Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

A Škoda Octavia legfrissebb, immár a Volkswagen-konszern friss fejlesztésű MQB-patformjára épülő harmadik generációját alighogy bemutatta a cseh-német márka, a típus már hazánkba is megérkezett, s ezzel egy időben fény derült a magyarországi árakra. Nagy örömünkre az importőr egy komoly bevezető akciót is meghirdetett a típushoz, aminek köszönhetően rendkívül versenyképes áron kelleti magát a családi autók új királyjelöltje. Első körben négyféle benzines és két gázolajos erőforrással indul a forgalmazás – mindegyik egység feltöltött.

Mindenekelőtt az említett kedvezményről: a Škoda bruttó 600 ezer forintos engedményt hirdetett meg a típushoz, a következőkben pedig az árakat ezzel együtt osztjuk meg Önökkel. Így legolcsóbban a 86 lóerős (160 Nm) 1,2 literes, négyhengeres, nyolcszelepes TSI egységgel felvértezve éppen 4 millió forint alatt guríthatjuk haza a 4,66 méter hosszú, óriási térkínálattal és szinte feneketlen csomagtartóval (590-1580 liter) megáldott típust.

Máris megérkezett hozzánk az OctaviaAz alapmotor ellenére az üresen alig 1,2 tonnás Octavia szépen szedi a lábát: a kellemesen hosszú áttételezésű ötfokozatú váltóval a kis turbós benzines korrekt rugalmasság mellett 12 szekundumos százas sprintidővel és 181 km/h-s végsebességgel ruházza fel az autót, mindeközben a gyári vegyes fogyasztás 5,2 literben állapodik meg.

Nem csak a bázismotor jelent tökéletes kompromisszumot egy átlagos család számára, hanem az induló felszereltség is: noha a kerekek mindössze 15 colosak, biztosan finom rugózást szavatolnak, míg a komfortról félautomata klímaberendezés, széria USB port, osztottan előredönthető hátsó üléstámlák, állítható magasságú vezetőülés, a biztonságról az első-, oldalsó-, és függönylégzsákok mellett ’térdlufi’ és menetstabilizáló rendszer gondoskodik.

Megéri magasabb felszereltséghez nyúlniA második szinten 180 ezer forint ellenében egy mérettel nagyobb kerékgarnitúra, elektromos hátsó ablakok, ködfényszóró, első-hátsó könyöktámasz (sízsákkal), fedélzeti számítógép, komolyabb hifi, színre fújt tükörpár és a központi zárhoz távirányító jár, úgyhogy ha tehetik, érdemes ennyivel tágabbra nyitni a pénztárcát. A legmagasabb Elegance szint további 220 ezer forintot kóstál és számos kényelmi felszereltséget kínál.

A második legolcsóbb motorváltozat a fent említett 1.2 TSI izmosabbik, 105 lóerős kivitele (175 Nm), amelyért 300 ezer forinttal kell többet fizetni, ebbe az összegbe viszont immár egy hatodik váltófokozat is beletartozik. Ez a kivitel jelentősen jobb menetteljesítmények mellett (10,3 sec.,196 km/h) még kisebb, 4,9 literes vegyes fogyasztást ígér, így az 50 literes tankkal az elméleti hatótáv elérheti az 1000 kilométert.

Az Octaviáról alig, hogy lehullt a lepel, máris beárazták hazánkban

A következő szintet a 140 lóerős (250 Nm) 1.4 TSI képviseli, ami a Golf VII-ben nálunk már tanúbizonyságot tett igen komoly képességeiről. Az Octaviában az 1.4 TSI 5,3 literes vegyes fogyasztás mellett sportos, 8,4 másodperces sprintidőt és 215 km/h-s végsebességet ígér, s a dinamikát kedvelő sofőrök számára megéri fizetni érte plusz 400 ezer forintot a 105 lovas 1.2 TSI-hez képest. A 180 lóerős (250 Nm) 1.8 TSI az 1,4-esnél közel 20 százalékkal torkosabb és már szinte feleslegesen gyors (7,3 mp., 233 km/h, 6,1 l/100 km), de további 400 ezer forintos felárába hátul a kínálatban egyedüliként nem csatolt, hanem többlengőkaros futómű tartozik.

Mindegyik motorral szépen szedi a lábátA dízelmotorokat sajnos nem méri olcsón a Škoda. A frissen átdolgozott 105 lóerős (250 Nm) 1.6 TDI a 180 lóerős benzinesnél csupán 100 ezer forinttal kerül kevesebbe (cserébe nem csak második, hanem a belépő felszereltségtől kapható, akciósan éppen ötmillió forint alatt); csak öt váltófokozat jár hozzá, 3,8 literes vegyes fogyasztásával viszont sokat fog spórolni leendő tulajdonosoknak, ráadásul korrekt menetteljesítményeket szavatol (10,8 sec., 195 km/h). A 150 lóerős (320 Nm) 2.0 TDI-vel, hatfokozatú váltóval az Octavia igencsak fürgén szedi a lábát (8,5 mp., 219 km/h), 4,1 literes fogyasztása mégis nagyon alacsony marad, de a 105 lóerősnél 600 ezer forinttal kóstál többet az izmos gázolajos, ráadásul csak a második szinttől indul, így akciósan is legalább 5,78 millió forintot szükséges érte leszurkolni.

570 ezer forintos felár ellenében a VW-konszerntől megszokott módon itt is kérhető duplakuplungos DSG automataváltó, amely mindkét dízelmotorhoz választható, benzinfronton viszont egyelőre sajnos csak a csúcsváltozathoz kérhető. Később bizonyára bővül a DSG-kínálat is, mint ahogy további motorok megjelenésére (például egy 220-230 lóerő körüli benzinesre és egy 184 lovas dízelre) számíthatunk. Egy dolgot viszont nem nehéz megjósolni: hazánkban a korrekt ("akciós") árazással számításaink szerint óriási népszerűségnek néz elébe a cseh-német típus, amelynek puttonyos verziója is rövidesen porondra lép, várhatóan körülbelül 200 ezer forintos felár ellenében.

Tágas, és rengeteget lehet bele pakolniA harmadik generációs Octavia különben nem csupán a konkurensek számára jelent komoly veszélyt, de az új, tulajdonságait tekintve az Octaviánál sokkal-sokkal szerényebben teljesítő Škoda Rapid eladásait is fenyegeti az újdonság. Tudják ezt a Škoda importőrénél is, úgyhogy az Octavia érkezésével a Rapid-hoz komoly engedményeket hirdettek: a benzinmotoros változatok 500, a dízelek pedig 650 ezer forintos kedvezménnyel kecsegtetnek, továbbá kb. 400 ezer forintos extracsomag jár az autóhoz a két középső felszereltséghez, amihez többek között klímaberendezés is jár.

Megéri a Rapid helyett az Octavia - galériaÍgy a 86 lóerős 1.2 TSI benzinmotorral a Rapid testvérével megegyező felszereltség esetén 4 millió forint helyett kicsit több mint 3,6 millióért kelleti magát, vagyis körülbelül tíz százalékkal olcsóbb.

Így a kisebbik típus versenyképes marad, ám nem kérdés, hogy ennyi pluszt bőven megér a sokkal jobb Octavia, s újraértékesítésnél vélhetően ’visszajár’ valamennyi a differenciából. Az új Octaviáról különben korábbi cikkünkből minden lényeges információt megtudhatnak.