A Priusnak lőttek. Szerettük, és kétségtelenül a pozitív változás irányába indította a világot, de hogy hazánkban ezentúl olyan népszerű lesz, mint mondjuk a baseball, az biztos. Merthogy az Auris hibrid verzióját sokkal inkább érdemes megvásárolni – és nem csak a Prius ellenében.
Villamos erővel az élre - galériaRendkívül egyszerű receptből főzött szinte ellenállhatatlan fogást a Toyota. Fogta a kompakt kategóriába kicsit beszürkülő, de alapvetően jó Aurist, és megfűszerezte a harmadik generációs Prius (teszt itt) teljes hibrid rendszerével. A végeredmény pedig az Auris HSD lett, amelyet a menetpróbán megtett első, rendkívül bíztató kilométerek után most egy hétig nyúztunk: és mosolyunk alig halványult.
A modell kialakításának részletei helyett inkább a hajtásláncot vegyük a középpontba – előbbit már úgyis megtettük tesztünkben. A hibridezés viszont sokkal érdekesebb téma, ugyanis annak leginkább pozitív oldaláról nem ejtenek szót a legtöbb tesztben. Most megtesszük, előbb azonban nézzük, hogy mivel van dolgunk!
Az akkumulátorok miatt a pakolhatóság is nehezebbAdott egy igazán minőségi alsó-középkategóriás ferdehátú, melyet a mérnökök felvérteztek elektromotorral, benzinmotorral és az ő összjátékukat biztosító e-CVT automata váltóval. A "hagyományos" 1,6 literes benzines változathoz 105 kilogrammot adó súlytöbblet felét a csomagtartóban elhelyezett akkumulátorok adják, melyek 280 literesre csökkentik az itt rendelkezésre álló helyet, amit a nagyobb tárgyak szállításához azért a hátsó ülések lehajtásával bővíthetünk. Bár ekkora tér már nem is vészesen kicsi (mondjuk egy családi nyaraláshoz egyértelműen kevés), a csomagtérpadló szövevényes kialakítása nehezen pakolhatóvá teszi a puttonyt. De ehhez az Auris tulajdonosa úgyis hozzászokik majd, hiszen a belső térben is szembesülnie kell az igazán jól használható rekeszek hiányával: tárgyakat némi akrobatikus mozdulat árán a középső alagút alá tudunk elhelyezni, vagy hosszabb kéz tulajdonlása esetén a kesztyűtartó feletti zárható rekeszbe. A végeredmény persze az lesz, hogy a kulcsok, a tárca vagy a telefon a kézifék alatti mélyedésben landol, aminek az ottani karcgyűjtésre hajlamos anyag látja majd kárát.
Ennyi az összes hibrid-játékunk - galériaDe ennyit a fekete levesről. Másba ugyanis csak nagyon rossz májjal lehetne belekötni - de mi nem vagyunk rosszmájúak. A konzervatív formavilágot a hajtáslánc felvértezi némi különleges izgalommal. No meg végtelen kulturáltsággal és élménnyel. Igen, jól hallották: élménnyel. Ugyanis a hibrid rendszer zsenialitása – mondjuk a dízel ellenében – abból áll, hogy átformálja a használója lelkét. A legjobb ebben a Prius volt a millió elektromos kijelzőjével, de a virágokkal ajándékozó Honda Insight is tudta, hogyan kell felcsigázni a sofőrt. Az Auris némileg szerényebb játszótárs: csak a sebességmérő közepére helyezett kijelzőn kísérhetjük figyelemmel a motorok összjátékát, illetve leállításnál jutalmazódhatunk kiváló (excellent) megjelöléssel – feltéve, ha 4 liter körül tartottuk az adott etap fogyasztását.
Egy kis doboz, néhány kábel - mégis nehéz utánozniAztán ott van a hangtalan elektromotoros utazás okozta élmény, melynek hatására tényleg büszkén feszíthetünk: mi nem pöfögtük tele a városi/falusi levegőt széndioxiddal. A végeredmény persze az lesz, hogy csigalassú gyorsulással, ám csillogó szemmel törekedünk a minél jobb értékek elérésére, és végül már alig vesszük észre, mennyire más emberek lettünk. A munkahelyre 5-10 perccel korábban indulunk, hogy időben, ám autónk dicséretét bezsebelve érkezzünk, a padlógázas gyorsítások helyett pedig másol keresünk majd – annál nagyobb lendülettel – élményt. Bár kutatás még nem született arról, hogy a hibridesek jobban teljesítenek-e a konditeremben, nem csodálkoznék, ha ez a hipotézis beigazolódna. A hibridezés a hétköznapi sportos autózással szemben ugyanis olyan, mintha mondjuk a lasertag-et vagy paintballt cserélnénk Monopoly partira. Mindkettő jó és élvezetes, ám máshogy, és másmilyen lelki kielégülést okoz.
Nagy élmény a hangtalan suhanás - galéria
Sínen van.És én végül milyen eredményt játszottam ki az Auris HSD-ből? Normafogyasztási körünkön kereken 5 litert mutatott végül a számológép kijelzője, ami jó értéknek számít, de a Prius eredményeit ismerőknek csüggedésre adhat okot. Ám a 6 deciliteres lemaradásra van magyarázat: egyrészt a 0,25 helyett 0,28-as légellenállási együttható hozzáad néhány decit, de a különbség legnagyobb részéért a csökkentett gördülési ellenállású nyári helyett felszerelt téli abroncsok okolhatóak.
De ennél még sokkal figyelemreméltóbb értékeket is kicsalhatunk az Aurisból. Bár az autópályázás akár 6-7 literes fogyasztásra is sarkallhatja az Atkinson-ciklusban működő 1,8-as benzinest, a CVT váltó hatékony fordulatszám-beosztásának köszönhetően 100 km/h-nál 3-3,5 liter körül marad a fogyasztás, miközben városban tényleg teljesíthető a gyár által megadott 3,8 liter/100 km.
Az Auris HSD - és így a hibridek többsége – elsősorban nem abban kiemelkedő, hogy nagyon keveset eszik, és így feltétlenül megéri, hanem, hogy a legfontosabb helyen – a városban – pöfékel igazán keveset, ráadásul rendkívüli kulturáltságot nyújt és kiemelkedően jutalmazza a takarékos vezetést. A kulturáltság pedig valóban végtelen: a motorhang búgását csak kövérebb gyorsítás esetén tolmácsolja a folyamatosan változó áttételű, ezáltal pedig rángatások nélkül „váltó” automata, egyébként viszont mindig síri csend uralkodik az utastérben. Így történt, hogy a hangerőmérésnél kapott eredmények még egy Mercedes E-osztály értékeivel is bátran tartják a versenyt, a kategóriatársakról nem is beszélve.
A váltó karja is a Prius-közösségről árulkodikA legjobb ütőkártyát pedig a végén húzza elő az Auris. Ugyanis amellett, hogy a kategória talán leginkább kulturált, és városban legkevesebbet fogyasztó képviselője, még jó ára is van. Persze a hatmilliós induló összeg láttán senki sem akciós vétel címszó alatt rohan majd a kereskedésekbe, de ez az összeg tényleg több mint reális az ügyes hibridért. Ott van például a házon belüli konkurens, a Prius, ami igazából csak a jóval nagyobb csomagtér terén tud felmutatni valamit, de ezért badarság lenne közel kétmillió forinttal többet kiadni. Az Auris HSD ugyanis egy Prius. Ne hagyják átverni magukat a szerényebbre kozmetikázott gyári adatokon: a két modell menetdinamikailag egy szinten áll, amit mérésünk is igazolt. A megadott 11,4 helyett játszi könnyedséggel érte el 10,8 másodperc alatt álló helyzetből a 100 km/h az Auris, miközben futóműve is kellemesebb hangolást kapott. Olyannyira, hogy kimondottan dicséretre méltó, ahogy a nagy úthibákat elnyeli a modell, amely ennek ellenére biztos kanyarodásra képes. Sportos nem lesz soha sem, de arra úgyis ott van a Honda CR-Z.
De mi történik az Aurissal, ha a konkurensek közé vetjük? Elboldogul, ugyanis ha az egyébként remek, jó felbontású és ügyes érintőképernyő navigációról lemondunk, 6,36 millió forintért egy sok földi jóval felvértezett autót kapunk. A hibrid front másik képviselője, a lassabb és fejletlenebb Honda Insight alig 300 ezerrel olcsóbb hasonlóan felszerelve, ám annál kapásból lemondhatunk az önállóan elektromotorral történő közlekedés örömeiről, miközben jóval hangosabb és többet is fogyaszt a Toyotánál - arról nem is beszélve, hogy menetteljesítményei is lényegesen szerényebbek.
Jó értéket, jó áron - nyerő a receptDízelfronton a legnagyobb konkurenciát a kategória két éllovasa, a VW Golf és az Opel Astra jelenti, ám míg minőségben hasonlóan teljesítenek, árak terén nem tudják felvenni a versenyt. Előbbiből az ultratakarékos BlueMotion változat közel olyan keveset fogyaszt, mint a hibrid Auris, ám nyersebb orgánummal, és csupán 105 lóerővel veszi el a vásárló kedvét, és automataváltóval, szerényebb felszereltséggel is már 700 ezer forinttal drágább. Astrából hasonló fogyasztást csak a kézi váltós, 1,3 literes 95 lóerős dízelből csalhatunk elő, ám mire ezt a sokkal lehangolóbban teljesítő konfigurációt hasonló szintre hozzuk ki (kulcsnélküli rendszer nem rendelhető), már túl is jutunk a hatmilliós határon. Ha pedig a még mindig lassabb, ám normakörünkön csupán 6 decivel többet kortyoló, és harmatos 1.7 CDTi motort választjuk (szintén kizárólag kézi váltóval), már bőven az Auris felett leszünk – és nem járunk jobban.
Nézzünk inkább szét akkor az árban mostanában brillírozó Renault háza táján. Korábbi tesztalanyunk – puttony nélkül – fejfájást okozhatna az Aurisnak, ám hiába a 4,6 literes normafogyasztás, kulturáltságban még mindig alul marad a Mégane, a menetdinamikáról nem is beszélve. Árban viszont jól járunk vele, mivel egymillió forintot alákínál a franciák a hibrid versenyzőnek – viszont, ha a hiányzó összeggel is rendelkezünk, és a kövér csomagtartóról le tudunk mondani, a Toyota jobb választás lesz.
Szó mi szó, ha nem is a kategória legjobbja az Auris, ehhez nagyon közel áll, az érte kért összegért pedig egy rendkívül erős ajánlatnak számít.
Néhány szóban
Egy újabb lépés előre. Az Auris a legolcsóbban elérhető full hibrid és emellett jó autó is. Fogyasztási csodákból csak kisebbeket tesz, de legalább ott, ahol erre szükség van – a városban; amennyiben pedig a kulturált működést is nézzük, akkor bármelyik dízelt két vállra fekteti. Épp ezért még bosszantóbb, hogy használható tárolórekeszt nem találunk benne.
Előnyök: Tágas utastér; Remek összeszerelési minőség; Könnyed vezethetőség; Kulturált működés; Jó fogyasztás; A felelős vezetés élménye; Remek ár/érték arány
Hátrányok: Átlag alatti csomagtartó-méret; Használható tárolórekeszek hiánya





