Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Vannak, akik csak az objektív tulajdonságokat tartják szem előtt, míg mások az érzelmek, a stílus és az egyediség oltárán hajlamosak feláldozni néhány előnyt, és kompromisszumot kötnek. Ahogyan az Szabó kolléga korábbi tesztjéből kiderült, az Infiniti Q30 képes egyszerre mindkét csoportnak kedvezni, és nem árulok el nagy titkot azzal, hogy nincs ez másként finoman terepesített testvérével, a QX30-cal sem, mely a prémium kompakt crossoverek között szeretne hódítani – tesztünkből pedig kiderül, hogy milyen esélyekkel indul.

Szép részletek - galériaAz Infiniti a Mercedes-Benzzel való együttműködésnek köszönhetően alkothatta meg a Q30-at, amely az A-osztállyal közös alapokra épül. A japánok azonban szerettek volna a továbbra is szárnyaló crossoverek szegmensébe is beszállni, mindezt pedig sikerült kifejezetten egyszerűen megoldaniuk: egy kis emelés itt, néhány terepes kiegészítő ott, és máris kész volt a QX30, mely nemrég szerkesztőségünkbe látogatva igyekezett bebizonyítani, hogy ennyi bőven elég ahhoz, hogy a prémium konkurensek kisebb hobbiterepeseinek sarkára lépjen.

A komoly változtatásokat hiába keressük, a japánok valóban csak néhány krómbetéttel, műanyag elemmel és tetősínekkel igyekeztek elérni a kívánt hatást, ami sikerült is nekik. Hiába a visszafogott módosítás, ha nem ismernénk a normál testvért, akár azt is gondolhatnánk, hogy a QX30-at eredetileg is egy kis crossovernek tervezték a gyáriak. A hasmagasság már a Q30 esetében is felülkerekedik a konkurenseken, de azért a gyáriak ezt további 3 centivel növelték, hogy teljesen legyen az összkép. A főbb vonások természetesen nem változtak, így ezúttal is látványosan ívelő domborulatokkal, élesre húzott vonalakkal és izmos formákkal hódít a QX30, akárcsak testvére.

Nem mindenki ismeri fel - galériaA járókelők pillantásait előszeretettel vonzza magára az Infiniti autója, amit valóban látványos formái mellett itthon kevésbé ismert emblémája is fokoz – sokan kérdezték meg, hogy pontosan mivel is van dolguk, és még azok is meglepődve figyelték, akik korábban már hallottak erről a névről. A Nissan prémiummárkájaként helytálló gyártó megítélése egyébként kifejezetten jó: aki még nem ismeri az azért csodálja, aki pedig már hallott róla innen-onnan, azok fejében pedig kőkemény luxusautóként élnek a modelljei – persze sokan vannak, akik követik az autózás világát, ők pedig pontosan tisztában vannak vele, hogy mivel is van dolguk.

A túlzott elvárások persze nem mindig jelentenek pozitívumot, hiszen sokan azt várják, hogy egy kőkemény luxusautóban foglalhatnak majd helyet, és bár a QX30 teljesen megérdemelten mondhatja el magáról, hogy valódi prémium kategóriás autó, már csak szegmenséből kiindulva sem várhatunk el 7-es BMW-hez és társaihoz mérhető körülményeket. Persze amint elhangzik tesztautónk ára, máris mindenki szemében más megvilágításba kerül a négykerekű, hiszen ár/érték arányban igazi bajnok az Infiniti modellje – az anyagiakat azonban hagyjuk a végére.

Rengeteget dob az összképen - galériaAhogyan már említettem, a QX30 teljes joggal viseli magán a prémium jelzőt, hiszen az utastérben helyet foglalva az ellenlábasokhoz – és ezzel együtt a közvetlen testvér Mercedes A-osztályhoz – mérten is kiváló minőségérzetet kínál. Keményebb műanyagokkal persze találkozhatunk, de a mérnökök ügyesen választották ki azokat a helyeket, ahová puha bőr vagy éppen Alcantara borítást kell tenniük. Ezek közül is kiemelendő a műszerfalon végigfutó betét, ami a látványos kontrasztvarrással ellátva bizony simán elviszi az összképet – de ugyanez igaz az ajtóbetétek és a könyöklő borítására is.

Formás a váltó - galériaA minőség tehát bőven megugorja, sőt át is lépi a kategória átlagát, és mindez igaz lehet az összeszerelésre is, amennyiben elhagyjuk panorámatetőt – a beáramló fény ugyan kellemes világosságot varázsol, de a folyamatos nyöszörgés és nyikorgás nem méltó a QX30 egyébként nesztelen utasteréhez. Az ergonómia szintén a helyén van: a helyes üléspozíciót hamar megtaláljuk, az alapáron járó székek is kényelmesek, és a kilátást is egyedül a vaskosabb C-oszlopok zavarhatják meg, de azok sem zavaróan. A nagyobb termetűek térdeit nyomhatja egy kissé a középkonzol kiugró része, de ez sem általános – az utasok méretétől és üléshelyzetétől függ.

A helykínálat hozza a kategória átlagát: elöl minden irányban elég a hely, és 185 centiig hátul is el lehet férni, de a panorámatető ezen a fronton is inkább hátrány, mint előny – főleg, hogy az anyósülés magassága nem állítható. A csomagtér 430 literes értéke ugyan csalóka, de így is nagyobb, mint az átlag. Az utastérben tehát nincs sok okunk a panaszra, egyedül az Infiniti nem éppen ügyes, érintőképernyővel és nyomógombokkal egyaránt kezelhető multimédiás rendszerét cserélnénk le egy jobb megoldásra, noha így is képes fejlett kapcsolódási lehetőségekre, és nem fogja megkeseríteni a hétköznapjainkat.

Lehetne jobb is - galériaA QX30 nem csak az alapjait kölcsönözte a Mercedestől, ugyanis a tesztautónkban megtalálható 2,2 literes négyhengeres dízel is a csillagos márkától érkezik – a 7-sebességes duplakuplungos automataváltóval és az összkerékhajtással kézen fogva. A 170 lóerőt és 350 Nm-es csúcsnyomatékot felmutató egység ugyan nem mai darab, de a hétköznapi feladatokban még hibái ellenére is kellemes társ lehet. Ezek a hibák pedig nem is kifejezetten a már alacsony fordulaton is nyomatékos motornak, hanem sokkal inkább a duplakuplungos automatának köszönhetőek.

A 7-fokozatú egység legtöbbször finoman cseréli a fokozatokat, alacsonyabb sebességnél duplakuplungos társaihoz hasonlóan hajlamos kisebb rántásokra – arról már nem is beszélve, hogy előrementből hátramenetbe és fordítva kapcsolva bizony kifejezetten lassú. Nyugodtan közlekedve azonban kevésbé ütköznek ki ezek a negatívumok. Habár hidegen vehemens hangon kel életre a 2,15 literes erőforrás, bemelegedve már kulturáltan háttérbe húzódik, és pörgetve is kellemesebb dallamokkal szolgál, mint a legtöbb dízelmotor – a csendes utazáshoz egyébként aktív zajszűréssel is hozzájárul a QX30.

Nyugodtan spóroljunk rajta - galériaA 8,3 másodperces 0-100-as sprint jól mutatja, hogy a 170 lóerős teljesítmény mindenre elegendő, és bár a dízelmotor karaktere nem a sportolásra termett, a pontos kormányzás és a kiválóan hangolt futómű ennek sem áll ellen: a QX30-cal a gyors fordulókat is mosollyal teljesíthetjük, miközben az úthibákat is ügyesen lépi át az autó. Az alig észrevehető emelés mellé a gyáriak szerencsére nem érezték fontosnak a felfüggesztés felkeményítését, így legfeljebb nüánsznyi különbségekkel számolhatunk a normál Q30-hoz képest.

A QX30 egyébként egyféle benzines és egyféle dízel egységgel érhető el, és mindkettőhöz alapáron jár az összkerékhajtás, aminek képességeit az időjárásnak köszönhetően le is tesztelhettük. Noha kemény terepen nem jártunk az autóval – hiszen nem is oda való – a néhol egészen vastag hóréteg sehol nem okozott gondot, mindenhol magabiztosan közlekedett az Infiniti, amely természetesen az első kerekeket részesíti előnyben, de ha kell, hamar bekapcsolja a hátsó tengelyt is a hajtásba.

Crossoverként is megállja a helyét - galériaA fogyasztási adatok a motor teljesítményéhez és az összkerékhajtáshoz mérten kellemesen alakulnak. A 7,4 literes tesztátlag ezúttal az extrém időjárás miatt csalóka, hiszen még kevésbé odafigyelve is inkább az 5,6 literes normakörhöz közelebbi értékekkel számolhatunk. Országúton akár valamivel 5 liter alatt is képes eljárni a QX30, de városban és autópályán sem ijesztget minket a központi rendszer mutatója.

Most pedig ideje visszatérni a korábban már emlegetett kiváló ár/érték arányra. Noha tesztautónk – a tetőablakot és néhány kisebb extrát – leszámítva alapáras konfigurációban érkezett meg hozzánk, így is szinte minden fontos extrát megkaptunk mellé, beleértve a hátsó tolatóradart, a sávváltásra figyelmeztető jelzést, a vészfékrendszert, a táblafeilsmerőt, a navigációs rendszert és a műszerfal szép betéteit. Mindez pedig 11,79 millió forintba kerül listaáron, amihez hozzáadva a tolatókamerát, a kulcsnélküli rendszert és az automata parkolóasszisztenst tartalmazó 440 ezer forintos Tech csomagot, alig több mint 12,2 milliós árat kapunk, de 12,65 millióért már nappabőr ülések is járnak – ez pedig a konkurenseket vizsgálva bizony nagyon is jó ár.

Kiváló alternatívát nyújt az Infiniti - galériaAz egyetlen benzines alternatíva a kétliteres, 211 lóerős négyhengeres, mely szintén összkerékhajtással és automataváltóval van szerelve, és 123 ezer forinttal drágább alapáron. Ennél azonban sokkal fontosabb, hogy az amúgy is kiváló ár/érték arányú Infiniti modellekhez hatalmas kedvezményekkel juthatunk hozzá készletről – mindez konkrétan 2-2,2 milliót jelent, amivel akár 10 millió alatt is hozzájuthatunk egy jól felszerelt példányhoz. Arról nem is beszélve, hogy a japánok immár 5 év/160 ezer kilométeres garanciával csábítják a vevőket. Persze szép kedvezményeket a konkurenciánál is ki lehet csikarni, azonban a Mercedes-Benz GLA, a BMW X1 vagy éppen az Audi Q3 ugyanolyan szintre felszerelve bizony legalább 1,5-2 millióval többe kerül, ami komoly különbség – ennyivel pedig egyikük sem jobb az Infinitinél. A japánok újdonsága tehát kiváló alternatívaként szállt be a mezőnybe.

A tesztben található, és a galéria végén csokorba szedett gyönyörű, vízjeles fotókért Erdélyi Ferencet illeti a köszönet, akinek további munkáit ide kattintva tekinthetik meg.

Néhány szóban

A Q30 után terepesített testvére is bizonyította, hogy az Infinitire bizony komolyan figyelnünk kell. Nem csak kiváló ár/érték aránya helyezi előtérbe a QX30-at, hiszen objektív képességei alapján is az élmezőnybe tartozik a kategóriájában. Kisebb hibáit leszámítva szinte minden fronton jól teljesít az autó, egyedül a szűkös motorpaletta bővítését kívánhatnánk, de a 2,2 literes dízel egyébként jó társa az autónak, aki pedig kisebb motorra vagy elsőkerékhajtásra vágyik, továbbra is fordulhat a Q30 felé.

Előnyök: Jól összerakott, minőségi utastér (kivéve a tetőablakot); Ügyes futómű; Takarékos, csendes és izmos dízelmotor; Kiváló ár-érték arány

Hátrányok: Lassú, régies hatású központi rendszer; Nem a legügyesebb duplakuplungos automataváltó; Nyikorgó tetőablak

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek