Vannak dolgok, amiket nem könnyű megmagyarázni: a BMW X7 nem ilyen. Sokan értetlenkedve fogadták a bajorok legújabb óriását, mondván, ez már a megalománia egy olyan formája, amire nincs logikus magyarázat. Van abban némi igazság, hogy az X5-nél nagyobb SUV-ra aligha van szüksége bárkinek, de a nemrég nálunk járt X7 tesztautó bizonyította, hogy a BMW-nél nagyon is tudják, mit csinálnak.

Persze nem eszik olyan forrón a kását, hiszen magyarázat mindig van: az amerikai vásárlók, az ellenlábasok nyomása, a használható helyet kínáló plusz két ülés és így tovább. Én azonban nem ezekkel szeretnék foglalkozni, hanem magával az autóval, hiszen nem árulok el nagy titkot, ha azt mondom, az X7 bizony nem szorul semmilyen külső megerősítésre. Elég kipróbálni az autót, és máris megértjük, hogy mire gondoltak a bajor mérnökök, amikor megalkották.

Hatalmas, de szó sincs ízléstelenségről - galéria

Volt már, és jelenleg is szerepel 8-as sorozat a BMW kínálatában, de ennek ellenére nem kérdés, hogy a 7-es szám jelenti a csúcsot a németeknél, és ez egy X-szel megtoldva is igaz. Már első ránézésre is látszik, hogy a bajorok az X7-et minden téren a 7-essel állították párhuzamba, így például a külcsín tekintetében is több közös pontot találhatunk a négyajtós zászlóshajóval, mint a többi X modellel. A hatalmas, igazán karakteres hűtőrács, az azokba beleharapó, agresszív, akár lézeres adaptív fényszórók vagy a hátsó lámpatesteket összekötő króm elem is olyan részlet, amely a 7-essel harmonizál.

Az X7 egyébként elképesztő jelenség az úton: 5,15 méteres hossza, kétméteres szélessége és több mint 1,8 méteres magassága – amit a légrugós futóművel növelhetünk és csökkenthetünk is – olyan kiállást biztosít az óriási SUV-nak, amely a magyar forgalomban minden téren kilóg a sorból. A 22 colos keréktárcsák közel sem tűnnek túlzónak a hatalmas testen, és az átlagosabb modelleken talán unalmasnak titulálható mélyszürke fényezés is igazán elegánsnak hat. Az X7 a bivalyerős, M50d hajtáslánccal járt nálunk, ami az M Performance kezeléssel is együtt jár, ám a sportos csomag a sziklaomlásnyi terepjárón nem hat idegennek – mi igazából el is hagytuk volna azt az M jelzést, és csak simán 50d-ként jelölnénk az autót, akárcsak a 7-es sorozat azonos hajtáslánccal szerelt verziójánál.

A 22 colos kerekek sem tűnnek nagynak - galéria

Az utastérbe bepillantva sem értetlenkedünk, hogy miért érdemelte ki a 7-es számot az újdonság: a lehető legnagyobb luxus fogadja a beülőket. Finoman ölelő, szellőztethető, masszázsfunkciós ülések, bőrrel bevont műszerfal, gyönyörű fabetétek és a lehető legkifinomultabb megoldások jellemzik az utasteret, ami formailag természetesen a BMW legfrissebb stílusát követi. Az ergonómia kifogástalan, az összeszerelés és az anyagminőség pedig talán még azt is felülmúlja. Ezen a fronton tényleg szinte lehetetlen belekötni az X7-be – habár a kristály váltógombról bizony tudnak úgy visszaverődni a nap sugarai, hogy zavarják a szemünket.

Egyedül talán az amúgy kiválóan működő, és immár néhány esetben érintéssel talán egyszerűbben is kezelhető iDrive rendszer apró hiányossága róható fel, ami az Android Auto hiányát jelenti – illetve az Apple CarPlay is csak előfizetéses rendszerben érhető el. A hatalmas head-up kijelző és a digitális műszerfal minden információt elénk varázsol, amire csak szükségünk lehet, miközben mobiltelefonunkat – már ha alkalmas erre –, vezeték nélkül tölthetjük, a Bowers & Wilkins prémium hangrendszeren keresztül pedig kristálytisztán hallgathatjuk kedvenc dalainkat.

Luxus mindenek felett - galéria

És még csak az első sornál járunk, de vannak ám izgalmak a másodikban is, hiszen a normál, háromszemélyes pad helyett két különálló fotelt is kérhetünk, amelyek királyi kényelmet biztosítanak, és akárcsak az elsők, elektromosan állíthatók minden irányban. Tesztautónkban még a szórakoztató rendszer is helyet kapott, melyeknek két méretes képernyőjét érintéssel is kezelhetjük. Mindez még mindig semmi, hiszen mindkét hátul ülőnek külön klímakonzol, külön USB C töltőaljzat és ülésfűtés is jár.

És akkor a leghátsó sorról még nem is beszéltünk, hiszen az X7-ben van két plusz ülés is, amelyeket természetesen szintén elektromosan mozgathatunk, akár a hátsó ajtóktól, akár a csomagtérből. Gyakorlatilag csak akkor kell kézi erőt használni, amikor a második sor üléseinek háttámláját előrebillentjük, hogy be tudjunk szállni leghátra – de ilyenkor is motorosan csúsznak előre a székek, ami kényelmes, de kissé lassú folyamat. Az X7-ben még a harmadik sorban is minden bőrrel van bevonva, a hatalmas tetőablak mellé egy kisebb is jutott hátra, a tetőn pedig még a két leghátul helyet foglalónak is saját klímakonzolt épített be a bajor gyártó – és az USB C aljaztok sem maradhattak el.

Tejben vajban füröszti a hátul ülőket is - galéria

Nem csak luxus, de hely is jutott a plusz két főnek, így akár 180 centiig is el lehet férni a harmadik sorban is, csupán a térdünket kell egy kicsit magasabbra húzni. Az X7 hatalmasságát mi sem mutatja jobban, hogy még hét – illetve a tesztautó esetében hat – utassal is egy kisautónyi csomagtér marad. Ugyanis legrosszabb esetben is 326 liternyi cuccot suvaszthatunk be az X5-höz hasonlóan duplán, felfelé és lefelé nyíló, elektromos csomagtérajtók mögé, de négy/öt fővel már 750 liternyi a hely, míg a maximumot a 2120 literes érték jelenti, ám ez csak az hétüléses kivitelben lehetséges, ugyanis a két különálló második sori fotel háttámláját nem lehet ledönteni, csak 90 fokba állítani – de így is elég nagy a rendelkezésre álló hely. Egyébként a praktikumra az utastérben sem lehet panasz.

Technológiai fronton kikezdhetetlen az X7: a BMW minden tudása benne van az óriásban, kezdve a kiválóan működő, félig önvezető rendszertől a táblafelismerővel összehangolt adaptív tempomaton át a keresztirányú forgalomfigyelővel együtt járó holttérfigyelőig – és akkor a tolatási asszisztenst vagy az automatikus parkolórendszert még nem is említettük, de az adaptív, lézeres távolsági fénnyel rendelkező fényszórók is megérnek egy misét.

Valós alternatívája a 7-esnek - galéria

A rengeteg luxus és a hatalmas test persze a súlyra is komoly hatással van: az X7 bizony 2,4 tonnánál is többet nyom, már üresen is. Ennek a mozgatásához pedig kell erő, így nem véletlen, hogy az egyébként minden esetben kiválóan teljesítő, 40i névre hallgató, háromliteres, hathengeres, turbós benzinest egy kicsit kevésnek éreztük a menetpróbán, legalábbis egy csúcs-BMW-hez viszonyítva. Ezzel ellentétben a tesztautóban helyet kapó, már szintén jól ismert, négy turbóval megtámogatott, háromliteres, hathengeres dízel már egy kicsit más játszóház.

A 400 lóerős teljesítménytől egy ekkora autó esetében még nem is ájulnánk el, de a 2000-es fordulattól ébredő 750 Nm-es csúcsnyomaték bizony megteszi a hatását. Az 5,4 másodperces 0-100-as sprint is jól mutatja, hogy hatalmas testet kell megmozgatnia a dízelmotornak, de ez már bőven olyan érték, amely méltó a BMW egyik csúcsmodelljéhez. A hétköznapi használatot tekintve természetesen mindenre elegendő ez a hatalmas erő, a sportolást pedig a több helyen is feltűnő M logók hatására sem kívánjuk meg, még ha a dinamikus haladás nem is esik rosszul az autónak.

A BMW legfrissebb megoldásait kapta meg - galéria

Forszírozva azért már alaposan érezni a megpakolva akár 2,8 tonna feletti tömeget, és sport plusz üzemmódban is hiába keményedik fel az egyébként varázsszőnyegként funkcionáló légrugós futómű, azért oldaldőlésből nincs hiány. Komfortra hangolva azonban még a 22 colos kerekekkel is úgy libbenhetünk át az úthibákon, mintha azok ott sem lennének – egyértelműen a vonulás áll jól az X7-nek, és talán emiatt sem erőltettük volna azokat az M logókat. A kormányzás is inkább a megfontolt közlekedésre van hangolva: pontos, de szinte semmilyen visszajelzéssel nem szolgál.

A kulturáltság kapcsán is közbe szól az M Performance: az X5-ös esetében a sportkipufogó ugyan hangulatos volt, de mi talán nem erőltettük volna, ám ez az X7-nél nem jelent problémát. Hallani ugyan a dízel hangját, amire rá is játszik az autó, de éppen csak annyira, amennyire még kellemes is a jelenléte. A váltásokról természetesen ezúttal is a ZF nyolcfokozatú automata váltója gondoskodik kifogástalanul, az xDrive összkerékhajtás pedig minden X7-ben széria – akárcsak a hét ülés.

Leghátul is el lehet férni - galéria

Az óriási, súlyos test és a nagy teljesítmény ellenére az X7 fogyasztása már-már parádés, de az 50d hajtáslánctól ezt már megszokhattuk. A nagyobb részt autópályás szakaszokból álló tesztátlag is megállt 9 literben, de a megfelelő körülmények között a 8 liter alatti normakör is tartható lehet – illetve 10 liter fölé tényleg csak kemény városi használatban kúszik a mutató. Félreértés ne essék, ezek nem alacsony számok, de az üresen is majd’ 2,5 tonna és a hatalmas arc nagy légellenállásának tudatában egészen kiválónak mondható az X7 fogyasztása – mi általában a benzinesek pártján vagyunk, de a BMW óriásához az M50d a legideálisabb hajtáslánc.

Ennek persze meg is van az ára, hiszen a dízel M Performance verzió – benzines is elérhető 530 lóerővel és M50i jelzéssel – alapára meghaladja a 33 millió forintot. A tesztautóra pedig még ennek közel harmadát sikerült rápakolni extrák képében, de egy józanabb kivitel – már ha létezik ilyen az X7-ből – nagyjából 37 millió forintba kerül. És akár hiszik akár nem, arányaiban bizony még hazánkban is sikeres a modell, méghozzá tesztautónk dízel hajtásláncával. Az M50i egyébként körülbelül 650 ezerrel drágább, míg a 265 lóerős 30d jelű dízel 8,1 millióval kerül kevesebbe, de ahhoz nem járnak alapáron az M Performance kiegészítők. Van még egy 340 lóerős benzines is 40i néven, ami 25,6 milliós alapárral rendelkezik.

Inkább a 7-eshez húz, mint az X testvérekhez - galéria

Konkurensekből Európában nem bővelkedik az X7, hiszen közvetlenül tulajdonképpen csak a Mercedes-Benz GLS áll vele szemben, noha talán nem túlzás az Audi Q7-et sem ide sorolni. Utóbbiból a 435 lóerős, V8-as dízellel szerelt SQ7 lehet az ellenfél, ám az éppen most frissült, így pontos ára nincsen, de valamivel azért olcsóbb lehet majd az X7-nél. A csillagosok óriása most lépett új generációba, és egyelőre csak a 330 lóerős 400 d kivitelben érhető el, közel 29,5 milliós alapáron. Érdemes azért házon belül is körülnézni, hiszen az X5 is igazán finomra sikerült, és ha a 2,5 milliós családi támogatásra hajtunk – bizony, ezekhez a hétülésesekhez is elérhető az állami segítség –, akkor a kisebb testvér sem elvetendő, hiszen rendelhető hét üléssel, és az M50d verzió 27,2 milliós alapára azért jóval kevesebb az X7 33 milliójánál.

Mindenesetre az X7 bizonyította, hogy büszkén viselheti a BMW kínálatában a csúcsot jelentő 7-es számot, és tulajdonképpen éppen emiatt talán a 7-essel is érdemes összevetni kicsit – de abból is az L verzióval, hiszen helykínálatban csak az tud hasonlót nyújtani. Az ugyanezzel a hajtáslánccal szerelt, azaz az 50d jelű luxusszedán közel 38,4 milliós alapárral büszkélkedhet, ami bizony jóval borsosabb, és bár a 7-es mozgékonyabb és gyorsabb is, luxusban bizony nem, vagy legalábbis nem sokkal marad le az X7, így aki nem sofőrös, hanem családi autóban gondolkodik, azok számára mindenképpen érdemes elgondolkodni az új óriáson, habár sokan már csak SUV felépítése miatt is megteszik majd mindezt.

Bizony megéri elgondolkodni rajta a 7-essel szemben is - galéria

Néhány szóban

Nem kell Amerikát emlegetni: a BMW X7 bizony az európai porondon is képes megmutatni, hogy miért alkották meg a bajorok. A 7-es számhoz méltó méretek, kiállás és luxus fogad minket az autóban, és bár sokan már a bemutató alkalmával ízléstelennek kiáltották ki az újdonságot, a méretes SUV-ról lepattognak ezek a kicsinyes sértések. Való igaz, hogy nem a visszafogottságáról lesz híres az X7, de aki kipróbálja, az hamar megértheti, hogy miről is szól ez az autó: nem csak nagyobb akar lenni az X5-nél, hanem az X modellek palettájára is be akarja hozni a 7-es által kínált csúcsot, ez pedig sikerül is neki. Az M50d hajtáslánc – amiről mi szívünk szerint elhagynánk az M-et – kiváló párost alkot az autóval, és bár a tesztautó 43 millió feletti listaára igencsak ijesztő lehet, a képességeivel és a piac jelenlegi állásával összevetve bizony egyáltalán nem túlzó.

Előnyök: Kőkemény luxus; Finom megoldások; Impozáns megjelenés; Izmos és hatékony dízelmotor

Hátrányok: A kristály váltógomb visszaveri a napsugarakat; Hatalmas tömeg

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek