A Nissan töretlen népszerűségnek örvendő közepes méretű crossoverét, a tavalyi évtől kapható X-Trailt fiatalsága ellenére jól ismerjük, hiszen a jól sikeredett modell már több ízben járt nálunk; ha jól számolom, ma adtuk vissza a harmadik új X-Trail tesztautót, ezúttal viszont azért lehet érdekes a beszámoló, mert igencsak meglepő konfigurációban érkezett hozzánk az autó. Nem tudjuk, hogy a kínálat friss benzinmotorjával, az 1,6 literes 163 lóerős turbós szívvel hajtott elsőkerékhajtású, kézi váltós verzió mennyire lesz sikeres nálunk, de az együtt töltött bő 500 kilométer után kijelenthetjük, hogy a benzines X-Trail meglepően harmonikusan viselkedik.
Motortól függeltenül harmonikus autó az új X-TrailA harmonikus szó nem csak a hajtásláncra, de az egész X-Trail szériára jól passzol: nem kérdés, hogy a Nissan az elmúlt jó néhány évben nagyon ’érzi’ a crossovereket, a japánok sikert sikerre halmoznak kicsit emelt hasmagasságú, praktikus négykerekűikkel, mégpedig méretkategóriától függetlenül. A legkelendőbb Nissan crossover természetesen a kompakt Qashqai, azonban szerintünk a legjobb egyértelműen a kiváló formába rázott X-Trail, aminek méretei már kompromisszumok nélkül kiszolgálnak akár egy 2-3 gyermekes családot, legyen szó rövidebb kirándulásokról, a mindennapi feladatok abszolválásáról, a nagy csomagtartó révén akár hosszabb nyaralásokról, sőt, ha megrendelik a +2 ülést (tesztautónknál ezt az importőr megtette), akkor a nagyszülőknek sem kell otthon maradniuk.
A második sorban nagyon kényelmes utazni,...Utóbbi opció újdonság, hiszen eddig egyetlen X-Trailhez sem volt elérhető ez az lehetőség. Házon belül a szegmentálás feladatát is okosan oldották meg a Nissan emberei: a korábbi generációval ellentétben ezúttal a Qashqaiból nem készül hétüléses +2 verzió, hanem az X-Trail veszi át a hétüléses hobbiterepjáró szerepét a Nissan garázsában – nem véletlen tehát, hogy az újdonság a kistestvérnél 26 centiméterrel hosszabbra sikeredett. Az eredmény már a számok láttán is tisztességes, hiszen az adatok szerint a hátsó utasok 660 mm-es hátsó lábtérnek örvendhetnek, miközben a praktikumot a sínen csúsztatható üléssor (260 mm-es úton) fokozza. A középső sorban ülőknek valóban nincs okuk panaszkodni, hiszen királyi kényelemben utazhatnak, óriási terük van, kényelmüket pedig állítható dőlésszögű üléstámlák, jó könyöklők, sőt, középső légbefúvók is növelik. Leghátul viszont csak kicsik férnek el, és ők is csak előrébb húzott középső sornál – itt érződik, hogy nem igazi egyterű a típus.
...de a 6-7. ülés csak gyerkőcöknek ajánlottA poggyásztér alapvetően 550 literes befogadóképességű, de közel két köbméteresre is bővíthető az ülések ledöntésével. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy a plusz két ülés opcióval – amiért 300 ezer forintot kell fizetni – érezhetően csökken a poggyásztér magassága, azonban a katalógusban nem találtunk erre vonatkozó pontos számot – a lényeg, hogy így is elég a csomagtér, az pedig örömteli, hogy a kalaptartó elfér a padló alatt kialakított rekeszben. Az adatok sora még nem ér véget: maximálisan 2600 mm hosszú tárgyat lehet az X-Trailbe szuszakolni. A Nissan nagy figyelmet fordított a biztonságra is, hiszen a japánok pajzsa immáron sávtartó és holttérfigyelő asszisztenst, éberség figyelőt, táblafelismerőt, automatikus távolsági fényszóróvezérlést és ráfutásgátlót is kapott, miközben a tolatásnál a mozgó tárgyak érzékelésével segíti a sofőrt az autó. Külön szimpatikus, hogy a csomagot nem helyezi elérhetetlen magasságba a gyártó: a 180 ezer forintos áron a közepes felszereltségi szinthez is ajánlható az opció.
Az anyagok jók, az ergonómia szintén - galériaAmi a belső tér kialakítását illeti, a tágas utastérben a Qashqai formáit érhetjük tetten. Ez jó hír: puha anyagokkal és jó ergonómiával kell együtt élnünk. Az utastér méreteit illető számok sem túloznak, a már leírt szűk 6-7. ülést leszámítva valóban kényelmes, tágas a kabin, akár az első, akár a hátsó üléssort nézzük. A vezetési pozíció is kellemes, egyedül a középső könyöktámasz nyúlhatna kicsit előrébb, továbbá a csomagtérajtó emelkedhetne magasabbra. A jó ergonómia kiegészítője a megfelelő mértékű személyre szabhatóság. Ezt a műszercsoport közötti színes kijelző rengeteg menüpontja és beállítási lehetősége maradéktalanul kielégíti, viszont ezt nem tudták magyarra fordítani a gyáriak, ami sokaknak nehezítheti a megértést, ráadásul sok időt igényel a fedélzeti számítógép kilenc kijelzése között lapozgatva megkeresni az igazit. Igaz, még mindig jobb a bőség zavara, mint a funkciók hiánya. Az érintőképernyős, jól ismert Nissan Connect multimédiás rendszer ellenben gyors, pofonegyszerűen kezelhető és tud magyarul.
A kalaptartó elfér a padló alatt - ügyes ötletA hajtáslánccal kapcsolatban már említettük, hogy ’ritka madárral’ van dolgunk: a X-Trail méretkategóriában igencsak szokatlan a benzinmotor, főleg elsőkerékhajtással és kézi váltóval kombinálva – igaz, egyéb benzines opció nincs is, hiszen a nemrégiben bejelentett benzines szív egyelőre kizárólag ebben az összeállításban kérhető. Egyébként dízelfronton sem túl bőkezű a Nissan: kizárólag a korábban két összeállításban is tesztelt (elsőkerékhajtással és automatával illetve összkerékhajtással és kézi váltóval) 130 lóerős 1,6 literes gázolajos áll rendelkezésre.
Lent hiányzik némi nyomaték, de 2000/perctől élAnnak ellenére, hogy furcsának tűnik a benzines hajtáslánc, mi kimondottan elégedettek voltunk vele. Ezen nagyon meglepődnénk, ha korábban ugyanebben a formában nem járt volna nálunk a Qashqai kistestvér, ahol nagyon meggyőzően viselkedett a feltöltött 1,6 literes DIG-T szív, persze akkor könnyebb dolga volt, hiszen a Qashqai könnyebb és kisebb az X-Trail-nél, ráadásul a nálunk járt példányt a kiegészítő ülések mellett teljes felszereltség és óriási, 19 colos kerékgarnitúra nehezítette. A plusz teher érezhető is volt: miközben a Qashqai minden tartományban robbabékony volt, az X-Traillel 2000/perc alatt igencsak megszenved a kis szív. Ez nem is elsősorban a magasabb tömeg, mint inkább a kissé régi vágású karakterrel megáldott erőforrás miatt van így: a 163 lóerős DIG-T inkább úgy viselkedik, mint egy nagyobb (érzésre 2,5 liter körüli) szívómotor, erejét lineárisan adja le.
Meglepően jó a benzinmotor fogyasztásaEz szerencsére egyben azt is jelenti, hogy a fordulatszám emelkedésével szépen meglódul az autó, és mintegy 6000/percig egyre nagyobb elánnál húz. Üröm az örömben, hogy közben a négyhengeres hangját is alaposan felemeli, és magas fordulaton, padlógáznál a kellemesnél több jut be nem éppen szórakoztató orgánumából a beltérbe, de ennyit igazán megbocsátunk a méréseink szerint alig több mint 9 másodperces, és a gyári adatoknál kedvezőbb 0-100 km/h-s sprintidő tudatában. A 200 km/h-s végsebesség inkább elméleti jelentőségű, a lényeg, hogy bőven elég. A hosszú utakon, de könnyen kapcsolható kézi váltó relatíve hosszú áttételezése (100 km/h-nál hatodik fokozatban 2000-et forog a főtengely percenként) a rugalmasságra nézve nem túl kedvező, a fogyasztásnak viszont jó.
Akár 360 fokos kamerával - a központi rendszer gyorsAz X-Trail alacsony étvágya is csak azért nem lepett meg minket, mert – ahogyan már említettem – a Qashqaiban már egyszer rácsodálkoztunk a kedvező értékekre: az alig 6,5 literes normakör a teljesítmény és a méretek ismeretében remek, nemkülönben az országúton elérhető, akár 5,5 literes, autópályán és városban pedig 7,5 literes érték. A fedélzeti számítógép ennél is optimistább volt bő fél literrel, de nem tudott túljárni az eszünkön, ugyanis nem hittünk neki és tankolás alapján ellenőriztük méréseinket. Összességében a benzinmotor éppen olyan jó választás az autóhoz, mint a gázolajos, mert egyrészt olcsóbb 600 ezer forinttal, továbbá átlagosan alig 1-1,5 literrel torkosabb csak, miközben ha kihúzatjuk, azért érezhetően és mérhetően jobban szedi a lábát.
A 19 colos kerekeket mi biztosan elhagynánkA futóművet és a kormányzást érheti némi kritika, igaz, előbbi saját hibáján kívül érdemel egy kis odapirítást. A csúcsverzió 19 colos kerekei ugyanis érezhetően nehezére esnek az egyébként jól dolgozó szerkezetnek, így a rövid, gyors úthibákon kellemetlen ugrálásba kezd az X-Trail, amely vélhetően a 17 colos alapkerekeken nincsen jelen. Nagy úthibákon ugyanis ügyesen dolgozik a hátul többlengőkaros futómű, ráadásul kanyarban is biztonságosan helyén tartja a magas karosszériát. Eddig sajnos az összes tesztautó a szépséges 19 colos abroncsokon érkezett, de már nagyon megnéznénk, hogy az épeszű kerékmérettel milyen rugózási kényelmet nyújt a japán. Ha már menetdinamika, a kormányzás hagy némi kívánnivalót maga után. Az érzéketlenség ebben a kategóriában nem komoly negatívum, azonban nagyobb tempónál lehetne valamivel pontosabb. Mivel az X-Trail véletlenül sem akar sport(os) autó lenni, a jelenség szerencsére nem zavaró, és összességében nagyon jó közlekedni a típussal, aminek méretei a könnyű használhatóság határain belül esnek, belső helykihasználása viszont szuper és a biztonságérzet is igencsak jó. Amin még lehetne talán csiszolni, az a hajtáslánc egyes elemeinek összjátéka: a váltások az átlagosnál finomabb kuplungkezelést igényelnek, könnyű rángatásba keveredni vele - de lehet, hogy az alkatrészek összecsiszolódásával ez a hajlam csökken.
Igazán korrekt az X-Trail ár/érték aránya - galériaNem csak a fogyasztás, de a vételár tekintetében is igazán jól áll a benzines X-Trail. A listaárak szerint ezzel a hajtáslánccal 7 millió forint az indulóár, azonban a jelenlegi félmilliós kedvezménnyel számolva már 6,5 milliótól be lehet ülni az autóba, ennyiért pedig tényleg szinte ajándék a típus, hiszen egy igazán sokoldalú, modern és divatos terepesről beszélünk, aminek már az alapfelszereltsége is korrekt.
Persze relatíve kedvező árú extracsomagok ide vagy oda, tesztautónk listaára csak-csak felkúszott közel 10 millió forintig, de józan felszereltséggel 8 millió körül megállítható az autó, és a meghirdetett kedvezményt még nem is számoltuk bele.
Ez egy közepesen felszerelt és motorizált középkategóriás kombi ára, aminél használhatóságban tényleg sok szempontból többet nyújt az X-Trail, ezzel pedig a szegmens egyik legjobb ár/érték arányú tagja, kistestvéréhez hasonlóan. Az opcionális ’hétülésesség’ tovább növeli az X-Trail kompetenciáját, a kategóriában gyakorlatilag egyedülállónak számít az izmos benzinmotorral.
Néhány szóban
A Nissan X-Trail az új benzinmotorral is remekül vizsgázott. Az 1,6 literes turbós négyhengeres karaktere lehetne valamivel modernebb, hiszen az alsó fordulatszám-tartományban gyengélkedik, 2000/perctől viszont már használható erőt kínál, fent pedig szépen meglódítja a nagy kasztnit. A motor egyik legjobb tulajdonsága, hogy dinamikája ellenére meglepően visszafogott az étvágya, így ha nem közlekednek az autóval nagyon sokat, mindenképp érdemes elgondolkodni rajta – nem mellesleg 600 ezer forinttal olcsóbb a 130 lovas, érezhetően lassabb dízelnél. Az X-Trail összeszedett és nagyon tágas, kényelmes utastere továbbra is remekel, miközben a hétüléses opció üdítő, igaz, számolni kell azzal, hogy a harmadik ’sor’ helykínálata tényleg csak kisgyerekeknek való. Minden hibájával együtt az X-Trail a kategória egyik legjobb ár/érték arányú tagja, de a tesztautóénál kisebb kerekekkel ajánljuk.
Előnyök: Tágas és kényelmes, átgondolt, jól variálható belső tér, jó anyagokkal; 7 üléses opció; Eltalált formavilág kívül-belül; Kis méretéhez képest (középtartománytól) egészen robbanékony benzinmotor, jó fogyasztással; Modern, elérhető áron kínált extrák; Kiváló ár/érték arány
Hátrányok: Rövid úthibákon ideges futómű (túlméretes, 19 colos kerekek); Kissé érzéketlen kormányzás; 2000/perc alatt nyomatéktalan turbós benzinmotor; Kötött (és szűk) hajtáslánc-konfigurálhatóság