Elcsépelt közhely már, hogy mennyire kiélezett csata dúl a kompaktok szegmensében, mégis igaz, jóformán aligha találunk olyan alsó-középkategóriás szereplőt, amelyben komoly hibákat lehet felfedezni. A részletek döntenek, szőrszálakat hasogatunk és minden apróságra figyelnünk kell: a kompakt kategória élvonalában kerestük a legjobbat.
A kompakt kategória legújabbjai - galériaA kategória csúcsát mostanában kétségkívül a Golf képviseli, a kompaktok társasága szinte egyet jelent, egyidős a Volkswagen büszkeségével. Egyik kihívója friss lendülettel érkezett japánból, ő volna a Mazda3, míg a másik konkurens kendőzetlenül a Golf babérjaira pályázó Peugeot 308 franciahonból.
Ezúttal a benzines kínálatból szemeztünk, végül mindhárom típusból a legerősebb példányt választottuk ki: a Mazda3 a japánok 165 lóerős, kétliteres szívómotorjával, a Peugeot a BMW-vel közösen fejlesztett, 1,6 literes, 156 lóerős turbómotorral, míg a Golf a jól ismert 140 lovas 1.4 TSI-vel száll ringbe.
Noha a küllem leginkább szubjektív megítélés kérdése, azért ezúttal sem tudunk elmenni tesztünk szereplői mellett szó nélkül. A Golf továbbra is a lehető legkonzervatívabb gúnyába öltözve képviseli a Volkswagent, méghozzá piaci sikerrel.
Vajon melyikőjük diadalmaskodik? - galériaA mértéktartó formaterv visszafogott vonalakból épül, az élre vasalás művészetét szinte oktathatnák wolfsburgban. Persze mindez nem egyenlő az unalommal, hiszen egy jó szín és egy szett tetszetős felni máris izgalmasabbá varázsolja a német eminenst - ezúttal azonban a lehető legszürkébb kivitelben, kombiként jelent meg fotózásunkra a Golf, ám ennek ellenére a korábbi teszt alapján ötajtósként vizsgáljuk őt is.
A Peugeot nagy lendülettel tervezte újra alapjaitól a 308-as családot, emóciókra és szenvedélyre támaszkodva – a franciák mindenképpen olyat akartak alkotni, ami jellegzetes, messziről felismerhető, mégis stílusos. Ehhez képest maga a sziluett kísértetesen hasonlít a német ellenlábaséra, az összkép pedig kissé sótlanra sikeredett. Ellenben a Mazda3 hamar sokak kedvencévé vált, a látványos vonalakkal, az izmosan domborodó kerékjárati ívekkel dinamikus, igényes látványt nyújt. Persze a forma szubjektív, így mindenki saját maga előlegezhet meg szimpátiát valamelyik modellnek a külső alapján.
Utastér
Ahogy küllemükben három eltérő karakterről beszélünk, úgy az utastér stílusa is legalább ennyire eltérő. A Golf a külsőhöz hasonlóan belül is kimért, egyszerű formákkal operál, de az összkép mégis kellemes, miközben az átláthatóság, az egyszerű kezelhetőség és az ergonómia sem szenved csorbát.
Lehetne ennél rendezettebb? - VW Golf VII.
A műszercsoport igazi klasszikussá vált már, míg a középkonzolon húzódó alap érintőképernyős multimédiás rendszer színt visz a szürke betétek közé. Egyedül a műszercsoport fényerősségének állítását dugták kissé mélyre a menüben, de ezen felül nehéz fogást találni a Golfon. Elöl termettől függetlenül teljes kényelemben foglalhatunk helyet a Volkswagen kompaktjában, ráadásul hátul sem kell helyszűkétől tartani, a kényelmes, de feszesebb tömésű ülésben helyet foglalva még a fejtér is tisztességes, s széltében sem szűk a hátsó sor.
A Mazda ugyancsak az egyszerűségre törekedett, ám kissé modernebb, divatosabb köntösben tálalják a japánok az adatokat a műszerpulton. A mai trendeknek megfelelően a multimédiás rendszer amolyan tabletszerűen ül a középkonzol tetején, remek tárcsás vezérléssel a könyöklő előtt, és igény szerint érintőképernyős funkcióval. Maga az óracsoport a sportosság jegyében született, de minden fontos információ könnyen leolvasható róla, s az ergonómiával összességében itt sincs gond.
Szűknek hat, pedig nem az - stílustanulmány a Mazdától
Viszont a kialakításnak köszönhetően akármennyire is jól elférünk elöl a Mazda3 volánja mögött, talán a triumvirátusból őt érezzük a legszűkebbnek. Hátul a Golfnál rosszabb némiképp a helyzet, kissé alacsonyan ülünk és maga az ülőlap is rövid, a fej- és lábtér pedig rendben van.
A legnagyobb forradalmat a Peugeot szakemberei szerették volna végrehajtani a mindenféle gomb nélkül, mindösszesen az érintős felület segítségével, hiszen legyen szó a hifiről, a beállításokról vagy a klímáról, mindent a központi képernyőről érhetünk el. Az ötlet önmagában zseniális, azonban a kezelés közben tapasztaltak lelombozóak, a néha-néha megröccenő szoftver minimális lassúsága pont elég ahhoz, hogy visszavágyjuk a tekerőkapcsolókhoz és a gyorsan elérhető gombokhoz.
A belső egyediségében a 308 győz, azonban a funkcionalitás csorbát szenved
Az ülések kényelmesek, a hely viszont inkább csak átlagos, a fejtér esetében a divatos panoráma napfénytető csak tovább korlátoz. A franciák új attribútuma a kis kormány és a felette elhelyezkedő műszercsoport – mindez megszokást igényel, de ezt követően remekül használható. Hátul egyértelműen a trió legszűkebbje a 308, ami mind láb-, mind fejtérre értendő, s a Mazdához hasonlóan az üléspozíció is kissé kényelmetlen, ám a 308-nál a maximálisan kihúzott állapotban is nagyon alacsonyan lévő hátsó fejtámla rontja a komfortot.
Várják a csomagokat - galériaCsomagtér tekintetében a hármas közül a Peugeot emelkedik ki, hiszen 420 liternyi pakkot préselhetünk a hátuljába, miközben a Golf és a Mazda jobban pakolható poggyásztartója 380, illetve 364 liternyi holmi befogadására képes. Legalábbis a papírforma szerint, ám a centit előkapva érdekes módon ezúttal is az oroszlános márka termékét sorolhatjuk hátra - a 308 csomagtere rövidebb és alacsonyabb is, mint a Mazdáé, s nem nagyobb a VW-énél sem.
Sajnálatos tény, hogy a 308 csomagtérpadlója rettentően vékony, s mindösszesen a pótkerék tartja – ez azt jelenti, hogy a széleknél egy zsugorcsomag ásványvíztől 10-15 centi mélyen besüllyed, hiszen ott a pótkerék már nem támasztja alulról. Továbbá amellett sem mehetünk el szó nélkül, hogy a Golf hátsó sorának kényelmét légbeömlők növelik, a 308 esetében pedig az opciós tételek listájáról 230 Voltos csatlakozót választhatunk.
Motorok, dinamizmus, fogyasztás
Európában már tombol a turbókorszak, miközben japánban még hisznek a szívómotorok létjogosultságában, s nem is tévednek nagyot vele. A VW már évekkel ezelőtt letette a voksát a TSI-vel a feltöltés mellett, míg a franciák a BMW-vel szövetkezve alkották meg a remek THP motort. Három jellem, háromféle lökettérfogat és három különböző teljesítmény csap össze. A közös bennük, hogy a józanabb modellkínálat benzines élvonalát képviselik, s menetdinamikát tekintve egálban vannak.
A legmeglepőbb produkciót persze a Mazda3 165 lóerős szívómotorja nyújtotta, amely kiváló bizonyítékkal szolgál a szívómotorok életképességére. A hangja remek, a rövid áttételezésnek köszönhetően igazán jó rugalmasságot tudhat magáénak és megy is rendesen.
Ledes lámpák, techno hangulat - galériaCserébe a jól kapcsolható váltóval hatosba gangolva 100 km/h-nál már 2500 forog, autópályatempónál pedig a 3200-at épp túllépve hangosan kér szót magának, s a 130-as határt kihasználva 7,5 litert kortyol. Összességében azonban nem lehet panasz a kétliteres, négyhengeres motor étvágyára, hiszen normakörünkön 6,3 literből eléldegélt, míg a mindenfélével tarkított tesztátlag is megállapodott 7,6 literben. A Mazda3 esetében épp emiatt érdemes elgondolkodni a kétliteres benzines 120 lóerős verzióján, amely dinamizmusban az általunk mért 8,77 másodperces gyorsulásával alig marad el a többiek mögött, hosszabb váltója révén csendesebb és gazdaságosabb is.
Eminens, izgalmaktól mentesen - galériaA Peugeot 156 lovas, 1,6-os erőforrása már számtalanszor bizonyított az Autó Pult tesztjein, s persze ezúttal sem vallott szégyent. Picivel 8,3 szekundum alatti gyorsulása, kiváló rugalmassága révén könnyű megszeretni. Éhezésben azonban jobban teljesít a Mazdánál, hiszen autópályán 7 literből megvan, míg az 5,6 literes normát és a 6,4 literes tesztátlagot is szép eredménynek mondhatjuk.
A Golf pedig szürke eminenciásként múlja felül ebben a tekintetben is kihívóit. A legkisebb lökettérfogat és a legcsekélyebb teljesítmény ellenére szinte tizedre ugyanazt a gyorsulást tudja a Volkswagen büszkesége, mint másik két tesztalanyunk, fogyasztásban pedig a 308 által hozott adatokkal van körülbelül pariban, míg rugalmasságban kiemelkedő produkcióra képes. Ráadásul a németek elérhetővé tették ACT néven a hengerlekapcsolós verziót, amely a tapasztalatok szerint további fél literrel képes csökkenteni a 100 km alatt elfogyasztott benzin mennyiségét.
Futómű, irányíthatóság, vezetési élmény
Divatban a Mazda3 győz - galériaNoha javarészt családi használatra szánt modellekről van szó, ilyen teljesítménynél már a dinamikusabb kanyarokat is érdemes belevinni a képletbe. Épp ezért nem meglepő tény, hogy mindhárom versenyző feszesebb felfüggesztéssel bír, a tempósabb ívek gyakorlatilag a Mazda, a Peugeot és a Volkswagen számára is könnyű prédák, azonban a 308 csatolt hosszlengőkaros felfüggesztése a többiek multilink szerkezetével szemben bizony tökéletlennek hat.
Az úthibákon mászkál a Peugeot hátulja és csak hibátlan minőségű úttesten tűnik olyan stabilnak, mint a többiek. Összességében a legélvezetesebb produkciót a Mazda3 mondhatja magáénak, a Golf valamelyest kényelmesebb, míg a Peugeot csak jó úton tudja megcsillantani tehetségét. Azért érdemes betenni a serpenyőbe, hogy felár ellenében a Volkswagenhez elérhető adaptív lengéscsillapítás is, amellyel az összehasonlító legkényelmesebben rugozó modellje igény esetén (és megfelelő kerekekkel) a leggyorsabb is lehet.
A kormányzás és a kezelőszervek működtetése is a Golfban a legkellemesebb, egyszerre jól adagolható és szükség esetén kellően sportos. A Mazda3 sem marad el ezen a téren, s a Peugeot volánjának és váltójának precízsége is csak egy hajszállal marad el. Érdekesség, hogy a korábbi dízel tesztautónál a 165 lóerős Mazda3 futóműve puhábbnak bizonyult, igaz, még így is enyhén feszesnek nevezhető, de produkciója már nem zavaró. A Peugeot keménysége hasonló szintet üt meg, ám igénytelenebb hátsó futóművének teljesítménye rossz úton szétesik, s fel-felüt az oroszlános autó.
Árak, verdikt
Összességében elmondhatjuk, hogy mindhárom szereplő magas színvonalat képvisel a kompaktok kategóriájában, azonban a roppant szoros küzdelem ezúttal csak az első és második hely között dúlt. A dobogó legalsó fokát a Golfot óriási elánnal ostromló Peugeot 308 foglalhatja el, ami a szűkösebb helykínálatnak, a figyelmet elvonó, lassan reagáló központi rendszernek és az igénytelenebb hátsó futóműnek, továbbá néhány rosszul elsült megoldásnak köszönhető.
Az ezüstöt a szívómotorral is remeklő Mazda3 nyakába akasztjuk, amely esetében egyetlen szívfájdalmunkat a rövid váltó, épp ezért a hangos és nagyobb fogyasztással járó autópályás használat jelentette. Az arany a puszta tulajdonságokat nézve egyértelműen a mértéktartó Golf ölébe hullik, amely ismételten nem talált legyőzőre. Kényelme, helykínálata és takarékos, mégis erős turbómotorja páratlan egyveleget alkot, amelyet jó felszerelhetőséggel a többieknél széleskörűbben szabhatjuk személyre.
Árak terén a listaárakat ismerjük, melyekből egyedül a Peugeot biztosít meghirdetett, 300.000 Ft-os kedvezményt, azonban nyilván a másik két rivális esetében könnyedén le lehet alkudni néhány százezret a listán megjelölt összegekből, ráadásul a Volkswagen 750.00 Ft-os kedvezményt használtautó beszámítás esetében.
Normafelszereltséggel a Peugeot 308 1.6 THP 5,8 millióért hozható, el, míg a Volkswagen Golf 1.4 TSI-ért a 6,4 millió forintos induló árat a szükséges extrákkal felturbózva majd’ 6,9 millió forintot kell letenni az asztalra - a kedvezményeket nem számítva. Noha a Mazda3 esetében az alacsonyabb szint is teljesítette volna normaszintünket, a 165 lóerős benzines csak a számos drága extrát, így a biztonsági asszisztenseket is tartalmazó Revolution szinttel együtt 6,5 millióba kerül. Utóbbi a bőséges felszereltség okán talán a legjobb ár/érték arányt képviseli.
Néhány szóban
Ezúttal a kompakt szegmens legfrissebb tagjait vettük összehasonlító tesztünkben nagyító alá: A Volkswagen Golf hetedik szériáját a Mazda3 és a Peugeot 308 ostromolja. Sanálatos módon a teszt francia szereplője a várakozások ellenére alaposabban lemaradt a többiektől, szűk helykínálata, utasterének hiányosságai és lassú fedélzeti rendszere, buta hátsó felfüggesztése rontja a korrekt minőség és a takarékos, rugalmas turbómotor által felépített pozitívumokat. A Mazda és a Volkswagen között már jóval kisebb a differencia, így gyakorlatilag ízlés kérdése is lehet a választás. A Mazda sportosabb, divatosabb, míg a Golf visszafogottabb, rugalmasabb és kényelmesebb, illetve takarékosabb valamelyest.