Bejött a kinevezés, és vele a nagyobb cégautó-keret? Vagy családunknak és magunknak szeretnék a legjobbat megadni, de irreálisnak tartjuk a prémium felárat? Az automataváltó ezen a szinten alap, és nem árt legalább 200 dízel lóerő sem. De mit válasszunk? A Ford Mondeo, a Peugeot 508 és a Volkswagen Passat triója a középkategória krémjeként összecsap, hogy megadja nekünk a választ.
A különcök
Csúcs-Passat magánkézből...Bármennyire is fejlődik országunk, és rója egyre több jól felszerelt, bőségesen motorizált középkategóriás az utakat, egy ilyen összehasonlítót továbbra sem egyszerű összehozni. Szerencsére ezt az akadályt most szinte csont nélkül sikerült abszolválni: egyedül a Passat lóg ki a sorból kissé, széria összkerékhajtása okán. A Volkswagen különlegessége, hogy ő tulajdonosi példány, de nem ő az egyetlen különc a csapatban.
...Mondeo a legfinomabb fajtából...Ott van például a Mondeo, ami a kategórián túlmutató Vignale felszereltségi szinten érkezett. A Ford által frissen bevezetett, különleges luxust és gazdag bőrkárpitozást ígérő modell mellé kivételes szolgáltatások is járnak: egyedi ügyfélkezelés, havi egy ingyenes mosás, külön segélyhívó, és könnyebb szervizelés. Ez nem minden – rövidesen elárulunk minden pozitívumot és negatívumot is.
...és az 508, ami itt van, de nem is létezikA legkülönlegesebb státusz azonban a Peugeot 508 GT-t illeti. Ő az a modell, amelyik még itt van, talán még készletről elérhető, viszont a nyár derekától már nem készül ezzel a motorral. A 2,2 literes dízelmotor helyett immár a kétliteres BlueHDi dolgozik benne, ami megfelel az Euro6-os károsanyag-kibocsátási normáknak, de 204 helyett csak 180 lóerőt kínál. Hervasztó váltás? Hamarosan bebizonyítjuk, hogy annyira mégsem.
Dupla kipufogók: nem tagadják a teljesítményt
Karosszéria, utas- és csomagtér
Csökkenő vonzerő? Innen nem úgy tűnikKözépkategória. Habár az autóipar manapság egyre árnyaltabb rétegeiben nem lehet már annyira skatulyázni, a régen klasszikus célt jelentő, nem prémium méretkategória már nem pompázik régi dicsfényében. Az autók fejlődésével és méretük növekedésével egyre több alternatíva kínálkozik a piacon: a kompakt crossoverek sokak számára divatosabbak, praktikusabbak, miközben ugyanúgy elfér bennük a család, és kedvezőbbek tudnak lenni. A kisebb prémium modellek is egyre tágasabbak, sokoldalúbbak, annyival pedig nem drágábbak, mint amennyivel csábítóbbak. Ráadásul a vásárlóknak a technika fejlődésével egyre magasabbak az igényeik, a legtöbb gyártónak pedig egyszerűen nem éri meg erre fejleszteni ebben a méretben, ahol rengeteget kell kínálni, viszonylag kedvező áron.
Gyakran tehát nem hallunk mostanában új jövevényekről a kategóriában, és ez az oka annak, hogy például a Toyota Avensis már harmadszor frissült a teljes megújulás helyett, a Citroёn C5-öt már nem is említve. A moduláris platformok alacsonyabb költségei azonban új színt hozhatnak a kategóriába (pl. Renault Talisman), de prémium magasságokba egyre kevesebben törekednek.
204-től 240 lóerőig jelen, de mégis 180 lóerőig toljuk le a lécet
Három kivétel azonban akad: a Ford Mondeo Vignale kiadása érkezett tesztünkre különleges szolgáltatásai miatt a legnagyobb ambícióval, kétliteres, 210 lóerős biturbó dízelmotorral. A Peugeot 508 már frissítésen túlesett modellként a régebbi irányvonalat követi – de ez előnyére is válhat. A Volkswagen Passat új generációja pedig 240 lóerős biturbó dízelmotorjával papíron a legtöbbet ígéri, amit a kategóriából ki lehet hozni.
Különleges felségjelzések: az oldalnézet van, hogy árulkodóbb
Sok fejet elcsavart a Mondeo - galériaA három autón azonnal látszik, hogy nem hétköznapi alapmodellek. Ehhez nem is kellenek hatalmas kerekek: a nappali menetfények, a dupla kipufogóvégek, a karakteres feliratok, valamint a króm hangsúlyos használata megteszi a magáét. A különlegesség-faktorhoz a Mondeo esetében kizárólag a Vignale verziókra jellemző új hűtőrács is hozzáteszi a magáét. Talán ez is okozta, hogy a szubjektív szépségversenyben a legtöbben őt sorolták előre. Egy biztos: megjelenésben mindegyik modell kellően elegáns és sportos, közben pedig mégsem hivalkodó.
Arányai nem ezt sugallják, de külső méretek tekintetében a Passat a legkisebb. Nála átlagosan 2 centiméterrel hosszabb és szélesebb az 508, a sort pedig az Amerikában is ilyen kiadásban hódítani hivatott Mondeo zárja. 2,85 méteres tengelytávja és 4867 mm-es teljes hossza még a helykínálat koronázott királyán, a Škoda Superben is túlmutat.
Méretkérdés: galériánkban a bizonyíték, hogy mindenhol jó, de a Passat a legnagyobb
Papírforma? Valójában itt közel hasonlókSajnos a nagyobb külső dimenziókat a Ford nem tudta a belső térben is előnnyé kovácsolni: a Mondeo elöl és hátul egyaránt akkora, mint az 508. A plusz viszont nem is hiányzik: négy 1,93 méter magas felnőtt gond nélkül elfér a tágas belső térben, ahol ráadásul a fejtér sem korlátos. Ha viszont kosárlabda csapatot szállítunk, jól jöhet a Passat hosszbeli néhány plusz centimétere. Ráadásul a felszerelést sem kell otthon hagyni: a Volkswagen alaphelyzetben 586 literes rakterébe sokat pakolhatunk, de a Ford és az 508 sem sokkal (1 ill. 2 kosárlabdányival) marad el. Az amerikai modell ráadásul fordít, ha a további bővítésről esik szó: az ülések ledöntésével nyert 1,45 köbméteres tere a gyári adatok szerint magasan a többiek felett áll.
Alacsony küszöb: a Mondeóba a legkönnyebb pakolni, de a csőalak miatt a legnehezebb kivenni
Finom adalékok a Vignale okánAz apró eltérések komoly hézagokká válnak, ha jobban szétnézünk a belső térben. Elsőre a Mondeo Vignale bőrrel bevarrt Kánaánja vonja magára a szemet: a szteppelt ülések és a műbőrbe burkolt műszerfal megadja a jó alaphangulatot. Sajnos személyre szabásban a csúcsmodell sincs a toppon: a fekete mellett egyedül bézs színeket kérhetünk az ülésekre, a beltér betétjeinek módosítására nincs lehetőség. Így viszont marad a technokrata megjelenés, amely inkább modern, mint elegáns hatást kelt. A kályhaezüst színű, valamint egyszerű matt fekete műanyagok tengere helyett örömmel láttunk volna fát vagy igazi alumíniumot legalább az opciós listán – ez viszont távol maradt, így pedig a legkevésbé igényes összhatás Fordé lett.
A középkonzol miatt mégis kissé műanyagosan egyszerűnek hat a Ford belső
Csiki-csuki: a Peugeot itt lemaradHogy kell jobban csinálni? Az 508 mindenhol puha műanyagi bizonyítják, hogy nincs feltétlenül szükség mindenhol bőrborításra, de ahol van (az üléseken), ott ugyanúgy kimondottan finom matériát találunk. A valódi alumínium mellé a szándékoltan sportos GT szinthez vörös kontrasztvarrást kapunk, tárolóhelyeket viszont nem. Hiába érkezett a frissítés hatására valamivel nagyobb rekesz a középkonzolra, egy mai nagyobb mobiltelefont egyszerűen nem tudunk hova rakni, arról nem is beszélve, hogy az egy oldalra nyíló középső könyöklő rekesze is nevetségesen kicsi a két konkurenséhez viszonyítva. A pohártartó legalább egész jó helyre került, de összességében így is az 508 belső tere a legkevésbé élhető pakolás szempontjából.
Sportos hangulat a Peugeot-ban
A Passat megmutatja, hogy lehet bizony mindenki kedvére tenni: a sportos beállítottságúak kérhetnek fekete belteret valódi alumínium betétekkel, de itt már az eleganciára törekvők is labdába rúgnak, ráadásul a kényes bézs nélkül is. A tesztautónk barna (opcionálisan bőr, alapból Alcantara) ülései és műszerfala üdítően hat, amelyhez a vékonyan lakkozott fabetét tökéletes hangulati kiegészítőt nyújt. Az anyaghasználat és minőség itt a legjobb, ráadásul egyedüliként a Passat belső tere volt teljesen csendben rossz úton: a Mondeóban és az 508-ban is olykor innen-onnan zörgéseket hallottunk.
Végre: színek és fa. Ha valakinek ez nem jön be, itt legalább van alternatíva
Mivel hosszú távú utazóautókról van szó, ezért az ülések kimondottan fontosak. Jól tudják ezt a gyártók, ezért a trió első ülései mind különlegesek a maguk módján, a hátsó padjuk pedig kimondottan jól formázott, kényelmes.
Kissé döcögősen, de mindent állíthatunkEbben a tekintetben is a Mondeo a leginkább megosztó: 339 ezer forintos felárért tényleg mindent ígérnek az ülései. Teljes mértékű állíthatóságot a gerinc mentén és oldaltámasztás tekintetében is, szellőztetést, sőt, masszírozást is. A valóságban viszont először beülve mást érzünk: túl rövid ülőlapot, túl alacsony háttámlát, és már alapból fenékben szűk kialakítást. Olyan, mintha a fejlesztők kizárólag az 1,8 méternél alacsonyabb és 75 kilónál könnyebb egyénekre gondoltak volna a fotelek megalkotásánál. Kár, mert egyébként egészen ügyesen masszíroznak a székek, de hiába állíthatjuk őket ezerféleképpen, a legkevésbé kényelmesen itt ülünk, ráadásul pedig a szellőztetés inkább az alsó felünk fagyasztásáról gondoskodik, a hátunkat csak az erősebb fokozatokon hőmentesíti.
Szépek az ülések, de sajnos kényelemre nem a legjobbak
A hiányosságok okán igazi felüdülés átülni az 508 puhán tömött, mégis jól tartó, kellően tágas foteljeibe. Nincs bőséges állíthatóság, sőt, a masszírozás definícióját sem olvasták el a tervezők (csak egy gerinctámasz nyomogat minket), de egészen hosszú távon nagy kényelemben elvagyunk itt. A sok más felszereléssel együtt 400 ezres felárat képviselő GT sportüléseken csak egy dolgot hiányolunk majd a forró napokon: az ülésszellőztetést. Ha ez jelen lenne, szívesen üldögélnénk ilyen alkalmatosságban akár az életünk végéig is.
Sportosnak tűnik, de valójában igazán kényelmes is az 508 fotelje
A Passat immár mindent megad - galériaA Passat korábbi generációinak komoly hiányossága volt, hogy sokan nem találták kényelmesnek és eléggé személyre szabhatónak az üléseket. Ezen a Volkswagen az új generációnál igyekezett javítani, melynek eredménye a 328 ezer forintos ErgoComfort szék lett. A Peugeot csomagjához nagyon hasonló felszereltségeket kínáló opció 14-irányú állíthatóságot eredményez, amellyel mindenki a kedvére szabhatja az ülést, ráadásul úgy, hogy mérettől függően itt kapjuk a legjobb vezetési pozíciót is. A könyöklők tökéletes helyen vannak, ráadásul a körpanorámával sincs gond: nem takar be kövér A-oszlop, mint a Mondeo esetében. Felárért pedig szellőztetés és formális masszírozás funkció is jár.
Központi központi: a Passathoz kétféle navigáció kérhető
Technikailag fejlett világunkban fontos vízválasztó lehet a központi rendszer. Ezen a téren a Passat egyértelmű győzelmét hirdethetjük ki: már az alap, 6,5 colos kijelző megjelenítése is egész szép, leolvashatósága és kezelhetősége jó, válaszai kellően gyorsak – ha minden áron kritizálni szeretnénk, akkor az egyes fontos funkciók (pl. műszercsoport fényerősségének állítása) eldugottságát említhetnénk. A 8 colos drágább rendszeréren pedig a kategória egyik legfejlettebb, leggyorsabb megoldását köszönthetjük.
Íjesztő a Peugeot rengeteg kormánygombja, de rendszeresen csak a felét használjuk
Van mit csiszolni rajta, de összeszokva jól elleszünk az 508-banA második helyre fut be a Peugeot multimédiás megoldása. A frissítés alkalmával megérkezett új rendszer logikáját tanulni kell, de utána egészen jól kijövünk vele, ráadásul egészen hasznos kezelési időt csökkentő funkciói vannak. Egy picit azonban lehetne gyorsabb, ráadásul sokszor miniatűr gombokat kell eltalálunk, a gördülő menükben való navigálás pedig problémás lehet.
A Ford rendszerén túl sok a fogásA Ford tavaly mutatta be nálunk legújabb navigációs rendszerét, ám viszonylagos frissessége ellenére meglehetősen sok kivetnivalót találunk benne korábbi tesztjeink során. Ezúttal sem más a helyzet: a lassú, magyarul nem tudó rendszer kijelzőjének megjelenítése kissé kontraszthiányos, leolvashatóságát pedig nagyban nehezíti ellenállhatatlan hajlama az ujjlenyomatok begyűjtésére. A helyenként apró gombok és a kissé lassú működés sem könnyíti meg kezelőjének dolgát, így egyedül a stabil működést, valamint az angol beszédvezérlés egészen ügyes működését említhetjük előnyként.
Régen a Mondeóban, most a Passatban: analóg óraOpciók tekintetében mindhárom modell fej-fej mellett van, egy kis szórással. A Mondeo különlegessége például a hátsó övbe szerelt légzsák, amely a megszokottnál vaskosabb és rövidebb övet eredményez, de biztonság tekintetében jó pontot érdemel. Ugyanígy az egészen jól működő biztonsági és segédrendszerek is – egyedül a sávtartást kormányzással is segíteni képes rendszer ügyesebb a Passat esetében. A náluk kissé korosabb Peugeot elmarad az ilyen fejlett rendszerek kínálatában, és a személyre szabási lehetőségei is csekélyebbek, de ezt jobb árral igyekszik kárpótolni.
Hogy ez mennyire sikerül? Melyik hajtáslánc a legjobb? Menet közben milyenek az autók? Ez tesztünk következő részéből fog kiderül holnap, azaz csütörtökön. Ha úgy érzik, nem bírják már ki addig, méréseket is tartalmazó táblázatunk borogatást jelent majd a türelmetlenségre, teljes tesztgalériánkban pedig máris el lehet veszni a részletekben.



