Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

A Peugeot számára nem is jöhetett volna jobbkor az új 308-as COTY Év Autója győzelme, mint idén: köztudott, hogy az utóbbi időben gyengélkedésről kellett beszámolnunk a PSA-t illetően, a nehéz időkben pedig mindig aranyat ér egy jól sikerült modell, ami sokszor a mentőövet jelentheti az adott gyártó számára – gondoljunk csak például a Seat esetére, ahol a friss Leon mentheti meg a spanyolokat. A Peugeot azért közel sincs olyan vészes szituációban, ettől függetlenül természetesen igyekeznek minél jobban kiaknázni az Év Autójában rejlő lehetőségeket. Legutóbb puttonyt kapott a modell, amivel kompetensebb lett, mint valaha, mi pedig máris kipróbálhattuk hazai pályán az oroszlánosok büszkeségét.

Komoly fogyókúrán ment át a 308 SW - galériaKorábbi tesztünkben beszámoltunk olvasóinknak a 308 második generációjának újdonságairól, s azt is kielemeztük, hogy a tervezők gyakorlatilag mindent újragondoltak, teljesen tiszta lappal indították az autó fejlesztését. Ennek köszönhetően egyrészt felépítése is megváltozott (a korábbi egyterűs megjelenés hagyományosabb formába torkollott), továbbá a hatékonyság fokozása miatt radikális tömegcsökkentésen ment keresztül az eddig némileg túlsúlyosnak aposztrofálható típus. A 308 SW természetesen ugyanazt az irányt követi, mint az ötajtós ferdehátú változat, így az elődhöz képest ezúttal is komoly különbségek adódnak, mind megjelenésben, mind pedig technikai fronton. Egy, a Peugeot termékfelelősének prezentációjából kiragadott dia mindent elárul: azonos motorral nézve (1.6 HDI, 115 lóerő) az előző 308 kombi a gyári adatok szerint 1407 kilót nyomott, míg az új kereken 1200-at, ez a 207 kg pedig felfoghatatlanul nagy különbség. Egyébként jól mutatja az arányok változását, hogy az új SW 8,5 centivel nyúlánkabb, de 9-cel alacsonyabb az elődnél.

A kompaktok a középkategória gyilkosai lesznekA tömegre visszatérve, azért a katalógusadatokat böngészve adódnak inkonzisztenciák: például érthetetlen számomra, hogy az ötajtós-kombi tömegkülönbség a motorok függvényében miként mozoghat 25 és 110 (!) kiló között?! Néhány kilót még megértek, de ez a differencia biztosan valami elírást takar. A gyártó általános tájékoztatásából viszont megtudhattuk, hogy átlagosan 140 kilót fogyott az autó, aminek a felét az új, EMP2 nevű platform teszi ki. A futóművek alapkonstrukciója egyébként nem változott, így továbbra is egyszerű, elöl MacPherson, hátul pedig csatolt lengőkaros megoldással találkozhatunk, aminél már bizony láttunk jobbat a kategóriában, azonban valahol meg kell fogni a fejlesztési és a gyártási költségeket, továbbá a helykihasználást is segíti ez a felépítés.

A kombiban hátul is jól el lehet férni - galériaA radikális fogyás számos előnyt hozott: például mostantól egy gyengébb motor is képes a régivel megegyező menetteljesítményeket szolgáltatni, ami ráadásul még takarékosabb, így hatványozottan igaz elvileg a fogyasztás és a környezetterhelés mérséklése. No de térjünk csak vissza a tényekhez. Az új SW az ötajtós 308-nál összesen 33 cm-rel hosszabb, amiből 22-t a nagyobb hátsó túlnyúlás, 11-et pedig a megnövelt tengelytáv tesz ki. Így végül 4,59 méteres hosszról és 2730 mm-es tengelytávról beszélhetünk, ami nagyjából az egyre csak terebélyesedő kompakt kategória átlagának felel meg. Utóbbi nem véletlen, hiszen egyre több vásárló döbben rá arra, hogy semmi szükség a drága középkategóriájú autókra, amikor a modern kompaktok annyira kompetensek, hogy képesek kompromisszumok nélkül kielégíteni a családok és a cégek igényeit.

Gyerekjáték vele egy családi nyaralásÉs a valóság az, hogy ez így is van, s a gyártók szép lassan saját portékáikkal fogják leigázni nagyobb, drágább modelljeiket – ezt a tendenciát egyébként már megfigyelhettük a nem-prémiumok nagyobb bálnáinak eltűnésével, amiket épp az előbb említett, egyre nagyobb középkategóriások öltek meg. De őszintén átgondolva, a reprezentálást leszámítva mi szükség is van egy középkategóriás modellre, amikor a mai kompaktok 4-5fő számára nagyon kényelmes utasteret nyújtanak, csendesek, kulturáltak, dinamikusak, remekül extrázhatóak, s a legtöbb esetben csomagterük még nagyobb is a nagytestvéreknél? Egyébként itt is ez a helyzet: míg az 508 SW puttonya a gyáriak szerint a hátsó üléstámlák függvényében 512-1598 literes, addig az új 308 SW 610-1660 litert kínál. Úgy látszik, itt is a feje tetejére állt a világ.

A kalaptartó elrejthetősége remek ötletNem csupán tágas a csomagtartó, de praktikus is, bár a méret kapcsán azért ildomos megjegyezni, hogy a fenti értékek csupán a semmit nem érő, és bizonyos esetekben akár egy családi nyaralást megkeseríteni képes defektjavító szettel értendőek; mankókerékkel 47, teljes értékűvel pedig 85 liternyi mínuszt számolhatunk. Mindenképp említést érdemel a csomagtér padlója alá elrejthető kalaptartó, ami bővítés esetén igazán hasznos ötlet – nem egyedülálló a kategóriában, de örömteli, hogy van. 2014-ben a rohamosan fejlődő kompakt kombik között ugyanígy kötelező a csomagtérből gombnyomásra előredönthető osztott hátsó üléssor, míg opcionálisan rendezősíneket is kaphatunk az alapesetben 106, míg az üléseket előredöntve 180 cm hosszú, sík padlójú raktérbe.

Keressenek a képen tárolóhelyet - elárulom, hiába is kutatnak...

Igényes utastér apróbb, ám bántó hibákkalÖrömünkre az SW az ötajtós 308-as két hibáját is kinőtte: a ferdehátú tesztjében megjegyeztük, hogy egyrészt (főleg panorámatetővel) kicsi a hátsó fejtér, valamint a lábtér is szűknek bizonyult. Utóbbival a 11 centis tengelytávnövelés tett jót, így már egy rossz szót nem szólhatunk, míg a fejteret a kevésbé lejtő, és egyben valamelyest magasabban húzódó tetővonal mentette meg, így hátul már a hangulatos és óriási üvegtetővel együtt is gond nélkül elvannak az akár 190 centis utasok.

Legalább a klíma kaphatott volna saját gombokatSajnos azért akad néhány kivetnivaló az utastérben: kár, hogy nincsenek hátul középső légbeömlők, a magasságban nem állítható első biztonsági övpár szintén nem szép húzás, a legidegesítőbbek pedig a hátsó fejtámlák, amelyek nem húzhatóak ki eléggé (pedig lenne ám bőven helyük), legfeljebb 170-175 centis magasságig jók, így magas utasoknál ütközés esetén bizony fennáll az ostorcsapásos nyaksérülés esélye – filléres tétel lett volna jól megcsinálni. A minőség és az összeszerelés jó, a kis kormány megszokást igényel, mint ahogy a gomboktól megfosztott középkonzol is: gyakorlatilag mindent a központi rendszerről kell vezérelnünk, ami szépen dolgozik, de örülnénk néhány gombnak. Végül kimondottan hálásak lennénk, ha a tervezők felismernék, hogy a tárolórekeszek jelenléte azért igencsak fontos egy autóban, és gazdagabban mérnék az apró kacatok elhelyezésére szolgáló fakkokat.

Az alacsony tömeg a menetdinamikának is jót tesz

3 hengerrel is derék - galériaA motorpaletta elöljáróban 3 benzines és 3 gázolajos erőforrásból áll (mind turbósak), amelyeknek jelenleg a fele teljesíti az EU6-os károsanyag-kibocsátási feltételeket. Benzinfronton a 156 lóerős (240 Nm) 1.6 THP régi ismerős, kiváló választás az autóhoz: izmos, nyomatékos, kulturált és egészen takarékos. Viszont jóval nagyobb durranást jelentenek nála az új 1,2 literes, háromhengeres PureTech turbós benzinesek. A szériában start/stopos, 1199 köbcentiméteres egységek kiviteltől függően 110 és 130 lóerőt tudnak, 205 illetve 230 Nm-es csúcsnyomaték mellett – előbbihez 5, míg utóbbihoz az 1.6 THP-hez hasonlóan 6 fokozat jár. Ha mindehhez hozzávesszük az autó 1,2 tonna alatti saját tömegét, akkor nem meglepő, hogy a 308 SW az erősebb verzióval alig 10 másodperc alatt teljesíti a százas sprintet és akár 205 km/h-ig gyorsul.

Fordított fordulatszámmérő, felárért erő-kijelzőkAmint megtudtuk, hogy a menetpróbára kihozott az importőr egy 130 lóerős 1.2 PureTech verziót, azonnal lecsaptunk rá, ráadásul nem voltunk hozzá kegyesek, hiszen négy jól megtermett újságíró fogta vallatóra. A háromhengeres azonban a nagy terhelésre fittyet hányva nagy életkedvvel tette dolgát, mi pedig mindannyian meglepődtünk, hogy mennyire jól használható – könnyen pörög fel, mindenhol nyomatékos, alul meglepően kulturált, míg fordulaton sportos, érces hangja van. Egy rossz szót sem mondhatunk róla. A papíron 5 liter alatti fogyasztást persze jobb elfelejteni, a valós értékekre majd a hosszabb teszt után fogunk kitérni, addig tapasztalatok nélkül nem nyilatkozom. A kis benzines után azért kíváncsiságból beültem az új, 150 lóerős (370 Nm) 2.0 Blue HDI csúcsdízelbe, ami a testes Citroen Grand C4 Picassóban már levett minket a lábunkról erejével, csendességével és kulturált viselkedésével. A 307 SW-hez ugyanúgy tökéletes választás, az autó már-már túlmotorizáltnak tűnik vele, miközben benzinesekhez hasonló járáskultúrával büszkélkedhet, és szinte termeli a gázolajat.

Praktikumból és literekből nincs hiány - galéria

Minden változat hatékony, s az SW-t jó vezetniAnnyira hatékonyra sikeredett a bivalyerős, EU6-os 2.0 Blue HDI, hogy még az 1.6 HDI-k sem tudnak takarékosabbnak lenni nála, s ugyanazt a 3,8-3,9 literes vegyes átlagot ígérik. A 92 lóerős (230 Nm) verzióhoz különben ötfokozatú kézi váltó jár, míg a 115 lovas e-HDI variánshoz hatgangos szerkezet társul. Érdemes lehet várni jövő tavaszig, hiszen akkor érkezik az új 1.6 Blue HDI egység, ami szintén két teljesítményszintben váltja a jelenlegi 1.6 HDI-ket. 100 illetve 120 lóerővel érkezik az Euro6-os motor, az erősebb kivitelben 300 Nm-t csatasorba állítva, és az ígéretek szerint alig 3,3 litert fogyasztva – nem kérdés, hogy a családi/üzleti kombihoz kiválóan fog passzolni a friss jövevény. Összkerékhajtásról nincs szó, s minden 308 SW az első kerekeit hajtja, ám az automataváltók kedvelői a 150 lóerős dízelmotorhoz és a 130 lovas 1.2 PureTech benzineshez megrendelhetik a márka hatékonyabbá tett, Aisin gyártmányú hatfokozatú bolygóműves automatáját, 350 ezer forintért.

A kompaktok a középkategória gyilkosai lesznekAz anyagiaknál maradva, a kulcskérdésről még nem is szóltunk: nos, az SW minden esetben 230 ezer forinttal kóstál többet az ötajtós változatnál, ennyi pénzt pedig garantáltan megér az elegáns, tágas és praktikus kombi. Jelenleg minden 308-hoz 300 ezer forint kedvezmény jár, ezzel együtt a belépőmodell (Access szint) 4,97 millió forintért kelleti magát, s ha a 110 lovas 1,2 literes turbós benzines helyett a 92 lóerős 1.6 HDI-re vágyunk, akkor csupán 240 ezer forinttal kell többet fizetnünk – a hatfokozatú váltó, a fejlett e-HDI rendszer és a plusz 23 lóerő felára további 360 ezer forint. A következő, Active felszereltség a bázisverziónál 370 ezer forinttal kerül többe, míg a minden jóval teletömött Allure csúcsváltozatért további 510 ezret szükséges leszurkolni – az 5 év/100 ezer kilométer garancia viszont szerencsére minden összeállításban a vásárlóé.

Jó esélyei vannak, de nem lesz könnyű dolgaA számtalan extrával persze nem nehéz az egekbe srófolni az árat, viszont legyen szó bármilyen konfigurációról, a remek 308 SW minden verziójában korrekt ajánlat. Ennek ellenére biztosan nem lesz egyszerű dolga a Peugeot szépséges puttonyosának, hiszen hiába teljesít kiegyensúlyozottan a négykerekű, nem létezik még egy szegmens, ahol annyira kiélezett lenne a verseny, mint a kompaktoknál, s ilyen friss lenne a konkurencia. A sikerhez azonban minden esélye megvan a franciának, s az is biztos, hogy ezen változatában jobban meg is érdemli az Év Autója kitüntetést, mint a ferdehátú testvér.