A generációváltással az X-Trail is megkapta az új Qashqai koktéljának receptjét. Hatékonyabb hajtáslánc, gazdagabb szolgáltatások és szimpatikusabb megjelenés. Hogy terepezés igények helyett mennyivel jobban tudja kiszolgálni a családot, azt elsőkerékhajtással igyekezett bebizonyítani a közepes SUV új generációja.
A Nissan X-Trail jó ideje, mintegy 13 éve részét képezi a japán gyártó kínálatának, azonban az általa megtestesített filozófia felett eljárt az idő, a vásárlók divatosabb, modernebb hobbiterepjárókra harapnak. Ügyes recept - kipipálvaÉpp ezért a Nissan sem teketóriázott és a hirtelen nagy népszerűséget szerzett új Qashqai mintájára a harmadik generációba lépve teljesen megújította SUV-ját.
A gyártó és a forgalmazó célja az újdonsággal nem más, mint a piaci szerep növelése, sőt, a magyar forgalmazó egyenesen 100 %-os növekedést vár az eladások tekintetében az újdonságtól. Az új X-Trailnek erre meg is van az esélye, a következőkből pedig kiderül, hogy pontosan miért. A japánok feladták az összkerékhajtást a siker érdekében, hiszen az új X-Trail szélesebb köröket szólíthat meg, ha szériában elsőkerékhajtással gördül le a gyártószalagról, miközben a 4x4 opcióként megmarad azon vevők számára, akiknek nélkülözhetetlen az négykerékhajtás nyújtotta előny.
Formailag kétségtelen a rokonság a Qashqai-jal
Alaposan megnyúlt - galériaNem alaptalanul döntött így a Nissan, hiszen a szegmensben a szereplők mintegy 45 %-a elsőkerékhajtással kerül értékesítésre, azaz jelentős érdeklődéstől esett volna el az újdonság, ha a márka erőlteti a széria összkerékhajtást. Emellett talán a legfontosabbak a méretek: tengelytávját illetően az elődöt mintegy 76 mm-rel növi túl az újdonság (2705 mm), ezzel sokkal jobb helykínálatot teremtve, miközben a hossz minimálisan, 8 mm-rel gyarapodott (4640 mm). A terepjárási képességek megtartásának érdekében a mérnökök a hasmagasságot az előddel egyezőre lőtték be.
Ide kérhetünk plusz 2 ülést is - galériaMivel a Qashqai népszerű modell lett a kompakt SUV-k mezőnyében, házon belül a szegmentálás feladatát is okosan oldották meg a Nissan emberei: a korábbi generációval ellentétben ezúttal a Qashqaiból nem készül hétüléses, +2 verzió, hanem az X-Trail veszi át a hétüléses hobbiterepjáró szerepét a Nissan garázsában – nem véletlen tehát, hogy az újdonság a Qashqauinál 26 centiméterrel hosszabbra sikeredett. Az eredmény már a számok láttán is tisztességes, hiszen az adatok szerint a hátsó utasok 660 mm-es hátsó lábtérnek örvendhetnek, miközben a praktikumot a sínen csúsztatható üléssor (260 mm-es úton), továbbá a Nissan csomagtértálca-rendszere fokozza. A poggyásztér alapvetően 550 literes befogadóképességű, de akár két köbméteresre is bővíthető az ülések ledöntésével.
Digitális rádió és 360 fokos kamera is jár a gyors rendszerhez
Az adatok sora még nem ér véget: maximálisan 2600 mm hosszú tárgyat lehet az X-Trailbe szuszakolni, ami felett már a tetőcsomagtartó szolgáltatásait kényszerülünk igénybe venni. További újdonság az elektromosan nyitható csomagtérajtó. A Nissan nagy figyelmet fordított a biztonságra is, hiszen a japánok pajzsa immáron sávtartó és holttérfigyelő asszisztenst, éberség figyelőt, táblafelismerőt, automatikus távolsági fényszóróvezérlést és ráfutásgátlót is kapott, miközben a tolatásnál a mozgó tárgyak érzékelésével segíti a sofőrt az autó. Külön szimpatikus, hogy a csomagot nem helyezi elérhetetlen magasságba a gyártó: a 180 ezer forintos áron a közepes felszereltségi szinthez is ajánlható az opció.
Az összes nyöszörgés forrása a panorámatetőTesztünkön az ötüléses kivitel jár, a plusz hátsó két ülés felára 300 ezer forint, amennyiben nem rendelünk panorámatetőt. Bár kétségtelenül csábító a nagy üvegtető opciója, különösen, hogy részben nyitható nyílást kapunk, azonban az egyébként csendes belső térben egyedül felőle érkezett nyikorgás, így összességében nem lesz rosszabb az atmoszféra, ha elhagyjuk. Ha így teszünk, akkor ráadásul 275-475 ezer forintot (utóbbit a 7-üléses verziónál) spórolunk.
Jó anyaghasználat jellemzi a belső teret
Lehetett volna magasabb és közelebb a könyöklőAmi a belső tér kialakítását illeti, itt szintén a Qashqai formáit érhetjük tetten. Ez jó hír: puha anyagokkal és jó ergonómiával kell együtt élnünk. Az utastér méreteit illető számok sem túloznak, valóban kényelmes, tágas a kabin, akár az első, akár a hátsó üléssort nézzük. A vezetési pozíció is kellemes, egyedül a középső könyöktámasz van túlságosan alacsonyan és hátul, amely a kézi váltó esetén indokolt, a különösebb gépészkedést nélkülöző automataváltónál viszont jobban örültünk volna egy kényelmesebb megoldásnak.
A jó ergonómia kiegészítője a megfelelő mértékű személyre szabhatóság. Ezt a műszercsoport közötti színes kijelző rengeteg menüpontja és beállítási lehetősége maradéktalanul kielégíti, viszont ezt nem tudták magyarra fordítani a gyáriak, ami sokaknak nehezítheti a megértést, ráadásul sok időt igényel a fedélzeti számítógép kilenc kijelzése között lapozgatva megkeresni az igazit. Igaz, még mindig jobb a bőség zavara, mint a funkciók hiánya.
A műszercsoport központi kijelzőjén mindent személyre szabhatunk - kár, hogy nem magyarul
Motorok terén egyelőre csupán egy, azonban remek lehetőség áll a vevők rendelkezésére: az 1.6 dCi 130 lóerős, 320 Nm csúcsnyomatékú dízelmotor kiválóan passzol a Nissan hobbiterepeséhez. A nagy testtel viszonylag könnyen boldogul a lelkes öngyulladós, melynek egyetlen hiányossága az 1500-as fordulat alatt mutatott gyengesége. Erről azonban tájékoztatták a hozzá kapcsolt fokozatmentes automataváltót is, amely ezt kiküszöbölve 1500-as fordulat felett működteti az erőforrást, optimális fordulaton, hatékonyan.
Hatékonyan dolgozik a CVT - galériaMivel a motor zajszigetelését sikerült jól megoldani, hétköznapi közlekedés során abszolút nem zavaró az Xtronic névre keresztelt CVT váltó „csúsztatása”, a gázpedált mélyebbre nyomva pedig fokozatokat szimulál az egyébként fokozatmentes szerkezet. Ezzel persze enyhén rontja a gyorsulást, hiszen a hagyományos váltókhoz hasonlóan itt sem mindig az optimális, 130 lóerős csúcsteljesítmény áll rendelkezésre, de a gyári adatot így is lepipálta mérésünkön az X-Trail. A 10,9 másodperces 0-100-as sprint pedig elegendőnek mondható a családi közlekedésre szánt közepes SUV-től, főleg, hogy a rugalmasságra nem lehet panasz.
A hatalmas kerekek érezhetően nem kedveznek a rugózásnak
Lehetne egy fokkal precízebb a jó fogású volánA futóművet és a kormányzást viszont érheti kritika, igaz, előbbi saját hibáján kívül érdemel egy kis odapirítást. A csúcsverzió 19 colos kerekei ugyanis érezhetően nehezére esnek az egyébként jól dolgozó szerkezetnek, így a rövid, gyors úthibákon kellemetlen ugrálásba kezd az X-Trail, amely vélhetően a 17 colos alapkerekeken nincsen jelen. Nagy úthibákon ugyanis ügyesen dolgozik a hátul többlengőkaros futómű, ráadásul kanyarban is biztonságosan helyén tartja a magas karosszériát. Ha már menetdinamika, a kormányzás hagy némi kívánnivalót maga után. Az érzéketlenség ebben a kategóriában nem komoly negatívum, azonban nagyobb tempónál lehetne valamivel pontosabb.
Nem lassú és kimondottan jól fogyaszt
Mindezek ellenére boldog az X-Traillel történő közlekedés, a mosolyt pedig a benzinkúton húzza szélesebbre szánkon a modell. Igaz a gyári fogyasztás kissé rózsásnak tűnik, de ekkora testtől a normakörünkön mért 5,8 literes fogyasztás szép eredménynek mondható. Autópályán egyébként a 130 km/h-s tempót kihasználva 6,7 literes étvággyal számolhatunk, városban pedig az ügyes start-stop rendszer működésének köszönhetően szintén barátságos értékekkel szembesülhetünk.
Ez pedig komoly fegyvertény lehet, ugyanis az árakat illetően az X-Trail nyakában lógó cédula ügyes pozicionálást sejtet. A normafelszereltséghez közeli automatás modell (a csomagos rendszer miatt teljes átfedésbe nem tudtunk kerülni előírásainkkal) listaáron 9,5 millióba kerül, melyre gyári akció nincsen. Egyedül az járhat jól, aki az automataváltóról lemondva inkább az összkerékhajtásra szavazna, a 750 ezer forintos rendszert ugyanis féláron kívánja a forgalmazó. A fokozatmentes váltó felára egyébként 600 ezer forint.
Ami a konkurenseket illeti, ilyen kedvező beszállót automataváltóval nem találunk. A 197 lóerős Kia Sorento és a 150 lóerős Mitsubishi Outlander hasonló, illetve valamivel jobb felszereltséggel mind 10 millió fölött elérhető, valamivel szomjasabb, ám valamivel dinamikusabb hajtásláncokkal.
A generációváltással az X-Trail is megkapta az új Qashqai koktéljának receptjét. Hatékonyabb hajtáslánc, gazdagabb szolgáltatások és szimpatikusabb megjelenés. Hogy terepezés igények helyett mennyivel jobban tudja kiszolgálni a családot, azt elsőkerékhajtással igyekezett bebizonyítani a közepes SUV új generációja.
A Nissan X-Trail jó ideje, mintegy 13 éve részét képezi a japán gyártó kínálatának, azonban az általa megtestesített filozófia felett eljárt az idő, a vásárlók divatosabb, modernebb hobbiterepjárókra harapnak. Ügyes recept - kipipálvaÉpp ezért a Nissan sem teketóriázott és a hirtelen nagy népszerűséget szerzett új Qashqai mintájára a harmadik generációba lépve teljesen megújította SUV-ját.
A gyártó és a forgalmazó célja az újdonsággal nem más, mint a piaci szerep növelése, sőt, a magyar forgalmazó egyenesen 100 %-os növekedést vár az eladások tekintetében az újdonságtól. Az új X-Trailnek erre meg is van az esélye, a következőkből pedig kiderül, hogy pontosan miért. A japánok feladták az összkerékhajtást a siker érdekében, hiszen az új X-Trail szélesebb köröket szólíthat meg, ha szériában elsőkerékhajtással gördül le a gyártószalagról, miközben a 4x4 opcióként megmarad azon vevők számára, akiknek nélkülözhetetlen az négykerékhajtás nyújtotta előny.
Formailag kétségtelen a rokonság a Qashqai-jal
Alaposan megnyúlt - galériaNem alaptalanul döntött így a Nissan, hiszen a szegmensben a szereplők mintegy 45 %-a elsőkerékhajtással kerül értékesítésre, azaz jelentős érdeklődéstől esett volna el az újdonság, ha a márka erőlteti a széria összkerékhajtást. Emellett talán a legfontosabbak a méretek: tengelytávját illetően az elődöt mintegy 76 mm-rel növi túl az újdonság (2705 mm), ezzel sokkal jobb helykínálatot teremtve, miközben a hossz minimálisan, 8 mm-rel gyarapodott (4640 mm). A terepjárási képességek megtartásának érdekében a mérnökök a hasmagasságot az előddel egyezőre lőtték be.
Ide kérhetünk plusz 2 ülést is - galériaMivel a Qashqai népszerű modell lett a kompakt SUV-k mezőnyében, házon belül a szegmentálás feladatát is okosan oldották meg a Nissan emberei: a korábbi generációval ellentétben ezúttal a Qashqaiból nem készül hétüléses, +2 verzió, hanem az X-Trail veszi át a hétüléses hobbiterepjáró szerepét a Nissan garázsában – nem véletlen tehát, hogy az újdonság a Qashqauinál 26 centiméterrel hosszabbra sikeredett. Az eredmény már a számok láttán is tisztességes, hiszen az adatok szerint a hátsó utasok 660 mm-es hátsó lábtérnek örvendhetnek, miközben a praktikumot a sínen csúsztatható üléssor (260 mm-es úton), továbbá a Nissan csomagtértálca-rendszere fokozza. A poggyásztér alapvetően 550 literes befogadóképességű, de akár két köbméteresre is bővíthető az ülések ledöntésével.
Digitális rádió és 360 fokos kamera is jár a gyors rendszerhez
Az adatok sora még nem ér véget: maximálisan 2600 mm hosszú tárgyat lehet az X-Trailbe szuszakolni, ami felett már a tetőcsomagtartó szolgáltatásait kényszerülünk igénybe venni. További újdonság az elektromosan nyitható csomagtérajtó. A Nissan nagy figyelmet fordított a biztonságra is, hiszen a japánok pajzsa immáron sávtartó és holttérfigyelő asszisztenst, éberség figyelőt, táblafelismerőt, automatikus távolsági fényszóróvezérlést és ráfutásgátlót is kapott, miközben a tolatásnál a mozgó tárgyak érzékelésével segíti a sofőrt az autó. Külön szimpatikus, hogy a csomagot nem helyezi elérhetetlen magasságba a gyártó: a 180 ezer forintos áron a közepes felszereltségi szinthez is ajánlható az opció.
Az összes nyöszörgés forrása a panorámatetőTesztünkön az ötüléses kivitel jár, a plusz hátsó két ülés felára 300 ezer forint, amennyiben nem rendelünk panorámatetőt. Bár kétségtelenül csábító a nagy üvegtető opciója, különösen, hogy részben nyitható nyílást kapunk, azonban az egyébként csendes belső térben egyedül felőle érkezett nyikorgás, így összességében nem lesz rosszabb az atmoszféra, ha elhagyjuk. Ha így teszünk, akkor ráadásul 275-475 ezer forintot (utóbbit a 7-üléses verziónál) spórolunk.
Jó anyaghasználat jellemzi a belső teret
Lehetett volna magasabb és közelebb a könyöklőAmi a belső tér kialakítását illeti, itt szintén a Qashqai formáit érhetjük tetten. Ez jó hír: puha anyagokkal és jó ergonómiával kell együtt élnünk. Az utastér méreteit illető számok sem túloznak, valóban kényelmes, tágas a kabin, akár az első, akár a hátsó üléssort nézzük. A vezetési pozíció is kellemes, egyedül a középső könyöktámasz van túlságosan alacsonyan és hátul, amely a kézi váltó esetén indokolt, a különösebb gépészkedést nélkülöző automataváltónál viszont jobban örültünk volna egy kényelmesebb megoldásnak.
A jó ergonómia kiegészítője a megfelelő mértékű személyre szabhatóság. Ezt a műszercsoport közötti színes kijelző rengeteg menüpontja és beállítási lehetősége maradéktalanul kielégíti, viszont ezt nem tudták magyarra fordítani a gyáriak, ami sokaknak nehezítheti a megértést, ráadásul sok időt igényel a fedélzeti számítógép kilenc kijelzése között lapozgatva megkeresni az igazit. Igaz, még mindig jobb a bőség zavara, mint a funkciók hiánya.
A műszercsoport központi kijelzőjén mindent személyre szabhatunk - kár, hogy nem magyarul
Motorok terén egyelőre csupán egy, azonban remek lehetőség áll a vevők rendelkezésére: az 1.6 dCi 130 lóerős, 320 Nm csúcsnyomatékú dízelmotor kiválóan passzol a Nissan hobbiterepeséhez. A nagy testtel viszonylag könnyen boldogul a lelkes öngyulladós, melynek egyetlen hiányossága az 1500-as fordulat alatt mutatott gyengesége. Erről azonban tájékoztatták a hozzá kapcsolt fokozatmentes automataváltót is, amely ezt kiküszöbölve 1500-as fordulat felett működteti az erőforrást, optimális fordulaton, hatékonyan.
Hatékonyan dolgozik a CVT - galériaMivel a motor zajszigetelését sikerült jól megoldani, hétköznapi közlekedés során abszolút nem zavaró az Xtronic névre keresztelt CVT váltó „csúsztatása”, a gázpedált mélyebbre nyomva pedig fokozatokat szimulál az egyébként fokozatmentes szerkezet. Ezzel persze enyhén rontja a gyorsulást, hiszen a hagyományos váltókhoz hasonlóan itt sem mindig az optimális, 130 lóerős csúcsteljesítmény áll rendelkezésre, de a gyári adatot így is lepipálta mérésünkön az X-Trail. A 10,9 másodperces 0-100-as sprint pedig elegendőnek mondható a családi közlekedésre szánt közepes SUV-től, főleg, hogy a rugalmasságra nem lehet panasz.
A hatalmas kerekek érezhetően nem kedveznek a rugózásnak
Lehetne egy fokkal precízebb a jó fogású volánA futóművet és a kormányzást viszont érheti kritika, igaz, előbbi saját hibáján kívül érdemel egy kis odapirítást. A csúcsverzió 19 colos kerekei ugyanis érezhetően nehezére esnek az egyébként jól dolgozó szerkezetnek, így a rövid, gyors úthibákon kellemetlen ugrálásba kezd az X-Trail, amely vélhetően a 17 colos alapkerekeken nincsen jelen. Nagy úthibákon ugyanis ügyesen dolgozik a hátul többlengőkaros futómű, ráadásul kanyarban is biztonságosan helyén tartja a magas karosszériát. Ha már menetdinamika, a kormányzás hagy némi kívánnivalót maga után. Az érzéketlenség ebben a kategóriában nem komoly negatívum, azonban nagyobb tempónál lehetne valamivel pontosabb.
Nem lassú és kimondottan jól fogyaszt
Mindezek ellenére boldog az X-Traillel történő közlekedés, a mosolyt pedig a benzinkúton húzza szélesebbre szánkon a modell. Igaz a gyári fogyasztás kissé rózsásnak tűnik, de ekkora testtől a normakörünkön mért 5,8 literes fogyasztás szép eredménynek mondható. Autópályán egyébként a 130 km/h-s tempót kihasználva 6,7 literes étvággyal számolhatunk, városban pedig az ügyes start-stop rendszer működésének köszönhetően szintén barátságos értékekkel szembesülhetünk.
Ez pedig komoly fegyvertény lehet, ugyanis az árakat illetően az X-Trail nyakában lógó cédula ügyes pozicionálást sejtet. A normafelszereltséghez közeli automatás modell (a csomagos rendszer miatt teljes átfedésbe nem tudtunk kerülni előírásainkkal) listaáron 9,5 millióba kerül, melyre gyári akció nincsen. Egyedül az járhat jól, aki az automataváltóról lemondva inkább az összkerékhajtásra szavazna, a 750 ezer forintos rendszert ugyanis féláron kívánja a forgalmazó. A fokozatmentes váltó felára egyébként 600 ezer forint.
Ami a konkurenseket illeti, ilyen kedvező beszállót automataváltóval nem találunk. A 197 lóerős Kia Sorento és a 150 lóerős Mitsubishi Outlander hasonló, illetve valamivel jobb felszereltséggel mind 10 millió fölött elérhető, valamivel szomjasabb, ám valamivel dinamikusabb hajtásláncokkal.
Néhány szóban
Ügyes családi mindenest sikerült alkotnia a Nissannak. A módosított recept alapján elkészült X-Trail praktikus, igényes belső teret tud felmutatni, hatékony, kulturált dízelmotorral és ügyesen dolgozó automataváltóval. A panorámatetőről és a 19 colos kerekekről lebeszélnénk mindenkit, ezek hiányában leginkább a kissé pontatlan kormányzás a típus legnagyobb felróható gyengesége.
Előnyök: Tágas, csendes belső tér; Optimálisan dolgozó fokozatmentes váltó; Hatékony, jól elszigetelt, elegendően dinamikus hajtáslánc; Viszonylag kedvező ár elérhető extrákkal
Hátrányok: Rövid úthibákon ideges futómű (19 colos kerekekkel); Kissé pontatlan és érzéketlen kormányzás