Hol vannak már azok az idők, mikor őszintén rajonghattunk az igazi egyéniségekért, az egyedi megoldásokért vagy épp a vagányul céltalan, de dögös részletekért? Szerencsére az autóipar mozgatórugói nem csupa unalmas fémegyveleget löknek ki a gyárak kapuin, mi több, talán ismét erőteljesebben dolgozik a fantázia a tervezőkben, mint az utóbbi két-három évtizedben – erre ezúttal a Peugeot nyújt bizonyítékot az új 508 képében.

Persze, ma már csak kósza emlék a bukólámpa, de nincs még veszve minden, hiszen a keret nélkül ajtók bája, a valóban kupésan ívelő tető, a magasan húzódó övvonal, az öncélúan szűkre szabott vezetői környezet és a temérdek, jól kidolgozott megoldás remekül hat az érzékeinkre és a vágyainkra. A franciák ismét próbálnak az egyediség ösvényére lépni, ami a jelenlegi modellpaletta szinte minden eleménél tetten érhető.

Stílus, elegancia és egyediség - végre a Peugeot izgalmas útra tért

A legújabb ékkő a vadonatúj 208-as, amelyet az autós szakma méltán állít be a legdögösebb és legjobban várt kisautónak, miközben a 2008/3008/5008 crossover széria már tálcán kínálja a kicsit különlegesebb stílust. Az oroszlánosok ezzel jó irányba haladnak, végre van egy határozott, jellegzetes márkaarculat és egy, a többiektől jelentősen eltérő felfogás, ami remekül megmutatkozik a márka friss modelljei esetében.

Mindemellett a hagyománytisztelet is ott lebegett a fémszobrászok előtt, s ennek eredményeként olyan 508-ast állítottak talpra, amely az immár 50 éves, de még mind a mai napig szívdöglesztő 504-est felelevenítve amolyan négyajtós kupéként dobogtatja meg a szíveket. A régmúlttal való közösséget az új 508-as modellfelirat tipográfiája is őrzi.

Múltat idéz, de közben már a jövőbe mutat

A Peugeot nem titkolt célja volt egyfajta koncepcióváltás, aminek előszelét többek között a japán középkategóriások elhalványulásával (Accord, Avensis) is szemléltethető piaci átalakulások kényszerítettek ki. A franciák szerint a középkategóriás szedánok/kombik beszűkülő szegmensében csak úgy lehet előrelépni, ha megpróbálnak a prémiummárkák felé közelíteni, és ennek eredményeképpen a klasszikus ötajtós felépítés helyett egy ötajtós – a sajtóanyag szavaival élve – „fastback” megalkotására adták a fejüket.

Ha valaki nem látja a képeket, hanem csak ezt olvassa, úgy rögtön az Instinct koncepció juthat eszébe, de a valóságban azért megőrizték a lépcsőshátú megjelenést a mérnökök, és inkább csak annyi történt, hogy a régen még gyakrabban alkalmazott ötajtós felépítést vették alapul, a tetőívet pedig igyekeztek minél sportosabbra szabni. Ebből a szempontból tehát inkább az Exalt volt a nyerő. Ugyanakkor mégsem árt felidézni az Instinct tanulmányt, ugyanis ígéretüket betartva a tervezők több jellegzetes elemet is átvettek a mutatós koncepcióról.

A műszerfalon is izgalmas részletekkel gazdagodott, ráadásul a minőség is korrekt

Minden kétséget kizáróan az 508 legjellegzetesebb, legszembetűnőbb megoldását a fényszóró képezi, amely akár teljesen LED-es technikájú is lehet, kiegészítésként pedig a vámpírfog/rozmárfog formájú, markáns nappali menetfények vonzzák a tekintetet. A fények között ugyancsak jellegzetes motívum, a hűtőmaszk húzódik, ráadásul az oroszlámos embléma mellett a motorháztetőn egy 508 logó is feltűnik az elegancia jegyében.

Az összkép egyébként kifejezetten modern és egyedi: a jellegzetes megoldások mellett letisztult formák teszik harmonikussá az összképet, amelynek 0,26-os légellenállási tényezője igazolja az áramvonalasságát. Apró érdekesség, hogy a különböző motorváltozatok más-más kipufogókat kapnak, melyek kialakítása változattól függően megnyerő.

Két képernyő, és végre néhány praktikus gomb

Ezt a receptet ma már több gyártó is alkalmazza, elég csak a Volkswagen Arteonra vagy épp a Kia Stingerre gondolni, amelyek hasonlóan, középkategóriásként próbálnak némi prémium ízvilágot és kupés, sportos, egyedi színt vinni a szegmensbe. Egyébiránt a Peugeot 508 is kompakt alapokra épül, nevezetesen a gyártó nagyobb modelljeinek otthont adó EMP2-es padlólemezre. Mielőtt azonban jelentős visszalépést kiáltanánk, az ilyen jellegű generációváltásnak vannak előnyei is: az újdonság az elődhöz képest nagyjából 70 kilogrammal könnyebb, miközben a többiek igénytelenebb csatolt lengőkaros futóművét a középkategóriás esetében végre többlengőkarosra cserélte a márka.

Jóllehet, szemre kifejezetten méretes és impozáns látvány, az új 508 a maga 4,75 méteres hosszával és alig 1,4 méteres magasságával kategóriájának egyik legkompaktabb tagja. Ennek tükrében pedig óhatatlanul is borítékolható a szűkebb belső kialakítás, igaz, az ötödik ajtón keresztül elérhető, tehát könnyedén pakolható csomagtartó 487 literes térfogatán ezt csak kis mértékben lehet tetten érni.

Ma már ritkaságnak számítanak a keretnélküli ajtók

Szerencsére az izgalmak nem merülnek ki a külső avantgárd megoldásaiban, hanem az ajtók feltárulásával csak tovább szemezgethetünk a látványos csemegék között. Apropó, ajtók: a nyílászárók mind a négy esetben keretnélküli ablakokat tartalmaznak, erőteljesen rímelve ismét a kupés stílusra. A műszerfal teljes egészében a Peugeot filozófiája szerint készült – a kényelmes és jól tartó bőr-szövet fotelek és a Peugeot-féle iCockpit már önmagában is dinamikus környezetet teremt, amit az aprócska sportkormány a perforált bőr bevonatával jócskán megtámogat.

A belső térről ennek ellenére nehéz egyértelműen pozitívan nyilatkozni. A nyomógombokat ez esetben szerencsére nem teljes mértékben nélkülöző, de egyébként minden alrendszert - klíma, hifi, telefon, stb. – önmagába olvasztó érintőképernyős fedélzeti egység a többi PSA modellből ismerős, a jellegéből fakadóan minden műveletnél odapillantást igényel, elvonva a vezető figyelmét az útról, a dedikált gombok teljes hiánya pedig hosszabb kezelési időhöz vezet.

A GT Line-hoz karbon betét jár, noha az már elcsépelt kissé

A látvány még mai szemmel is modern és különleges, de ez így sajnos némileg a használati érték rovására megy. Ellenben plusz pont jár a franciáknak azért, hogy a kijelző oldalirányban hízott 10 colosra, melynek köszönhetően a kétoldali klímavezérlés kifér mindkét oldalra, vagyis bármikor plusz gombnyomások nélkül állíthatjuk be a kívánt hőmérsékletet. Ráadásul a rendszer támogatja az Android Autót és az Apple CarPlay-t is. A szoftver működése azért még mindig lehetne gyorsabb, a különböző animációk helyett az azonnali váltásnak jobban örülnénk, emellett pedig a tolató- és/vagy 360-fokos kamerarendszer felbontása is elég sovány – az egyébként kontrasztos és éles ábrázolás fényében ez kimondottan gyenge pont.

A 12,3 colos széria műszercsoport pedig valóban személyre szabható, a digitális panel nem csak alibi, a tervezők ki is használják annak szabadságát. Például a feláras, kategóriaelső éjjellátó rendszerrel, amely szintén megjeleníthető itt, és nem csak hőkameraképet ad, de sárgával, majd vörös színnel fel is hívja a figyelmünket a gyalogosokra és a vadakra.

A napfény élvezettel törik meg a látványos domborulatokon

Elöl egyébként abszolút jó a helykínálat, az üléspozíció is jól személyre szabható, ráadásul a gazdagabban párnázott AGR minősítésű ülések különösen kényelmesek. Hátul a limit mind a fej- mind a lábteret illetően nagyjából 185 centinél húzódik. Az anyagminőség egészen kiváló, ráadásul a bőrkárpitozás műfaját sem nagyolták el a franciák: az igazán jól felszerelt modellekben valóban finom, puha bőrrel találkozunk. Az utastérben összesen akár 32 liternyi tárolórekesz akad, és a magasabb szinteken akár 4 USB aljzat is elérhető.

Az összeszerelés egyébként az anyagminőséggel együtt példásnak mondható, igaz, a nem látható helyeken húzódik egy-egy nagyobb hézag vagy elnagyolt kivitelezésű megoldás. Azt azonban leszögezhetjük, hogy a külső és a belső között sikerült összhangot teremteni látvány tekintetében, az igényes és látványos megoldások sűrűsége prémium termékekhez hasonló.

A franciák jó kis csomagot raktak össze, egy kis technokrata fűszerezéssel

A motorházba ezúttal a kétliteres turbódízel izmosabbik, 400 Nm-t és 180 lóerőt tudó verziója került, nyolcfokozatú bolygóműves automata váltóval és a GT Line csomag minden finomságával együtt. Nem meglepő tény, hogy a felvonultatott teljesítmény meggyőző, ráadásul a kiváló szigetelésnek köszönhetően az erőforrás egészen a háttérbe szorul, a nyolcas váltóval jól harmonizál, ráadásul a fogyasztás sem tűnik magasnak, de talán mondanunk sem kell, hogy a gyári 4,7 liter nem túl reális adat – autópályán és városban 6 liter feletti étvággyal számolhatunk, de lakott területen kívül becsúszhatunk az 5 literes határ alá. Ezzel szemben a 8,3 másodperces gyorsulás abszolút leírja, hogy mire számíthatunk: tisztességes dinamikára, némi tartalékkal.

A kifejezetten kellemes, sőt, abszolút dinamikusnak mondható vezetési élményt elöl MacPherson, hátul pedig multilink felfüggesztés biztosítja, de egy új hegesztési technikának köszönhetően nagyobb merevséget is ígérnek a franciák. Persze a sportosabb hangolás és a méretes felnik árát meg kell fizetni, hiszen a komfort tekintetében nem lehetünk maradéktalanul elégedettek, annak dacára sem, hogy a sebesebb fordulókban mosolyra húzódik a szánk. Opcionálisan – 340 ezer forint ellenében, illetve a GT csúcsváltozatnál szériában – állítható lengéscsillapítás is rendelkezésre áll, ami javallott a modellhez, hiszen ez esetben gombnyomásra lehet váltani a kényelmesebb és a sportosabb beállítás között.

Egyértelműen próbál csábítani az ötajtós kupé, sikerül is neki

A GT csomag egészen tisztességes extralistát tartalmaz, s ezúttal sem kell lemondanunk a már-már kötelezőnek is aposztrofálható vezetői asszisztensekről. A sávtartó rendszer, az adaptív tempomat és a többi segéd kifejezetten finoman dolgozik együtt, azonban álomra még mindig nem szenderedhetünk a vezetőülésben.

Összességében mit tud tehát az új 508? A Peugeot igyekszik egy új ösvényen lavírozni, ami konkrétan a középkategória megreformálást takarja a kupés, stílusos formákkal és a sportosabb miliővel, miközben a prémium felé kacsintgató megoldások az igényes vásárlók érzékeire próbálnak hatékonyan hatni. Persze a franciák ceruzája épp ezért vastagabban is fog, nevezetesen ezzel a hajtáslánccal 11.040.000 forintról startol.

Korrekt ajánlat az 508, annak ellenére, hogy elsőre drágának hat

A tesztmodell 14,45 milliós ára további extrákkal még tovább duzzasztható, azonban a józanabb,  Autó Pult normaszintnek eleget tevő verzió megúszható 12 millió alatt valamivel. Ezzel szemben a fő konkurens Volkswagen Arteon hasonlóan potens dízel-automata párossal már bőven 12 millió felett kezdődik és akkor az extrákat nem is számoltuk, a hátsókerékhajtással és még több vagánysággal megtömött Kia is bőven magasabb áron hozható el – ennek ellenére egy viszonylag szűk utasterű kétliteres dízelautóért 15 millió forint nagyon sok pénz, főleg, hogy hiába igényes és minőségi autó az 508, (konkurenseihez hasonlóan) legfeljebb csak fél lábbal léphet be a prémiumkategóriába.

Néhány szóban

A szedán kategória egyik legkívánatosabb tagja az új Peugeot 508, amely nem csak lenyűgöző megjelenésével és nagyon tetszetős, mívesen kimunkált utasterével, de számos innovációjával is pályázik a vásárlók kegyeiért. A kupéjellegű forma alapján nem meglepő, hogy nem a praktikum és a helykínálat az 508 legnagyobb ütőkártyája, cserébe viszont kívül-belül nagyon jó ránézni, a 2-literes dízelmotor és az ügyes nyolcfokozatú automataváltó párosa esetén élmény vele autózni (amit a dinamikus beállítású futómű is támogat), ráadásul további szerethető tulajdonsága – mondhatni elsődleges ütőkártyája – az autónak, hogy nem állunk be vele a sorba, hiszen ennél exkluzívabb szedánt nem igazán találni a piacon és hiába kívánatos, drágasága okán szinte biztos, hogy nem lesz belőle túl sok az utakon. Objektíven nézve egy Volkswagen Arteon jobb autó, cserébe viszont drágább és nem ennyire különleges, a Kia Stingert pedig véleményünk szerint – élménydús hátsókerékhajtás ide vagy oda – összességében veri az 508, egyszerűen jobb autó a francia.

Előnyök: Karakteres, dögös külső; Kulturált, kellően hatékony és dinamikus hajtáslánc; Látványos, egyedi beltér szép kijelzőkkel; Korrekt minőség; Jó vezethetőség; Komoly extra-arzenál (a kategóriában például egyedülálló az opcionális éjjellátó rendszer);

Hátrányok: Szűkös belső tér, amin a fekete tetőkárpit sem javít; Állítható csillapítás nélkül kicsit sprőd rugózás; Gyenge körkilátás; Magas ár

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek