A Nissan X-Trail immár jó 13 éve képezi részét a japán gyártó kínálatának, s a hobbiterepes mind a mai napig töretlen népszerűségnek örvend. Manapság megszokott dolog az autóiparban, hogy minden kategóriában óriási harc dúl, s különösen igaz ez a crossoverek illetve SUV-k mezőnyére, hiszen szinte minden gyártó rájött arra, hogy nagy bulinak számítanak az egyre kedveltebb emelt modellek. A helytálláshoz viszont elengedhetetlen a folyamatos fejlesztés, amivel a Nissan is tisztában van. Tavaly, az év második felében lépett színre a vadonatúj X-Trail, ami kiemelkedő tulajdonságokkal igyekszik megnyerni a vásárlókat.
Tiszta lappal indult az új X-Trail tervezése - galériaPersze az ügyfelek többségének nincs szüksége remek terepképességekre; fontosabb a magabiztos megjelenés, a magas üléspozíció és a méretes karosszéria által sugallt biztonságérzet. Mindezek tudatában nem meglepő, hogy egyre több gyártó kínál elsőkerékhajtást is terepkinézetű típusaihoz, s a Nissan is úgy döntött, hogy az új X-Trail esetében beadja derekát. Érthető lépés, hisz a szegmensben a szereplők mintegy 45%-a elsőkerékhajtással talál gazdát, azaz jelentős érdeklődéstől esett volna el az újdonság, ha a márka erőlteti a széria összkerékhajtást. Első tesztünkben épp a „frontos” modellhez volt szerencsénk, mégpedig az új fokozatmentes automataváltóval kombinálva, s az autó szuperül vizsgázott. Másodjára viszont a legkedveltebbnek ígérkező hajtáslánccal kértük el az importőrtől a tesztautót, összkerékhajtással és kézi váltóval. S hogy milyen motorral? Nincs alternatíva, a nagy X-Trail (egyelőre) kizárólag az 1,6 literes 130 lóerős Renault-féle dízellel kapható. Miként vizsgázott az autó? Annyit már elöljáróban elmondhatunk, hogy nagyon megszerettük, de érdemes a továbbiakban is velünk tartani.
Kívül-belül a Qashqai formáit örökölte az X-TrailA gyártó és a forgalmazó célja az újdonsággal nem más, mint a piaci szerep növelése, sőt, a magyar forgalmazó egyenesen 100 %-os növekedést vár az eladások tekintetében az újdonságtól. Az új X-Trailnek erre meg is van az esélye, a következőkből pedig kiderül, hogy pontosan miért. A legfontosabbak talán a méretek: tengelytávját illetően az elődöt mintegy 76 mm-rel növi túl az újdonság (2705 mm), ezzel sokkal jobb helykínálatot teremtve, miközben a hossz minimálisan, 8 mm-rel gyarapodott (4640 mm). A terepjárási képességek megtartásának érdekében a mérnökök a hasmagasságot az előddel egyezőre lőtték be, ami korrekt terepszögeket eredményez – ha nem visszük az autót komolyabb terepre, biztosan minden körülmények között helytáll, s a kategóriában ezen a téren az élvonalban tisztelhetjük a típust, amiben az okos összkerékhajtás is fontos szerepet vállal.
Ide plusz 2 ülést is kérhetünk - galériaMivel a Qashqai népszerű modellé vált a kompakt SUV-k mezőnyében, házon belül a szegmentálás feladatát is okosan oldották meg a Nissan emberei: a korábbi generációval ellentétben ezúttal a Qashqai-ból nem készül hétüléses „+2” verzió, hanem az X-Trail veszi át a hétüléses hobbiterepjáró szerepét a Nissan garázsában – nem véletlen tehát, hogy az újdonság a Qashqai-nál 26 centiméterrel hosszabbra sikeredett. Az eredmény már a számok láttán is tisztességes, hiszen az adatok szerint a hátsó utasok 660 mm-es lábtérnek örvendhetnek, miközben a praktikumot a sínen csúsztatható üléssor (ráadásul hosszú, 260 mm-es úton), továbbá a Nissan csomagtértálca rendszere fokozza. A poggyásztér alapvetően 550 literes befogadóképességű, de akár két köbméteresre is bővíthető az ülések ledöntésével.
A beltér minőségi, kényelmes, tágas és modernAz adatok sora ezzel nem ér véget: maximálisan akár 2,6 méter hosszú tárgyakat lehet az X-Trailbe szuszakolni, ami felett már a tetőcsomagtartó szolgáltatásait kényszerülünk igénybe venni. További újdonság az opcionális elektromosan nyitható csomagtérajtó. A Nissan nagy figyelmet fordított a biztonságra is, hiszen a japánok pajzsa immáron sávtartó és holttérfigyelő asszisztenst, éberség figyelőt, táblafelismerőt, automatikus távolsági fényszóróvezérlést és tényleg jól működő ráfutás-gátlót is kapott, miközben tolatásnál a mozgó tárgyak érzékelésével segíti a sofőrt az autó.
A műszercsoport sokrétű menüje nem tud magyarulKülön szimpatikus, hogy a csomagot nem helyezi elérhetetlen magasságba a gyártó: a tesztelt közepes felszereltségi szinthez például 180 ezer forintot kóstál a csomag, ami több mint korrekt ajánlatnak minősül. Tesztünkön ezúttal is az ötüléses kivitel járt - a plusz hátsó két szükségülés felára 300 ezer forint, vagy panorámatetővel együtt 500 ezer forint. Bár kétségtelenül csábító a nagy üvegtető opciója, különösen, hogy részben nyitható nyílást kapunk, azonban az egyébként csendes belső térben egyedül felőle érkezett idegesítő nyikorgás (ráadásul immár másodízben), így összességében nem lesz rosszabb az atmoszféra, ha elhagyjuk.
A panorámatető hangulatos, de sajnos nyöszörögAmi a belső tér kialakítását illeti, itt szintén a Qashqai formáit érhetjük tetten. Ez jó hír: puha anyagokkal és jó ergonómiával kell együtt élnünk. Az utastér méreteit illető számok sem túloznak, valóban kényelmes, tágas a kabin, akár az első, akár a hátsó üléssort nézzük. Szintén örömteli, hogy a hátsó utasoknak járnak középső szellőző rostélyok is, pedig a japán gyártóknál ritkán örülhetünk a fokozott hátsó szellőzésnek – sajnos a kizárólag a vezető oldalán automata ablakemelő viszont itt is adott, a többi ablak nyitásához/zárásához folyamatosan nyomva kell tartani a gombokat. A hátsó lábtér kisebb utasokkal még előre csúsztatott második üléssorral is használható (teljesen hátratolva egyenesen óriási), biztonságosak a jó magasra érő fejtámlák, s komfortosak a több fokozatban állítható háttámlák is.
Szeretjük a mindent tudó Nissan Connect rendszertA vezetési pozíció kellemes, az ülések és a kormány tág határok között állítható, s mindenhol pihe-puha könyöklőknek örvendhetünk, így a jól formázott és méretes ülésekben ülve királyi kényelemnek örvendhetünk – a prémiumérzetet tovább erősíti a középső felszereltségi szinthez szériában járó kiváló minőségű szövetkárpitozás. A jó ergonómia kiegészítője a megfelelő mértékű személyre szabhatóság. Ezt a műszercsoport közötti színes kijelző rengeteg menüpontja és beállítási lehetősége maradéktalanul kielégíti, viszont ezt nem tudták magyarra fordítani a gyáriak, ami sokaknak nehezítheti a megértést, ráadásul sok időt igényel a fedélzeti számítógép kilenc kijelzése között lapozgatva megkeresni az igazit. Igaz, még mindig jobb a bőség zavara, mint a funkciók hiánya. A központi rendszer már szerencsére „tud” magyarul, s a Nissan Connect legújabb generációja előtt le a kalappal: az X-Trailben lévő rendszer megjelenítése szép, gyors, s rengeteg funkciót kínál. A 360 fokos kamerarendszer szintén zseniális, s mivel itt már elég nagy a kijelző, végre abszolút jól használható a kamerák képe – gyerekjáték így a parkolás, pedig a terepes bizony komoly méretekkel rendelkezik, ráadásul fordulóköre sem éppen kicsi.
Variációk széles tárházát kínálja a csomagtartó is - galéria
Kis motor nagy autóban, mégis jól teljesítAmint a teszt elején is említettem, motorok terén egyelőre csupán egy lehetőség áll a vevők rendelkezésére: a Renault-tól származó 1.6 dCi dízelmotor 130 lóerőt és 320 Nm-t állít csatasorba, ami bár nem számít soknak, kevésnek sem mondható, s néhány éve egy átlagos 2-literes dízel sem tudott ennél többet. A nagy testtel viszonylag könnyen elboldogul a lelkes öngyulladós, melynek egyetlen komolyabb hiányossága az 1500-as fordulat alatt mutatott gyengesége. A négyhengeres ezen tulajdonsága már az előző tesztautónál is szembeötlő volt, azonban a CVT automataváltó ügyesen igyekezett elkerülni az alacsony régiót, így a jelenlegi, manuális váltós delikvensnél jobban kidomborodik a hiányosság. A megoldás egy második, kisebb turbófeltöltő lenne, amire reményeink szerint már nem kell sokat várni, hiszen a Renault már be is mutatta az 1.6 dCi kétturbós változatát, ami nem csak jóval izmosabb (130 helyett 160 lóerőt és 320 Nm helyett 380 Nm-t ígér), de a kis feltöltőnek köszönhetően alacsony fordulatszámon potensebb. Ráadásul ez nem csak humbug, hiszen az új Renault Trafic-ban bizonyított már a két turbós erőforrás.
Most féláron kínálja a Nissan az összkerékhajtástMindezek ellenére vidám az X-Traillel történő közlekedés; ha nem hagyjuk nagyon leesni a fordulatszámot, a nagy test ellenére egy pillanatig sem érezzük gyengének az autót, amit méréseink is bizonyítottak. Az általunk mért, 11 másodpercen belüli 0-100 km/h-s sprintidő és a közel 190 km/h-s végsebesség a mai világban bőven elegendő, a rugalmasság pedig úgyszintén tisztességes. A hatfokozatú kézi váltó kapcsolhatósága és áttételezése jó, a kuplung szintén kellemes, így semmi sem szab gátat az örömteli használatnak. Mosolyunkat a benzinkúton húzza szélesebbre a modell. Igaz, a gyári fogyasztás irreálisan rózsásnak tűnik, de ekkora testtől a normakörünkön mért 6,1 literes fogyasztás szép eredménynek mondható. Autópályán egyébként a 130 km/h-s tempót kihasználva 7 liter körüli étvággyal számolhatunk, városban pedig az ügyes start-stop rendszernek köszönhetően szintén barátságos, 7-7,5 liter körüli értékekkel szembesülhetünk.
A 19 colos kerekek szépek, de ráznak - a 17-esek jókA futóművet és a kormányzást végre érheti némi kritika, igaz, előbbi saját hibáján kívül érdemel egy kis odapirítást. A tesztautó feláras 19 colos kerekei ugyanis érezhetően nehezére esnek az egyébként jól dolgozó szerkezetnek, így a rövid, gyors úthibákon kellemetlen ugrálásba kezd az X-Trail, ami vélhetően a 17 colos alapkerekek esetében nincsen jelen – nem kérdés, hogy mi a kisebb papucsokat kérnénk. Nagy úthibákon ugyanis ügyesen dolgozik a hátul többlengőkaros futómű, ráadásul kanyarban is biztonságosan helyén tartja a magas karosszériát. Ha már menetdinamika, a kormányzás hagy némi kívánnivalót maga után. Az érzéketlenség ebben a kategóriában nem komoly negatívum, azonban nagyobb tempónál lehetne valamivel pontosabb.
Tologatható, dönthető, kényelmes - galériaCikkünkből bizonyára átjött, hogy nem sok szidnivalót találtunk az új Nissan X-Trail kapcsán. Bizony nehéz szívvel adtuk vissza a tesztautót, s még jobban sajnáltuk volna az elválást, ha a fentebb említett kétturbós dízelmotor dolgozott volna az autó motorházteteje alatt – nagyon reméljük, hogy előbb-utóbb megjelenik a kínálatban, bár a mostani egység is teljesen rendben van. Mindezeken felül az X-Trail nyakában lógó cédula ügyes pozicionálást sejtet. A normafelszereltséghez közeli összkerekes modell (a csomagos rendszer miatt teljes átfedésbe nem tudtunk kerülni előírásainkkal) listaáron kb. 9,5 millióba kerül, az alapár pedig listaáron 9,04 millió. Viszont két jó hírünk is van a kedvezmények tekintetében: egyrészt az importőr 400 ezer forint kedvezményt hirdetett meg a típushoz (sőt, az elsőkerekes alapkivitel esetében 500 ezrest, így már 7 millió forinttól be lehet ülni az autóba), ráadásul most az összkerékhajtást fél áron kapjuk, 750 helyett 375 ezer forintért, ennyit pedig nagyon megér a jobb tapadás.
Remek vétel az X-Trail, főleg a jó akciós árakonA közepes felszereltségi szinttől induló összkerekes, kézi váltós X-Trail (automataváltó nem kérhető négykerékhajtással) így 8,26 millió forinttól érhető el, ami igencsak korrekt ajánlatnak számít az autó méretének és kvalitásainak ismeretében. Nem a kategória legolcsóbbja, viszont az egyik legmodernebbje és legjobbja. Ráadásul az opciók tisztességes áron kelletik magukat: a plusz két hátsó ülés 300 ezer, a biztonsági csomag 180 ezer, a körbekamerázott navigációs/multimédiás rendszer 400 ezer forint, 182 ezerért pedig 3 év/100 ezer km helyett 5 év/150 ezer km garanciát is kérhetünk. A minden földi jóval felszerelt (elektromos bőr ülések, teljes biztonsági arzenál, full LED fényszórók stb.) Tekna csúcsmodell is megáll kedvezményesen 10 millió forint alatt. Nem kérdés, felköthetik a nadrágjukat a konkurensek...
Néhány szóban
Nagyon ügyes családi mindenest sikerült alkotnia a Nissannak az új X-Trail személyében. A módosított recept alapján elkészült hobbiterepes praktikus, igényes, és opcionálisan akár hét személy szállítására alkalmas belső teret tud felmutatni, összkerékhajtása okos és hatékony, mindössze 1,6 literes dízelmotorja pedig kis mérete ellenére (1500/perc felett) dinamikusan mozgatja a nagy testet és kedvező fogyasztással kecsegtet. A hangulatos, ám nyöszörgő panorámatetőről és az ideges rugózást eredményező 19 colos kerekekről lebeszélnénk mindenkit (a 17 colosokkal jóval harmonikusabb lenne az autó), így ezek hiányában leginkább a kissé pontatlan kormányzás a típus legnagyobb felróható gyengesége. Szép munka volt!
Előnyök: Eltalált formaterv; Tágas, igényes és csendes belső tér; Kiváló variálhatóság méretes csomagtartóval; Hatékony, jól elszigetelt, elegendően dinamikus hajtáslánc; Az akciókkal kedvezőnek számító ár elérhető extrákkal
Hátrányok: Rövid úthibákon ideges futómű (19 colos kerekekkel); Kissé pontatlan és érzéketlen kormányzás, 1500/perc alatt erőtlen dízelmotor
