GL és S - a Mercedes-Benz új nomenklatúrájában nem nehéz beazonosítani, hogy miről beszélünk: egy SUV modellről, amely az S-osztály szintjét képviseli. Igaz, a GLS neve már régóta nem is változott, azonban minden más igen. Az új generáció például minden eddiginél nagyobb, az 5,2 méteres hossza már eléri egy hosszított S-osztály szintjét. Nem csoda, hogy így vígan helyet ad hét személynek, ami egyben azt is jelenti, hogy jogosult a nagycsaládos állami kedvezményre. De még a 2,5 milliós enyhítéssel sem olcsó, igaz, 27 milliós induló listaárába már többek között a 330 lóerős motor is belefért.

A Mercedes-Benz nagy SUV kínálatára már abszolút ráfért a megújulás, amelyet tavaly a GLE vadonatúj generációjával meg is kezdett a márka. A sort most a még nagyobb GLS folytatja: a New York-i Autószalonon bemutatott behemót a terepjárós luxus legfelsőbb szintjét hivatott képviselni. Formák tekintetében a GLE által megkezdett vonalat folytatja a nagytestvér is; főleg szemből nagy a hasonlóság. Hátul persze más megoldások fogadnak, a szép, lekerekített végződés helyett ugyanis elsősorban a térkihasználáson volt a hangsúly – tér pedig van bőven. Annál is inkább, mert a GLS nem csak a GLE-nél, de még a közvetlen elődnél is nagyobb, tengelytávja rögtön 60 mm-rel (3135 mm).

Óriási: a tengelytáv 60 mm-t nőtt, így még a harmadik üléssorban is felnőttes a kényelem

Az 5,2 méter hosszú karosszéria pedig hatalmas helyet kínál: a hátsó sorban például 87 mm-rel nagyobb a lábtér, opcionálisan pedig két különálló, elektromosan állítható fotelt is kaphatunk ide. Természetesen van harmadik üléssor is – a padlóban eltüntethető, opcionálisan fűthető leghátsó ülések pedig akár 1,94 méter magas felnőttek számára is megfelelő kényelmet ígérnek úgy, hogy mellette még használható méretű csomagtartó is maradt. Ha kell, akkor pedig a hátsó és a középső ülések síkba döntésével 2,4 köbméteres rakteret kapunk, amibe könnyebben is pakolhatunk, ugyanis gombnyomásra a légrugózás 50 mm-t képes leengedni a karosszérián.

A hátsó kialakítása a praktikumot szolgálja - a GLS pedig nagyjából mindent megadhat, amire az autóipar most képes

Nem csak széria légrugós futómű van a GLS-hez, de felár ellenében megkaphatjuk a GLE E-Active Body Control névre hallgató megoldását, amely a 48 V-os fedélzeti rendszerből táplálkozva gyors hidropneumatikus állítással képes ellenállni a dőlésnek, csökkentve a nem kívánatos terhelésváltási reakciókat és kiszámíthatóbbá téve a viselkedést – arról nem is beszélve, hogy a terepes felhasználást is támogatja különleges kiugrós üzemmódjával.

A belső tér kialakításánál egyébként a GLE köszön vissza, de igyekeztek még több luxussal megtömni a belső teret a tervezők. A 64-féle színben világító, gazdagon mért LED-es hangulatfények mellett a két 12,3 colos képernyőt magában foglaló új MBUX központi rendszer is eléggé látványos és természetesen az asszisztensek arzenálja is hozza a manapság elérhető legmagasabb szintet.

Belül letisztult, hangulatos és modern atmoszféra fogad

A motorkínálat igazodik a GLS magas pozíciójához: kizárólag hat- és nyolchengeres motorok között válogathatunk, amelyek mindegyike turbófeltöltést kapott. A csúcsot a GLS 580 4MATIC képviseli, amelyben a 489 lóerőre és 700 Nm nyomatékra képes turbós V8-at egy 48 V-os fedélzeti rendszerről működő generátor még 22 lóerővel és 250 Nm nyomatékkal képes amolyan enyhe hibridként megsegíteni – ahogyan azt a márka EQ Boost névre hallgató technológiája esetében már jól ismerjük. A pontos európai műszaki adatokra még várni kell, de az biztos, hogy a hatalmas és nehéz modellt is játszi könnyedséggel mozgatja majd ez a hajtáslánc – a 0-100-at 5,4 másodpercre tehetjük. Erre a típusra nálunk még várni kell.

A hathengeres benzines hajtáslánc csak a tengerentúl kiváltsága lesz, mi azonban rögtön kétféle dízelmotort is kapunk a GLS-hez. A 350 d és a 400 d egyazon háromliteres, soros hathengeres két kiadása 286 és 330 lóerővel, illetve 600 és 700 Nm nyomatékkal. Ez a hajtáslánc már megfelel a teljesen 2021-ben életbe lépő legszigorúbb károsanyag-kibocsátási előírásoknak is és természetesen jóval hatékonyabb, mint a benzines állomány. Ráadásul 31,6 literes AdBlue-tartály jár hozzá, tehát azért nem kell majd olyan gyakran utántölteni.

Dízelmotor 286 és 330 lóerővel, valamint egy 500 lóerőnél izmosabb benzines hajtáslánc

Egyelőre utóbbival, azaz a 400 d megjelölésű sorhatos dízellel vihető haza a GLS - a kisebb társ várhatóan 1-2 milliót enyhít majd az alapáron. Listaáron egyébként 29,5 milliós beszállóról beszélünk, amit a hétüléses kialakítás okán az alku mellett a nagycsaládos állami kedvezménnyel is enyhíthetünk (feltéve, hogy három gyerkőcöt nevelünk). Ez persze csak az indulóár, a konfigurátor utána megkínál minket több tucatnyi lehetőséggel, így aztán a szívünkhöz közel álló, jól felszerelt konfiguráció elérheti a 40 milliós határt is.

A GLS egyébként most vált rendelhetővé, az amerikai gyártás okán pedig az első példányok várhatóan az ősz folyamán érkeznek majd meg a kereskedésekbe.