A Peugeot magyarországi importőre a múlt héten tartotta legújabb büszkeségének, a puttonyos, SW utónévvel ellátott 508-asnak a premierjét, amely hasonlóan gyönyörű, mint ötajtós testvére, ám esetében a szép vonalvezetés mellett a praktikumról sem kell lemondani. Ráadásul nem is kerül túl sokba a puttony – ellentétben az autóval, mégpedig a kiviteltől függetlenül.

A modell drágaságán ne lepődjünk meg: a Peugeot az 508-cal nem a középkategória klasszikus modelljeivel kíván versenyezni, mint inkább a prémium szegmens felé kacsintgat. A dögös, keret nélküli ablakokkal, kupészerű tetővonallal, magasabb kategóriákat idéző opciókkal és ‘jövőmenő' beltérrel büszkélkedő 508 inkább az Audi A5 Sportback, a Volkswagen Arteon, a BMW 4-es Gran Coupé, esetleg az Alfa Romeo Giulia ellen kíván ringbe szállni a Ford Mondeo, Volkswagen Passat, Opel Insignia, Mazda6 és társaik helyett.

Saját kategóriájában egyedülálló a Peugeot 508 SW: a kisebb Mercedes CLA-n kívül egyetlen másik családi kupémodellből sincs kombi – galéria

És pontosan ez igazán különleges az 508 SW-ben: az imént felsorolt konkurensek közül egy sem kérhető kombi kivitelben. Az egyetlen hasonló ‘játékos’ a szintén nagyon friss, hazánkban készülő Mercedes-Benz CLA Shooting Brake, ám a CLA – annak ellenére, hogy külső méreteit tekintve igencsak közel áll a franciához – egy kategóriával lejjebb versenyzik, ráadásul hasonló hajtáslánc, illetve felszereltség esetén még a drága 508-nál is borsosabb áron kelleti magát. Persze a ‘vér nem válik vízzé’ mondás alapján egy oroszlános modellből nem lesz csillagos, de ezt nekünk nem ingünk taglalni, ez már az ügyfelek dolga. Ám objektíven annyit halkan hozzátehetünk, hogy az 508-as Peugeot semmivel nem rosszabb autó, mint egy CLA, sőt.

Az árakra visszatérve, azonos konfigurációban az új Peugeot 508 SW a listaárak szerint 450 ezer forinttal kóstál többet ötajtós testvérénél, ami nem kevés pénz, de ebben a szegmensben épeszű felárnak számít ez az összeg, másrészt pedig nehéz ennél okosabban elköltött 450 ezer forintot megnevezni a Peugeot 508 palettáján. Ez különben azt jelenti, hogy az árlistán a belépő 508 SW – a 130 lóerős 1,5 literes BlueHDi motorral és manuális váltóval – 9,34 millió forinttól kelleti magát.

Micsoda farok! Az 508 SW megéri 450 ezer forintos felárát a 'sima' 508-cal összehasonlítva – galéria

És hogy mit kap a kedves vásárló a plusz 450 ezer forint ellenében? A jóval hosszabb tetővonalon felül röviden összefoglalva egy 40 mm-rel nyúlánkabb – 475 helyett 479 cm hosszú –, és 1403 helyett 1420 mm magas karosszériát, aminek ötödik ajtaján egy ablaktörlő is helyet kapott. Ám a valós használhatóság-növekményt semmi nem jelzi jobban a maximális csomagtérlitereknél, tehát előrehajtott hátsó ülések esetén: az SW esetében 1780 liter áll szemben az 1537-tel szemben.

Alaphelyzetben már messze nem ilyen nagy a különbség, de azért így is szembeötlő: a ‘sima’ 508 csomagtartója 487 literes, miközben az SW-be a kalaptartó alatt 530 litert pakolhatunk. Az SW-hez ajándékként extra centiméterek is tartoznak a hátsó fejtér tekintetében, ami így sem kirívóan nagy, de átlagos felnőttek számára már teljesen elég, a tekintélyes lábtérrel kiegészülve. Az új 508 SW összességében méreteit tekintve egy tökéletes, kompromisszumok nélküli családi autó egy akár négytagú család számára. Öt személlyel persze már nem olyan kényelmes, de a nagycsaládosok keressenek inkább valami praktikus hétüléses modellt (a márkánál maradva mondjuk egy 5008-at), a 2,5 milliós állami támogatást kihasználva...

A Peugeot 508 SW sajnos igencsak drága – az SW listaáron 9,4 millió forinttól indul

Ami még érdekes az 508 SW esetében, hogy az alapváltozatnál alig nehezebb a puttonyos: azonos hajtáslánc esetén a gyári adatok szerint csupán 10-15 kg a különbség, ami számunkra kicsit nehezen hihető, de fogadjuk el a műszaki adattáblában leírt értékeket. Különben erre reflektálnak a menetteljesítmények és a fogyasztásértékek is: gyakorlatilag nincs említést érdemlő különbség. De ami a legfontosabb, legalábbis az érzelmek oldalán: az SW vásárlók is megkapják az új Peugeot 508 egyik meghatározó sármját, a sportosságot sugárzó, nem mellesleg tényleg dögös keret nélküli ablakokat. Minden más megegyezik a ‘sima’ 508-cal.

A belső tér avantgárd megoldásai azonnal izgalommal töltik el az embert. A helykínálat (különösképp elöl, bár az SW esetében hátul is) teljesen rendben van, bár feleslegesen sok hely nincs, az autó sportosan körülöleli utasait. Az üléspozíció jól személyre szabható, ráadásul a gazdagabban párnázott AGR minősítésű ülések különösen kényelmesek. Az anyagminőség egészen kiváló; a bőrkárpitozás műfaját sem nagyolták el a franciák: az igazán jól felszerelt modellekben valóban finom, puha bőrrel találkozunk.

A Peugeot 508 nem csak kívül, hanem belül is teljesen egyedi és különleges – galéria

Az utastérben összesen bő 30 liternyi tárolórekesz akad, ami röviden azt jelenti, hogy minden cuccunknak találunk helyet (ez különösen az előd szemszögéből nézve nagy szó), és a magasabb szinteken akár 4 USB aljzat is elérhető. Igazán lenyűgöző, ahogy a külső és a belső között sikerült összhangot teremteni a látvány tekintetében, az igényes megoldások sűrűsége abszolút a prémium kategóriát idézi.

A műszerfal elrendezését tekintve a jól ismert i-Cockpit legfrissebb kivitelével találkozhatunk; az aprócska kormány és a magasra helyezett digitális műszerfal párosa még mindig megosztó lehet, de némi megszokás után könnyű azonosulni vele. A 12,3 colos széria műszercsoport itt tényleg személyre szabható, vagyis a digitális panel számos más típussal ellentétben nem csak alibi, a tervezők ki is használják annak szabadságát. Például a feláras, kategóriaelső éjjellátó rendszerrel, amely szintén megjeleníthető itt, és nem csak hőkameraképet ad, de sárgával, majd vörös színnel fel is hívja a figyelmünket a gyalogosokra és a vadakra.

A keret nélküli ajtókat az SW is megkapja – Peugeot 508 galéria

A középső szinteken ráadásul a központi rendszer is nagyobb, mint eddig: a kijelző oldalirányban hízott nagyot, aminek köszönhetően a kétoldali klímavezérlés kifér mindkét oldalra, vagyis bármikor plusz gombnyomások nélkül állíthatjuk be a kívánt hőmérsékletet. Ráadásul a rendszer támogatja az Android Auto és az Apple CarPlay okostelefon-tükröző funkciókat. A szoftver azért még mindig lehetne gyorsabb, a különböző animációk helyett az azonnali váltásnak jobban örülnénk.

Az 508 a modern opciókkal is jól áll: a megszokott vezetéstámogató és biztonsági rendszerek mellett – mint például a vészfékrendszer, a sávtartó, a fáradtságérzékelő, az automatikus fényszóró, a behajtani tilost is ismerő táblafelismerő, a holttérfigyelő, az adaptív tempomat vagy éppen a félig önvezető rendszer – 360 fokos kamerarendszer és automatikus parkolóasszisztens is elérhető, míg a komfortot és a luxust masszázsfunkció, vezeték nélküli telefontöltő, online szolgáltatásokra is képes navigációs rendszer, akár nappa bőrrel vagy Alcantarával borított AGR ülések és Focal hifirendszer fokozza – az ülésszellőztetés sajnos kimaradt a nívós repertoárból.

Íme, az elmaradhatatlan oroszlánfog – galéria

Az erőforrások terén a PSA 4-hengeres egységeivel találkozhatunk. Benzinesből kezdetben kétféle változat lesz elérhető, mindkettő az előző 1.6 THP-t veszi alapul, 1.6 PureTech néven folytatva pályafutását. Az egyik 180, a másik 225 tagú ménessel büszkélkedhet (a csúcsnyomaték 250, illetve 300 Nm) – utóbbi kizárólag a sportos GT változatban elérhető, nem éppen szerény 14 millió forintos indulóáron. A 180 lóerős kivitel viszont már az Active indulószinttől, az 508 SW esetében 10,64 millió forinttól elérhető.

Dízelfronton a belépőt az 1.5 BlueHDi egység képezi 130 lóerővel és 300 Nm-rel. A következő szint már a PSA csoport 2-literes BlueHDi-je, a kivitel függvényében a gyári adatok szerint 160 vagy 180 lóerővel, illetve mindkét esetben 400 Nm csúcsnyomatékkal. Ám a Peugeot kicsit füllentett a két nagyobb dízel teljesítményét illetően: ha átszámoljuk lóerőre a kW-ban megadott értékeket, a valóság 20 helyett csak 14 lóerős különbség jön ki: a 160 lóerő igazából 163, a 180 pedig 177...

Az 508 SW csomagterének mérete teljesen korrekt: már alapból is 530 literes a puttony

Ha ehhez hozzávesszük a megegyező nyomatékértékeket és az azonos menetteljesítményeket (a nem létező különbséget jól jelzi a 29,3, illetve 29,4 másodperces 1000 méteres gyorsulási idő), akkor nem nehéz kitalálni, hogy az erősebb 2-literes BlueHDi nem éri meg 400 ezer forintos felárát – legfeljebb csak akkor, ha mindenképp a sportos GT (csúcs)felszereltségre vágyunk, utóbbihoz ugyanis kizárólag a legerősebb dízel és a legizmosabb benzines társítható.

Céges vásárlás esetén azt sem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy a BlueHDi 160 modellre havi szinten 11 ezer forintnyi cégautó adót kell fizetni, miközben a BlueHDi 180-ra a dupláját, mert a duplázó váltás 164 lóerőtől van. 5 év/60 hónap céges használat esetén ez 660 ezer forinttal emeli meg a teljes birtoklási költséget, ami a magasabb vételárral együtt bő egymillió forintra rúg – a ‘matek’ tehát a várhatóan húzómotoroknak számító kétliteres dízelek között egyértelműen a gyengébb kivitel mellett szól. Halkan megjegyezzük, hogy mi ezzel választanánk az 508 SW-t.

Mindegyik motorral harmonikus az 508 SW – a legjobb kompromisszum a 163 lóerős dízel

A különböző motorváltozatok további érdekességeket is tartogatnak: például meglepő, hogy a 180 lóerős benzines változat kisebb (a 130 lóerős dízelével azonos méretű) fékeket kap, mint a kétliteres dízelek bármelyike, de az árkülönbségek mérlegelésekor érdemes figyelembe venni, hogy a 180 lovas benzineshez szériában jár az állítható lengéscsillapítás, ami a nagy dízelekhez 340 ezer forintba kerül. Különben az egész palettáról egyedül a 130 lovas dízel kap alapból hatfokozatú kézi váltót, de felárért ehhez is elérhető az az Aisintől érkező 8-fokozatú automata, ami a többi egységhez alapáron jár.

A szóban forgó automata váltó, amely az összes egységgel kiválóan harmonizál, 600 ezer forint ellenében kérhető az 1.5 BlueHDi motorhoz, amennyit véleményünk szerint egyértelműen megér. Ugyanennyi a felára a 163 lóerős dízelnek a 130 lovashoz képest, ami szintén jól elhelyezett összeg. A középső dízelnél 100 ezer forinttal kerül többe a 180 lovas benzines, aminek előnye, hogy jár hozzá az állítható lengéscsillapítás, cserébe viszont céges vásárlás esetén havi 11 ezer forinttal több cégautóadót kell fizetni rá, étvágya nagyobb, plusz ugye kicsit kisebbek a fékei, bár utóbbi tényező minden bizonnyal csak nagyon kevés vásárlót érdekel – minket viszont pont igen.

Innen nézve teljesen megegyezik az 508 és az 508 SW 'jövőmenő' beltere – galéria

A második, Allure felszereltségi szint felára a belépő Active-hoz képest 550 ezer forint; itt már rendelhető a 180 (177) lóerős 2.0 BlueHDi is, a 160 (163) lovasnál 400 ezer forinttal drágábban, bár amint azt már fentebb kifejtettük, ez felesleges kiadás.

A sportos, de belül kissé komor GT Line szint további 1,26 milliót kóstál, a legmagasabb GT-ért pedig még egymilliót szükséges leszurkolni. Érdekes, hogy a GT esetében 500 ezer forint az SW felára, miközben az összes többi felszereltségnél 450 ezer forint. További érdekesség, hogy rövidesen várható egy bivalyerős konnektoros hibrid kivitel megjelenése, amivel már zöld rendszám viselésére is jogosult lesz az 508-as Peugeot.

A vonalvezetés az SW esetében is nagyon harmonikus – Peugeot 508 SW sajtógaléria

Összességében elmondható, hogy az új Peugeot 508 SW a konfigurációtól függetlenül nem csak igazán jó, de egyben nagyon kívánatos, ügyes mozgású, élvezetes és egészen komfortos autó, ami tökéletesen megállja a helyét úgy üzleti, mint családi ‘felhasználásban’. Manapság ritkaság számba mennek az igazán stílusos négykerekűek, a Peugeot 508 viszont pontosan ilyen: van egyénisége, mégpedig nem is akármilyen. Maximálisan megvan tehát a helye a piacon és tényleg örülhetünk létezésének.

Nem csak szép autó; jó is, sőt, praktikus is – Peugeot 508 SW galéria

A puttonyos változat semmit nem vesztett a ‘sima’ 508 varázsából, miközben jóval praktikusabb nála, a 450 ezer forintos kombifelár pedig teljesen reális. Maga az autó viszont drága: a stílust és (a kvalitások terén is) a prémiumkategóriához való közelítést meg kell fizetni. Az új Peugeot 508-ról bővebben korábbi tesztünkből olvashatnak (ötajtós 508 BlueHDi 180 GT Line), mi pedig már alig várjuk, hogy megkapjuk az importőrtől az SW tesztautókat.