A Toyota hosszú évek óta az autóipar élvonalában – sőt, tulajdonképpen az első helyen – van, ami az eladásokat illeti, de volt egy időszak, amikor kissé úgy tűnt, hogy belealudtak ebbe a vezető pozícióba. Azóta azonban új lendületet kaptak, amit elsőként talán a C-HR-rel bizonyítottak, de azóta már a Corolla és a RAV4 új generációival is megmutatták, hogy többé nem szeretnék, ha bárki is unalmasnak tartaná őket. Ha pedig valamivel, akkor a most bemutatott – ám a piacra csak egy év múlva megérkező – vadonatúj Yaris-szal végképp biztosítanak minket arról, hogy komolyan gondolják mindezt.

A Yaris a kisautó piac egyik legnépszerűbb választása: az elmúlt közel 20 éves pályafutása és eddigi három generációjának mindegyike sikeres volt, amit mi sem mutat jobban, mint az Európában eddig elkelt több mint négymillió példány – ebből ráadásul több mint 500 ezer hibrid volt, ami csak a harmadik generációval vált elérhetővé. Az alapjaitól megújult negyedik generáció pedig még tovább szeretné ívelni ezeket a sikereket, erre pedig már első ránézésre is meglesz minden lehetősége.

Hátulról is egyedi - galéria

Az újdonság alapját a Yarissal együtt bemutatkozó TNGA GA-B platform adja majd, ami japánok kisebb méretű autóit szolgálja majd ki, és minden szempontból többet nyújt, mint a korábbi megoldások, legyen szó biztonságról, dinamikáról vagy éppen komfortról. Az újdonság egyébként elődjénél 5 mm-re rövidebb lett (3940 mm), miközben tengelytávja és szélessége 5 centimétert nyúlt (2560 és 1745 mm), a magasságából pedig 4 centit faragtak le a mérnökök (1470 mm).

Az autó megjelenése minden eddiginél vagányabb és marconább: fel lehet fedezni néhány közös pontot a Corollával, de a Yaris megkapta a saját, egyedi stílusát, amit az egyszerű, de morcosra húzott – természetesen akár teljesen LED-es – fényszórók, a méretes hűtőrács, a kerekded profil, a szélesen domborító kerékjárati ívek és a különleges, fekete betéttel összekötött hátsó fényszórók adnak. A kéttónusú fényezés és a méretes keréktárcsák már csak a habot jelentik a tortán, de szerintünk egy visszafogottabb konfigurációban is igazán jól mutat majd az új Yaris.

Kerekded, mégis jó kiállású - galéria

Az utastér már jobban felidézi a Corollát – és az összes többi új generációs Toyotát – a középkonzol tetején található, táblagépszerű multimédiás kijelzővel. A beltérben kiváló minőségű anyagokkal találkozhatunk: az ajtópanel innovatív módon filcborítást kapott, a műszerfalpanel pedig (a Yaris történetében először) puha tapintású, még barátságosabbá téve a környezetet. Az újdonság egy méretes head-up kijelzőt is kapott, ami ráadásul nem üveglapra, hanem a szélvédőre vetít. A multimédiás rendszer képes lesz már kezelni az Andorid Auto és Apple CarPlay szoftvereket is, de lesz vezeték nélküli mobiltöltő, fűthető kormánykerék és hangulatvilágítás is.

A pontos helykínálatról még nincs hír, de a megnövekedett tengelytávnak hála az utastérben nagyobb hely fogadhat majd minket, a csökkenő magasság pedig a fejtér tekintetében sem jelent majd gondot, ugyanis a vezetőülés 6 centivel mélyebben helyezkedik majd el. Mindezek hatására természetesen a tömegközéppont is lejjebb került, illetve a súlyeloszlás is jobb lett. Ez mérsékli az oldaldőlési hajlamot, javítja a fékstabilitást és csökkenti a féktávolságot is. A karosszéria jobb torziós szilárdsága dinamikussá és stabillá teszi az autó vezetését. Az új első MacPherson rugóstagok és a csatolt hosszlengőkaros hátsó felfüggesztés kialakításánál az oldaldőlés mérséklése és a komfort növelése volt a cél, és ezt szolgálja a merevebb karosszéria is.

Jó minőség és modern megoldások - galéria

Természetesen a hajtásláncok is kiemelt szerepet kapnak az újdonság esetében, hiszen a Toyota nagyon büszke arra, hogy hibrid modelljeit nagy arányban választják a vásárlók – nem csoda hát, hogy az 1,5 literes motorral együtt dolgozó hibrid rendszert is felfrissítették a gyáriak. A 15 százalékkal megnövelt rendszerteljesítmény közvetlenebb gázreakciókat eredményez majd a jövő ősszel érkező új Yaris esetében, miközben az üzemanyag-fogyasztás több mint 20 százalékkal csökken majd.

A negyedik generációs hibrid technológia ugyanis optimalizált tömeget, helykihasználást és üzemanyag-fogyasztást eredményez, miközben az új 1,5 literes Dynamic Force benzinmotor termikus hatásfoka 40%. Ez egyébként számokban kifejezve nagyjából 115 lóerőt és 4 liter körüli vegyes átlagot jelent majd. A Yaris a hibrid mellett 1,5 literes és egyliteres benzinmotorokkal is elérhető lesz egyes piacokon.

Kékben is jól mutat, de csak egy év múlva jön - galéria

Ahogyan minden téren, úgy a vezetéstámogató rendszerek tekintetében is a legmodernebb megoldásokat kapja meg az új Yaris, amit a világ legbiztonságosabb kisautójának fejlesztettek a japánok. Az új Toyota Safety Sense (TSS) rendszer élvonalbeli aktív biztonságot szavatol, miközben a világon elsőként ebben a modellben lesz megtalálható középső légzsák. A fejlett vezetőtámogató rendszerek között ott lesz az a teljes sebességtartományban aktív, intelligens adaptív sebességtartó automatika és sávkövető asszisztens is.

Ráadásul ezek a funkciók az autó összes kivitelénél az alapfelszerelés részét képezik. A fejlett vezetőtámogató rendszereken túlmenően az új Yarist úgy tervezték, hogy a hamarosan bevezetendő, minden eddiginél szigorúbb, 2020-as biztonsági normák szerint is a létező legjobb utasvédelmi eredményt érje el. A piaci bevezetés tehát csak jövő őszre várható, de bizonyára így is sokaknak felkelti majd az érdeklődését az autó, aki pedig a még jelenleg futó generációra vágyik, annak sietnie kell – bár biztosan lesznek majd jó kis akciók a kifutó modellre.