A hibrid technológia már lényegében két évtizede velünk van, azóta benzin-elektromos, vagy ritkább esetekben dízel-elektromos hajtásokban jelentősnek mondható előrelépést a PHEV kialakítás, azaz a nagyobb akkuval hosszabb tisztán elektromos autózást lehetővé tevő, konnektorról tölthető típusok megjelenése jelenti. Hogy mennyire elérhető már e technológia, tesztalanyunk is remekül mutatja: családi kompakt kombiként a Kia Ceed SW PHEV vonzó alternatívát kínál némi kompromisszum árán.

Magam elég kritikusan állok a plug-in hibrid modellekhez, nem véletlenül. Noha a Toyota összetett és generációkon át csiszolgatott, speciális, a benzines és az elektromos üzem együttműködésének szinergiájára épülő hibrid hajtása lényegében a klasszikus, öntöltő hibrid kategóriában nehezen taszítható le a trónról, a konnektoros megoldások új távlatokat nyitottak.

Kombiként is formás és modern a Ceed, a PHEV verziót a plusz tankajtón kívül a zöld rendszám jelzi

Azonban a PHEV modellek a Toyota hibrid megoldásától eltérően általában a hagyományos hajtásláncokba beékelt, lényegében az automataváltóba épített villanymotorral rendelkeznek. Ez által a klasszikus öntöltő hibrid hatékonyság nem valósulhat meg, ezek a rendszerek legfeljebb csak megközelíthetik azt. Sajnos számos esetben, például a Volvo XC40 Recharge PHEV vagy a BMW X2 xDrive25e esetében is kiviláglott, hogy üres teleppel, hibridként használva a PHEV modellek sokszor piszok torkosak tudnak lenni, azaz csak a töltögetéssel valósulhat meg a várt hatékonyság.

Cserébe van rajtuk az ideig-óráig kedvezményekre, parkolásra jogosító zöld rendszám, ráadásul szorgosan konnektorra csatlakoztatva valóban kis pénzből és csendben lehet velük gurulni. Persze tisztelet a kivételnek, a mondás ezúttal is érvényes: nem szabad általánosítanunk, nem minden PHEV pazarló üres teleppel, azonban tény, hogy kevés olyan plug-in hibrid van, ami az akku lemerülését követően ügyes és hatékony öntöltőként tud viselkedni.

Műszaki tartalma kiterjedt, kimagolja a kompakt kategóriát

Bár kíváncsian vártam, hogy mit tud felmutatni a Hyundai-Kia a saját megoldásával, lényegében nagy meglepetés nem ért. A konszerntől származó öntöltő, azaz HEV hajtásláncot ugyanis már volt szerencsém próbára tenni, ennek megfelelően tudtam, hogy a Ceed kombi inkább a pozitív csalódások, kevés kivételek egyike lesz.

Lássuk, hogyan épül fel és milyen paraméterekkel bír a dél-koreaiak konnektorra is aggatható hibrid rendszere: az alapot egy 1,6 literes szívó benzinmotor adja, amelyhez hatfokozatú duplakuplungos váltó csatlakozik, plusz egy, a váltóba épülő elektromotor található a rendszerben. Utóbbihoz, amely felépítéséből adódóan az első kerekeket hatja, egy 8,9 kWh-s akkucsomag szolgáltat energiát.

Kézzel is válthatunk, illetve magunk is állíthatjuk az üzemmódot

Az akkucsomag hátul kapott helyet, ami bizony a praktikus kombi esetében kompromisszumot jelent. Egyrészt a normál verziók 50 literes tankja helyett 37 literes üzemanyagtartállyal kell megelégednünk, ami a plusz elektromos hatótáv miatt még talán elfogadhatónak mondható. Másrészt azonban a csomagtartó lényegesen kisebb lett: 625 helyett 437 literes a puttonya. Mindez már lényegesebb és átgondolandó kompromisszum, habár tény, hogy ezúttal egyáltalán nem olyan vészes a helyzet, ahogy a számok leírják.

Ugyanis leginkább a csomagtér padlója alatti rekeszek fogyatkoztak meg, de annyi akad, amennyi elnyeli a kétféle töltőkábelt meg néhány apróságot. A végeredmény így is családbarát kombi, amiben tetőig pakolva sokhetes kirándulások cókmókjait tüntethetjük el. A plusz tömeg sem vészes: a teli tankkal mérve 1550 kilogramm a kompakt méretkategóriában még abszolút elfogadható értéknek nevezhető.

Jól sikerült a ráncfelvarrás, még vagányabb lett a Ceed

A magas kompressziójú, 1,6 literes szívómotor önmagában 105 lóerőt és 147 Nm-t ad a hajtásba, Fontos kiemelni, hogy személyében egy alapvetően hibridnek készült motorral van dolgunk. Ez mindenképp jó hír. A váltóba a Kia szakemberei egy 61 lóerős elektromotort illesztettek be, méghozzá 170 Nm-es csúcsnyomatékkal. A közös eredő: 141 lóerő és 265 Nm.

Feltöltött akkukkal ez baráti, 9,7 másodperces 0-100-as sprintet biztosít, ráadásul egészen jó reakcióidők mellett. Tapasztalatunk szerint lemerült akkukkal is hasonló a helyzet, annyi tartalék ugyanis mindig marad az energiatárolóban, hogy egy kövérebb gyorsulásnál ne csak a szívómotorra kelljen támaszkodnunk, de nagy tempónál már csak a benzinesre számíthatunk, így a végsebesség 171 km/h-ra adódik a gyári adatok szerint. Ez nem gond, a hagyományos autópályázással az alacsony építésű kombiban nem küszködik a hajtáslánc. Az eredmény: még éppen 6 liter körüli étvágy 130-nál.

Kissé komor az utastér, de az ergonómia és a minőség abszolút tisztességes

Visszafogott pedálkezeléssel városban 4,5-5,0 liter között, országúton pedig 4,5 literes adatokkal is számolhatunk, vagyis hibrides értékeket hoz a plusz tömeg dacára is a Ceed. És akkor még ott van a tölthető akkuban rejlő lehetőség is 50-90-es tempóval kb.45-50 kilométert el tudunk menni egyetlen feltöltéssel. Ezt követően hagyományos konnektorról 1,5-1,8 kW-tal „tankolva” nagyjából 5 és fél óra alatt tölthetjük újra csomagot.

Ahogy a legtöbb más konnektoros hibridnél, úgy itt sincs igazi gyorstöltés, vagyis oszlopról is legfeljebb 3,3 kW-tal tölthető a Ceed PHEV, ami 2,5 órás töltésidőt jelent. Mivel időközben a legtöbb oszlop fizetős lett, így ezt egyébként is valószínűleg elkerüljük, a konnektoros hibridek egyébként is akkor jók, ha például otthon és a munkahelyen tudjuk tölteni őket hagyományos konnektorról.

Okos a csak sofőrt fűtő klíma, de elektromos autózáshoz hidegben csak a kormány- és ülésfűtés használható

Autópályázásra továbbra sem való az elektromos hajtáslánc: már 120-as tempónál is 25-30 km környékére rövidül az elektromosan megtehető táv. Ráadásul igazán a töltöttséget sem tudjuk megtartani: hiába kapcsolunk át hibrid módba vagy nyomjuk meg a sport gombot, ezzel csak lassítani tudjuk az akkuk merülését.

Fontos megjegyezni, hogy hűvösebb időben az elektromos fűtés hiányában két opciónk van: vagy kabátban, ülés- és kormányfűtéssel megelégedve hajthatunk elektromosan, vagy fűtve az utasteret mindenképp beindul a benzines, még teli akku esetén is. Így hidegebb, téli időjárás esetén ez egyben azt is jelenti, hogy az első jó pár kilométeren 6-7 literes üzemanyag-fogyasztással számolhatunk – ha pedig ingázásunk során érdemben nem közlekedünk ennél többet, teljesen felesleges a konnektoros hibrid hajtás.

Mindkét tankolónyílás az autó bal oldalán kapott helyet

Ugyanakkor még így is egész hatékony a konnektorról is tölthető Ceed: a 4,3 l/100 km-es tesztfogyasztáshoz még a pluszban beletankolt áram árát is beleszámolva is épp 5 liter alatti vegyes étvágy jön ki – abszolút szimpatikus így a Kia plug-in hibrid hajtása. Ha pedig menni kell és nincs töltöttség, még mindig baráti, 6 liter alatti étvággyal számolhatunk a körülményektől függetlenül. Vagyis a hatótáv még így is 500 kilométer környéki – a kis tank tehát összességében nem zavaró.

Kérdés persze, hogy a korrekt, takarékos plug-in hibrid rendszer mellé milyen képességek társulnak. Nos, azt hiszem nem árulok el nagy titkot azzal, hogy a Ceed az elődeihez hasonlóan, sőt, így, a ráncfelvarrás után jóformán még korrektebb kompakttá vált. A küllemet tekintve abszolút vagány formákkal találkozunk, különösen az első lökhárító új, merész bemetszései, valamint a három, markáns LED menetfény (ami helyzetjelző és index is tud lenni) fokozza a Ceed amúgy is látványos vonalait.

Platinum, azaz szinte maradéktalan felszereltséggel érkezett hozzánk tesztalanyunk

Odabenn pedig a jól megszokott minőséggel szembesülhetünk: a műszerfal felső része puha metériából készült, egyedül az alsóbb régiókban vannak keményebb műanyagok. Az összeszerelés korrekt, ám néha a hátsó fertály irányából azért hallatszott a teszthét alatt több esetben némi nyiszogás. Az egyszerű és ergonomikus kialakítás mellett azért megjegyezném, hogy számomra a sok feketével és minimális ezüst betéttel operáló műszerpult kissé sötét és komor… jobb lenne akár a feledhető zongoralakk helyett is valami szebb díszítőelem.

A hagyományos óracsoportot a frissítést követően 10,25 colos vetített kijelző váltotta, s a középkonzol tetején is ilyen méretű, tűéles és szép grafikákkal dolgozó panelen jelennek meg a multimédiás és információs központ adatai. A személyre szabhatóság nagyfokú, több óracsoport dizájn közül válogathatunk kedvükre, de persze a vezetői üzemmódokhoz automatikusan is társulhatnak az eltérő grafikák.

Ekkora a csökkentet csomagtér - még mindig elfogadható családi méret

Külön figyelmesség a több lépcsőben állítható, időzíthető kékfenyszűrő, ami mindkét kijelzőpanel esetében melegebb színekkel igyekszik az esti órákban vagy az általunk beállított időintervallumban kímélni a szemet. Dicséretes továbbá, hogy a klímavezérlést nem integrálták az érintőkijelzőbe, hanem dedikált gombokkal, egyszerűen szabályozhatjuk a klímát. A PHEV verzió esetében külön gombbal kapcsolhatjuk, hogy takarékosan, csak a vezetőre fújjon hideg/meleg levegőt a légkondi.

A biztonsági arzenál egyébként kimaxolja a kompakt szegmens lehetőségeit: van itt távtartó tempomat, holttérfigyelő, aktív sávtartó és minden egyéb, ráadásul a tolatókamera képes is szép éles. A kényelmes ülések és az ugyancsak jól rugózó futómű mellett említést érdemel a konszerntől megszokottan kissé plasztikus kormányzás, illetve a zajkomfortot inkább átlagosnak nevezhetjük. Vannak a kategóriában bőven csendesebb ellenfelek, noha itt sem vészes a helyzet.

Ára sem túlzó, közben sokoldalú a Kia konnektoros hibrid kombija

A konnektorról is tölthető Ceed kombi személyében egy nagyon is jól használható, a mindennapokban hasznos és kellemes társat ismerhettünk meg, amely ráadásul a telepei lemerülését követően is hatékony hibridként tud üzemelni. A zöld rendszám is még előnyére válik, noha kompromisszumként megjelenik a kisebb tank és a használható, de szűkösebb csomagtér is. Persze a lényeg, hogy mindezért mennyit kér a forgalmazó.

A Ceed SW PHEV esetében 11,25 millió forint jelenti a beszállót, azonban a normaszinthez szükséges extrákkal tarkítva a középső Gold csomag által már 11,75 millióra ugrik a vételár. A minden finomságot, így tetőablakot is tartalmazó tesztalanyunk 13,61 milliót kóstál - összességében még így sem túlzóan vastagon fogott a Kia ceruzája, hiszen valljuk be, az autóárak manapság irtózatosan elszálltak.

Noha csak 8,9 kWh az akkuja, messzire juthatunk vele - teljesül a 45-50 km hatótáv

Azonban aki nem akar ennyi költeni, annak márkán belül is érdemes lehet szétnézni. 136 lovas dízelmotoros verzióval 3 millióval olcsóbb a Ceed kombi, míg az ugyancsak kellemes társnak mondható 160 lovas, turbós benzinessel már 3,5 millió az árelőny. Persze esetükben kézi váltó az alap, az automata felára mindkét esetben fél millióval apasztja az árelőnyt. Nüansznyival olcsóbb tesztalanyunknál a vele megegyező hajtásláncú, cqossoveres, azaz trendibb Kia Niro PHEV, amely tágasságával tud picit többet, ám magasabb építése miatt kevésbé hatékony.

Konkurensből pedig ezúttal nem igazán lehet Dunát rekeszteni: a Skoda Octavia iV aktuálisan nem elérhető, de minden bizonnyal jelentősen magasabb árral szembesülnénk esetében. Noha a Renault Mégane Grandtour E-Tech egy árszinten mozog a Ceeddel, jelenleg a francia modell sem érhető el.

A Ceed kombi jelenleg talán a legjobb konnektoros kompakt vétel

Lényegesen olcsóbb a Corolla Touring Sports sem tud lenni öntöltő hibrid rendszerrel. És nagyjából jelenleg ennyivel meg kell elégednünk, aki kompakt kombit szeretne konnektorról is tölthető hibrid hajtással, közülük kell választania... és bizony a Ceed SW PHEV okkal indulhat az első helyért.

Néhány szóban

A Ceed kombi konnektorról is tölthető hibrid hajtással olyat kínál, amit ma kevesen a kompakt piacon, noha tény, hogy vélhetően csak szűkebb rétegnek éri meg őt választania. A konnektoros hibrid hajtáslánc ezúttal csak csomagtér és üzemanyagtank terén kér kompromisszumot, ám egyik esetében sem fájó a kis csökkenés. Cserébe kimagasló takarékosságot is kapunk az univerzális használhatóság mellé, mi több, kellően tágas és igényes az utas- és csomagtér, elég dinamikus a hajtáslánc. Egy szó mint száz, a Ceed SW PHEV jól teljesít. Ennek viszont meg is kérik az árát, amire a zöld rendszám kedvezményei nyújtanak némi gyógyírt, ráadásul a kevéske konkurencia sem tud nála olcsóbb lenni.

Előnyök: Igényes, minőségi beltér jó helykínálattal; Konnektoros hibridként is elég tágas csomagtér; Könnyű kezelhetőség; Hatékony, szerethető hibrid hajtás

Hátrányok: Elektromosan nem tud fűteni; Szűk rétegnek éri meg; A hajtáslánc lehetne erősebb/csendesebb

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek