Az X-Trail népszerű modell még manapság is hazánkban, amit nem titkoltan a korrekt árszabásának köszönhet a Nissan. Noha a japánok SUV-ja már elég koros, egy új dízeles hajtáslánccal frissült kínálata, amelyet ezúttal intelligens összkerékhajtással és fokozatmentes automata váltóval párosítva fogtunk vallatóra.
Mivel valóban nem új csirke az X-Trail, első körben csak röviden fussunk át az alapokon: a típus második generációjának 2014-es premierje óta az X-Trail egész nagy népszerűségnek örvend, így nem csoda, hogy szinte minden változatban járt már nálunk. A 2017-es facelift fontos pont volt, de azóta is folyamatosan fejlődik a típus, méghozzá nem csak új hajtásláncokkal, hanem új asszisztensekkel is.
Szolid terepre is tökéletesen alkalmas az X-Trail
Teszteltük az 1.6-os dízelmotorral összkerékhajtással, és CVT automata váltóval is, hogy végül a 163 lóerős turbós benzines személyében egészen kellemes alternatívát fedezhessünk fel. Utóbbi még mindig a kínálat részét képezi, tesztalanyunk 1,75-ös dízelével együtt. Ez azért különleges, mert a Renault-Nissan korábban mintha teljesen lemondott volna a dízelmotorokról, ám úgy tűnik, egy utolsó táncra még visszatér a dCi család legújabb tagja.
Azt mondanunk sem kell, hogy az alapok meggyőzőek: a 4,64 méter hosszú karosszériában tágas és kényelmes, jól variálható belső teret találunk, amelyet a hét ülés 300.000 forintos opciója tesz még érdekesebbé, nem utolsó sorban a nagycsaládos állami támogatás miatt. A tágas, pótkerékkel, kalaptartóig pakolva is 550 literes csomagtérnek örülhetünk. A kilátás és a vezetési pozíció egyaránt jó, a modern, elérhető áron kínált extrák pedig hozzájárulnak a típus jó ár-érték arányához.
A barna bőr stílusos összhatást eredményez
Egyedül a 7 colos központi rendszer tűnik mára már elavultnak: bár gyors és egyértelmű működésével még mindig használható, kevésbé kontrasztos kijelzője és egyszerű grafikája kissé retro hatást kelt, a 360 fokos kamerarendszer pedig a gyenge felbontás és a nehéz leolvashatóság miatt csak részben használható. Az érte kért 419 ezer forintos ár így túlzó, főleg, hogy a ma már alapnak tekinthető Apple Carplay és Android Auto telefontükrözési metódusokat hírből sem ismeri. Legalább N-Connecta szinttől a rendszer széria.
A műszerfal formái, megoldásai a régebbi Nissan modellekből ismerősek, a gyártó által a premierkor beharangozott, prémiumba (persze azért adott keretek között) hajló hangulat pedig még mindig áll, hiszen valóban jól összerakott, minőségi anyagokból építkező autó benyomását kelti az X-Trail, egyedül keményebb terepen hallható némi nyiszogás, neszelés a nyitható üvegtető irányából.
Hazánk nem véletlenül népszerű jelenség az utakon
Az utastér valóban kényelmes, tágas a kabin, amely akár hét személyt is bekebelezhet – persze a leghátsó sort csak átlagosnál kisebb testmagasságú felnőttek vagy fiatalabb generációk számára ajánljuk. Jót tesz a hangulatnak a konyakszínű barna bőr és a fekete kombinációja, ezzel a belső színharmóniával feledteti is kicsit a gyártó az egyébként korosnak ható enteriőrt. Persze félreértés ne essék, eszünk ágában sincs kora miatt bántani az autót, de a jelenleg rohamtempóban haladó autóipar miatt jobban feltűnik, ha egy modell már az utód érkezése miatt a végső évét tapossa. Bár igazán csak a már említett okostelefon-integráció hiányzott.
Kedvező árakkal társítva a Nissan X-Trail már eddig is kimondottan jó ajánlatként csábított, ám az új dízelmotor a kiforrott alapokkal kombinálva ismét okot adhat a vásárlásra. Az eddig kizárólag 1,6-os egységekkel, illetve rövid ideig kétliteres dízellel elérhető típus kínálatban megjelent konszern vadonatúj, 1,75-ös dCi-je, ami ráadásul kézi váltó mellett, mint azt a példa mutatja, CVT-vel is társítható.
A műszerfalon, a kijelzőkön érződik már a kor
Az egység ráadásul négy konfigurációban, kézi váltóval és első, illetve összkerékhajtással, valamint fokozatmentes CVT automata váltóval első- és összkerékhajtással is elérhető, így a potenciális vásárlók sokszínű megoldások között válogathatnak. Ezek közül is kiemelkedik tesztautónk, amely egyszerre összkerékhajtással és automata váltóval áll rajthoz.
Az 1749 köbcentis, újnak mondható erőforrás az 1.6 Energy dCi-t váltja mind a Renault, mind a Nissan kínálatában. A teljesítményszintek hasonlóak, hiszen az előd 130 és 160 lóerővel volt elérhető, az 1,75 literes új négyhengeresből pedig 120 és 150 lóerős áll rendelkezésre – esetünkben utóbbi az érdekes, hiszen az került tesztalanyunk motorházteteje alá.
Örvendetes, hogy a Nissan bevállalta még a dízelt
Az új, R9N kódnéven futó erőforrás különlegessége a precíz töltőnyomás-szabályozás, hiszen az elektronika a turbófeltöltő fordulatszámát is méri, nem csupán a nyomást, így pedig javul az egység finomszabályozása, és például a gázreakció is gyorsabb. Az egyturbós erőforrás kezdetben a Scénic és a Talisman motorterébe bújt be, de immáron szélesebb körben elérhető. A teljesítménycsúcsot 3500-nál leadó egység 340 Nm nyomatéka 1750-től jelentkezik, ami kiválóan jelzi jó használhatóságát.
És annak dacára, hogy korábban mennyire korrektnek tartottuk a 163 lovas 1.6 turbót, mégis azt mondanám, hogy az új dízel összességében jobban passzol az autó karakteréhez. Ráadásul, ha hiszik, ha nem, az alacsony fordulaton érkező relatíve nagy nyomaték miatt a CVT váltó is barátságosnak hat (reméljük, így is tartósnak bizonyul), szerencsére a motor karakteréből fakadóan az automatának nem kell túlságosan forgatnia, bőgetnie az erőforrást.
Kellemes vezetni és úgy összességében vele élni a mindennapokban
Az 1800-2000 körül szépen meglóduló 1,75-ös turbódízel „lökete” persze nem szabad hogy megtévesszen, végtére is egy 1,8 tonnás terepjáróról van szó – a 0-100-as sprintet 12 szekundum alatt tudja le, ám mindez a barna bőrbe süppedve fel sem tűnik, az X-Trail ebben a konfigurációban igazán nyugalmas, kellemes partnernek bizonyul. Ennek oka a korán ébredő erő: amíg nem nyomunk padlógázt, a gyorsítóképesség nagy részét megkapva fel sem tűnik, hogy nincs egyébként jelentős tartalék. Ezzel párhuzamosan a modell étvágya sem barátságtalan: autópályán persze 7,5-7,8 liter körül fogyaszt, de városban már 6-ossal kezdődik az érték, lakott területen kívül pedig 5,8 liter körül járhatunk el vele. Összkerékhajtás nélkül pedig mindez még szelídebb lesz.
A nyugalmas, csendesnek és kulturáltnak mutatkozó hajtáslánc-karakterhez remekül passzol a futómű hangolása is, hiszen a japánok nem is akarták sportosra venni a figurát, ehelyett komfortosabb beállítást alkalmaztak, ami még a 19 colos felnik ellenére is kellő rugózási kényelmet biztosít. A kormányzás persze kissé plasztikus és terepjárósan közvetett, de ebben a miliőben mindez nem szúr szemet.
A Nissan formavilágába még passzol ugyan, de már érik az utód érkezése
Ráadásul extrákból sincs hiány, a csúcsra szerelt tesztautóban kora ellenére immáron megvan a Nissan félautonóm ProPilot rendszere sávtartással, adaptív tempomattal és további asszisztensekkel karöltve, 360 fokos kamera, bőr, üvegtető és LED-es főfényszóró, természetesen automatikus funkcióval. Az ülések elöl-hátul (igaz hátul csak egyszerre) fűthetőek, ahogy a kormány is, ám utóbbi kapcsolója érthetetlenül láthatatlan helyre, bal alulra keveredett el.
Ha a mérsékelt hasmagasság annyira nem is, az intelligens összkerékhajtási rendszer az X-Trailt ideálissá teszi kisebb terepes akadályok leküzdéséhez is. Segítségével a vezetők választhatnak a maximális hatékonyságot biztosító állandó elsőkerékhajtás, a legnehezebb terepekre tervezett folyamatos négykerékhajtás (4WD Lock Mode), és az automata beállítás között, amikor a jármű folyamatosan figyeli az útviszonyokat, és ehhez igazítja az első és hátsó kerekek erőegyensúlyát a legjobb tapadás érdekében. A 4x4 azt is jelenti, hogy az 1,75-ös dízel Nissan szükség esetén nagy vonóerőt is fel tud mutatni. A fékezett vontatási kapacitás 2000 kg a kézi váltós modell esetén, és 1500 kg a CVT modellnél.
Asszisztensekből azért megkapta a frisseket
Kora és az ezzel járó (digitális) hiányosságai ellenére az X-Trail nagyon kellemes társnak mutatkozott a mindennapokra, s nem csupán praktikumával, sokoldalúságával, de nyugalmas stílusával és minőségi összhatásával is bizonyított. Öröm látni, hogy van még, aki esélyt ad a dízelmotornak, ahelyett, hogy hatékonynak ígért, de valójában szomjas, görcsösen kis méretű háromhengeressel próbálkoznának.
És még árban sincs elszállva az X-Trail, ami manapság nagy szó. Az új 150 lovas dízelt elsőkerékhajtással, kézi váltóval és alapfelszereltséggel listaáron 9,5 millió Ft-ért adja a Nissan, ám mindezen kedvezmény csillapít, így épp 8 millió alatt elhozható a gázolajos alapmodell. A tesztelt hajtás, azaz a 4x4-es automata verzió, igaz, magasabb felszereltséggel, 12,44 milliótól startol (kedvezménnyel 10,94 m Ft), míg a tesztelt csúcsmodell is befér 15 millió alá listaáron, sőt ebből már első beköszönésre is lejön az 1,5 milliós engedmény.
Kellemes társ, jó ár/érték aránnyal
Ezzel bizony feladja a leckét a Nissan, hiszen ilyen összegért aligha találunk másutt ennyire jól felszerelt és kellemes hajtással rendelkező ellenfelet – sok esetben már csak benzines vetélytársat tudunk mellé állítani. A Mazda CX-5 165 és 195 lovas benzines, automata összkerekes verziója 12 milliótól felfelé hozható el, és normaszinten ennyibe kerül a 193 lovas 1.5 turbóval szerelt, ugyancsak CVT-s Honda CR-V, persze 4x4 hajtással.
A Volkswagen háza táján ilyen baráti árakkal ne számoljunk, a Tiguan ugyanis 150 lovas TDI-vel és összkerékhajtással, valamint DSG váltóval élből 13 millió felett startol, és még a híresen nagy kedvezmény ellenére sem fogjuk az extrákkal növelt vételárat tesztalanyunkéhoz hasonló szintre apasztani. A Fordnál is találunk hasonló modellt a 190 lovas, 8-as automatával szerelt, összkerekes új Kuga személyében, amely Titanium X szinten már 12,5 milliótól csábít... Választék tehát van, érdemes tehát alaposan körbenézni a szegmensben.
Néhány szóban
Kellemes családi mindenest sikerült alkotnia a Nissannak az új dízelmotorral frissült X-Trail esetében. A japán SUV praktikus, igényes belső teret tud felmutatni, hatékony, kulturált dízelmotorral és ügyesen dolgozó automata váltóval. A panorámatetőről és a 19 colos kerekekről lemondanánk, ezek hiányában leginkább a kissé pontatlan kormányzás a típus legnagyobb felróható gyengesége, már ha a korából fakadó kisebb hiányosságokat lenyeljük.
Előnyök: Tágas, csendes belső tér; Optimálisan dolgozó fokozatmentes váltó; Hatékony, jól elszigetelt, dinamikus dízel hajtáslánc; Viszonylag kedvező ár elérhető extrákkal
Hátrányok: Koros fedélzeti rendszer; Telefontükrözés hiánya; Egy-két ergonómiai pontatlanság; Csak együtt kapcsolható hátsó ülésfűtés; Kissé pontatlan és érzéketlen kormányzás