A 7-es szám sok kultúrában bír komoly jelentőséggel, de a sportolók körében és szerencseszámként is igen kedvelt. A BMW világában pedig egyenesen a csúcsot jelenti: hiába találunk 8-ast is a palettán, a 7-es számnál nincs feljebb a bajorok világában, amit nemrég Csehország és Szlovákia útjain tapasztalhattunk meg, amikor az alaposan frissült 7-es sorozatot és a vadonatúj X7-est próbálhattuk ki.

Nem szeretjük a külföldi kifejezéseket, de vannak olyan esetek, amikor magyarul nehéz olyan jól megfogni egy-egy dolgot. Véleményem szerint ilyen a „road presence” szókapcsolat, amit ugyan tükörfordításban közúti jelenlétnek is mondhatnánk, de ennek közel sincs akkora súlya, mint az eredeti angol kifejezésnek. Márpedig a 7-es és az X7-es esetében ez egy nagyon fontos pont, ugyanis bár a BMW modelljei mindig is elég impozáns jelenségek voltak, olyan erőteljesen talán sosem voltak jelen, mint most, ami a gyáriak új formanyelvének köszönhető.

A képen talán nem is látszik mennyire hatalmas autó az új X7 - galéria

Talán mondanunk sem kell: a keskeny fényszórók és a hatalmas hűtőrács-párosra – vagy a BMW nyelvezetében vesékre – célzunk. Talán Chris Bangle óta nem voltak annyira bevállalósak a bajorok mérnökei, mint most: a gyáriak úgy tűnik, nem féltek nekifeszülni a tömegeknek, és ennek megfelelően egy nagyon megosztó húzást alkalmaztak a gigantikusra rajzolt vesékkel, melyek még a kollégákat is két igen élesen elválasztható táborra osztották. Az talán nem is lényeges, hogy ki mit gondol erről, de azt nem lehet elvitatni a BMW-től, hogy a „road presence” talán még sosem volt erősebb ennél, és igazi, hamisíthatatlan karaktert kaptak az autók – amennyire képen megosztott engem is ez a húzás, a valóságban annyira lenyűgözött.

Megosztó, de karakteres - galéria

A formákról talán kár is többet beszélni, bár a hátsó, króm elemmel – és a 7-es esetében fénycsíkkal is – összekötött lámpatestek is említésre méltók, akárcsak a méretek. Már a 7-es 5,12 méteres hossza és 1902 mm-es szélessége is igen impozáns – a hosszított verzió ennél 14 centivel hosszabb –, de az X7 5151 mm-es hossza és éppen 2 méteres szélessége még elképesztőbb, ráadásul mindehhez még 180,5 centis magasság is társul. A tengelytávok egyébként 3070 (hosszított: 3210) és 3105 mm-re adódnak, a tömegadatok pedig verziótól függően nagyjából 1,8-2,3 illetve 2,4-2,5 tonnára adódnak a két óriás esetében.

Az utastérbe bepillantva már nagyobb különbségekkel találkozhatunk, hiszen a 7-es esetében a frissítés belül inkább csak a technológiai megoldásokra korlátozódott, míg az X7-nél már az új filozófia szerint rajzolták meg a tervezők – ami egyébként inkább csak evolúciós fejlődést jelent, mintsem komoly változást, így egyikből a másikba átülve azért nem kell sokat keresgélnünk a megszokott funkciókat. A modern, bár egyesek szerint talán túl sportos és nem elég elegáns grafikával megáldott digitális műszercsoport minden fontos adatot elénk varázsol, akárcsak a hatalmas head-up kijelzők.

Megvan az a bizonyos "road presence" - galéria

Az új, immár érintéssel is legalább olyan ügyesen kezelhető iDrive rendszer továbbra is kiváló, az anyagminőség pedig nem meglepő módon a csúcsot képviseli minden tekintetben – bár tény, hogy a tesztautók esetében minden lehetséges opciót bejelöltek a gyáriak. A 7-esnél egyébként az új multimédiás rendszer és a műszerfal mellett néhány új szín és betét, illetve a középső könyöklőn és az ajtóbetéteken feltűnő díszvarrásokkal igyekeztek tovább emelni az amúgy is igen magasztos hangulatot.

Az X7-be átülve a rádió kezelőszervei fölé került, a középső légbefúvókkal összejátszó klímakonzol jelenti az újdonságot, és bár a minőség kifogásolhatatlan, azért érezhető, hogy továbbra is a 7-es jelenti a csúcsot – nehéz konkrétan megfogni ezt, de mégis érezhető. A legjobban felszerelt verziókban egyébként minden elektromosan mozog, beleértve a második és harmadik sori üléseket is. A helykínálat egyébként fenséges elöl és középen is, de még a plusz két ülés is élhető egy kis kompromisszummal, bár a beszállás az elektromos mozgatás miatt kissé lassú és nehézkes. Az X5-öshoz hasonlóan két részletben, felfelé és lefelé is elektromosan nyíló csomagtérajtó mögött még hét üléssel is 326 liternyi űrt találhatunk, a maximum pedig 2120 liter, amit ki lehet hozni.

A multimédia s a technológia fejlődött leginkább a 7-esben - galéria

A praktikumra sem lehet panasz, óriási rekeszek fogadnak minket mindenfelé, mindennek meglesz a helye, a kényelemről pedig többzónás klíma, fűthető és szellőztethető ülések, masszázsfunkció és egyéb nyalánkságok gondoskodnak, a hátsó szórakoztató rendszerekről már nem is beszélve – és ez a 7-esre és az X7-re egyaránt igaz. Technológiai téren a maximumot nyújtja a páros, kezdve a félig önvezető rendszertől egészen a tolatási segédig, ami az utolsó 50 métert képes tökéletesen leutánozni, így kivezetve minket a problémás szituációkból – például egy szűkös parkolóból. Ezek a rendszerek egyébként jól is működnek, bár a sávtartó olykor hajlamos kissé agresszívan belenyúlni a kormányzásba.

Hajtásláncok terén is van átfedés a két modell között, bár ez talán nem annyira meglepő. A leggyengébb változat mindkét modell esetében a hathengeres, háromliteres dízelmotor 30d jelű verziója, amely 265 lóerőt és 620 Nm-es csúcsnyomatékot biztosít a pilóta számára, ami a 7-es esetében 6,1, az X7-nél pedig kereken 7 másodperces 0-100-as sprintet szavatol. A 40d jelű, 320 lovas kivitel egyelőre a 7-es sajátja a maga 320 lóerejével, 680 Nm-es csúcsnyomatékával és 5,3 másodperces 0-100-as sprintjével. A négy turbóval felaggatott 50d – ami az X7 esetében már M50d, azaz M Performance modell – már 400 tagú ménest és 760 Nm-t kínál, ami a szedán esetében egészen elképesztő, 4,6, a SUV lemezei alatt pedig 5,4 szekundumos 0-100-as értéket szavatol. A nyolcsebességes automata minden esetben alapáron jár mindkét modellhez, az X7-nél pedig az összkerékhajtással is ez a helyzet – a 7-esnél a 40i és a 30d is kérhető csak hátsókerékhajtással.

Az X7-ben már az új irányvonalat követik a formák - galéria

Benzines fronton az X7-hez egyelőre csak a 40i jelölésű hathengeres, háromliteres egység érhető el 340 lóerővel és 450 Nm-es nyomatékkal, amely mellé 6,1 másodperces 0-100-as adat társul – a 7-esnél ez az érték mindössze 5,5 szekundum. A szedán esetében egyébként a frissítés az 50i jelölésű 4,4 literes V8-as motort érintette leginkább, hiszen a korábbi 450 helyett immár az M850i-ből ismerős 530 lovas kivitelről beszélhetünk, ami kereken 4 másodperc alatt képes álló helyzetből 100 km/h-ra katapultálni, ami egészen elképesztő élmény az óriás volánja mögött. Ez az egység egyébként hamarosan az X7-ben is megjelenik majd M50i néven. Az M760Li xDrive-ról sem szabad megfeledkezni, hiszen a BMW azon kevés gyártók egyike, aki igyekszik megőrizni a maga 6,6 literes V12-es motorját. A korábbi 610 helyett „csak” 585 lóerővel gazdálkodhatunk, de a nyomaték 800-ról 850 Nm-re nőtt, a 0-100-as sprint pedig 3,8 szekundumot vesz igénybe – az 50i-hez képest ez tehát inkább csak presztízskérdés, nem valódi előrelépés.

Kívülről sokat változott, és még mindig a 7-es a csúcs - galéria

A 7-es másik nagy újítása a 45e jelzésű konnektoros hibrid kivitel, amely a korábbi 40e négyhengeres kétliteres egysége helyett immár egy hathengeres, háromliteres benzinest társít az elektromotor mellé. A végeredmény 394 lóerőnyi rendszerteljesítmény, ami (papíron) 100 km-enként 2,1-2,6 l/100 km-es átlagfogyasztással és 15,0-16,3 kWh kombinált energiafogyasztással párosul. A modellhármas az akkumulátor teljes feltöltésével, a kivitel függvényében 50-58 kilométer tisztán elektromos megtételére képes. A 745e-k 0-100 km/h-s sprintideje 5,1-5,3 másodperc közötti. A ‘zöldrendszámozható’ hibrid egyetlen hátránya kisebb, 515 helyett 420 literes csomagtartója.

A menetpróbán a 750i xDrive és az X7 xDrive40i verziókat próbáltuk ki, ami nem volt véletlen, hiszen a későbbiekben részletes tesztre majd a 750d és az X7 M50d érkezik majd. A 7-es egészen elképesztő élményekkel szolgált: azon felül, hogy a kabinban még nagy sebességnél is síri csend uralkodik, az autó vezethetősége és futóműve egyaránt képes kiszolgálni az elegáns vonulást és a sportosabb stílust is – persze utóbbit a méretekhez és a tömeghez kell viszonyítani, de ezekhez képest egészen kiemelkedő. A teljesítményről pedig csak szuperlatívuszokban lehet beszélni. A 530 lóerő úgy lódítja meg az óriási szedánt, mintha egy sportautóban ülnénk. Már-már abszurd módon gyors a 750i, ami az utastér csendességével párosítva egészen egyedi élményt nyújt, még ha kifele azért hallatja is a hangját egy kicsit a V8-as – befelé még sport módban is csak a visszafogott morajlásából hallani valamit.

Jól illik a kortárs művészeti alkotások közé - galéria

Ezzel ellentétben az X7 esetében érezni a hatalmas tömeget: a 340 lóerős hathengeres képességeit jól ismerjük már, de a közel 2,5 tonnával azért már kevésbé virgoncan birkózik meg az erőforrás, még ha a 6,1 másodperces 0-100-as sprintre nyugodt szívvel is mondhatjuk, hogy mindenre elegendő. Félreértés ne essék, méreteihez képest így is egészen fürge az X7, de a kormányzása érzéketlenebb, a súlyát pedig teljesen nem tudja elrejteni, még ha egészen ügyesen is teszi ezt – a gyorsabb kanyarokat is egészen jól tűri, a futómű pedig egészen kényelmes még az opcionális, 22 colos kerekekkel is. A magas felépítés azonban a menetzajra is hatással van: még ha nem is zavaró szintről beszélünk, a 7-eshez képest a menetszél halhatóbban jelen van az első ajtók felől.

Hamarosan jönnek a tesztautók is - galéria

Míg a 7-es a 30d hajtáslánccal és hátsókerékhajtással 28 milliótól indul, addig az X7 ugyanezzel az egységgel, de összkerékhajtással 25 millióért kelleti magát. Az 50d/M50d kivitelek az előző sorrendben 36,8 illetve 33,2 milliót kóstálnak, és a 40i esetében is hasonló különbséggel szembesülhetünk, hiszen míg a 7-es 29,6, addig az X7 25,6 millióba kerül. A 750i alapára egyébként 36,9 millió, míg a 745e 32,2 milliós listaárával bizony nagyon is vonzó ajánlat lehet – persze szinte bármelyik verziót fel lehet pumpálni akár 40-50 millióig is, legyen szó akár a 7-esről, akár az X7-ről. Alapvetően a BMW palettájának abszolút csúcsát továbbra is a 7-es képviseli, de az X7 méltán ült fel az X széria trónjára, és családi autónak, nagyobb családoknak nyilván vonzóbb lehetőség lesz a 7-esnél, már csak a hét ülése okán is – hamarosan azonban érkeznek a tesztautók is, mi pedig még részletesebb beszámolóval készülünk majd Önöknek.