A hetedik te magad légy. József Attila versének részlete akár még fent is lóghatott a fejlesztők falán: a Volkswagen Golf hetedik generációja a modell identitásának magját adja – konzervatív, jól használható, ahová kell, oda pedig tesz egy kis pluszt. De hogy állja a sarat a sokat fejlődött konkurensekkel szemben? Kétrészes összehasonlítónkban az 5 legnagyobb ellenfelével állítjuk szembe.
Mélyvízbe dobjuk az új Golfot - galériaHiába a világ talán legnépszerűbb kategóriája, hat ugyanolyan kompakt autót sem egyszerű összeszedni. Így hát a tesztünkre érkező modellek között találunk kombit (Chevrolet Cruze, Ford Focus, Hyundai i30), épp úgy, mint hagyományos ötajtóst (Opel Astra, Renault Mégane, Volkswagen Golf), a teljesítményskála pedig 115-től egészen 140 benzines lóerőig terjed. Új idők új szelei fújnak: tesztünk résztvevői közül mindössze egyetlen, a Hyundai kapott szívómotort, méghozzá 1,6 literest, a többiek kisebb hengerűrtartalommal (1,0-1,4 l), turbóval és nagyobb nyomatékkal büszkélkedhetnek. Hiába azonban a szórás, meglátják, csupán egyetlen kivétel lóg ki a sorból.
Friss köntösben - galériaDe ki a legjobb? Miben? – vághatjuk rá a kérdést. Ez pedig nagyon fontos ponthoz visz minket, hiszen bizonyos tömeges igények, vágyak kielégítésére mindegyik modell a maga képességeivel megfelel, máskülönben nem szaladgálna belőlük annyi az úton.
Ám mielőtt szövevényes konklúziót vonnánk le, ugorjunk vissza és nézzük meg, hogy ki miben parádézik!
Karosszéria; utas- és csomagtér
Meglehetősen ingoványos és szubjektív terület a forma kérdése, így ezúttal is csak érintőlegesen foglalkozunk vele. A képek mindent elárulnak – de mégis teljes vásárlási döntésnek múlhatnak a megjelenésen, így vannak dolgok, amik felett nem érdemes elsiklani. Mivel a tesztben szereplő gyártók legfontosabb modelljeiről van szó, a tervezők óvatos kezekkel, populáris irányba hajolva húzták a vonalakat.
Az Astrát időközben enyhén átfésülték.
Ám ez az óvatosság például a Volkswagen Golf esetében olyan szintre fokozódott, hogy az ikonikus formát megőrizve az utca embere tulajdonképpen nem is látja, hogy generációváltás történt. Az előző és a jelenlegi modellt egymás mellé állítva persze bőven kiütköznek a különbségek, de egyébként már most beleolvad az utcaképbe a Golf. Persze, aki kitűnni szeretne, eddig sem ebben a kategóriában keresgélt. Egyébként tesztalanyunk összes résztvevője frissnek, aktuálisnak hat. Erre minden gyártó figyel, így például az életciklusa feléhez szép lassan megérkező Astra most kapott enyhe ráncfelvarrást, míg a pályája végéhez közelítő Mégane már friss orcával érkezett a megmérettetésre.
5-ajtóval mind közül a Cruze a leghosszabbHiába gondolnánk azt, hogy a csúcsra járatott kompakt kategória képviselői a hosszú évek csiszolgatása és az ügyféloldali igények egyezése miatt konvergálnak egymáshoz, ugyanis már méret terén is nagy különbségeket tapasztalunk. Igaz, ebben az összefüggésben nem a külső dimenziók játszanak szerepet, holott a szélsőségeket nézve a mindössze 4255 mm hosszú Golf, vagy éppen az ötajtósként 4510 mm-es Cruze között ilyen téren óriási differencia van. Ám a puszta számoknál a valóság – vagyis a térkihasználás – ezúttal is fontosabb.
Érdemes megnézni a Hyundai i30 és a Ford Focus kombi helyzetét. Bár utóbbi közel 10 centiméterrel hosszabb és 4-gyel szélesebb, helykínálata mégis hagy maga után kívánnivalót. Ebben elöl a szélesre húzott középkonzol és az erőteljesen lenyúló műszerfal a ludas, így az utasnak A Focus kívülről nagy, de belül szűk - galériaegyszerűen szorongania kell a többi konkurenshez képest. Hátul már a lábtér erősen korlátos: 1,9 méteres testmagassággal beülve térdünk hátul már kimondottan szoros barátságot köt a üléstámlával. Az i30, vagy éppen a Cruze ellenben hatalmas teret kínál, így bennük a tesztalanynak használt, megtermett Vajda kolléga is térbőségről számolhatott be. Közöttük az átmenetet az Opel Astra és a Renault Mégane jelenti, hiszen mindkettő még éppen kényelmesen tágas 1,9 méteres utasunkhoz, de utóbbiban e fölött már a fejtér szűkössége is problémás lehet. És a Golf? Kompakt méretei ellenére az új kihívóban is óriási a tér, ráadásul mind közül benne találjuk a legkényelmesebbre formázott hátsó üléspadot.
A Hyundai i30 helykínálatát nem érheti kritikaMintha nem is függenének össze, a csomagterek kínálata sem feltétlenül mutat arányosságot a külső méretekkel. Ezúttal is a legszűkebb a Ford, hiszen kompaktként 363 literes puttonya egy hajszállal lemarad a 370-380 litert kínáló konkurensektől, melyek sorából az ötajtóval túlméretes Cruze lóg ki: ide akár 0,41 köbméter csomagot is tehetünk. A kombik párharca sem zajlik másképpen, mivel az alapból 490 literes Focus-bendővel a Cruze 500 és az i30 528 literes adata helyezkedik, ráadásul utóbbiban a hátsó üléspad billentésével is nagyobb helyet kapunk, igaz, a másik koreaival szemben itt már fordít a Ford.
A Mégane utastere a középmezőnyt erősítiÍgy a puszta térkínálatot nézve egyértelműen a Ford Focus kullog hátul. Tőle felfelé már sehol sem felróható a helyzet, hiszen mind elöl, mind hátul vígan elvannak bennük akár 1,9 méteres felnőttek is, miközben a csomagoknak is jut elég hely, amit a kombi változatokra szavazva alaposan fokozhatunk. A felső végletet a Cruze, az i30 és a Golf jelenti – ők még ennél is többet nyújtanak, így megérdemelten állnak fel vállvetve a fejezet élére.
Felszerelések, ergonómia
Minőségi, egyértelmű, letisztult - a Golf beltere
A mindennapi együttélés során meglepően nagy jelentőséget nyerhetnek az apró kis finomságok, az átgondolt részletek és a szolgáltatások. Ebben pedig már a Golf előző generációja is remekelt, most pedig a tervezők még magasabbra emelték a színvonalat. Sokan mondhatják, akár jogosan is, hogy kissé egyhangú a Golf-bendő, de a magyar Gudlin Zsófia által megálmodott belső tér használati értéke kiváló. Hogy mit értünk ezen? Minden magassággal könnyen megtaláljuk az ideális vezetési pozíciót, a könyöklők is jó helyen vannak, minden könnyedén áttekinthető és letisztult.
A Golf átgondolt, de azért vannak hiányosságaiA tagadhatatlan érdemekből egy hajszálnyit az új tempomat vesz el, melynek vezérléséhez 7 apró gombon kell zongoráznunk – a lepillantás nélküli kezelés megtanulása napokba telik és utána is rendszeres lesz a gyakori gombnyomogatás. Ugyanígy értelmetlenül mélyre dugták a gyors, szép megjelenítésű és nem utolsó sorban szériában járó központi kijelző menüjében a műszerek fényerejének állítását. Ennek személyre szabásához hat nyomásra van szükség, ami indokolatlanul sok időre vonja el a figyelmet az útról. Ám ilyen téren való gyengélkedését a gyorsan, egyszerűen működő fedélzeti rendszerrel ügyesen kárpótolja a Golf, amelynek menüjét akár személyre is szabhatja a felhasználó. Komoly plusz pont jár a típusnak: egyedül itt találunk hátul is légbeömlőt.
Lágy vörös fényben izzik az Astra minőségi beltere.
Apró finomságokat és megkötéseket találunk a konkurensekben is. Az Astra például enyhe vörös fénnyel teremt prémiumos hangulatot, ám a középkonzolon lévő rengeteg apró gomb elsőre elrettenti a felhasználót és körülményessé teszi a kezelést. Nála egy fél fokkal tűnik letisztultabbnak, de hatásában ugyanennyivel olcsóbbnak is a Cruze műszerfala, melynek kezelése az Astráéval megegyezik.
Magyarul is tud, de nem hibátlan belül a Cruze.Apró finomság nélkül itt sem maradunk: amennyiben bőrkárpitozást nem kérünk (a levegőt nem áteresztő műbőrös opciót egyébként sem ajánljuk), az ülések szövete üdítő változatosságot biztosítva felkúszik a műszerfalra is. Itt sem fenékig tejfel az élet: a sofőr és utas is könnyen eltekeri a klíma kilógó vezérlőit a térdével, valamint a középső részen a kézifék mellett az "eco" gomb egy fényágyú, éjjel rettentő zavaró. Az Astrának és a Cruze-nak viszont egyértelmű plusz pont jár a magyarosított fedélzeti rendszerért.
Remek minőségű, de ergonómialiag nem átgondolt a Focus.
A Focus központi rendszere lassú és sok a gombRengeteg apró gombból a Fordban is sokat találunk, viszont a központi rendszer az első tesztautókhoz képest valamennyit gyorsult. Ráadásul az egyébként is jól szóló széria rendszerrel megelégedve a feláras Sony fejegység ellenében egységesebb és áttekintthetőbb középkonzolt kapunk.
Az animációk miatt azonban így is kissé lassú egy-egy váltás, ráadásul a meglepően nagyméretű kormánykerék varrása hajlamos a hüvelykujjunkat kidörzsölni – sajnos ergonómiailag sem a legjobb a Ford cirkálója. Ha pedig a navigációs rendszer megjelenítését nézzük, elmondható, hogy mindenkinél kisebb kijelzőt használ a Focus.
Kissé egyhangú, de betonbiztos, minőségi és jól megtervezett az i30-bendő.
Nem izgalmas, de funkcionális az i30 utastereEnnek szöges ellentéte az i30 utastere. A kellően nagy kapcsolók prémiumos finomsággal működnek, miközben minden itt kelt a legmasszívabb hatást. Egyedül a központi kijelző kék világítása osztja meg a véleményeket, ám ezt egy gombnyomásra ki is kapcsolhatjuk – vagy a feláras, ám minimum fényerőn is túlságosan élénk navigációs rendszerrel helyettesíthetjük.
A Mégane belül a többiektől kissé eltérő kialakítású, de apróbb ergonómiai megvonásoktól ő sem mentes, ráadásul a puha műanyagokból építkező műszerfal nem kelt túl masszív benyomást, a tesztelt verzió műszercsoportja pedig régimódi hatást kelt.
Nagyvonalúan puha, de helyenként szétszórt a Mégane.
Az Opel sportülései előtt le a kalappal - galériaEbből tanulságként azt lehet levonni, hogy semmi sem lehet elég tökéletes, ha a mindennapi felhasználhatóságot tekintjük – de súrolhatja azt. Ha pedig erről beszélünk, az üléskomfort – bármilyen szubjektíven is mérhető – kiemelt fontosságú. Ebben tradicionálisan az Opel nyújt kiemelkedő teljesítményt: már az Astra alap széke is remek, de a feláras, sportosabb kialakítású fotel makulátlan tartást biztosít. Ugyanezt nem lehet elmondani a Golf alapáron járó üléséről, hiszen az erre érzékenyeknek az állítható gerinctámasz ellenére is elfáradhat benne a dereka – szerencsére felár ellenében kiváló megoldást kapunk itt is erre a problémára.
A Cruze, a Mégane és a Focus is kiegyensúlyozottan teljesít a műsorszámban, így megrovást még az i30 kaphat: a keményre tömött ülések miatt hosszú távon zsibbadást tapasztalhatunk a hátsó fertályunkon.
A Mégane nem tudja elrejteni korát - galériaHa pusztán a belső ergonómiáját nézzük, a Focus-nak ezen a területen is sok fejlődnivalója van, ám nem mehetünk el az innovációs érdemei mellett. Legyen az automata parkolórendszer, holttérfigyelő vagy távolságtartó tempomat, minden ügyesen működik benne. Ugyanez a csomag a Golf-hoz is elérhető, ráadásul ő már merőlegesen is tud önállóan parkolni. A modern finomságokkal a Renault és a Chevrolet bánik szűkebb marokkal, bár utóbbihoz új alap központi rendszer érkezik, melyet már volt alkalmunk kipróbálni és sebessége, valamint integrációs képességei miatt azonnal belopta magát a szívünkbe.
A helykihasználás terén a Golfnak nincs párjaFejezet győztes? A megítélés szubjektív volta okán nem hirdetünk végeredményt, hiszen mindenki maga tudja, hogy számára minek van priorítása, így a tesztalanyokon vásárlási szándékkal gondolkozva, mindenképp érdemes ellátogatni a kereskedésekbe és hosszabb időt akár több alkalommal is eltölteni az utastérben. Mindeközben persze tényszerű, hogy a főleg a Golffal, de az i30-cal szembe állítva a Mégane és a Focus teljesítménye e téren elmarad, míg a középmezőny felsőbb részén az Astra, az alsóbbon pedig a Cruze sétál.
A folytatásban… hétfőn megtudhatják, hogy mi történik, ha lenyomjuk a gázpedált, a teljesítményt pedig a kanyarokban kamatoztatjuk. Megérkezik a táblázat is, saját mérésekkel és meglepő fogyasztási differenciákkal. Persze a kényelem terén is győztest hirdetünk. Ezt követi a vízválasztó fejezet – a költségek, amely teljesen keresztülhúzhatja az eddigi teljesítményt. Melyik a legjobb ajánlat? Hol kapjuk a legtöbbet? Hétfőn kiderül.