A karácsonyi ünnepek idején az ajándékok cipelése, valamint a családlátogatások során mi sem tehet jobb szolgálatot egy praktikus, megbízható kombinál. Az ünnepek a szeretetről, az érzelmekről szólnak, az emberi kapcsolatok kerülnek előtérbe. Egy autónak nem feltétlenül kell a szívhez beszélnie, elég, ha csendben teszi a dolgát, felesleges költségektől és idegességtől megkímélve a családot. A legfontosabb persze az, hogy mindenki és minden elférjen benne. Egyik utolsó idei tesztünkben a piac egyik legracionálisabb modelljéről írunk: egy Kia Ceed járt nálunk puttonyos karosszériával, a típus legújabb és egyben legjobb motorjával.

Az előbbi mondattal jól ellőttem a cikk lényegét, de nem is baj: nehéz újat mondani egy évek óta piacon lévő és immár számtalan változatban, minden elképzelhető karosszériával és hajtáslánccal letesztelt Kia Ceed-ről. A cikkíró helyzetét, továbbá a modell aktualitását tovább nehezíti, hogy a koreaiak időközben bemutatták a Ceed frissített változatait, amelyek időközben meg is érkeztek a hazai márkakereskedésekbe – megfiatalított külsővel-belsővel, néhány újdonsággal, az összképet pedig a vadonatúj, az eddigihez képest teljesen más megjelenésű Kia logó koronázza meg. A modellfrissítés némi áremeléssel is járt: azonos hajtáslánccal és felszereltségi szinttel 200 ezer forinttal lett drágább a koreai kompakt, amelynek frissítés előtti kombi változatába még az év első felében 5,75 millió forinttól lehetett beszállni, most pedig 5,95 millió az indulóár az árlista szerint.

Időközben átesett egy jól sikerült frissítésen a Kia Ceed, de tesztautónk még frissítés előtti – de már az új 1,5 literes turbós benzinmotor dolgozott benne

Gyorsan megjegyezném, hogy az áremelést elsősorban nem is a frissítés, mint inkább a piaci sztenderdnek számító általános autóipari drágulás okozta, amely minden márkánál tetten érhető: számtalan kedvezőtlen tényező együttállása okán az összes autó egyre csak drágul és drágul, a folyamat pedig nem látszik megtorpanni. Ezzel párhuzamosan az autóipart sújtó chip hiány a gyártási időszükségletet is alaposan ‘megtolja’, vagyis az újautó-vásárlóknak nem csupán minden eddiginél többet kell fizetniük, de egyben minden eddiginél többet is kell várniuk. Öröm az ürömben, hogy a Kia igyekszik a lehetőségekhez képest a földön tartani a Ceed árát, tekintettel arra, hogy a népszerű modell immár megjelenése óta a kedvező ár/érték arányról szól.

Itt meg kell jegyezni, hogy mai viszonylatban egy tágas, modern családi kombiért az 5,95 millió forintos indulóár kifejezetten baráti, és hiába csak egy 3-hengeres, egyliteres motor jár ezért a pénzért, ha a széles tartományban rendelkezésre álló 172 Nm-es csúcsnyomaték, a korán ébredő 100 lóerő, valamint a jó áttételezésű 6-fokozatú váltó okán nem érződik alulmotorizáltnak az autó. A jó bizonyítvány tehát adott, a hab a tortán pedig a Kia mind a mai napig kiemelkedő garanciája. Sőt, akinek nincs szüksége a kombi karosszéria óriási csomagterére, az ötajtós Ceed-et választva azonos felszereltséggel és motorizáltsággal 300 ezer forintot spórolhat – a 395 literes csomagtartó is tisztességes, az 5,65 milliós vételár pedig 2022-höz közeledve kifejezetten kedvezőnek számít.

A Kia Ceed elsősorban az észhez szól, főleg a 4,6 méter hosszú kombi (SW) változatban – racionális választás, kedvező ár/érték aránnyal

Amennyiben viszont a legjobb Kia Ceed-re vágynak, úgy érdemes tovább nyújtózkodni: 7,55 millió forintba kerül a Ceed kombi arany középutat jelentő Gold felszereltségű verziója a Kia új fejlesztésű 1,5 literes turbómotorjával. A másfél literes négyhengeres benzines különben ötajtós karosszériával már 6,7, míg kombiként 7 millió forinttól elérhető az egy szinttel szerényebb Silver felszereltséggel (a 160 lovas motor a két legszerényebb szinten nem áll rendelkezésre), de a plusz 550 ezer forintért kínált Gold megéri jelentős felárát, mert számos hasznos tétel jár hozzá.

Az autó kvalitásait egy mondatban összefoglalva úgy fogalmaznék, hogy napjainkban ez az autó az egészséges társadalmi jólét szimbóluma, mindent tud, mint amire értelmes keretek között szüksége lehet egy 3-4 fős családnak. A kompakt kombi 3 kisgyermekkel már szűkös, mert túl keskeny a hátsó üléssora három gyerekülés befogadásához, de a nagycsaládosok autóvásárlását itthon támogatja az állam, ők jobban járnak egy egyterűvel.

Már így néz ki elölről a frissített Kia Ceed – az i-re a pontot az új, modern KIA logó teszi fel, ami szerintünk jól sikerült

Az új, 160 T-GDI névre hallgató másfél literes, közvetlen befecskendezéses turbómotor valójában több is, mint amire szüksége lehet az embernek, de annyira harmonikus egységet alkot az autóval, hogy he meg tudják engedni maguknak ezt a motoropciót, akkor kár kihagyni. Ugyanis tapasztalataink szerint nem fogyaszt többet az 1-literes háromhengereseknél, miközben járása finomabb, kulturáltabban viselkedik és lényegesen jobban mozgatja a 4,6 méter hosszú kombi karosszériát.

Az 5500/percnél érkező 160 lóerős csúcsteljesítményhez tisztességes 253 Nm-es forgatónyomaték tartozik, mégpedig igen széles, 1500-3500/perc közötti tartományban, amiből a gyakorlatban annyit érzünk, hogy a viszonylag könnyű Ceed bármilyen fokozatban és fordulatszámon robbanékony, rugalmassága (méréseink szerint is) kiemelkedő, gyorsulásban pedig még a kedvező gyári adatokat is alaposan lepipálta.

A Ceed kombiban remekelt az új 160 lóerős 1,5 literes turbós benzinmotor: kulturált, erős és 6,5 literes vegyes fogyasztással el lehet járni vele

Az általunk mért 8 másodperces 0-100 km/h-s sprintidőt annyira erősnek éreztük, hogy kétszer repetáztunk, nehogy mérési hiba legyen, de a Ceed mindannyiszor stabilan hozta a 8 másodperc körüli értéket, ami kiemelkedően jónak számít. A gyár által ígért 160 lóerő tehát nem átverés. Mindeközben a természetesen benzines részecskeszűrővel is ellátott tiszta négyhengeres nagyon csendesen, de ami ennél is fontosabb, kifejezetten takarékosan teszi a dolgát: a teszthét alatt gyakran kellett sietnünk és így jött ki 6,5 literes vegyes étvágy, ami némi odafigyeléssel és könnyebb jobb lábbal simán leszorítható 6 liter környékére.

Elismerésre méltó, hogy nem csak városban és országúton, de autópályán is szerény az étvágy: 130 km/h-ra állított tempomattal 6 liter környékén kortyol a másfél literes T-GDI, ami benzinmotorhoz képest remek érték. Ráadásul úgy, hogy a mérnökök a finoman kapcsolható hatgangos kézi váltó áttételét sem nyújtották el a takarékosság érdekében: 130 km/h-nál a főtengely percenként 2800 körül forog. Ilyenkor a mért zajszint is kellemesen alacsonynak bizonyult, 67 dB alatti – remek autópályás autó a Ceed.

A Kia Ceed összeszedett utastere nem tartogat meglepetéseket, és ez jól is van így – a kezelhetőség és az ergonómia kiemelkedő a kategóriában

Az 1,5 literes turbómotor kapcsán tartogat egy érdekességet a Ceed család, mégpedig automata váltóval: ha kifizetjük a 7-fokozatú duplakuplungos egység 500 ezer forintos felárát, akkor egy 48 V-os, szíjhajtásos mild-hibrid rendszert is kapunk, ami a modell hatékonyságát hivatott fokozni.

A rendszer az automata plusz súlyával együtt csak 60 kilót nyom, de hátránya is van: tekintettel arra, hogy a ‘lágy’ hibrid rendszer akkumulátora a csomagtér padlója alatt kapott helyet, a kézi váltós kivitelek óriási padló alatti tároló-együtteséről le kell mondanunk, ami literekre lefordítva a Ceed kombinál 625-1694 literes csomagtér helyett 512-1581 litert jelent, ami fájó kompromisszum, de öröm az ürömben, hogy így is jelentős a rendelkezésre álló hely. És a komfortos automata jól rímel ám ehhez a motorhoz, az 500 ezer forintos felár pedig a 48 V-os hibrid rendszerrel együtt szerény.

Az új motorral jól harmonizál a kézi váltó, bár automatával még jobb lehet – viszont az automatához 48V-os mild hibrid rendszert is kapunk, amihez sajnos kisebb csomagtér társul

Az új szív tehát, amely a korábbi, szerényebb menetteljesítményeket szavatoló, mindeközben torkosabb 140 lovas 1,4 literes turbót váltotta, minden tekintetben remekel. Örülünk, amikor egy friss fejlesztés nem csupán a papírforma szerint, de a gyakorlatban is ilyen szépen muzsikál. Már csak annak kell drukkolnunk, hogy az új motor műszaki stabilitása és élettartama is rímeljen a Kia hírnevére, de az megnyugtató, hogy ha a gyáriak nem figyelnének oda a tartós megbízhatóságra, maguk alatt vágnák a fát a 7 éves garancia okán, ami vásárlói szemmel kifejezetten megnyugtató, hiszen hét évig (illetve 160 ezer km-ig) nem kell váratlan költségekkel számolni.

És sokak számára ez a legfontosabb, hogy az autó költségei hosszú távon kiszámíthatóak legyenek és az új kocsi ne kényszerítse nem tervezett kiadásokba a családot, céget. Érdemes megjegyezni, hogy a Kia még arra is odafigyelt, hogy ‘kommersz’, 195/65 R16 vagy 205/55 R16 alap gumikat használjon a Ceed esetében, aminek gumivásárláskor örülhetünk, mert ezek a legészszerűbb, legolcsóbb méretek.

A gumik is józan méretűek (205/55 R16), hosszú távon sem tartogat kellemetlen meglepetéseket a Ceed üzemeltetése – galéria

Az összefoglalásban azon felül, hogy 7-8 millió forint között jelenleg nem tudok jobb új autót javasolni a(z immár frissített) Kia Ceed kombi 160 T-GDI modellnél, csak a fent leírtakat tudnám ismételni, úgyhogy nem is nyújtanám tovább a szót, inkább elengedném Önöket, hogy felfalják a karácsonyi maradékokat. További jó pihenést és boldog Ünnepeket kíván az Autó Pult csapata minden kedves Olvasónak!

Fájó, de el kell fogadnunk, hogy már 7-8 millió forintba kerül egy tisztességes családi autó – viszont a Ceed megéri az árát

Néhány szóban

A Kia Ceed modellcsalád kombi változata továbbra is elsősorban az észhez szól, mi pedig kifejezetten örülünk annak, hogy még léteznek az autópiacon ilyen, hagyományos értékrendet követő típusok, amelyek nem hódoltak be túlzott mértékben a divatnak, hanem sokkal inkább a racionalitásról, a praktikumról és az alacsonyan tartható üzemeltetési költségekről szólnak. A nemrégiben felfrissült Kia Ceed nagyon kiegyensúlyozottan teljesít minden 'műsorszámban', említésre méltó gyengesége nincs és ez teszi naggyá. Az ütőképes csomagot a koreaiak friss fejlesztésű négyhengeres, 1,5 literes benzines turbómotorja koronázza meg, amely 160 lóerejével dinamikusan mozgatja a tágas kombit, miközben 6-7 literes vegyes fogyasztásával is jó pontokat szerez. A minden fontos tételt tartalmazó Gold felszereltségű Ceed kombi 7,5 millió forint ellenében vihető haza, ami sok pénz, de ebben az árszegmensben jelenleg nem ismerünk nála jobb autót. 

Előnyök: Remekül sikerült ráncfelvarrás (de a tesztautó még nem a frissített modell); Igényes, minőségi belső tér kiváló helykínálattal és tágas csomagtartóval; Ideális, jól kezelhető külméretek; Hibátlan ergonómia és egyszerű, logikus kezelhetőség, ami manapság sajnos ritkaságszámba megy és különösképp az idősebb korosztály számára értékes; Erős, kulturált és takarékos 1,5 literes turbós benzinmotor; Korrekt futómű, igényes többlengőkaros hátsó konstrukcióval; Kiváló ár/érték arány és kedvező teljes birtoklási költség

Hátrányok: Ez nem a Kia Ceed hibája, de fájó, hogy jelenleg 7-8 millió forint szükségeltetik ahhoz, hogy egy minden szempontból tisztességes új autóba ülhessünk be; A józanabb szinteken nincs hátul légbeömlő és első parkolóradar; Kár, hogy nem társítható a szerényebb felszereltségekhez az új 1,5 literes turbós benzines; Automata váltóval és 48V-os 'lágy' hibrid rendszerrel szűkebb csomagtér

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek