A Toyotát korábban sok olyan vád érte, hogy unalmas autókat gyárt, melyek teljesen nélkülözik az érzelmeket. A japánok pedig meghallották a kritikus hangokat, és a C-HR-rel kezdődően egyre mutatósabb, izgalmasabb típusokat dobnak piacra – említhetnénk a RAV4-et, a Corollát, a Suprát vagy az új Yarist is. A formáknál azonban nem álltak meg: a BMW technikára épülő GR Supra után végre itt az első teljesen saját fejlesztésű sportmodelljük, a GR Yaris, ami minden képzeletünket felülmúlja. Az ára is ehhez igazodik.

A mai világban, amikor minden a hatékonyságról és az egyre szigorodó normákról szól, senki nem számított arra, hogy éppen a hibridjeiről híres Toyota lesz az, aki egy olyan kisautóval áll elő, ami még a legsportosabb márkáktól is meglepő lett volna. Összkerékhajtás, 261 lóerő, hatsebességes manuális váltó és felárért akár két Torsen differenciálmű, mindez a Yaris lemezei alá csomagolva – a japán verzió pedig még erősebb, 272 lóerős. Hogy mi vitte rá a Toyotát egy ilyen modell megalkotására – ami az előd Yaris GRMN-nel szemben elvileg nem egy limitált széria lesz –, azt nem tudjuk, de nagyon örülünk neki.

Egészen brutális lett - galéria

A tiszteletre méltó műszaki tartalom mellé pedig méltó megjelenést kapunk: brutális szélesítések, agresszív lökhárítók, háromajtós felépítés, felárért 18 colos, kovácsolt keréktárcsák, diffúzor és méretes kidörgők árulkodnak róla, hogy jobb nem ujjat húzni a kis Toyotával. Az utastérben ezzel szemben csak a legfontosabbakhoz nyúltak hozzá a mérnökök, így sportkormányt, alumínium pedálokat és szép sportüléseket kapunk – persze nem maradhattak el a piros kontrasztvarrások és a GR logók sem. Ami a technológiát illeti, akárcsak az összes új Yarisban, a GR-ben is ott van a fejlett multimédiás rendszer. A modell alapfelszereltsége kimondottan bőséges, ami részben magyarázza a 11,65 millió forintos induló árat. De van még feljebb!

Mielőtt rátérnénk a plusz lehetőségekre, nézzük meg, hogy mit tud egy kisautó, ami több mint 10 millióba kerül. A lényeg a lemezek alatt lapul: a japánok egy elsőre talán kissé meglepőnek tűnő hajtásláncot építettek be a GR Yarisba. A 261 lóerőt és 360 Nm-es nyomatékot – a japán kivitel 272 lovas és 370 Nm-t tud – egy 1,6 literes, háromhengeres turbómotorból nyeri a kisautó, és egy hatsebességes manuális váltón keresztül juttatja el akár mind a négy kerékhez. Az autó tömege mindössze 1280 kilogramm, így a 0-100-as sprint 5,5 másodperc alatt van, míg a végsebességet csak elektronika korlátozza 230 km/h-ban. A motor egyébként 6500-nál adja le csúcsteljesítményét, a maximális nyomaték pedig meglepően későn, 4000-nél érkezik, ami szívómotoros vagy klasszikus turbómotoros teljesítményleadást ígér, mintsem lapos görbéket. A vegyes fogyasztás egyébként 8,9-9,2 l/100 km.

Belül csak a legfontosabbakat kapta meg - galéria

A japánok a legtöbb ellenlábassal szemben nem egy utcai túra-versenyautót, hanem inkább egy utcai raliautót kívántak megalkotni, ami nem éppen megszokott, de annál élvezetesebb lehet. Többek között ennek is köszönhető az összkerékhajtás, de a hanghatások is ehhez igazodnak majd. A GR Yaris három menetprogramot kapott: normál módban alapból előre 60, hátra pedig 40 % jut az erőből, sport módban ez az arány 30:70-re változik, míg a pályás programban 50:50 % jut a két tengelyre. A rendszer persze folyamatosan figyeli a körülményeket, az autó mozgását és a sofőr reakcióit is, és ideiglenesen akár a hajtás 100 %-át is át tudja csoportosítani bármelyik tengelyre.

A fékezésről elöl 356 mm-es belső hűtésű tárcsák és négydugattyús fékek gondoskodnak, míg hátra 297 mm-es tárcsák és kétdugattyús féknyergek kerültek. Természetesen a futómű sem maradt érintetlen: hátra kettős keresztlengőkaros megoldás került. A kérdés persze felmerülhet, hogy a kisautókhoz készített GA-B platformra mégis hogyan hozták össze mindezt a japánok. A válasz pedig az, hogy arra sehogy, ugyanis a Gazoo Racing mérnökei olyannyira komolyan vették a feladatot, hogy a GA-B platform elejét összehozták a nagyobb autókhoz fejlesztett GA-C-vel, és így oldották meg az összkerékhajtást és az új futóművet. Mit ne mondjunk, igen elkötelezettek voltak a gyáriak, ami nagyon is tetszik nekünk – főleg a mai világban, amikor inkább kihalóban vannak a sportos modellek, nemhogy ilyen problémákat oldjanak meg a gyártók. Az autó üres tömege egyébként 1290 kilogramm - ígéretes.

Már most tűkön ülünk, hogy kipróbálhassuk - galéria

A modell mindössze négyféle színárnyalatban elérhető: a fehér alapáras, de a képeken látható gyöngyházfehér árnyalatért ugyanúgy 185 ezret kell fizetni, mint a vörös vagy a fekete színért. Ha megvan a beszálló, két irányba mehetünk el: a 850 ezres VIP csomag kényelmi felszereléseket, így például HUD-ot, ütős hifit, navigációt és asszisztenseket kínál, de a legtöbben inkább a Sport csomagra ácsingóznak majd. Az 1,55 millióért első-hátsó Torsenes sperrt, sport lengéscsillapítókat, az alap szettnél könnyebb 18-as kovácsolt alufelniket, vörös féknyergeket és sportosabb Michelin Pilot Sport 4S (225/40 R18) abroncsokat (a széria Dunlop SP Sport MAXX050 helyett) tartalmaz.

Nem nehéz kiszámolni, hogy a sportos csúcsváltozat ára 13,385 millió, ami nem teszi majd gyakori látvánnyá a kis méregzsákot, viszont egyedisége okán így is sokak étlapjára felkerül majd - teljes joggal.