Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Sok-sok év vegetálást követően a Volkswagen konszern szárnyai alatt dédelgetett Seat kezd újra magára találni. A nemrégiben bemutatott Toledo után most a friss Leon is megérkezett hazánkba, ami a remények szerint nagyot lendít a spanyol márka szekerén. Nem titok, hogy a mediterrán modell nem más, mint a Golf szenvedélyes virtussal felruházott átirata - legalábbis a prospektusok és az érzelmekre hatni kívánó reklámok erre utalnak.

Az „Auto Emoción”, és a „Versengés a vérünkben van” című szlogenek után most az ötletes „Enjoyneering” kifejezés valóságtartalmát van szerencsénk megvizsgálni, hogy kiderüljön, vajon a németes precizitás megfejelhető-e annyi szívvel és lélekkel, hogy a Seat újra felkerüljön az autóipar térképére.

A kötöttségekhez képest igazán egyedi lett az új Leon

Mindenesetre teendő lesz bőven, hiszen dicséretes módon még a bemutatón is felkerült az előadás diáira, hogy a forgalmazó szilárd elhatározása az ügyfélbizalom újbóli elnyerése, amit a márka fékevesztett hazai partnerei az elmúlt években oly nagy bőkezűséggel herdáltak el. A ködösen árnyalt folyamatok annál is inkább 'Sok dolog van' - mutat rá az első tulajdonos, Cseh Lászlósajnálatosak, hogy maga a termék végre a helyére került, még ha a portfólió a konszernen belül továbbra sem találja a saját identitását.

Nem találja, noha a Jorge Diez által dirigált tervezők mindent kihoztak a koncepcióból, ami a sziluett kötöttsége mellett még megvalósítható volt. Nem csalás, nem ámítás, a Leon igazán meghatározó jelenség, ami elsősorban a trapéz alakban elhúzott LED-es menetfényeknek és a karosszéria markáns árnyékoló domborításainak köszönhető. Az első fényszórók valóban a megjelenés meghatározó elemei, de részleteikben a külső visszapillantó tükrök is olyan gyönyörűek, hogy egy vitrinben önálló kiállítási tárgyként is megállnák a helyüket.

Volt, aki rögvest kihívást látott a harcias tekintetben

Egy kicsit Aventador is - galériaHátrafelé haladva a pengeéles fénytörő vonalakon siklik végig a tekintet, hogy végül a keskeny, sportos lámpákon múljanak ki a harcias kedélyek. Tessék hát vigyázni, mert a jámbor jószág a hazai forgalom sűrűjébe szabadulva a debütálás utáni első fél órában ellenségeket szerzett volna magának, ha az egyik újságíró kolléga fogadta volna egy „teljesítményfokozó” kályhacsővel kardot rántó Volkswagen agresszív és balesetveszélyes felhívását az 1.4-es gépcsodák keringőjére.

Az utastérben sajnos lanyhulni kezdenek az érzelmek, ami elsősorban az anyagok egységes komorságának köszönhető, hiszen nincs itt semmi, ami megtörné a fekete berendezés ridegségét, amit legfeljebb csak az 527 ezer forintot kóstáló bézs bőrkárpittal szoríthatnánk a háttérbe.

Kifogástalan a térkihasználás, hátul is van légbeömlő. A csomagtartó 380 literes.

Szemráncolásra annak ellenére is okunk van, hogy az összeszerelést alapvetően nem érheti kritika, s a kezelőszervek többsége sem különbözik a felmenőétől - csak éppen a a konszern ismerőinek kilométerekről szemet szúrhatnak azok a jellegzetes kopásra hajlamos kapaszkodók és behúzók, amiket több mint 10 év után sem sikerült helyettesíteni.

Összességében az ergonómia szokott kiforrottsága mellett kiegyensúlyozott minőség fogad minket, de az igényes részletekre való törekvés elmarad a Golftól. Könnyedén támadható intuícióinkon túl látványosabb és lényegesebb hátulütői az üdvöskének, hogy a biztonsági öv magasságában nem állítható, s az igényesebb Multilink hátsó felfüggesztés kizárólag a 150 lóerőnél erősebb kivitelhez jár.

Érzelmek az ésszerűség ellen?

Nagy örömünkre a Seat ezennel megszűnik a konszern kifutó típusainak műszaki repertoárjából építkezni (pl. Exeo), így a 90 kg-os fogyókúrát eredményező MQB platformot és a vállalatóriás naprakész innovációit egyaránt megörökli a Leon.

A sávtartási segédleten, az automatikusan vezérelt fényszórókon és ablaktörlőkön, valamint a fáradtságérzékelésen túl olyan játékszerek is megtalálhatóak a fedélzeten, mint a 10 hangszóróval és mélynyomóval felvértezett szórakoztató berendezés motorhang imitációja, ami állítólag kellő mértékben pezsdíti fel a vezetők vérét, de új a nap alatt a gázreakcióra, a kormányzás rásegítésére és az ajtók hangulatvilágítására is hatást gyakorló vezetői profilok választási lehetősége, személyre szabhatósága is (kizárólag az 1.8 TFSI kivitelnél).

A hajtásláncok kapcsán nem ér minket meglepetés, hiszen a testvérmárkákban számtalanszor ismertetett turbómotorok és váltók költöznek a lemezek alá. A benzinesek kínálatát 3,9 millió forint ellenében az 1,2 literes négyhengeres nyitja 86 lóerős teljesítménnyel, ami "Reference" szinten plusz 205.000 forintért már 105 tagú ménest számlál. 190.000 forintért véleményünk szerint érdemes elgondolkodni a hatfokozatú kézi váltó és a start/stop rendszer opcióján, hiszen a gyári 0,3 literes fogyasztási előny hosszútávon és utazóautóként használva jelentősebb mértéket ölthet. A kifinomult hétfokozatú DSG automataváltó felára 410.000 forint.

  1.2 TSi  1.2 TSI  1.4 TSI  1.4 TSI  1.8 TFSI DSG
Hengerűrtartalom [cm3] 1197 1197 1395 1395 1798
Teljesítmény [LE] 86 105 122 140 180
Nyomaték [Nm] 160 175 200 250 250
Vegyes fogy. [l/100 km] 5,2 5,2 5,2 5,2 5,7
Gyorsulás [sec.] 11,9 10,1 9,3 8,2 7,5
Végsebesség [km/h] 178 191 202 211 224

Noha a kisebb hengerűrtartalmú blokk sem rossz választás, a menetpróbán vallatott 1,4 literes erőforrás már mosolyfakasztó élményeket is hordoz magában. Talán meglepő, de a viszonylag szerény 122 lóerős teljesítmény a konkurencia 150-180 lóerős versenyzőivel is felveszi a harcot (140 lóerővel aztán végképp), ha könnyedségről és agilitásról esik szó, ráadásul a hatékonyság a konszern háza táján nem csak prospektusokban szereplő hatásvadász kifejezés, hanem olyan technológiák által alátámasztott erény, melyek a gyakorlatban is érvényesülni képesek. A hosszabb teszteket megelőzően a nagy érdeklődésre való tekintettel csak fél-fél órát tölthettünk az autókkal, de ennyi is elég volt az első pozitív benyomások elkönyveléséhez.

Hatékonyságban éllovasok a TSI erőforrások

Komor, de vezetni jó - galériaAz 1,4 literes motor már egészen alulról szépen húz, s bár a teljesítmény kiteljesedése viszonylag egyenletes, 1500-1800-as magasságokban talál igazán magára az autó. A kormányzás ugyan populáris típusokhoz méltán lágy és könnyű, de a volán pontossága, közvetlensége sportosnak kikiáltott modelleket is felülmúl.

A hatfokozatú manuális váltó határozottan, kellő ellenállással jár a kulisszájában, s nem veti meg a gyors kapcsolásokat sem. Mindezekkel ellentétben a futómű hangolása kerüli az arany középutat, hiszen a sportosság jegyében meglehetősen keménynek bizonyult, rossz úton különösen a második sor utasait ijesztgetve a kisebb-nagyobb bukkanókon. Ezen a ponton a hangszigetelés csak közepesnek ítélhető, s talán a Golf feljebb történő pozícionálása itt is felszínre tör.

A futómű kemény és kissé szigeteletlen is - gyári képek a galériában

Mindenesetre annyi bizonyos, hogy az intenzív alulkormányozottsági hajlam dacára a Leon nem veti meg a kanyarvadászatot sem, amiben "Style" felszereltségi szinten már elektronikus differenciálzár is társunkul szegődik. A fokozott sportosság híveinek már az 1,8 literes TFSI motorral szerelt "FR" kivitel kínál alternatívát, melynek 180 paripáját 7,5 millió forint ellenében hétsebességes DSG váltóval dirigálhatjuk.

  1.6 TDI CR  1.6 TDI CR  2.0 TDI CR  2.0 TDI CR 
Hengerűrtartalom [cm3] 1598 1598 1968 1968
Teljesítmény [LE] 90 105 150 184
Nyomaték [Nm] 230 250 320 380
Vegyes fogy. [l/100 km] 4,1 4,1 4,4 4,3
Gyorsulás [sec.] 12,6 10,7 8,4 7,5
Végsebesség [km/h] 178 192 215 229

Nem maradnak kielégítetlenül a dízelek pártolói sem, akik 5,7 millió forinttól a 90 lovas 1,6 literes TDI-re voksolhatnak. A próbára tett 105 lóerős változat plusz 15 tagú ménese további 160.000 forintot követel, de hatfokozatú váltót ezzel a csomaggal sem kapunk. Mindenestre, a gázolajos erőforrás egészen alacsony fordulatszám-tartományokban is kulturáltan, rezgésektől mentesen tette a dolgát, 1500-tól pedig szépen megélénkült. A kezelőszervekre és a hangolásra vonatkozó megállapítások az öngyulladós kivitel esetében is érvényesek, ami különösen a váltó kapcsán okozott pozitív csalódást. A kínálat csúcsát dízel fronton egyelőre a kétliteres, 150 lóerős TDI motor képviseli, amihez félmillió forintért társíthatunk automataváltót.

Ígéretes, de már házon belül is nehéz dolga van. Kérdés, hogy az érzelmes kampány sikerre viszi-e.

Összességében a friss Leon ígéretes újdonsága a piacnak, csakhogy a konszernen belüli árpolitika nem könnyíti meg a dolgát, ráadásul vannak olyan félelmeink, hogy a márka körül elült hullámok csak tőkeigényes marketingtevékenységgel lennének érdemben felkorbácsolhatóak. Megemlíthető persze, hogy ehhez egy őszintébb kampányra is szükség volna, hiszen a Seat úgy kíván kitűnni a leányvállalatok uniformizált sűrűjéből, hogy közben a volumen növelésére Az SC után a kombi is bemutatkozikmaga is popularitásra törekszik, ami önkéntelenül is kissé íztelen, sótlan, semmilyen irányba sem kilógó kínálat felépítését teszi szükségessé.

Nem meglepő hát, hogy nemsokára kupésított SC és kombi Leon is megjelenik a színen, azaz a spanyolok szépen beállnak a konkurencia tornasorába – már amennyiben találnak maguknak egy szabad rést. Sajnálatos módon a lehetőségek szerint azonos felszereltség mellett a Leon alig két-háromszázezer forinttal érhető el kedvezőbben a Golfnál, de nem lehetetlen olyan konfigurációt és igényt (pl. parkolási segéd, adaptív tempomat) találni, hogy ez az előny semmissé váljon, miközben józan gondolkodásmód mellett nem mehetünk el szó nélkül a Volkswagen várhatóan jobb értéktartása mellett sem.

Remélhetőleg feltámad vele a Seat...

A forgalmazónak természetesen nem is célja a népautóval viaskodni, hiszen a szakemberek elsősorban a Citroën C4, a Peugeot 308 és a Renault Mégane babérjait kívánják megritkítani. Ez persze hazánkban a franciák talán szerényebb presztízse okán nem is tűnik lehetetlen feladatnak, csakhogy objektíven mérlegelve a triumvirátus két tagja is van annyira erős, hogy ne adja könnyen a bőrét.

Modell Teljesítmény Váltó Alapár [Ft] Akciós ár [Ft]
Leon 1.2 TSi Entry 86 LE Ötfokozatú manuális 3 895 320  
Leon 1.2 TSI Reference 86 LE Ötfokozatú manuális 4 915 130  
Leon 1.2 TSI Reference 105 LE Ötfokozatú manuális 5 120 870 4 501 000
Leon 1.2 TSI Reference Start&Stop 105 LE Hatfokozatú manuális 5 312 640 4 309 230
Leon 1.6 TDI CR Reference 90 LE Ötfokozatú manuális 5 718 720  
Leon 1.6 TDI CR Reference 105 LE Ötfokozatú manuális 5 881 280  
Leon 1.6 TDI CR Reference Start&Stop 105 LE Ötfokozatú manuális 6 001 930  
Leon 1.2 TSI Style 105 LE Ötfokozatú manuális 5 711 420  
Leon 1.2 TSI Style Start&Stop 105 LE Hatfokozatú manuális 5 903 190 5 156 880
Leon 1.2 TSI Style DSG Start&Stop 105 LE Hétfokozatú DSG 6 315 940  
Leon 1.4 TSI Style Start&Stop 122 LE Hatfokozatú manuális 5 974 310 5 228 000
Leon 1.6 TDI CR Style 105 LE Ötfokozatú manuális 6 468 020  
Leon 1.6 TDI CR Style Start&Stop 105 LE Ötfokozatú manuális 6 587 400  
Leon 1.6 TDI CR Style DSG Start&Stop 105 LE Ötfokozatú manuális 7 071 270  
Leon 1.4 TSI FR Start&Stop 122 LE Hatfokozatú manuális 6 148 300  
Leon 1.8 TFSI FR DSG Start&Stop 180 LE Hétfokozatú DSG 7 497 190  
Leon 2.0 TDI CR FR 150 LE Hatfokozatú manuális 7 410 830  
Leon 2.0 TDI CR FR DSG Start&Stop 150 LE Hatfokozatú manuális 7 926 450  

Mondanunk sem kell, hogy többek között az Opel Astrán és a Ford Focuson túl közvetetten és házon belül az új Octavia is marcona tekintettel néz mostohatestvérére, ami egyébként a tervek szerint éves szinten nagyságrendileg 300-as darabszámban készül a vásárlók kegyeit elnyerni. A sztereotípiákat legyőző ügyes és őszinte marketinggel, valamint a márkaképviseletekből kikényszeríthető ügyfélbarát szemlélettel sikerülhet neki.