Még februárban robbant a bomba, hogy a kormány a nagycsaládosok segítését célzó program egyik tervezett pontjaként autóvásárlási támogatást nyújthat a legalább három gyermekkel rendelkező családok számára, amennyiben legalább hétüléses új autót választanak. Most pedig végre megérkezett a pontos jogszabály is, amelyből minden kiderül a július 1-től igénybe vehető, maximum 2,5 millió forintos, vissza nem térítendő támogatásról.

Azt már eddig is tudtuk, hogy ez az összeg legalább hétüléses, új autó vásárlása esetén lesz igénybe vehető a legalább háromgyermekes családok számára, most azonban az is kiderült, hogy akárcsak az elektromos autókhoz járó támogatás esetében, itt sem kell majd a családnak megelőlegezni az összeget, azt ugyanis a kereskedés közvetlenül a Magyar Államkincstártól kapja meg. Sokaknak az is jó hír lehet, hogy még a harmadik gyermek születése előtt, már a várandósság 12. hetétől jogosult lesz a család a támogatásra, a tartósan beteg vagy fogyatékkal élő gyermekek pedig életkortól függetlenül beleszámítanak majd a gyermekek számába – egyébként csak a családi pótlékra jogosító gyerekek után lehet majd igényelni a támogatást, de az természetesen nem lesz akadály, ha csak egy szülő van a családban.

Ötmillió alatt nagyon jó üzlet a Rifter és a Combo is

Amennyiben viszont a támogatást igénylő szülők elválnak, vagy amennyiben nem voltak házasok, csak élettársak – ugyanis meghatározott feltételekkel ők is igényelhetik a támogatást –, úgy ezt az élettársi viszonyt megszüntetik, akkor vissza kell fizetni az összeget. Arra is fény derült, hogy a támogatással vásárolt autót három évig nem lehet majd eladni, tehát elidegenítési tilalom lesz rajta, aminek megszegése nyomán ugyancsak vissza kell fizetni a kapott összeget – ellenben, ha például egy baleset nyomán totálkáros lesz az autó, akkor nem kell visszafizetni a támogatást.

Ezzel kapcsolatban fontos részlet, hogy a törzskönyv csak az elidegenítési tilalom után válik kiadhatóvá a tulajdonos felé, aki ugyebár a lízingbeadó is lehet, ugyanis a zártvégű lízingre való vásárlás is engedélyezett. Természetesen akkor is visszajár az államnak a támogatás összege, ha valótlanságot állítva igényelték meg azt, vagy amennyiben örökbefogadott gyermek után igényelték, és ez az örökbefogadási szerződés később felbomlik. A támogatás igényléséhez nem kell feltétlenül magyar állampolgárnak lenni, de magyarországi bejelentett lakóhely vagy tartózkodási hely kötelező, ahogyan a B kategóriás jogosítvány is, illetve nem lehet büntetett előéletű az igénylő.

Az is kiderült, hogy nem lesz felső összeghatára a támogatásnak, így akár egy 30+ milliós BMW X7-re is megkaphatjuk majd a 2,5 millió forintos támogatást. Továbbá a szabályok között szerepel az is, hogy az állam által nyújtott segítség az adott négykerekű árának maximum 50 %-át teheti ki, így sajnos nem lehet majd a miénk egy Dacia Lodgy alig több, mint egymillióért, de a 3,53 milliós alapár így is a felére csökkenhet, ami jól hangzik – a legjobban felszerelt, 115 lovas dízel verziót pedig nagyjából 2,5 millió forintért lehetne hazavinni. Érdekes adalék, hogy a kereskedőknek saját költségen egy Családbarát Magyarország logót is el kell majd helyezniük az autón, amit három évig nem is lehet leszedni róla – ilyet még nem láttunk, de valószínűleg csak egy kisebb matricáról vagy plakettről van szó.

Ahogyan tehát sejteni lehetett, azért vannak korlátozások, de a Lodgy esete például igen extrém – a piacon jelenleg elérhető modellek közül tulajdonképpen csak esetében jelent hátrányt az 50 %-os korlátozás, minden más, legalább hétüléses típusnál a teljes 2,5 milliós összeg elérhető lehet –, de ezek közel sem teljesíthetetlenek. Így pedig a támogatás óriási segítség lehet a nagycsaládosoknak, és az amúgy igencsak drága villanyautókra járó támogatással szemben ez most valóban a kevésbé jó anyagi helyzetben lévők számára lehet megoldás – hiszen az elektromos modelleknél sokan azt mondják (egyébként nem alaptalanul), hogy a gazdagokat segíti igazán.

Egyelőre nem zárták ki a luxusautókat sem

Mindenesetre, még ha nem is a legolcsóbb modelleket nézzük, a 2,5 millió forintos vissza nem térítendő támogatás valóban szép összeg. Elég például a nemrég összehasonlító tesztünkben összecsapó (hármas)ikrekre gondolni, hiszen a Citroёn Berlingo, az Opel Combo és a Peugeot Rifter hét üléssel már ötmillióért is hazavihető lenne jól felszerelve, de kisebb kompromisszumokkal még ennél is olcsóbbra jöhetnek ki. Vannak márkák, ahol a támogatásnak köszönhetően akár kategóriát is ugorhatnak a vásárlók ugyanazért az összegért, hiszen például a Škodánál ezzel a kedvezménnyel a háromgyerekesek majdnem ugyanannyiért ülhetnek majd be egy óriási, hétüléses Kodiaqba, mint a jóval kisebb Karoqba. Ugyanígy az általunk nemrég kipróbált Seat Tarraco is igen jó áron kínálhatja magát, de sok más modellt is említhetnénk még. Amennyiben valaki minden apró részletre kíváncsi, úgy érdemes a jogszabály Magyar Közlönyben közzétett pontos szövegét is átbogarásznia.