Az év végéhez közeledve időszerű áttekintenünk a mögöttünk álló esztendőt. Ezúttal a 2020-ban búcsúzó autókat vesszünk számba – mindezt igyekszünk a gyors áttekinthetőség érdekében röviden megtenni.

Egy örök autó, amit csupán két évig árultak

Első páciensünk értékesítése ’csak’ Európában szűnt meg. A 2018-ban megjelent Suzuki Jimny valójában egy jól sikerült terepjáró: a vagány forma az újságírók és a vásárlók szerint is kiváló (terepes) tulajdonságokkal párosul. A kivezetését az EU speciális környezetvédelmi előírásai kényszerítették ki. Mi ezt nagyon sajnáljuk, de haszonjárműként visszatérhet az apróság.

V12 helyett SUV van

Az SUV-mánia áldozataként tekinthetünk az Aston Martin Rapide szedán megszűnésére. Csodás szerzet a DBX, de hiányozni fog a V12-essel szerelt négyajtós, főleg most, hogy hivatalos magyar forgalmazója is van a márkának. A britek egy elektromos verzióval próbálták kitolni a Rapide életciklusát, de anyagi okokból végül elvetették az ötletet.

Egy időtlen klasszikus lapul a motorháztető alatt: a 6,75-literes V8-as

A Bentley is korszakhatárhoz érkezett. A szintén brit gyártó az 1959 óta gyártott legendás V8-asától, a 6,75-literes nyomórudas egységtől búcsúzott el. A Mulsanne gyártása a motorral együtt szűnt meg. Eredetileg már áprilisban véget ért volna a történet, de a koronavírus miatt végül júniusban jött el az idő. A jelek szerint a Mulsanne utód nélkül marad.

Vége van a forradalomnak?

Teljesen új korszak kezdődött a BMW-nél az i8 gyártásával, de a 2014 óra íródó sztorinak idén vége szakadt. Nem is az 1,5-literes háromhengeres jelentette a forradalmat (bár a 231 lóerős teljesítménye sem kis bravúr), hanem a 133 lovas elektromos erőforrás. A messziről felismerhető, szénszálas karosszériájú hibrid sportautó 4,4 másodperc alatti 0–100-ra képes. Úgy látszik, az i8-ból sem lesz második generáció, legalábbis ebben a formában nem.

Tíz évig húzta, de tőle is búcsúzunk

A DS 3 (még Citroën DS3-ként) 2010-ben született, a tíz évig tartó modellciklus egyetlen észszerű magyarázata a meglehetősen kitartó kereslet. Volt. Közvetett módon a DS3 Crossback veszi át tőle a stafétát – ami nem meglepő módon egy emelt karosszériás modell.

Milyen viccesen mutat majd a 2022-es Ferrari SUV mellett...

A Ferrari is feliratkozott a listánkra. A GTC4Lusso pályafutása még 2011-ben kezdődött – akkoriban FF-ként emlegették az olaszoktól szokatlan arányú, ámde V12-es motorral szerelt típust. A névváltással hátsókerékhajtású V8-as is érkezett a palettára, de a vezérek érdemei elismerése mellett mégis a gyártásból való kivezetés mellett döntöttek. Már úton az új Ferrari, 2022-ben érkezik a cég első SUV-je.

Télen-nyáron, örökké: az Infiniti mégis feladja Európát

Egész Európát feladja az Infiniti. A Nissan prémiummárkája nem tudott a Lexuséhoz hasonlóan mély gyökeret ereszteni, így szép csendben kivonultak a földrészről. Így kevésbé hangsúlyos tény, hogy a Q30/QX30 kompakt páros utolsó darabjai már tavaly elkészültek. Idén még bőszen árulták az autókat, de persze nem a hatalmasra duzzasztott raktárkészlet, mindinkább a lanyha érdeklődés miatt.

Nem fogyott jól a Mercedes árában adott Navara

Nem lesz minden átemblémázós kísérletből sikertörténet. Jó példa erre a 2017 végén megjelent X-osztályos Mercedes-Benz. A pickup a jelek szerint nem nyújtott annyival többet az alapjául szolgáló Nissan Navaránál, hogy a piac elfogadja a jelentős prémium-felárat. Pedig a marketingre nem lehetett panasz, a premier idején még a Mikulás is X-es Mercedesszel járt…

A buszoknak is leáldozott, Alhambrából sem készül több

A Seat Alhambra kivezetése két tényező együttállásának tudható be: egyrészt megtörtént a márka újrapozicionálása, másrészt egyre kevesebb vásárló kíván buszt venni. Így az egyelőre még kapható Volkswagen Sharan napjai is meg vannak számlálva. Mi szóltunk.

Kabrió Volkswagen ugyan újra kapható, de a Beetle már nem

Ennek ellenére a VW is érzi az új idők szelét. A Bogár folyamatosan gyártásban volt egészen 1945 óta. A farmotoros ős és a New Beetle-ként emlegetett újragondolt változat összesen öt évig futott párhuzamosan. Más földrészen és más piac(ok) számára, de bőven biztosított volt a ’jogfolytonosság’. Nos, a VW 2021-re Beetle nélkül marad. Igazságtalanság lenne leírni, hogy számos SUV közül választhatnak a reménybeli vevők? Egy kicsit lehet. Ezért gyorsan hozzátesszük: itt van már az ID.3 is, ami a vállalat reményei szerint megismétli a Bogár sikertörténetét.