdve a vezethetőségtől a praktikumon át egészen a komfortig. A már említett kompromisszummentességet pedig már a dizájnon is tetten érhetjük: az XTR csomaggal felfokozott Berlingo kifejezetten divatos, és persze magán hordozza a francia márka legfontosabb ismérveit.

Az utastérben finom, igényes részletek is jelzik, hogy ez már egy új korszak

Így nem hiányozhat a kettéosztott első világítótest, a jellegzetes AirBump 'ütközéscsillapítók' az autó oldalán vagy a formatervezett tetősín. Az XTR pakk mindezt narancs betétekkel varázsolja még színesebbé, s valóban, még a jellegzetes puttonyos sziluett ellenére sincs az embernek hiányérzete a Berlingo láttán.

Nem meglepő módon az új C3 és a C3 Aircross frontrésze köszön vissza a Berlingón, ami így igazán vagány, jópofa képet fest. Profilból is sokat változott az autó, például a „letört sarkú” oldalablakoknak köszönhetően, de az övvonal is magasabb lett és a lemezek hajlításai is jól mutatnak – és akkor a rövidebb frontról még nem is beszéltünk. Akárcsak a többi testvér, a Berlingo is valamelyest a crossoveres irányba ment el.

A kényelemre és a helykínálatra tényleg nem lehet panasz

Az autó egyébként kétféle hosszban mutatkozott be: az M-es méret 4,4 méter hosszú, az XL-es pedig 4,75 – a tengelytávok 2,78 és 2,97 méteresre nyúlnak. Míg előbbi 7 személy, vagy 5 ember és 775 liternyi csomag befogadására képes, utóbbi akár 7 utast, vagy 5 embert és 1050 liternyi cuccot tud elnyelni. A második sorban egyébként három különálló ülés található, akárcsak leghátul, és míg a harmadik sor székei a hosszított változatban sínen csúsztathatóak, addig az M-es változatban fixek.

Habár a külső is megnyerőbb lett a korábbihoz mérten, a franciák az igazán jó munkát az utastérben hajtották végre. Immáron cseppet sincs az az érzése az embernek, hogy egy személyautósított puttonyosban mindinkább az a benyomás, hogy ezt ilyennek szánták már alapból is. A praktikum tényleg a lehető legjobban sikerült, s ez a törekvés az autó utasterében mindenütt tetten érhető. A Shine szinthez járó üvegtető és az alatta futó, hangulatfénnyel is megspékelt polc csupán a kezdet, az ötletesség a temérdek tárolóhelyben, a szélvédő fülé applikált polcokban, az ajtózsebekben és a dupla kesztyűtartóban teljesedik ki.

Látványos és bizonyos tekintetben praktikus is a polccal kiegészített napfénytető

Nagyon tuti, sőt, személyes kedvencem a csomagtér plafonjára felfogatott tároló is, amely a hátsó üléssorból eltolható kis ajtókon érhető el, a csomagtérből megközelítve pedig lebillenve tárja fel magát. A variálhatóság is figyelemre méltó: a második sor üléstámláit akár a csomagtérből is le lehet dönteni, és az első utasülést is (síkba) össze lehet csukni, így akár 2,7-3,05 méteres sík felület is keletkezhet az autóban. Az új Berlingo egyébként 1,85 méter széles és tetősíntől függően 1,81-1,84 méter magas.

A helykínálat tehát abszolút rendben van, mi több, hátul három teljes értékű ülés áll rendelkezésre, míg a csomagtérben 2 szintre helyezhető kemény és vaskos kalaptartó jelent segítséget. Ráadásul eközben a hangulat sem rossz, köszönhetően a narancsos szövetbetéteknek. Noha az anyagminőséget sem érheti panasz, azért van, amibe bele lehet kötni: az érintőképernyő az ergonómia terén másutt tapasztalt rendet megbontva eltakar egy jól használható polcot, az üléspozíciót sosem érezzük ideálisnak, a kormány mögött pedig már majd’ 20 éves tempomat vezérlőkar dolgozik. Dicséretet érdemel azonban, hogy a klímakonzolt ismét különválasztották az érintőképernyős felülettől, így nem vonja el a kelleténél jobban a vezető figyelmét.

Akinek nem elég, az kérje a méretesebb XL verziót

A műszerfal egyébként szellős és jól áttekinthető, ami az óracsoportra is igaz. Az érintős felület mindemellett Android Auto és Apple CarPlay támogatásban is részesült, ami pozitív, a néhol döcögős tempójú működés azonban árnyalja a képet. A középkonzolra került egyébként a GripControl vezérlője is, amely a kipörgésgátló/menetstabilizáló rendszert finomhangolja a kiválasztott üzemmódhoz. Ez utóbbi egyébként csomagban, Michelin CrossClimate+ négyévszakos abroncsokkal került az extralistába.

Ugyancsak fontos újdonság rejtőzik a motorháztető alatt az 1.5 BlueHDi személyében, amely ezúttal start-stop rendszerrel és 130 lóerővel áll rendelkezésre. Az új motor egyébként 75 és 100 lóerővel is elérhető, a tesztelt, legizmosabb verzióhoz pedig a hatos kézi váltó mellett nyolcgangos automata is kérhető. Noha a motor 130 lóereje és 300Nm-es nyomatékcsúcsa a mindennapok során nem érződik olyan túl combosnak, jól használható és lendületes mozgásra bírja a friss négyhengeres a Berlingót.

Modern műszerfal dukál a használati célokhoz

A franciák kifejezetten büszkék az új erőforrásra, amely többek között a speciális kialakítású (szabadalom tárgyát is képező) égésteret is kapott. A technológia a 24 órás Le Mans-i autóversenyen szereplő Peugeot 908 modellen bizonyított. És valóban, a 1,5 literes dízelmotor igazán kellemes társnak bizonyult, főként, hogy csendes és kulturált működésre képes. Fogyasztás terén persze csodák nincsenek, de az AdBlue folyadékot is emésztő hajtáslánc hozza a kötelezően alacsony étvágyat. Lakott területen kívül 4-5 liter között vígan elvan, városban és autópályán már valamivel többet kér, terheltségtől és stílustól függően 5,5-6,5 literrel elégszik meg a nagyobb igénybevételkor.

Mindehhez semlegesen puha futómű társul, elég plasztikus kormányzással, de persze a kategóriában nem is várjuk el, hogy kanyarvadász, kiélezett felfüggesztés-kormány kombó kerüljön az autóba. A végeredmény egy komfortosan és jól vezethető autó lett, amit kifejezetten jó a mindennapokban használni. Persze nem az autófanatikusok számára fontos élményekről beszélünk, hanem azokról a mindennapi örömökről, amik könnyebbé és gördülékenyebbé varázsolják az akár többgyermekes családok életét.

Stílusos és praktikus, drágának tűnik, de összességében mégsem az

A Citroёn a képességek ismeretében már nem is méri olyan túlságosan olcsón a családbarát csomagot, hiszen a 130 lovas motorral és a kézi váltóval is minimum 6,5 milliót kell letenni az asztalra, miközben a norma sztintre szerelt, józan összeállítású, a kötelező és fontos extrákat magáénak tudó modell 7,5 millióba kerül. A majdnem minden jót tartalmazó tesztpéldány vételára 8,9 millió forint, ami nagyobb felnivel, biztonsági asszisztensekkel, tolatókamerával és egyéb extrákkal még feljebb srófolható.

Persze a konkurencia mustrája és a meghirdetett, 600.000 forintos kedvezmény már rögtön jobb fényben tünteti fel tesztalanyunkat: a Volkswagen Caddy például a 102 lovas 2 literes TDI-vel már jelentősen drágábban kaparintható meg, ellenben a Ford Tourneo Connect már a Berlingóhoz hasonló áron, de szintén szerényebb teljesítménnyel és praktikummal érhető el. Semmiképp sem mehetünk el tehát a Berlingo mellett, hiszen az új generáció abszolút a használhatóságról és a kényelemről szól, amit a hasonló kategóriájú modellek még nem feltétlenül tudnak ilyen szinten biztosítani.

Néhány szóban

A Berlingo új generációja, pontosabban a PSA Berlingo-Rifter-Combo hármasa meglepően jól sikerült és furgonos énjét levetkőzve bebizonyította, hogy egy igazán élhető és szerethető, kényelmes és praktikus családi autó. Persze nem tökéletes tesztalanyunk, azonban célgépként kifejezetten jól teljesít és tágasságával, otthonosságával, ötletes megoldásaival, illetve nem utolsósorban korrekt dízelmotorjával könnyen elcsavarhatja a mindennapokra mindenest kereső családok fejét. Vételára persze elsőre soknak tűnik, de a kategóriatársak sem tudnak nála lényegesen jobb ajánlatot felmutatni.

Előnyök: Divatos, crossoveres megjelenés; A beltérben remek praktikum és variálhatóság; Óriási utas- és csomagtér; Három gyermek esetén tökéletes családi autó; Korrekt, kifinomult dízelmotor; Komfortos futómű; Jó anyagok és korrekt összeszerelési minőség; Személyautós extrák és személyautósan kulturált viselkedés

Hátrányok: A jó ár/érték arány ellenére is borsosnak mondható vételár; Nehezen belátható karosszéria; Nem a legideálisabb vezetői pozíció; 1-2 ergonómiai baki; Menetdinamikailag lehetne jobb

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek