Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Rugalmasságban, hatékonyságban azért találni jobbat is nála

Nem csoda hát, hogy rugalmasságban ez a kombináció nem váltja meg a világot, de ennek kiküszöbölésére szolgál a kissé hosszú utakon járó, ám megfelelő ellenállással és kapcsolási érzettel szolgáló váltó, amivel ügyeskedve méréseink szerint a gyári értéknél gyorsabban, azaz 9,9 szekundom alatt gyorsíthatunk álló helyzetből 100 km/órás sebességre. Noha túlságosan heves mozdulatok mellett néha találunk akadó pontokat, visszaváltásra bármikor lendületesen lőhetünk ki.

Önuralmunk hiányának jutalma persze a fogyasztás intenzív növekedése lesz, de környezettudatos énünket majd a kulturált, gyors, ám rezonanciáktól nem mentes stop-start rendszerrel (+80.000) kompenzáljuk. Mindenféle külön odafigyelést mellőző használatban egyébként 7-7,5 liter körüli étvággyal számolhatnánk (városban inkább 8,5-9, országúton 5-5,5, autópályán pedig nagyjából 7 körül), ám normakörünkön még latyakos úton is sikerült 6,2 literes eredménnyel éheztetnünk a kis turbót, ami csak kevéssel múlja felül a gyáriak jóslatát. Igaz, némely konkurens már ennél előrébb tart - nem hiába érkezik hamarosan a turbómotorok új generációja az Astrához is.

Az adaptivitás a típus nagy erénye - igaz, erre áldozni kell

Nem mehetünk el szó nélkül a "FlexRide" futómű (+254.000 Ft) mellett sem, amit korábban egymáshoz túlságosan is közeli szélsőértékei miatt illettünk kritikával. Nos, a kétkedéseinket most ünnepélyesen visszavonjuk, hiszen rövid úthibákon "Sport" és "Tour" üzemmódok között váltogatva gyönyörűen érződik, ahogy komfortos beállítások mellett hosszabb amplitúdókon dolgozik a felfüggesztés, vagy ahogy a műszerfal piros világítása mellett befeszülnek a lengéscsillapítók. Noha sokan állítják, hogy a funkció megrendelése szinte felesleges, az összehasonlítás továbbra is nehézkes, hiszen a vezérlés normál beállítások mellett is igyekszik az aktuális igénybevétel kívánalmainak megfelelni. A középállástól való eltérés lépései diszkrétek ugyan, de olyan sokfélék, hogy felhőtlen elégedettségünkön túl nehéz is lenne megállapítani, hogy az autó éppen miként jár a kedvünkben.

Ha piros, akkor 'Sport' - stop/start rendszerrel kompenzálunk

Kiélezett helyzetekben az alulkormányzottságra való hajlam megmaradt, de ez tökéletesen kiszámítható, s elektronikus menetstabilizáló nélkül is könnyedén koordinálható. Sajnos a mecseki szerpentinek jegesedése miatt a kanyarvadászat ezúttal elmaradt, de kétségtelen, hogy az Astra szedán kivitelben is minden körülmények között rendkívül stabil, magabiztos, kezes, agilis.

Miközben az adaptivitás kétarcúsága a kormányzást is jellemzi, az elmúlt időszak e tekintetben elmaradó tesztalanyaihoz mérten leszögezhetjük, hogy az Astra itt is remekel: míg "Tour" módban a volán könnyed és ezzel együtt kissé érzéketlen, "Sport"-ban a gázreakcióhoz méltán némi maradó fáziskésés mellett ez is kiélesedik.

Gyönyörű, kiváló autó, csakhogy...

Noha az autó tetemes tömege minden jellemzőben a felszínre kerül, a típus továbbra is meglepően könnyed és kezes, ám jókedvünk mégsem felhőtlen. Beszámolónk ezen pontján pedig tesztelőként is bajba kerülök, hiszen mindeddig egy szinte tökéletes autót mutattam be Önöknek, ám ezzel a kép még közel sem teljes. A fotókon szereplő példány összeszerelési minősége ugyanis egyszerűen siralmas volt. Már az első métereken átható zörejektől volt hangos az utastér, s ennek intenzitását az is jellemzi, hogy a folyamatosan jelenlévő nyiszogás még zenén keresztül is áthallatszott.

Sajnos ott is szól, ahol nem kellene...Azt nem tudhatom, hogy ez a hidegben felkeményedett, rideggé vált műanyagok számlájára írható-e, de a műszerfal már egészen kis úthibákon is megnyisszant, a hátsó traktusból pedig minduntalan kopogás keltett zavarokat. Ezek a jelenségek ívmenetben csak tovább erősödtek, s erre már az első városi (lassú tempójú) körforgalomban fény derült, azaz a kivitelezés kritizálása részemről még némi jóindulatot is feltételez, hiszen élhetnék a gyanúperrel, hogy a szedán bizony csavarodásra hajlamos. A nyílászárók és a karosszériaelemek szintbeli eltérései, illesztési hézagai csak tovább borzolták a kedélyeket, ám a teljes igazsághoz hozzátartozik, hogy a tesztautó igencsak korai, előgyártásból származó darab volt.

Vajon egy átszabott Astrának lehet mentsége a korai gyártás?

Csakhogy ez a momentum éppen a márka megítélése miatt nem lehet az Astra mentsége, hiszen egyrészt egy régóta futó modell csupán puttonnyal megtoldott változatáról beszélünk, másrészt éppen a gyártó profizmusa miatt vagyunk hajlamosak kételkedni abban, hogy az előszériás, majd tesztelésre szánt autókat utcáról beterelt amatőrök rakják össze, miközben a minőségbiztosítási csapat tétlensége mellett munkavezetők ostorral csapkodva sürgetik őket.

Ahány újítás, annyi hiba?Kikívánkozik, hogy a szerkesztőségünknél megforduló, vagy éppen menetpróbákon vallatott Opelek elektronikus és asszisztens rendszereinek stabilitása, kiugróan magas meghibásodási valószínűsége is csalódást keltő, holott a szoftverek megbízhatóságáról ismeretes, hogy független az időtől. A márka termékeinek népszerű robusztussága, és dicséretesen lassú amortizációja tehát a jelek szerint lassan jelentőségét veszti, azaz aggódva tekintünk a trendekre, melyek az életciklus rövidítését, a forgási sebesség fokozását, vagy éppen a beszállítókon való spórolást segíthetik. Mindeközben kétségeink vannak a jövőt illetően is, hiszen a márka szorult anyagi helyzetéből sürgetett fejlesztésekkel igyekszik kilábalni, s úgy dobna piacra további 16 modellt, hogy közben a meglévő paletta kiforrottsága sem mentes a kifogásoktól.

Szeretnénk, ha szerethetnénk

Mielőtt újra hivatalos minőségemben venném kézbe a tollat, legalább sejtetni engedném, hogy - a vélhetően előgyártásból származó tesztautókkal gyűjtött - tapasztalataink alapján sajnos nagy az esélye annak, hogy a vonzó palettáról választva éppen egy olyan példányt fogunk ki, ami valamilyen jellemzőjében szemráncolásra ad okot. Márpedig láttunk már olyan eseteket, amikor az ügyfelek idegei egy ilyen (zörgő kalaptartóval, újraindítással, hibakód törléssel) elbagatellizált problémára mentek rá. Remélhetőleg ezen a ponton érthetővé válik kissé hosszadalmasra nyúlt bevezetőm is, hiszen szigorunkat éppen a márka iránti szimpátiánk, s a hazai vásárlók érdekképviselete teszi indokolttá.

Az eleganciát most ingyen méri a forgalmazóSzerencsére a szedán alapárai fillérre megegyeznek az ötajtós kivitelével, ám a belépő szintet az 1,4 literes ECOTEC motor erősebb, 100 lóerős változata képviseli 4,7 millió forint ellenében. A 140 lóerős turbós erőforrással szerelt lépcsőshátú 5.180.000 forinttól kelleti magát, miközben a tesztünkön szereplő Astra már erősen konvergál a nyolcmilliós határhoz is. Az új, 1,6 literes szentgotthárdi dízel és benzines erőforrások debütálásáig szerkesztőségünk tagjai egyetértenek abban, hogy pillanatnyilag az itt szereplő, kisebb hengerűrtartalmú turbós a kínálat legcsábítóbb tagja, s a rendkívül sokoldalúnak és hatékonynak bizonyult MQB platformra építkező Golf szedán átiratának debütálásáig az újdonság az eleganciára fogékony vásárlók körében már csak rendkívül vonzó megjelenése okán is magabiztosan őrizheti a márka pozícióit.

Néhány szóban

Opel Astra Sedan - galériaAz Opel tervezői egy pillanatra sem leplezték tehetségüket, s az Astra szedán átiratának személyében egy olyan kifinomult és elegáns modellt vetettek papírra, ami még a típus rajzása ellenére is elismerő tekinteteket irányít magára. Az újdonság magabiztos fellépése vitathatatlan, ráadásul a karosszéria átszabása nem áldozott a praktikum oltárán, hiszen a lépcsőshátú változat szellőssége, illetve a hátsó sor fejtere a négy- és ötajtós Insigniákat is lepipálja, ezzel házon belül is költséghatékony alternatívát kínálva a nagytestvérrel szemben. A vezetőközpontú kialakítást, illetve az ergonómiai jellemzőket szinte csak dicsérni tudjuk, mint ahogy a műszaki arzenál sokoldalúsága is vitathatatlan, hiszen a FlexRide futóművel, a sportosra hangolt kipufogóval, a viszonylag közvetlen kormányzással, a stop-start rendszerrel és a pörgetve élménydús turbómotorral az Astra kimértségén túl van egy heves vérmérsékletű skizofrén énje is az autónak. Némi önuralom nélkül a fogyasztás gyorsan elszabadulhat, de odafigyelve azért kordában tartható, igaz, a konkurencia e tekintetben, s a rugalmasság kapcsán tud szebb eredményeket is felmutatni. Ettől függetlenül az újdonság érdemei vitathatatlanok, de a kivitelezés minősége, az elektromos rendszerek megbízhatósága, illetve a mind gyorsabbnak tűnő amortizáció mégis kétkedéseknek ad alapot, mielőtt fenntartások nélkül döntenénk a friss jövevény mellett.

Előnyök: Határozott kiállás, elismerésre méltó megjelenés; Viszonylag tisztes fejtér a második sorban; Vezetőközpontú kialakítás, jó ergonómia, kiváló sportülések; Szép orgánumú, kellemes karakterisztikájú turbómotor; Sokoldalú adaptív futómű

Hátrányok: Csak az utastérből, illetve kulcsról nyitható csomagtartó; Asszisztens rendszerek (átmeneti) hiánya; Nagy holtterek az ’A’ és a ’C’ oszlopnál; A tesztautó silány összeszerelési minősége; A konkurencia előnyszerzésére okot adó szerényebb hatékonyság

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek