Egy sokhengeres motor által hajtott autó kívánatos portéka a rajongók szemében. Tudják ezt az autógyárak is, egészen a közelmúltig még a ’kommersz’ kategóriában is kínálták hat- és nyolchengeres kiviteleket. Sőt, a V6-os Insigniák, illetve W8-as Passatok mellett korábban láthattunk hathengeres kompaktokat is, vegyük például a Mazda 323 F 2.0i V/ GT-t, de említhetünk egy másik Volkswagent, a VR6-os Golfot is – vagy éppen kabrió testvérét, az Eost. Ők is ritkák, de komolyan fenyegeti a kihalás veszélye a V10-es és V12-es kompániát is.

A sok henger több mozgó alkatrészt, ezzel együtt nagyobb súrlódási veszteséget – vagyis indokolatlanul magas széndioxid-kibocsátási szintet – jelent, a turbó viszont szinte mindenre gyógyír. Ezt is jó ideje tudják már az autógyárak, bizonyára történt néhány személyeskedésig fajuló vita, míg az öthengereseiről ismert Volvo kínálatának csúcsára négyhengeres XC90 került. Mert a turbó pótolja ugyan a lóerőket, de járáskultúrával és a hanghatásokkal már meggyűlhet a baja.

A Touareg egykor tízhengeressel is kapható volt

Valami azt súgja, hogy a villanymotorok előretörésével visszasírjuk még az egyliteres háromhengereseket, még inkább a Suzuki kisautókban vidáman ketyegő négyhengeres 1,2-eseket. Ha nem hiszik, térjünk vissza a témára kicsit később, mondjuk 2030-ban.

De addig is szeretnénk megragadni az alkalmat, és áttekintjük az erősen megcsappant – ezúttal szó szerint – sokhengeres mezőnyt. Jelenleg Európában is megvásárolható autókat gyűjtöttünk össze. Az egyértelműen arisztokratikus V12-esek mellett egy hengerpárral kevesebb is elég volt a listára kerüléshez. Minden építési módnak megvan a maga karaktere, szerkesztőségünkben is akad kolléga, akinél a V10 az abszolút bevésődés. Kezdjük is ez utóbbiakkal.

Győri szív dobog a V10-es R8-okban

Mondhatjuk, hogy a fent említett Volvo mellett az Audi is letette névjegyét az öthengeresek között. Ha a hengerszámot kettővel megszorozzuk, máris tíznél járunk. És ha tíz henger, akkor R8. Az RS6 már nyolc éve ’csupán’ nyolchengeres motort kap, így a középmotoros (kupé vagy spyder) sportoló kiváltsága marad az 5,2 literes szívó benzines. 570 lóerő, 550 Nm, a bátrabbaknak akár hátsókerékhajtás: hiába nézünk körbe, nem sok hasonló autó kapható.

Egy azért mégis. A győri Audinál készített V10-esek ugyanis nem csupán az anyacéghez kerülnek vissza. A fuvarszervezőknek magyar-olasz viszonylaton is van dolguk, hiszen a kézzel összeszerelt motorok egy jelentős része kerül Sant’Agata Bolognesébe. A fuvarleveleken természetesen a Lamborghini csarnoka szerepel, a szorgos olasz kezek pedig a csodás hangú Huracánokba emelik át az erőforrásokat.

A Lamborghini is használja az 5,2 literes szívó benzinest

Sajnos elég hamar kifogytunk a V10-esekből. BMW M5, Porsche Carrera GT, a VW Phateon/Touareg kettőse, Lexus LFA, Dodge Viper: klasszikus autók, de vagy megszűnt a gyártásuk, vagy lecserélték a csúcsmotorjaikat – jellemzően V8-as egységekre. Olyan szereplő is akad, akinél 2021-ben már csak hat henger (és a mellé adott hibrid rendszer) jelenti a csúcsot.

A tízesek klubja után a V12-es modellek összegyűjtésekor sem volt nehéz dolgunk. Ha csak a motor számít, az embléma nem, akkor tizenkéthengeres vásárlási szándékával csupán öt gyártóhoz tudunk bekopogtatni. Betűrendben haladva tekintjük át a kínálatot.

Két turbót kapott az Aston Martin V12-ese

Az Aston Martin DBS (Superleggera és Volante kivitelben is) hasonlít James Bondra: az öltöny alatt feszülő izmok igazán kegyetlenné képesek válni. Az 5,2 literes motorra két turbót applikáltak, így a meglepően magas fordulatszám ellenére elegendő nyomatékkal (900 Nm jár a 725 lóerő mellé) rendelkezik a születési helyéül szolgáló gyárépület elvontatására – ahogy egyszer egy vicces kedvű brit újságíró fogalmazott.

A gaydoni márka gondol azokra is, akiknek a DBS túl erős, vagy éppen túl drága, mégis vágynak a V12-es élményre. A DB11, illetve a DB11 Volante szintén az 5204 köbcentis motort kapja meg, éppen csak a teljesítményét fojtják vissza. Azért a 630 lóerő és a 700 Nm párosa még mindig nem hangzik rosszul. Ugye?

Ritka csoda a szívómotoros V12-es: a Ferrarinál még létezik

Természetesen a Ferrari is kitart a tucatjával adott hengerek mellett. Valójában éppen a 812 / 812 GTS párosa adta az apropót cikkünk megírásához. A szívó V12-esről több anyag is született a napokban, szerencsére még kisfilm is készült a lassan tényleg megismételhetetlen dallamokra képes erőforrásról. Ja igen. Elvileg a Monza és a 812 Competizione is felférne listánkra, de egyik modell sem elérhető már – vételi szándék esetén irány a használtpiac!

2021-ben eljutottunk oda, hogy a Lamborghini Aventador S (és persze az S Roadster) egy régi vágású szuperautóvá érett. 6,5 liter, középmotor, sirályszárnyak, semmi turbó, semmi hibrid hókusz-pókusz, mégis 700 lóerő fölött tetőző teljesítmény. Szinte kár, hogy a modernebb Sián FKP 37 legfeljebb legóként vásárolható meg, így nincs sok választási lehetősége a Lamborghinire vágyóknak.

A Lamborghini háza táján is találunk turbó nélküli tizenkéthengerest

Bár a BMW nálunk már nem forgalmazza a V12-es 7-est, van még egy olyan vékony réteg, akinél csakis a német prémiumok jöhetnek szóba – mégpedig éppen hat pár hengerrel. Nekik szól a Mercedes-Maybach S-osztály, miután a Mercedes-Benz jelvényes S-ekbe – hasonlóan az SL-hez, illetve a G-hez – sem kerül többé ekkora motor.

Az utolsó gyártó rögtön négy típussal is képviselteti magát. Talán nem lepődnek meg, ha eláruljuk a nevét: nyertek, a Rolls-Royce-ról van szó. A Cullinan egy kissé ellentmondásos szerzet ugyan – az SUV nem a márka hagyományos vásárlóközönségének szól –, de attól még a szokásos 6,75 literes motor hajtja.

Egészen más okokból kerül V12-es motor a Rolls-Royce-okba

Vele ellentétben a Phantom maga a megtestesült Rolls-filozófia. Tudják, ahol a V12-re a rezgésmentesség miatt van szükség, nem pedig a sebességhajsza okán. Ahol a teljesítményt nem számokkal, hanem a ’megfelelő’ jelzővel írják le. Amikor pedig azt gondolnánk, az autózás csúcsán vagyunk, szerencsére időről időre kiderül: ennél is van még feljebb.

A Ghostba is a szokásos motor kerül. Az ezúttal 571 lóerőre beállított csúcsteljesítmény a legkisebb, a legolcsóbb és a legújabb Rolls esetében is pont elegendő. Ha nem a hátsó fotelbe, hanem a vezetőülésbe vágynak, talán még a Phantommal szemben is ezt mernénk ajánlani – feltéve persze, hogy a Spirit of Ecstasy megszállottjai, mert azért a klasszikus vezetési élményt nem itt érdemes keresni.

Összesen négy modelljükbe kerül a 6,75 literes erőforrás

Listánk utolsó két tagja a Rolls-Royce Wraith és a Dawn párosa. Két személynek szánt GT-k ezek, természetesen a célközönség igényeinek figyelembe vételével. Már csak azt kell eldöntenünk, hogy nyitunk-e a világra (ekkor a kabrió változat javasolt), vagy megelégedünk a létező legjobb társasággal: saját magunkkal.

Mint láthatják, a különféle – részben vagy egészében – villamos gépek által hajtott csodák mellett van még esély nagyköbcentis, sokhengeres, úgymond hagyományos autók beszerzésére. Persze a vásárláshoz szükség lesz egy soknullás bankszámlára és egyfajta régimódi beállítottságra is. De ha a két feltétel egyszerre teljesül, akár hátsókerékhajtású, szívó V12-es is kerülhet a garázsba. Az ilyen modellek napjai minden valószínűség szerint meg vannak számlálva, az átlagember számára talán sosem voltak elérhetőek, ettől függetlenül csak örülni tudunk puszta létezésüknek.