Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

A Nissan X-Trail a Qashqai nagytestvéreként egészen kellemes szolgáltatásokat kínál akár hét fő számára, azonban a motorpaletta eddig hagyott kívánnivalót maga után. Sokan hiányoltak egy igazán erős dízelmotort a 130 lóerős 1.6 dCi mellett, amelyet ráadásul nem lehetett egyszerre összkerékhajtással és automataváltóval kombinálni. Most pótolta a hiányosságot a Nissan, de ezért komoly árat kell fizetnünk.

Fussunk át az alapokon: 2014-es premierje óta az X-Trail új generációja egész nagy népszerűségnek örvend, így nem csoda, hogy szinte minden változatban járt már nálunk. Teszteltük az 1.6-os dízelmotorral összkerékhajtással, és automataváltóval is, hogy végül a 163 lóerős turbós benzines személyében egészen kellemes alternatívát fedezhessünk fel.

Szélesebb a spektrum: kétliteres dízel, akár egyszerre összkerékhajtással és automataváltóval

Belül nincs változás - galériaAz alapok meggyőzőek: a 4,64 méter hosszú karosszériában tágas és kényelmes, jól variálható belső teret találunk, amelyet a hét ülés opciója tesz még érdekesebbé. Pontosabban tenne, viszont a kétliteres dízelmotorral szerelt variánsok érthetetlen módon nem elérhetőek a hátsó szükségüléssorral, így itt csak a tágas, pótkerékkel, kalaptartóig pakolva is 550 literes csomagtérnek örülhetünk. A kilátás és a vezetési pozíció egyaránt jó, a modern, elérhető áron kínált extrák pedig hozzájárulnak a típus jó ár-érték arányához. Egyedül a 7 colos központi rendszer tűnik mára már kissé elavultnak: bár gyors és egyértelmű működésével még mindig szerez jó pontokat az egység, kevésbé kontrasztos kijelzője és egyszerű grafikája kissé retro hatást kelt, a 360 fokos kamerarendszer pedig a gyenge felbontás és a nehéz leolvashatóság miatt csak részben használható. A 419 ezer forintos ár tehát egy kissé túlzó.

Napsütésben ennyit látunk - ez bizony nem sokat segít

Az orr egy régi-új dízelmotort rejtEnnek ellenére a kedvező árakkal társítva Nissan X-Trail már eddig is kimondottan jó ajánlatként csábított, ám sokan eddig okkal hiányolták a nagyobb motort a kínálatból. Ez most megváltozott: az eddig kizárólag 1,6-os egységekkel elérhető típus kínálatban megjelent a kétliteres, 177 lóerős dízelmotor.

Az egység ráadásul rögtön három konfigurációban, kézi váltóval és összkerékhajtással, valamint fokozatmentes CVT automataváltóval első- és összkerékhajtással is elérhető, így a potenciális vásárlók sokszínű megoldások között válogathatnak. Ezek közül is kiemelkedik tesztautónk, amely egyszerre összkerékhajtással és automataváltóval áll rajthoz – ilyen párosítás pedig az X-Trail kínálatában eddig még nem volt.

Az 1995 köbcentiméteres motor teljesítménye egyébként 177 lóerő, amelyhez 380 Nm nyomaték társul, amely adatokat átlagolva pont annyival izmosabb erőforrást képzelhetünk, amennyivel az újdonság méretben nagyobb az 1,6-osnál. De honnan is jött ez az egység? Ezúttal nem új fejlesztésről beszélhetünk, hanem egy meglévő erőforrást vettek le a gyáriak, méghozzá a Renault polcáról. Bizony, itt a Renault Koleos-ban is megtalálható kétliteres öngyulladósról van szó, amelyet csak elektronikusan hangoltak át a mérnökök.

A legjobbat hozza ki a motorból a váltóA régebbi vágású dízelmotor hátrányos tulajdonságát (az alsó fordulatszám-tartományban mérsékelt nyomatékot) kiválóan palástolja a fokozatmentes automataváltó, amely saját működési módjának elrejtésében is jó. A nyomatékos dízellel szinte fel sem tűnik a fokozatmentes működési elv, amelyre a fordulatszám konstans variálásával is rásegít az egység. További jó pont, hogy üzemmódtól függetlenül egészen jó a hajtáslánc gázreakciója: a pedált mélyen lenyomva szinte késlekedés nélkül megindul a testes Nissan.

A gyorsulásra már nem lehet panaszHogy mennyire? Az alapból elöl hajtó összkerékhajtás legfeljebb csak 80 kilós plusz tömegével csökkenti a dinamikát, ennek megfelelően pedig a csúcsfelszereltséggel 1,72 tonnás modellben nem veszik el a 177 lóerő – ezt a 9,6 másodpercre mért 0-100-as gyorsulási érték is szemlélteti. Ez már mindenre elég, az elsőkerékhajtású 1,6-osra például 1,3 szekundumot ver, a differencia pedig nagyobb sebességeknél is hasonló, ami a 125 kilós plusz tömeget tekintve becsületes eredmény. Még jobb hír, hogy összehasonlítástól függetlenül a hétköznapokban ez az erő akkor is elegendő, ha mondjuk 4-6 személlyel, klímával és csomagokkal közlekedünk.

Ha tehetnénk, lemondanánk a nagy kerekekrőlA kereken 6 literes vegyes gyári átlagfogyasztás mai szemmel csak átlagosnak mondható, a normakörünk alapján létrejött 7 literes adat pedig már inkább afelettinek – de érdemes figyelembe vennünk azt is, hogy a 19 colos kerekek két decit biztosan rátesznek az étvágyra. Egyébként is mindent megtennénk, hogy szabaduljunk a hatalmas méretű szettől, az ugyanis már érezhetően kompromittálja a rugózást, döcögőssé téve a közlekedést. Sajnos a nagy felni ebben a hajtáslánc-kombinációban széria, így a nyers viselkedést legfeljebb csak utólag tudjuk megoldani. Sajnos a dízelmotor kulturáltságát így sem fokozhatjuk, pedig jobban örültünk volna némi plusz szigetelésnek, mind zajban, mind pedig vibrációk terén – az 1,6-os érezhetően jobb ezen a téren.

A 700 ezres összkerékhajtás intelligensen vezérelhetőHa a mérsékelt hasmagasság annyira nem is, az opcionális All-Mode összkerékhajtási rendszer az X-Trailt ideálissá teszi kisebb terepes akadályok leküzdéséhez is. Segítségével a vezetők választhatnak a maximális hatékonyságot biztosító állandó elsőkerékhajtás, a legnehezebb terepekre tervezett folyamatos négykerékhajtás (4WD Lock Mode), és az automata beállítás között, amikor a jármű folyamatosan figyeli az útviszonyokat, és ehhez igazítja az első és hátsó kerekek erőegyensúlyát a legjobb tapadás érdekében. Az All-Mode 4x4 azt is jelenti, hogy a kétliteres dízel Nissan szükség esetén nagy vonóerőt is fel tud mutatni. A fékezett vontatási kapacitás 2000 kg a kézi váltós modell esetén, és 1650 kg a két CVT modellnél.

Lehetne sokszínűbb vagy kedvezőbbTesztautónk, vagyis az összkerékhajtású, automataváltós X-Trail kedvezményes alapára 10,86 millió forint, amely már önmagában is abszolút reális képet fest, ha pedig hozzávesszük a gazdag alapfelszereltséget, továbbra is jó ár-érték arányt írhatunk a számlájára. Csúcsfelszerereltségű tesztautónk innen bő egymilliós ugrásra van, de kedvezményesen még a 12 millió forint innenső oldalán. Mindez a hétszemélyes lehetőséggel párosítva igazán érdekes ajánlat lenne, viszont a nagyobb erőforrással ennek hiányában legfeljebb a kompakt SUV konkurenseknél valamivel nagyobb méretet írhatjuk a modell számlájára.

Ha a listaárakat nézzük, akkor például a kisebb, de igényesebb vadonatúj Mazda CX-5 szintén csúcsfelszereltséggel, 175 lóerős dízel hajtáslánccal 770 ezerrel olcsóbb, de a 185 lóerős Hyundai Tucson is valamivel kedvezőbb. Ha fontos a méret, a Honda CR-V-ben is gondolkodhatunk, amelynek hamarosan megérkezik az új generációja is. A modell 160 lóerővel néhány százezerrel kedvezőbb a Nissan megoldásánál. A Škoda Kodiaq-ot vétek lenne kihagyni a konkurensek közül: a kimondottan tágas, ügyesebb modell hasonló hajtáslánccal és felszereltséggel hozzávetőleg 350 ezer forinttal drágább.

Valójában a brutális motorfelár miatt drágaÁrban lefelé az összkerékhajtás vagy az automataváltó elhagyásával törekedhetünk, 700 vagy 600 ezer forintot megspórolva. Ekkor viszont alternatívaként megjelenik az 1.6 dCi, már csak azért is, mert a kisebbik öngyulladós 870 ezer forinttal (!) olcsóbb, ami brutális és érthetetlen mértékű felárat jelent a kétliteres dízel esetében. Ha beérjük kézi váltóval és szeretjük a teljesítményt, titkos tippként továbbra is ott az 1,6 literes benzines turbómotor, amely bár összkerékhajtás híján van, de ez amúgy sem fog sokaknak hiányozni. Ez rendelhető hétszemélyes változatban is és a dízelhez képest a hajtáslánci különbséget leszámolva is másfél millióval olcsóbban jövünk ki.

Néhány szóban

Sokan várták és végre megérkezett a kétliteres dízelmotor a Nissan X-Trail kínálatába. Sajnos nem erre a megoldásra vártunk: a régi vágású dízelmotor kissé hangos, nem különösebben kulturált és nem is kimondottan takarékos. Jól megy, viszont hétszemélyes kivitelben nem elérhető és az automatás-összkerékhajtású verzióban ránk sózzák a futóművet döcögőssé tevő 19-es kerekeket is vele. A konkurenseknél a kétliteres dízel brutális felára miatt nem tud kedvezőbb lenni az X-Trail, miközben tulajdonságaiban sem múlja felül őket – így pedig úgy érezzük, hogy kedvezőbb árazás híján sajnos hiábavaló volt a paletta bővítése.

Előnyök: Tágas és kényelmes, átgondolt, jól variálható belső tér, jó anyagokkal; Optimálisan dolgozó fokozatmentes váltó; Dinamikus, rugalmas hajtáslánc

Hátrányok: Kétliteres dízellel nincs hétszemélyes kivitel; Idejét múlt központi rendszer; A széria 19-es kerekekkel rázós futómű; Kissé hangos, kulturálatlan erőforrás

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek