Diákként előfordult, hogy egy-egy rosszabb jegyet hoztam az iskolából, s ilyenkor gyakorta azzal igyekeztem mentegetni magam, hogy a többiek sem végeztek jobb eredménnyel a számonkérésen. - "Engem a többiek nem érdekelnek!" – hangzott ilyenkor édesapám nyers és kérlelhetetlen válasza, mintegy utalva arra, hogy a következő adandó alkalommal leszek szíves önként és dalolva javításra jelentkezni.
Akkoriban talán haragos is voltam a társaim felé mutatott ’érdektelenség’ miatt, de mára már tudom, hogy ha valaki különösen fontos számunkra, annak irányába mindig magasabbra helyezzük a lécet, s szerettünk, mentorálltunk sikertelensége esetén ingerültebbek is vagyunk annál, mint ami egyébként indokolt volna - ezekben a szituációkban leplezetlen szigorunk csupán a törődés jele lehet.
Látszólag idilli a kép, mi pedig leplezetlen örömmel üdvözöltük a tesztautót
Nos, az én pillanatnyi elkeseredettségem kiváltója a következőkben tárgyalásra kerülő tesztautó, ami már számtalan esetben a szívünkbe lopta magát, hogy aztán bravúros ugrásai után azt a bizonyos lécet éppen csak a lábfejével verje le. Igen, nem tagadjuk, az Opel annak ellenére is kiemelt helyet foglal el a szívünkben, hogy magánéletünk tényezői nem társulhatnak semmiféle szakmai elfogultsággal. Öttagú szerkesztőségünkben azonban két villámos is szolgálatot teljesít, sőt, a rengeteg szép emlékkel megtöltött Zafira mellett kollégám F-Astrája annyi törődést kap, hogy szerény véleményem szerint a Közlekedési Múzeumba állítva sem lógna ki a tárlat soraiból.
Jelvény és jelkép, ami fontos számunkra - galériaÉppen a kínálat népszerűségének köszönhető az is, hogy talán nincs is olyan hét, amikor legalább egy Opelt ne lenne szerencsénk tesztparkunkban üdvözölni, azaz Opellel kelünk, Opellel élünk, Opellel fekszünk, s tapasztalataink, belsős, vagy éppen ügyféloldalon álló flottás barátaink okán talán nincs is még egy olyan márka, amit olyan részletességgel ismernénk, mint az Opelt. Nem meglepő az sem, hogy a villámosok ténykedése a statisztikák szerint Önöknek is különösen fontos, hiszen kétségtelenül hazánk legnépszerűbb gyártójával állunk szemben, ami nem mellesleg kiemelt munkáltatói szerepet is betölt a mindennapokban, legyen szó a kereskedői hálózatról, a szentgotthárdi üzemről, vagy éppen annak multiplikátorairól.
Senki nem állíthatná, hogy nem szedánnak született
Lopakodó - eddig semmi különös...Most pedig itt áll előttünk a ráncfelvarrott, negyedik generációs Astra szedán átirata, aminek megjelenésére felesleges is lenne szót pazarolni, hiszen mindenféle aláfestés nélkül is tényszerű, hogy lenge öltözetű szupermodell módjára vonzza a tekinteteket. Az is leszögezhető, hogy számos ellenpéldával dacolva az Astra legelegánsabb karosszériája mellőz mindenféle utólagosnak ható motívumot, azaz egész egyszerűen úgy fest, mintha mindig is lépcsőshátúnak született volna. Magam sem gondoltam volna, de a már-már kommersz típus újabb változata csalétekként hívogatta magához a bámészkodókat, kíváncsi orrhegyek lenyomatait pecsételve az oldalsó ablakokra.
Kommerszenek festő tárgy, amit jártában-keltében csak elismerés övez
Bámészkodók - galériaA fényszórók persze önmagukban is kiállítási tárgyakká avanzsálhatnának, de nem mehetünk el szó nélkül a B-oszloptól átformált tetőív mellett sem, ami úgy szavatol sportos jelleget, hogy közben a második üléssor fejterét sem szűkíti. Ennek folyománya, hogy az újdonság térérzete a nagytestvér Insignia négy- és ötajtós átiratait is könnyedén felveszi a versenyt.
Mindenestre az átformált, 460 literesről a 2/3-1/3 arányban lehajtható ülések segítségével akár 1,01 köbméteresre is bővíthető csomagtartótól eltekintve nagy meglepetésekre a praktikus jellemzők oldalán már csak a változatlanul 2685 mm-es tengelytávolság miatt sem számíthatunk, azaz a konkurencia korábban részletesen tárgyalt erényei és hátságai relevánsak maradnak.
Kiválóak a sportülések, hátul is kielégítő a helykínálat. A csomagtartó csak belülről, vagy kulcsról nyitható.
Korábban csak 'sávokat' jelzett a felületNem száműzhetjük a már számtalanszor kritizált gomberdőt sem, ami végül a Chevrolet érintőképernyős rendszerével összehasonlítva bizonyította rátermettségét. Ettől az ergonómiailag talán kifogásolható momentumtól eltekintve szinte minden változatlanul kiváló maradt, miközben a ráncfelvarrás áldásos következményeinek számlájára olyan apróságokat írhatunk, mint a radarok információit ügyesebben megjelenítő kijelző aprólékosabb beosztásai, vagy éppen néhány gomb finomabb kapcsolási érzete (a tempomat kapcsolója például már nem háromállású, azaz magától ugrik vissza középállásába). A kákán csomót keresve a remek oldaltartású és kiválóan testre szabható sportülések (+152.000 Ft) kissé vaskos oldalfalát illethetjük kritikával, amin a páros fokozatok kapcsolása közben erősen súrlódik, ütközik a vezető felkarja.
Jól ismert berendezés némi finomítással
A korábban részletesen is bemutatott asszisztens rendszerek armadáját ezúttal nélkülöznünk kellett, hiszen ezek (táblafelismerő, sávelhagyásra-, követési távolságra figyelmeztetés, adaptív tempomat, holttérfigyelés) pillanatnyilag éppen a négyajtós modellhez nem elérhetőek, így azok, akik az elektronikus mankókra különösen fogékonyak, kénytelenek lesznek a korábban bemutatott variánsok mellett voksolni. Mindettől függetlenül a biztonságot fokozó opciós tételek közül is kiemelkednek az automatikusan vezérelt xenon fényszórók (+267.000), melyek társaságában sokkal kevésbé leszünk fáradékonyak a sötétben történő utazások során.
Zseniálisak az Opel fényágyúi - galériaMárpedig az Astrával legszívesebben éjjel-nappal úton lennénk, hiszen a hajtáslánc és a műszaki alapok rendkívül kiegyensúlyozottan teljesítenek. A lemezek alatt a már számtalan típusban vallatott, 1,4 literes, benzines turbómotor teljesít szolgálatot, ami 4900-as fordulaton ébredő 140 lóerős teljesítménnyel, valamint 1850 és 4900 1/perc között tetőző 200 Nm-es nyomatékkal áll mellénk. Nem lepődünk meg azon sem, hogy az erőforrás szinte leplezni képes ’kényszerlélegeztetett’ jellegét, hiszen egyenletes, igaz, nem túlbuzgó erőkifejtése révén nem jellemző rá a hirtelen megérkező nyomaték, így akár azt is könnyedén elhinnénk, hogy egy öblösebb szívómotor duruzsol a fülünkbe.
A hajtásláncra egy szavunk sem lehet
Bizony, a kis ’egynégyes’ nemcsak hogy lefulladásra a legkevésbé sem hajlamos, s egészen alacsony fordulaton is elfogadható vehemenciával szolgál, de benyomásom szerint a mérnökök ezúttal sportosabbra vették a figurát, azaz az Astra szedán Akár nagyobb 'szívónak' is hihetnénk - galériameglepően fickós, érces, érdes hangon kér szót magának, a Mokkához, a Zafirához, vagy éppen az Insigniához viszonyítva mintegy vérpezsdítőbbé téve a vezetés élményét.
Mindemellett a korai változatokhoz képest már bőven kétezres fordulat alatt sem érezzük tüdőgyengének a motort, ami 2500-tól méginkább felélénkül, s közel 6000-ig egyre vidámabban húz. A turbós egység rugalmasságával szintén csak a konkurenciával való összehasonlításban lenne probléma, ám a jelenség nem a motor kvalitásaiban, hanem sokkal inkább a hosszú áttételezésben keresendő, hiszen ennyire elnyújtott ötödik és hatodik fokozattal ritkán találkozni.
A következő oldalon a lovak közé csapunk, érdemes hát lapozni.
