A Toyota bemutatta az általuk egyenesen a következő időszak egyik legfontosabb európai újdonságaként emlegetett modellt. Eredetileg a márciusi Genfi Autószalonon debütált volna a beszédes nevű típus, de a világjárvány miatt egészen a mai napig titokban tartották a részleteket. Lássuk, milyen információk derültek ki a napjaink legkeresettebb szegmensébe érkező modellről, a Yaris Cross-ról!

A Yaris alapokra épülő crossover sűrű mezőnybe érkezik. Olyan ellenfelekkel kell megküzdenie, mint  a Volkswagen T-Cross (és rokonai, a Seat Arona vagy a Skoda Kamiq), a Ford Puma, a Kia StonicHyundai Kona testvérpár, a latin versenyzők közül a Citroёn C3 Aircross, a Peugeot 2008 és a Renault Captur, vagy akár a Fiat 500X, illetve a Távol-Keletről a Mazda CX-3, illetve a SsangYoong Tivoli. És ez a lista még csak nem is teljes.

Néhány centis emelést kapott a Yarishoz képest

Gyakorlatilag 25 éve, a RAV4 megjelenésével kezdődött a SUV-mánia, négy éve mutatták be a C-HR-t, és most – meglepően későn – hozták ki a kisautós technikára épített emelt járművet. A Yaris Cross a gyári kommunikáció szerint a Yaris és a RAV4 keveréke. A TNGA (Toyota New Global Architecture) padlólemezt használja a Cross verzió is: az alapjait adó Yarishoz képest 3 centivel nagyobb szabad magasságot ad, és természetesen az üléspozíción is emeltek. 4180 mm-es hosszával, 1765 mm-es szélességével, 1560 mm-es magasságával jól illeszkedik a kategóriába, a 2560 mm-es tengelytávot pedig a Yaris-tól örökölte.

Vezetési asszisztensek egész serege jár vagy választható az autóhoz, és a kényelmi, illetve praktikusságot fokozó felszereltségekből sem lesz hiány (például láblendítéssel nyitható elektromos csomagtartó, 40:20:40 arányban lehajtható ülések, csomagrögzítő szíjak, kétszintes csomagtartó könnyítheti meg az életünket).

Halad a korral az autó belseje is

Vajon lesz belőle hibrid? Egy mosolygós fejet is rajzolhattam volna a kérdőjel után – a Toyotánál ez 2020-ban nem is lehet kérdés. Negyedik generációs kombinált hajtással árusítják a Yaris Cross-ot, amitől hatékony és kulturált üzemet várhatunk. Az 1,5 literes benzinmotor háromhengeres, természetesen Atkinson-elv szerint működik, termikus hatásfoka pedig kereken 40%-os. A villanymotor 59 kW-os (tehát 80 lóerős), és lítium-ion akkumulátorból táplálkozik. A rendszerteljesítmény 116 lóerő. Jó hír a gyártónak, a vevőknek és a Föld számára is, hogy a széndioxid-kibocsátás 90 gramm alatt marad kilométerenként – legalábbis az elsőkerékhajtású kivitelnél, ami 3,5 l/100 km-es vegyes fogyasztásnak felel meg.

Ráadásként – a kategóriában nem megszokott módon – összkerékhajtással is elérhető az újdonság. A négykerékhajtás plusz veszteségei miatt a terepállóbb kivitel kicsit magasabb fogyasztású lesz, de esetében is kétszámjegyű marad a CO2-kibocsátás. Ezek persze a régi jó NEDC adatok, de a valóságszagú WLTP mérésen sem vall kudarcot a típus: vegyes felhasználásnál verziótól függően 4,6-5,3 l/100 km-es értékekre számíthatunk.

Másfél literes benzinmotor és 80 lóerós elektromos hajtás lapul a lemezek alatt

Az első teljes modellévben legalább 150 ezer Yaris Cross eladására számítanak; a modell egyébként Franciaországban, a Valenciennes-i üzemben (a Yarisszal közös gyárban) készül. Úgy számol a Toyota, hogy a típus az európai eladásaik harmadát teszi ki a B-szegmensbe tartozó modellek. A büszke japánok szerint az új modelljük kemény és nemes, mint a drágakő, ezért is becézik Nimble Diamondként – vagyis a magyarra kicsit viccesen fordítható Fürge Gyémántként.

Várjuk a további részleteket, és az első tesztautókat is, hogy saját tapasztalatot szerezhessünk a közvetlennek és agilisnek ígért vezetési élményről.